راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پروژه ساخت شهری بر مبنای بلاکچین در صحرای نوادا کلید خورد

یک میلیونر ارز‌های رمزپایه طرح‌ خود را برای ایجاد شهری بر مبنای بلاکچین در صحرای نوادا ارائه کرده است. به گزارش نیویورک تایمز، شخصی به نام جفری برنس ایده‌ی ساخت شهری بر مبنای بلاکچین و پلتفرم اتریوم (Ethereum) را مطرح کرده است. این شهر قرار است دارای زیرساختی غیرمتمرکز باشد که بنا به گفته‌ی برنس، جامعه‌ای مستقل از دنیای سرمایه‌داری که در آن زندگی می‌کنیم را به وجود می‌آورد.

در این طرح به جای دولت و ارگان‌های بزرگ نظارت‌کننده، بلاکچینی خواهد بود که در آن مردم قدرت را در دست خواهند داشت و تجارت و داد و ستد برمبنای ارزهای رمزپایه صورت خواهد گرفت.

تام ویزکوب (tom wiscombe) و ارلیچ یانای (Ehrlich Yanai)، دو تن از معماران این جامعه در وب‌سایت خود در این مورد چنین گفتند: «این شهر با هدف نشان دادن این موضوع که چگونه توسعه‌ی کسب‌و‌کارها، زندگی مسکونی و تجارت می‌توانند در کنار فناوری‌های در حال تغییر جهان شکوفا شوند، ساخته خواهد شد.» در ادامه توضیح چنین آمده اس که:

«تکنولوژی‌های نوآورانه متعدد باعث تغییر روش تعاملات روزمره ساکنین این شهر خواهد شد و فناوری بلاکچین که در مرکز این امور قرار دارد، سیستمی شفاف، عادلانه و دموکراتیک را به وجود خواهد آورد.»

برنس برای ایجاد شهر آرمانی خود 67 هزار هکتار در صحرای نوادا را خریداری کرده که از آن با عنوان پارک نوآوری یاد می‌شود. این قطعه زمین که در مجاورت پارک صنعتی تسلا گیگافکتوری و ساختمان‌های ابرغول‌های دنیای تکنولوژی ازجمله گوگل و اپل قرار دارد. به گزارش روزنامه تایمز، برنس در این سال کمپانی خود را با نام بلاکچین ال‌ال‌سی (Blockchains LLC) و با دارایی‌هایی به ارزش 170 میلیون دلار خریداری و تاسیس کرد. نکته جالب اینجاست که برنس تمامی هزینه‌های پروژه خود ازجمله 300 میلیون دلار سرمایه برای ساخت شهر خود را با پولی که از خرید اتر (یک ارز رمزپایه بر مبنای فناوری اتریوم) در سال 2015 به دست آورده، تامین کرده است.

برنس در مصاحبه‌ای با روزنامه تایمز چنین گفته است:

« چیزی در درون من گفت که این یک راه حل است… اگر ما بتوانیم به اندازه کافی اعتماد مردم را به سمت بلاکچین جلب کنیم، قادر خواهیم بود تا تمام سیستم‌های جامعه خود را تغییر دهیم.»

بنا به گفته برنس، در ابتدای کار قرار بود تا پروژه ساخت این شهر در سال 2019 آغاز شود. اما با توجه به این که توسعه آن نیاز به یک طرح جامع و تایید مقامات کشوری دارد، آغاز این پروژه اندکی به تاخیر خواهد افتاد.

 

برخی از طرح‌های آرمان شهر بر مبنای بلاکچین در صحرای نوادا

طرح‌های موجود شهر را به دو قسمت تقسیم می‌کنند: یک منطقه مسکونی و یک دانشکده برای تحقیق در مورد فناوری‌های نو ظهور. براساس طرح‌های شرکت، قسمت کسب‌و‌کاری شهر با «امنیت بسیار بالا و فناوری فوق‌پیشرفته بلاکچین در کنار فناوری‌های دیگری چون هوش مصنوعی، پرینتر سه بعدی و فناوری‌های نانو» تامین خواهد شد. همچنین برنس در گفت‌و‌گو با مجله تایمز بیان کرده که قصد دارد در این مکان یک دانشکده نیز بنا کند.

شهری بر مبنای بلاکچین

 

بخش تحقیقاتی جهت تشویق نوآوری و همکاری دارای «فضای کار و کارگاه محصولات هیبریدی» خواهد بود

سمت تجاری شهر بر روی تشویق ایده‌های فناوری‌محور و گسترش آن‌ها متمرکز خواهد بود. در طرح‌های شرکت، از ساختمان‌های این بخش با عبارت «جایی که ابتکارات درک شده و به محصول اولیه تبدیل می‌شوند» یاد شده است. معماری این قسمت با فضای شهری همگانی و حیاط‌های بزرگ به‌گونه‌ای طراحی شده که خلاقیت و کار تیمی را تشویق می‌کند.

 

به ادعای برنس بخش تحقیقاتی هم‌چنین دارای محوطه ورزشی نیز خواهد بود

تاکنون جزئیات زیادی در مورد محوطه‌های ورزشی موجود در این آرمان‌شهر منتشر نشده است. اما ظهور رقابت‌های بازی‌های ویدیوئی و گسترش بازار آن در سطح جهانی باعث شده تا این رشته ورزشی جدید و مبتنی برفناوری، دقیقا با استانداردها و دیدگاه‌های پارک نوآوری تطابق داشته باشد.

 

سمت دیگر پارک فناوری دارای یک شهر هوشمند با خانه‌های مسکونی و مدارس خواهد بود

منطقه مسکونی این شهر برای زندگی هزاران نفر طراحی شده است. ساکنان این شهر فوق پیشرفته می‌توانند از ماشین‌های الکتریکی خودران و سیستم‌های تحویل پهبادی بهره‌مند شوند.

 

بخش مسکونی شهر به گونه‌ای طراحی شده که حس اجتماعی بودن را تقویت می‌کند

آرمان‌شهر توصیف شده هم بر مبنای بلاکچین و هم بر مبنای انرژی‌های تجدیدپذیر بنا خواهد شد. آن‌چنان که از اطلاعات ارائه شده مشخص است، منطقه مسکونی این شهر به گونه‌ای طراحی شده که اجتماع‌گرا و انسان‌محور باشد. در توصیفات اولیه این شهر اینگونه بیان شده که «مراکز اجتماعی، مدارس و همچنین مراکز تجاری درکنار یکدیگر ایجاد خواهند شد. تمامی این قسمت‌ها به صورت متراکم، قابل دسترس و مهم‌تر از همه به صورت اجتماع‌محور طراحی شده‌اند.»

منبع: Businessinsider

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.