راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تجربه شرکت آریا همراه سامانه از راه‌اندازی پروژه طراحی و تجهیز مرکز داده در عراق

سال گذشته معاون نوآوری و فناوری وزیر ارتباطات گفت که علی‌رغم وجود تحریم‌ها، در زیربخش فناوری اطلاعات به رشد 6/4 درصدی رسیدیم و به همین دلیل باید به صادرات فناوری به شکل جدی‌تری فکر کرد. آمارهای سال گذشته هم نشان می‌دهد که عراق جایگاه دوم را در سهم صادرات کشور ما دارد و به همین خاطر تمرکز اصلی صادرات فناوری اطلاعات، روی کشور عراق است. (+)

ستار هاشمی در صحبت‌هایش به وضعیت مناسب سرمایه انسانی در کشور اشاره کرد و باتوجه به اینکه شاخص جهانی نوآوری ما رتبه 61 را دارد، معتقد بود که می‌توانیم از فضا و ظرفیت موجود به خوبی استفاده کنیم. از طرف دیگر در رویدادی با عنوان «آشنایی با بازار فناوری اطلاعات عراق» که تیرماه برگزار شد، سید حمید حسینی عضو هیئت‌مدیره اتاق مشترک ایران و عراق به وضعیت نامناسب زیرساخت نیروی انسانی در عراق اشاره کرد که این موضوع می‌تواند در کنار مسائل دیگری مانند همسایگی ایران و عراق، برای ایران مزیت محسوب شود. (+)

البته فقط نمی‌توان به همین همسایگی و روابط حسنه چندساله دل‌خوش کرد و باید این نکته هم دقت کرد که در کشور عراق به روی تمامی کشورهای دنیا باز است؛ کشورهایی که چالشی به اسم تحریم هم ندارند و خیلی راحت‌تر می‌توانند در بازارهای بین‌الملل فعالیت داشته باشند. اما به هر حال سایه تحریم‌ها علیه ایران در عراق کم‌رنگ‌تر است و به همین خاطر فرصت مناسبی برای کسب‌وکارهای ایرانی است تا خودشان را وارد بازار این کشور کنند.

در گزارشی که پیشتر در راه پرداخت منتشر شد بازار فناوری عراق و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آن از نگاه افراد صاحب‌نظر و آشنا با بازار عراق، مورد بررسی قرار گرفت.

اما در این گزارش تجربه راه‌اندازی پروژه طراحی و تجهیز مرکز داده در عراق توسط یک شرکت ایرانی مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت «آریا همراه سامانه» پیشگام در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و راهکارهای جامعی در زمینه یکپارچه‌سازی سیستم‌های مدیریت و هوشمندسازی ساختمان ارائه می‌دهد. این شرکت اخیرا توانسته پروژه طراحی و تجهیز مرکز داده را در عراق راه‌اندازی کند. از آنجایی که عراق از نظر فناوری اطلاعات کم‌تر توسعه یافته بنابراین هنوز در سطح نیازهای زیرساختی ICT قرار دارند و مرکز داده هم یکی از این نیازهای زیرساختی محسوب می‌شود که آریا همراه توانسته با مزیت‌های رقابتی که دارد و همینطور با کمک سهامدارانش وارد بازار این کشور شود.


چالش‌های ورود به بازار عراق


در ادامه برای آشنایی با چگونگی ورود به بازار عراق و تجربیات و چالش‌هایی که داشتند با امیرحسین مردانی مشاور مدیرعامل شرکت آریا همراه سامانه صحبت کردیم. او در ابتدا فرایند ورود شرکت‌های ایرانی به بازار بین‌الملل را اینطور توضیح می‌دهد:

کشورهای خارجی برای ورود و پروژه گرفتن شرکت‌های ایرانی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول کشورهایی هستند که به دلیل تحریم‌ها و مسائل سیاسی اصلا به ما اجازه ورود نمی‌دهند. در این صورت باید به سراغ راه‌های دیگر یعنی دور زدن تحریم‌ها برویم؛ مثلا ایجاد شرکت در یک کشور خارجی راه‌حلی است که توسط بسیاری از کسب‌وکارها انجام می‌شود. اما دسته دوم کشورهایی هستند که به ما به صورت نیمه رسمی اجازه ورود می‌دهند؛ مانند عراق. در تمامی این کشورها، روند ورود و گرفتن پروژه مشخص است و غالبا به‌صورت مناقصه انجام می‌شود. فرق مناقصات بین‌المللی با مناقصات داخل کشور هم در این است که در کشورهای خارجی جنبه کیفی شرکتی که می‌خواهد پروژه انجام بدهد برایشان اهمیت بیشتری دارد و صرفا فقط بحث قیمت مطرح نیست. برای عراق هم به همین صورت و با مناقصه وارد شدیم و راه اندازی این پروژه به شرکت آریا همراه سامانه سپرده شد.

امیرحسین مردانی مشاور مدیرعامل آریا همراه سامانه

با اینکه عراق کشور دوست و همسایه ما محسوب می‌شود و ارتباطات و همکاری بسیاری در حوزه‌های مختلف بین این دو کشور وجود دارد و موضوع تحریم‌ها علیه ایران، در آنجا کم‌رنگ‌تر است با این حال باز هم به‌عنوان یک کشور خارجی، ورود به بازار عراق چالش‌ها و مسائل خاص خودش را دارد. مردانی چالش‌هایی که با آن مواجه بودند را از جنس تمام چالش‌های بین‌المللی کشور می‌دانست؛ یعنی همان مسئله نقل و انتقال پول و محدودیت‌های اعمال‌شده در زنجیره تامین که هر دو موضوع به دلیل تحریم‌ها علیه ایران، شرکت‌ها و کسب‌وکارها را دچار مشکل می‌کند.

امیرحسین مردانی مشاور مدیرعامل آریا همراه سامانه

به گفته مردانی، شرکت آریا همراه در زمینه تامین زیرساخت‌های ICT در کشور پیشرو است و همین مزیت رقابتی به کمک سهامدارانی که این شرکت دارد، به آنها در ورود به بازار عراق کمک زیادی کرد. قبلا هم درباره نقش همسایگی ایران و روابط حسنه میان دو کشور در ایجاد همکاری‌ها و مشارکت‌های بیشتر بین عراق و ایران توضیح داده بودیم که هم‌مرز بودن عراق با ایران و سابقه طولانی همکاری‌هایی که میان این دو کشور از قدیم وجود داشته، شاید برای کسب‌وکارهای ایرانی مزیت رقابتی خوبی به حساب بیاید.


سخت شدن کار در عراق با وجود رقبای دیگر


از طرف دیگر به دلیل آنکه تامین زیرساخت‌های مربوط به ICT عموما برعهده دولت‌ها است و در عراق هم اغلب پروژه‌های بزرگ کشور توسط دولت انجام می‌شود به همین خاطر به عقیده مردانی به دلیل همان روابط حسنه‌‌ای که اشاره شد، شاید کار کردن با دولت برای کسب‌وکار راحت‌تر از بخش خصوصی باشد.

هرچند که هیچکدام از این مسائل دلیل نمی‌شود که اوضاع برای کسب‌وکاری ایرانی در عراق سخت نباشد. مردانی در اینباره توضیح داد: «از نظر بین‌المللی عراق کمی فضای بازتری نسبت به ایران دارد؛ یعنی کشورهایی مثل چین و ترکیه به راحتی وارد این کشور می‌شوند و پروژه‌های زیادی را هم آنجا انجام می‌دهند. در قسمت‌هایی از عراق مانند اربیل هم که کلا بازار دست آمریکایی‌ها است و کار کردن در آن مناطق کمی سخت‌تر می‌شود. به طور کلی در عراق رقبای جدی وجود دارند که نمی‌توان گفت مشکل‌آفرین هستند، ولی به هر حال کار را سخت می‌کنند.»


فرصت‌های موجود در بازار عراق


وقتی با کسانی که آشنایی با بازار عراق دارند درباره فرصت‌های موجود دراین کشور صحبت می‌کنیم، همگی نگاه مثبتی به بازار این کشور دارند که فرصت‌های مناسب و زیادی برای ورود کسب‌وکارهای ایرانی دارد. مردانی هم در این خصوص نگاهش به این بازار عراق مثبت است و از بکر و دست‌نخورده بودن عراق برای کسب‌وکارها به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌گوید.

او با اشاره به اینکه بسیاری از ادارات دولتی عراق شبیه به وضعیت 20 سال پیش ایران است و هنوز خبری از کامپیوتر نیست و کارها به صورت دستی انجام می‌شود، گفت: «همین موضوع نشان می‌دهد که فضای کسب‌وکار در این حوزه و کلا بحث فناوری بسیار تازه است. اگر مسائل کلان سیاسی کمی تسهیل شود و شرکت‌های ایرانی هم بتوانند خود را توانمند‌تر کنند، به نظر می‌رسد بخش زیادی از مسیری که ما طی ۲۰ سال گذشته در ایران رفتیم را عینا در عراق تکرار کنیم و قطعا هم جواب خواهد داد.»

مردانی در ادامه صبحت‌هایش به رتبه کسب‌وکاری عراق اشاره کرد که در جایگاه 168 قرار دارد که از نظر شاخص راحتی کسب‌وکار، رتبه خوبی نیست. اما نکته مثبت این بخش برای کشورهایی است که دنبال جای بسیار راحت برای سرمایه‌گذاری هستند.

عراق از نظر تامین‌کننده محدود است و همین موضوع برای ایران می‌تواند یه نقطه مثبت و فرصتی باشد تا سهم فروش محصولات و مخصوصا خدمات غیرنفتی‌اش را افزایش دهد.

مردانی در آخر صحبت‌هایش هم به برنامه‌های آتی شرکت در بازارهای بین‌المللی اشاره کرد و توضیح داد که پروژه‌های دیگری در زمینه‌های مختلف اعم از همین مراکز داده و بحث هوشمندسازی در عراق دارند. همچنین کشورهایی که نیازهای زیرساختی دارند مانند سوریه، زیمبابوه و… هم در لیست آنها است و برنامه ورود جدی به این کشورها را در آینده دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.