راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنج روند و ابزار دیجیتال که آینده را خواهند ساخت

صنعت خدمات مالی، یکی از پیشگامان دنیای دیجیتال است و با سرعت بالایی به پیشرفت خود ادامه می‌دهد. براساس تحقیقات مشخص شده که 69 میلیون آمریکائی، پرداخت خود را با یکی از روش‌های موبایلی و یا آنلاین مدیریت می‌کنند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت: آن دسته از تأمین‌کنندگان خدمات مالی که از تکنولوژی پرداخت نوین عقب مانده‌اند، به‌زودی با چالش‌های بزرگی مواجه خواهند شد.

مشکلی که وجود دارد اینست که تکنولوژی‌ با سرعت بالایی در حال تغییر است و در نتیجه، همگام شدن با آخرین روندهای دیجیتال، چالش‌برانگیز شده است. آیا همگام شدن با تکنولوژی دیجیتال مدرن در بلندمدت به‌صرفه خواهد بود؟ جواب این سؤال، یک «بله‌ی قاطع» است.

استاتیستا (Statista) گزارش می‌کند که بین سال‌های 2008 تا 2017 میلادی، تعداد خانوارهای آمریکایی که از بانکداری آنلاین استفاده می‌کنند، ۲ برابر شده است.

با همه‌ی این‌ها، تمامی تکنولوژی‌های دیجیتال، یکسان نبوده و با هم تفاوت‌هایی دارند. در ادامه‌ی مطلب، به معرفی 5 مورد از برترین روندهای صنعت خدمات مالی پرداخته می‌شود که شرکت‌های مالی را برای باقی ماندن در میدان رقابت یاری می‌کنند.

 

رابط برنامه‌نویسی کاربردی: نسل سوم

رابط برنامه نویسی کاربردی نسل سوم

با این‌که ممکن است کمی تخیلی به نظر برسد، ولی رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) باز، موج جدیدی را در دنیای پرداخت ایجاد کرده‌اند. این رابط‌ها زمینه‌ی ارتباط با تأمین‌کنندگان شخص ثالث را فراهم می‌کنند. هر چه بر تعداد کاربران و مصرف‌کنندگان بانکداری آنلاین افزوده می‌شود، رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی نیز بیشتر معنا پیدا می‌کنند. علاوه بر آن، برخی از مؤسسات مالی هم هستند که از طریق رابط برنامه‌نویسی کاربردی باز خود، محصولات جدیدی را به مشتری عرضه کرده و بدین ترتیب، برای شرکت درآمدزایی می‌کنند. در گزارش بانکداری خرد (World Retail Banking Report) سال 2017، آمده که رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی باز، زمینه‌ی کشف جریان‌های درآمدی جدید را مهیا می‌کنند.

حرکت به سمت فناوری‌های نوین و باز به معنی پایان فرآیندهای مشتری‌محور سنتی نیست. بلکه بدین معناست که مؤسسات مالی آینده‌نگر، خود را با تغییرات سازگار می‌کنند و همواره، مرزهای دیجیتال خود را ارتقا می‌دهند تا فرآیندها پیچیده را برای مشتریان ساده‌تر سازند.

 

تکنولوژی ابر: مرزهای آسمان پیشرفت را درنوردیده است

تکنولوژی‌های ابری

وقتی که از پیشرفت‌ها و روندهای تکنولوژی صحبت می‌کنیم، امکان ندارد که نام تکنولوژی‌های ابری بین این روندها نباشد. این تکنولوژی، مؤسسات ارائه‌دهنده‌ی خدمات مالی را در بسیاری از جهات یاری می‌کند. مقیاس به‌کارگیری تکنولوژی ابری بسته به نیازهای وب‌سایت و میزان تقاضای مشتری، می‌تواند کوچک‌تر یا بزرگ‌تر شود. برای آن دسته از مؤسسات خدمات مالی که قصد دارند پشتوانه‌ی دیجیتالی خود را تقویت کنند، تکنولوژی‌های مبتی بر ابر راهکار مناسبی خواهد بود.

درست است که نگرانی‌هایی در خصوص امنیت وجود دارد، ولی بسیاری از شرکت‌هایی که خدمات مدیریت تکنولوژی‌های ابری عرضه می‌کند؛ اطمینان می‌دهند که راهکارهایی برای کاهش این نگرانی‌ها وجود دارد.

بیزینس وایر (Business Wire) در سال 2016، اعلام کرد که 61 درصد از سازمان‌ها، به دنبال پیاده‌سازی روش‌های مبتنی بر ابر هستند و مابقی مؤسسات، مایلند گزینه‌های دیگری را دنبال کنند.

 

بانک‌های دیجیتال: یک تهدید یا یک اهرم پیشران؟

بانکداری دیجیتال

زمان استفاده از تکنولوژی رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی باز، فرارسیده است؛ ولی همه‌ از آن استقبال نمی‌کنند. بانک‌ها می‌توانند با کمک این تکنولوژی، کسب‌وکار خود را دیجیتالی کنند. درست است که استقبال از بانکداری باز، روندی دلسردکننده داشته، ولی در حال حاضر، بر سرعت آن افزوده شده و پیش‌بینی می‌شود که این فرآیند ادامه پیدا کند. میزان استفاده‌ی کاربران از بانکداری دیجیتال، به‌طور پیوسته در حال افزایش است؛

انتظار می‌رود که در سال جاری، 70.4 درصد از کاربران بزرگ‌سال اینترنت به بانکداری دیجیتال روی‌ آورند. این آمار، در مقایسه با سال 2013، از رشد 10 درصدی برخوردار است.

تعدادی از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی خدمات مالی، معتقد هستند که رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی باز، در معرض خطرات امنیتی قرار دارند و از این امر، اظهار نگرانی کرده‌اند. با این‌ حال، شرکت‌های دیگری نیز وجود دارند که این تکنولوژی را روشی مناسب برای بهبود تجربه‌ی مشتری می‌دانند و به آن به چشم یک اهرم پیشران نگاه می‌کنند. سازمان بانکی جهانی (CGAP) نمونه‌ای از همین مؤسسات است.

 

تکنولوژی بلاکچین: بودن یا نبودن

تکنولوژی بلاکچین

صنعت امور مالی، این قابلیت را دارد که به یکی از کاربران بزرگ تکنولوژی بلاکچین تبدیل شود. در ابتدا، هدف از ابداع دفتر کل بلاکچین، تنها برای پیگیری تراکنش‌های ارز رمزنگاری‌شده بود؛ ولی رفته‌رفته، کارایی‌های دیگر آن نیز کشف شدند. تکنولوژی بلاکچین به بانک‌ها کمک می‌کند تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند و تراکنش‌های حسابداری خود را بهتر مدیریت کنند. پتو ریزو (Pete Rizzo) از شرکت کوین‌دسک (Coindesk)، اعلام کرده: بازار سهام نیز این پتانسیل را دارد که از مزایای این نبوغ دیجیتالی تکنولوژیکی، بهره‌ ببرد.

نگرانی‌هایی در خصوص حفظ امنیت ارزهای رمزنگاری‌شده وجود دارد. بیت‌کوین، در بستر بلاکچین عمومی پیاده‌سازی شده، برخی معتقدند که بلاکچین عمومی، همانند این است که چندین نفر، غذای داخل دیگ را هم بزنند و به همین دلیل است که از امنیت این ارز رمزنگاری‌شده، ابزار نگرانی می‌کنند. الیسون برکه (Allison Berke) از هاروارد بیزینس ریویو (Harvard Business Review) می‌گوید:

تمامی بلاکچین‌ها، با هم یکسان نیستند. در بلاکچین‌های خصوصی، امکان کنترل بیشتر است؛ با به‌کارگیری این بلاکچین خصوصی‌، کاربر می‌تواند هم از مزایای این تکنولوژی بهره‌مند شود و هم نگرانی امنیتی کمتری داشته باشد.

 

دستیار شخصی هوشمند: حرکت به‌سوی خدماتی همانند سیری (Siri)

دستیار مجازی

یکی از داغ‌ترین موضوعات موردبحث امروز، دستیاران شخصی هوشمند (VPAs) هستند. افراد از سه حالت بیشتر نیستند: یا دستیاران شخصی هوشمند دارند، یا دوست دارند که داشته باشند و یا برای تهیه‌ی آن، برنامه‌ریزی کرده‌اند.

استاتیستا، پیش‌بینی کرده که طی سال‌های 2017 تا 2019 میلادی، تعداد کاربران این تکنولوژی، دو برابر خواهد شد.

روشن است که شرکت‌ها و مؤسسات بزرگ، با دیدن این رشد دو برابری، به دنبال راهکارهایی برای پیاده‌سازی تکنولوژی دستیاران شخصی هوشمند برای کسب‌وکار خود خواهند بود.

منبع: banknxt

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.