راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نزدک تا سال 2030، تمامی 28 بازارش را به فضای ابری منتقل می‌کند

طبق اعلام وال استریت ژورنال، نزدک قصد دارد طی یک دهه آینده، 28 بازار خودش را در آمریکای شمالی و اروپا، به فضای ابری عمومی انتقال دهد. در حال حاضر، مخزن داده اپراتور این بازار بورس، روی سرویس وب آمازون قرار دارد.

در ماه مارس، تقاضا برای اطلاع از قیمت، سفارش، دادوستد و دسترسی به داده سایر بازارها با افزایشی جهشی روبرو شد؛ در نتیجه این امر، ترافیک پیام‌ها به شکل ناگهانی افزایش پیدا کرد.

برد پیترسون، مدیر ارشد فنی و مدیر ارشد فناوری اطلاعات نزدک در گفتگو با وال‌ استریت‌ ژورنال اعلام کرد که در ایالات متحده، به شکل مکرر، پیک روزانه پیام ارسالی و دریافتی، به عدد 100 میلیارد رسیده است.

او اشاره کرد که به دلیل استفاده از سرویس وب‌ آمازون، این آمار بالای پیام هیچ مشکلی را برای اپراتور بورس نزدک ایجاد نکرده است.

روز آخر ماه آگوست، به دلیل افزایش حجم دادوستدها، تعدادی از اپلیکیشن‌های دادوستد سهام دچار قطعی موقتی شدند. رابین‌هود، تی‌دی امریترید، ونگارد و چارلز شواب، همگی گزارش کردند که در آن بازه زمانی، با مشکلاتی روبرو شده بودند.


مزایای فناوری ابری


ارائه‌دهندگان خدمات ابر عمومی، با ذخیره‌سازی داده از راه دور، این امکان را برای شرکت‌هایی مانند نزدک فراهم می‌کنند که از سرورهای پیش‌فرض معمول فاصله بگیرند.

برد پیترسون در گفتگو با وال‌ استریت‌ ژورنال عنوان کرد:

مزیت حقیقی فناوری ابری در این است که امکان معرفی ویژگی‌های جدید و عرضه آن‌ها در مقیاس بزرگ را فراهم می‌کند.

برد پیترسون، معاون اجرایی ارشد، مدیر ارشد فنی و مدیر ارشد فناوری اطلاعات نزدک

شرکت‌های بزرگی مانند نتفلیکس، زوم و بلوجینز بای ورایزن، از ابر عمومی به عنوان یک فناوری مناسب برای مدیریت پیک ترافیک در دوران بیماری عالم‌گیر کرونا یاد کرده‌اند.

آدنا فریدمن، سمت مدیر عامل اجرایی نزدک را به عهده دارد. او و پیترسون، هر دو هفته یک بار با هم ملاقات می‌کنند تا پیشرفت فناوری ابری را در تمامی 28 بازار مورد بررسی قرار دهند.

اپراتور نزدک طی یک دهه گذشته، در مقیاس کوچک، از فناوری ابری استفاده کرده است. سیستم «نزدک پریسایز» که توسط سرویس وب آمازون میزبانی می‌شود، نمونه‌ای از همین فناوری‌هاست.


نگرانی‌های رگولاتوری


فناوری ابری مزایای فراوانی دارد، با این حال، برخی شرکت‌ها از بابت امنیت این فناوری، نگرانی‌ دارند.

توماس ماث، متخصص فین‌تک شرکت فایو دیگریز در اروپا است. او در ماه فوریه به فین‌تک فیوچرز اعلام کرد: «بزرگترین بحثی که در مورد فناوری ابری وجود دارد، موضوع رگولاتوری است.»

از منظر دولتی، ابر، محل موثقی برای ارائه خدمات بانکی به شمار نمی‌رود و در حال حاضر، تعداد کمی بازیگر وجود دارد که به شکل حرفه‌ای، دست به انجام چنین اقدامی زده باشند. ماهیت فناوری ابری چیز جدیدی نیست، ولی هنوز در مقیاس بالا پیاده‌سازی نشده است.

توماس مات، متخصص فین‌تک شرکت فایو دیگریز در اروپا

فایو دیگریز با ای‌بی‌ان آمرو، آروبا بانک در جزایر کارائیب و بانک چالشگر هلندی نب همکاری دارد.

داده‌های گارتنر نشان می‌دهد بازار ابر عمومی زیرساخت به عنوان سرویس یا همان IaaS، طی سال 2019 میلادی، 37.3 درصد رشد داشته و به 44.5 میلیارد دلار رسیده است.

طی سال گذشته، آمازون برتری خودش را در بازار زیرساخت به عنوان سرویس حفظ کرد، مایکروسافت، علی‌بابا، گوگل و تنسنت به ترتیب در جایگاه‌های بعدی هستند.

منبع Fintechfutures
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.