راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارشناسان درباره نظام پیشنهادی پرداخت خرد شهری چه نظراتی دارند؟

جلسه نظام پرداخت خرد شهری و ارائه طرح پیشنهادی تجمیع خدمات پرداخت هفته گذشته به میزبانی سازمان فاوای شهرداری تهران و با حضور جمعی از مدیران و بازیگران صنعت پرداخت برگزار شد. فعالان عرصه پرداخت کشور، مسائلی را متوجه این طرح پیشنهادی می‌دانند؛ از نحوه دریافت کارمزد گرفته تا ورود شهرداری به حوزه پرداخت الکترونیک.

اما موضوع قابل توجه این است که جلسه هفته گذشته تنها برای ارائه طرح بوده و قرار است تا نظرات تخصصی در کارگروه‌های کارشناسی مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا بهترین طرح در این حوزه انتخاب و به کار گرفته شود.

در این گزارش از چند فعال حوزه پرداخت که در جلسه سازمان فاوای شهرداری تهران حضور داشتند، یک سوال پرسیدیم و از آنها خواستیم تا نظرات خود را در رابطه با این طرح و این جلسه بیان کنند.

 

سعید ذوالقدریها: مدل تسهیم کارمزد نسبتاً جامعی در این طرح ارائه شده است

سعید ذوالقدریها معاون بازاریابی شرکت آسان پرداخت، به نشست سازمان فاوای شهرداری تهران با فعالان حوزه پرداخت اشاره کرد و گفت: «دلیل حضور ما در این نشست این بود که اولاً به اهیمت حرکت از سمت پرداخت پرهزینه با دستگاه‌های کارتخوان به سمت استفاده از موبایل به عنوان ابزار پرداخت واقف هستیم و ثانیاً از اینکه یک متولی موجه اوضاع نابه‌سامان پرداخت خرد را سامان داده و در آن همگرایی ایجاد کند، استقبال می‌کنیم.

آپ به عنوان بازیگر حوزه پرداخت موبایلی کشور، تا تصویب نهایی این طرح در کنار سازمان فاوای شهرداری تهران است. در این جلسه طرح اولیه‌ای ارائه شد که کلیات آن مورد توافق اکثریت حضار بود و قرار بر این شد که کارگروه‌هایی تشکیل و راجع به جزئیات، بحث و بررسی انجام شود.»

او با بیان اینکه یکی از نقاط قوت این طرح مدل کارمزد آن است، گفت: «مدل تسهیم کارمزد نسبتاً جامعی در این جلسه ارائه شد. نکته مهم در این زمینه مورد توجه قرار گرفتن نهاد ناظر برای سامان دادن به مشکلات پذیرنده و مجموعه‌هایی است که در این زنجیره حضور دارند. در بررسی دقیق جزئیات دریافت کارمزد و پذیرنده‌ها حاضر هستیم کنار سازمان باشیم و تجربیات خود را تا حصول مدل نهایی با دیگر اعضا به اشتراک بگذاریم.»

به گفته ذوالقدریها اگر در رابطه با پیاده‌سازی این طرح تا حصول نتیجه نهایی، جدیت وجود داشته باشد دغدغه‌های فعلی پرداخت خرد تا حد زیادی مرتفع می‌شود اما اگر این اتفاق رخ ندهد، شاهد نابه‌سامانی‌های بیشتری در این حوزه خواهیم بود. وجود این بی‌نظمی‌ها سبب شده با وجود تلاش زیاد چندین اپلیکیشن، هنوز این خدمات مورد استقبال عموم مردم قرار نگرفته و تغییر محسوسی در رفتار مصرف کننده در حوزه پرداخت خرد شاهد نباشیم.

او در ادامه به تداخلی که ممکن است میان مسئولیت‌های نهاد ناظر با شاپرک پیش آید اشاره کرد و گفت: «قطعاً سازمان فاوای شهرداری تهران در این زمینه تمهیدات لازم را خواهد اندیشید و مذاکرات مربوطه با بانک مرکزی و سایر نهادهای حاکمیتی حوزه پرداخت را انجام خواهد داد.»

 

حامد میرشمسی: آیا شهرداری باید قانون‌گذاری کند؟

حامد میرشمسی، مدیر عامل شرکت پارس یار و بنیانگذار کیف‌پی، صحبت خود را با چند سؤال آغاز کرد و گفت: «آیا در حال حاضر باید بپذیریم که شهرداری به دلیل دسترسی به زیرساخت‌های شهری و پروژه‌هائی که در آن نیاز به پرداخت الکترونیک دارند، به این بازار ورود پیدا کند؟ آیا واقعاً هر شرکت، سازمان دولتی یا خصوصی که در بخشی از آن نیاز به خدمات بانکی و پرداخت الکترونیک دارد باید ساختار مستقلی برای خود بنا کند؟

آیا شهرداری باید قانون‌گذاری کند، یا فقط باید نظارت کند و با شاپرک و بانک مرکزی ارتباط داشته باشد؟ با این اوصاف از این پس ممکن است هر سازمانی که به یک سری از زیرساخت‌ها دسترسی دارد مدعی شود که می‌تواند سهمی در پرداخت کشور داشته باشد. آیا این قضیه منطقی است؟ متاسفانه یا خوشبختانه این روزها همه به پروژه‌های پرداخت الکترونیک علاقمند شده‌اند و واقعاً جای آن دارد که این اقبال توسط صاحب نظران مورد بررسی قراد گیرد.»

او با تاکید بر اینکه از این طرح استقبال می‌کند، گفت: «این حرکت یکی از معدود اتفاقات مطلوب در حوزه پرداخت کشور است و به دلیل کند بودن سایر زیرساخت‌های بانکی و پرداخت، شهرداری به این حوزه ورود کرده تا نه تنها نیازهای خود را برآورده کند بلکه دیگران را نیز در این بازار سهیم کند.

البته در این زمینه خیلی‌ها به بحث پرداخت در تاکسی می‌پردازند و این در حالی است که این طرح تنها به پرداخت خرد در تاکسی‌ها محدود نمی‌شود. این موضوع منافی صحبت ابتدایی من نیست. شهرداری ممکن است نیازی را احساس کند اما اینکه خود، برای استاندارد کردن زیرساختی اقدام کند جای بحث است، چراکه ممکن است در آینده هر سازمان یا ارگانی مدعی شود که می‌خواهد سیستم پرداخت راه بیندازد.»

 

صادق فرامرزی: در این طرح باید نحوه دریافت کارمزد و نصب کیوآر مورد بررسی قرار گیرد

صادق فرامرزی، مدیرعامل ایران کیش نقطه قوت طرح نظام پرداخت خرد شهری را این می‌داند که سازمان فاوای شهرداری تهران خود را از بخش صادرکنندگی کنار کشیده و صادرکننده و پذیرنده از هم جدا شده‌اند.

او می‌گوید: «نکته مهم این است که باید در حوزه پذیرندگی یک مرجع با ضوابط مشخصی تعیین کند کدام شرکت کیوآر خود را نصب کند، درواقع باید چگونگی تشخیص مرجع در این امر مورد بررسی قرار گیرد تا موجب خلق رانت نشود. مساله دیگر در این میان، بحث کارمزد است و اینکه این مبلغ از چه کسی گرفته شود. تاکسی‌ران درصورتی می‌تواند این مبلغ را بپردازد که به کرایه مسافر اضافه شود و راننده بخشی از درآمد خود را به عنوان کارمزد بپردازد. درغیر این صورت باید دارنده کارت این کارمزد را بپردازد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.