راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای باید به عنوان نماینده بخش خصوصی به رسمیت شناخته شود

حسین اسلامی به سوال راه پرداخت درباره اینکه آیا نتیجه انتخابات روز پنجشنبه موردتایید است یا نه و اینکه آیا افراد منتخب شاخه مشاوران و فروشگاه، در جلسه یکشنبه هیئت مدیره حضور داشتند، اینطور پاسخ داد: «تا جایی که ما می‌دانیم مشکلی با روند انتخابات وجود نداشته و نتایج قطعی است. از دوستان منتخب در این شاخه‌ها نیز برای جلسه هیئت مدیره سازمان به صورت حضوری و آنلاین دعوت شد و در خدمتشان بودیم.»

در آخرین نشست سال جاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با حضور تعدادی از اعضای هیئت مدیره سازمان، گزارش مختصری از اقدامات انجام‌شده طی یک ماه گذشته ازجمله گسترش سه کارگروه در حوزه اصلاح اساس‌نامه، مباحث مربوط به بودجه و درآمدزایی و کارگروه مرتبط با مباحث بازمهندسی مجموعه کمیسیون‌ها ارائه شد. همچنین به نشست‌های برگزارشده با اتحادیه صادرکنندگان حوزه مخابرات درمورد افزایش هزینه‌های اینترنت و جلساتی که درباره رسیدگی به موضوع ماینینگ تشکیل شد نیز اشاره شد.


به رسمیت شناخته شدن نظام صنفی به عنوان نماینده بخش خصوصی


حسین اسلامی رئیس سازمان نصر تهران در ابتدای این نشست گزارش مختصری از فعالیت‌های یک ماه گذشته ارائه داد و گفت: «سه کارگروه، فعالیت خودشان را گسترش دادند. کارگروه مرتبط با اصلاح اساس‌نامه، کارگروه مرتبط با بحث بودجه و درآمدزایی و کارگروه مرتبط با مباحث بازمهندسی مجموعه کمیسیون‌ها و در آخرین جلسه نیز، ما کارگروه دیگری تشکل دادیم برای بازمهندسی دبیرخانه. حجم فعالیت‌های سازمان نصر تهران بسیار زیاد است و برای اینکه ما بتوانیم این حجم از فعالیت‌ها را با دقت بیشتری انجام دهیم و موارد توسعه‌ای را مدیریت کنیم، نیازمند تغییرات در داخل خود دبیرخانه هم هستیم. امیدوارم در ابتدای بهار سال ۱۴۰۰، خروجی‌های یک یا دو کارگروه، به صورت مناسبی خروجی داشته باشد.»

اسلامی در صحبت‌هایش به انتخابات ریاست جمهوری در کشور و انتظاراتی که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از کسانی که می‌خواهند جزو کاندیداهای این حوزه یا شورای شهر باشند هم اشاره کرد. به گفته او سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، مجموعه‌ای کاملا صنفی است و نه سیاسی و نه اجتماعی؛ لذا هیچگونه نظر مثبت یا منفی درخصوص اینکه چه کسانی به حوزه مدیریت ارشد اجرایی کشور ورود پیدا می‌کند ندارد.

نکته‌ای که به گفته اسلامی، سازمان پافشاری و اصرار زیادی رویش دارد این است که هرکاندیدایی اگر در حوزه فناوری‌های نوظهور، به خصوص حوزه فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات، برنامه‌هایی دارد، نظام صنفی آماده است برنامه‌هایشان را ببیند و نظرات خودش را هم اعلام کند. اسلامی با تاکید بر اینکه سازمان نظام صنفی به عنوان نماینده بخش خصوصی باید به رسمیت شناخته شود، توضیح داد: «نظام صنفی رایانه‌ای این افتخار را دارد که در حوزه فاوا، با انتخابات و مبتنی بر قانون مصوب مجلس و مصوبات هیئت وزیران، تشکیل شده و عملا می‌تواند جمع‌بندی کارشناسی از نظرات مجموعه‌های مختلف داشته باشد. ما از همه بزرگوارانی که در این شرایط سخت علاقه‌مندند در مدیریت اجرایی کشور وارد شوند، دعوت می‌کنیم که در حوزه فاوا ما را امین خودشان بدانند. ما برنامه‌ها، پیشنهادات و نگاه‌های بخش خصوصی را، فارغ از هر رنگ و بوی سیاسی، به همه دوستانی که علاقه‌مند هستند، ارائه می‌دهیم.»


مطالبه‌گری و حمایت از کسب‌وکار در حوزه رمزارز و افزایش قیمت اینترنت


اسلامی با اشاره به برگزاری انتخابات شورای مرکزی و انتخاب آقای خوارزمی به عنوان رئیس شورای مرکزی، اظهار امیدواری کرد که طبق تفاهمی که از قبل با دوستان برقرار شده، گزینه‌های ارائه‌شده به عنوان رئیس سازمان مورد بررسی قرار بگیرد و در سال جدید، سازمان نیز رئیس خودش را داشته باشد. به گفته اسلامی، سازمان در حال رفتن به سمت تفکیک کارها است و در این خصوص توضیح داد: «قبلا رئیس سازمان نظام صنفی تهران و نصر کشور یک نفر بوده و این باعث شده همکاری‌ها و هماهنگی‌های خوبی بین دبیرخانه تهران و کشور شکل بگیرد. اما باید کم‌کم یک سری تفکیک‌هایی نیز انجام شود و دبیرخانه تهران روی حجم زیادی از فعالیت‌هایی که باید انجام دهد متمرکز شود و دبیرخانه کشور هم تمهیدات لازم را با انتخاب رئیس جدید انجام دهد تا آنها هم در مسیر فعالیت‌های خودشان، مثمر‌ثمر باشند.»

از دیگر اتفاقاتی که طی یک ماه گذشته در سازمان نظام صنفی رخ داد، برگزاری دو جلسه بود. جلسه اول مرتبط با اتفاقات و فشارهای واردشده در حوزه رمزارزها و فعالان این حوزه بود که در این خصوص به گفته اسلامی یک سری نامه‌نگاری‌ها انجام شده و سازمان آماده مطالبه‌گری و حمایت از کسب‌وکارها است و همراهی‌های لازم را برای احقاق حق فعلان خواهد داشت.

رئیس سازمان نصر تهران با اشاره به جلسه‌ای که با حضور فعلان رمزارزها و نمایندگان مجلس و دادگستری برگزار شد، توضیح داد: «نکات و مطالبات مطرح و درنهایت منجر به ارسال به دو نامه شد. یک نامه برای آقای توانگر در مجلس و دیگری برای دادگستری استان تهران. این نامه ها محرمانه نیست و ما می‌توانیم این دو نامه را هم زودتر در اختیار خبرنگاران قرار دهیم.»

جلسه دیگر درباره موضوع اینترنت و با رهبری کمیسیون اینترنت، مبتنی بر مصوبه مجلس برای افزایش ده درصدی قیمت‌ها برگزار شد. به گفته اسلامی در این رابطه هم موضوعات بررسی شد و خواهش سازمان از مجلس شورای اسلامی این است که وقتی قرار است درباره موضوعات مبتنی بر فناوری اطلاعات تصمیم‌گیری شود، حتما نظرات اعضای صنف اخذ شود. او در این باره توضیح داد: «چیزی که خواهش و پافشاری است و انتظار داریم تمام نهادهای مختلف به این پافشاری تمکین کنند، اخذ نظر کارشناسی مشورتی صنف به عنوان نماینده واقعی بخش خصوصی است. ما دعوت از برخی از دوستان را دعوت از بخش خصوصی نمی‌دانیم و انتظار داریم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، سازمان نظام صنفی به عنوان نماینده بخش خصوصی و حتی بخش عمومی به رسمیت شناخته شود.»

براساس گفته‌های اسلامی باید مواظبت‌های لازم راجع به گران‌تر نشدن قیمت اینترنت وجود داشته باشد و قیمت‌ها همیشه باید با نگاه کارشناسانه‌ای جلو برود. به عقیده او اینکه ده درصد بتواند تاثیرگذار باشد یا نه، محل مذاکره و مباحثه است؛ زیرا کسب‌وکارهای مختلف ازجمله اپراتورها مبتنی بر مدل کسب‌وکاری جلو می‌روند و اگر تغییری رخ دهد، کسب‌وکارشان دچار مشکل می‌شود و تبعات این مشکلات به بقیه اعضای صنف و عامه مخاطبان هم تحمیل خواهد شد.

به همین خاطر نظر اسلامی بر این است که اگر قرار بر یک سری تغییرات است، باید با یک بررسی کارشناسانه و با اخذ پیشنهادهای لازم از مجموعه‌های صنفی، ایجاد شود. به گفته او معمولا اخذ چنین تصمیماتی بدون اخذ نظرات کارشناسی بخش خصوصی، حتی اگر با نگاه حمایت از عامه مردم و درآمدسازی برای دولت باشد، بخش‌های مختلف را دچار آسیب جدی می‌کند.

همچنین اسلامی به سوال راه پرداخت درباره اینکه آیا نتیجه انتخابات روز پنجشنبه موردتایید است یا نه و اینکه آیا افراد منتخب شاخه مشاوران و فروشگاه، در جلسه یکشنبه هیئت مدیره حضور داشتند، اینطور پاسخ داد: « تا جایی که ما می‌دانیم مشکلی با روند انتخابات وجود نداشته و نتایج قطعی است. از دوستان منتخب در این شاخه‌ها نیز برای جلسه هیئت مدیره سازمان به صورت حضوری و آنلاین دعوت شد و در خدمتشان بودیم.»

بهار صیار از اعضای شاخه مشاوران سازمان نظام صنفی است که در این نشست نیز حضور داشت. گویا صیار با اینکه از اعضای سازمان به حساب می‌آید، اما در روز انتخابات نتوانسته بود رای بدهد و گویا به دلیل ناقص بودن مدارکش، حق رای به اون داده نشده بود. او در این باره سوالش را از رئیس سازمان نصر تهران اینطور مطرح کرد: «روز انتخابات هرچقدر اطلاعات وارد می‌کردم خطا می‌داد و وقتی پییگیری کردم گفتند مدارک ناقص است و رای دادن من غیرقانونی شده بود. می‌خواستم بدانم این موارد نباید به ما اطلاع داده شود؟»

به گفته اسلامی، گویا دبیرخانه به این افراد ایمیل زده بودند و در پروفایل افراد نیز اطلاعات لازم قرار داده شده بود و لیستی را هم از ۷۲ ساعت قبل از انتخابات منتشر کرده بودند. با این حال اسلامی توضیح داد که هیئت نظارت با نگاه باریک‌بینانه‌ای به انتخابات ورود کرده بود و شاید به همین خاطر چنین اتفاقاتی رخ داده بود و در پایان گفت: «ان‌شاالله اطلاعات به سرعت تکمیل می‌شود و  افراد حائز شرایط در انتخابات بعدی به عنوان عضو حضور خواهند داشت. اگر به هر دلیلی برای شما، برخلاف واقع این اجازه داده نشده عذرخواهی می‌کنم. در دفعات بعدی اطلاع‌رسانی را تسریع می‌کنیم.»


شکل‌گیری چندگانه‌ها علیه کسب‌وکارهای بخش خصوصی


رضا قربانی رئیس کمیسیون فین‌تک و عضو هیئت مدیره نصر تهران درباره اتفاقی که برای خانم صیار رخ داد، عذرخواهی کرد و این موضوع را یکی از شکاف‌هایی دانست که طی ۱۵ سال گذشته وجود داشته است. به گفته قربانی همه کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، حقشان است که عضو این سازمان باشند اما قرار بر این شده که دیگر روی شکاف‌ها تاکید نکنیم. او به عنوان یکی از اعضا معتقد است که در سازمان اشکلات بسیاری وجود دارد و یکی از مشکلات جدی هم ضعیف عمل کردنش در فضای رسانه‌ای بوده است. او در توضیح بیشتر گفت: «یکی از موضوعات جدی که وجود دارد این است که وب سایت سازمان Iran access است و صرفا از داخل سازمان می‌شود به آن دسترسی داشت. یک سری موضوعات وجود دارد که به نظر من زیبنده یک نهاد صنفی در حوزه فناوری نیست و باید تغییرات شروع شود. ما در داخل نصر دست بسته جلو می‌رویم و به نظر من نصر می‌تواند خیلی جدی‌تر از این باشد.»

قربانی در صحبت‌هایش به چندگانه‌هایی اشاره کرد که علیه کسب‌وکارهای خصوصی در حال شکل‌گیری است و به فشارهایی اشاره کرد که از طرف مخابرات به اپراتورها و فعالین بخش خصوصی وارد می‌شود. او با اشاره به چندگانه‌ها و اتحادهایی که بین مجموعه مخابرات و صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی شکل گرفته، توضیح داد: «من به عنوان کسی که در این فضا فعالیت دارم، فکر نمی‌کنم اتفاقات خوبی رخ دهد. نه به خاطر اینکه ما زاویه‌ای با این نهادها داشته باشیم. باید این نکته توجه کنیم که مدیریت کردن فضای مجازی و فضای فناوری بسیار پیچیده است.

دومین موضوعی که به عقیده قربانی به هیچ وجه زیبنده سازمان و چیزی جز اتلاف وقت نیست، دوگانگی‌های تهرانی و شهرستانی است. او در این باره گفت: «برخی روی این موضوع اصرار می‌کنند و دوگانه تهران و شهرستانی را دستاویز قرار می‌دهند. در حالیکه این موضوع درنهایت چیزی جز تلف کردن زمان نیست. متاسفانه طی چهارماه گذشته ما در تهران درگیر حاشیه‌ها بودیم. ولی واقعا زیبنده نیست که در سطح ایران هم درگیر دوگانه تهرانی و شهرستانی و یک سری بدیهیات باشیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.