راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نمودارهایی در مورد مبلغ و تعداد تراکنش‌های آنلاین در سال ۹۶

ECM گزارشی تحت عنوان مطالعه جامع کسب‌وکارهای آنلاین و اینترنت ایران به اسم «پانوراما» منتشر کرده است.

این گزارش که خرداد ۹۷ منتشر شده،‌ در ۵ فصل در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است و فصل اول آن آمارهای شاپرک بررسی شده است. ECM که مخفف عبارت Electronic Commerce Monitor است، در واقع مرکزی تحقیقاتی برای پایش صنعت تجارت الکترونیکی ایران است که با پررنگ شدن فعالیت استارت‌آپ‌ها در این صنعت، به یکی از منابع آماری و اطلاعاتی درباره استارت‌آپ‌های ایران تبدیل شده است.

از جدول بالا می‌توان دریافت که در فروردین‌ماه سال 93 تعداد تراکنش‌های شاپرکی، کمتر از ۱۰ میلیون بوده و این در حالی است که در پایان سال 96 این عدد به نزدیک ۵۰ میلیون تراکنش رسیده است. پرداخت قبض و خرید شارژ در این نمودار بررسی نشده‌اند.

جدول بالا نشان می‌دهد که در شروع سال ۹۳، مبلغ کل تراکنش‌های آنلاین کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان بوده است. در پایان سال ۹۶ این عدد به بیش از 12 هزار میلیارد تومان رسیده است. پرداخت قبض و خرید شارژ در این نمودار بررسی نشده‌اند.

در حال حاضر با استفاده از کارت‌های بانکی از 3 طریق دستگاه کارتخوان، اینترنت و موبایل تراکنش‌های شاپرکی انجام می‌شود و از طریق هرکدام می‌توان خرید و پرداخت قبض و خرید شارژ انجام داد.

با توجه به اینکه هر روزه استفاده از کارت‌های بانکی توسط مردم افزایش می‌یابد سؤال مهمی که مطرح می‌شود این است که کدام ابزارهای پرداخت سهم بیشتری از تعداد تراکنش‌ها توسط مردم را دارند. پس از بررسی تمام آمارهای بانک مرکزی مشخص شد که سهم دستگاه‌های کارتخوان برای خرید رشد بیشتری نسبت به سایر ابزارها تجربه کرده است، سهم پرداخت قبض و خرید شارژ از طریق اینترنت کاهش بیشتری نسبت به سایر ابزارها داشته است، سهم خرید از طریق موبایل یعنی کدهای USSD بعد از محدودیت‌های شاپرک به صفر رسیده و سهم خریدهای اینترنتی کم نوسان‌ترین بخش است. سهم پرداخت قبض و خرید شارژ در ابزارهای کارتخوان و موبایلی نیز یک روند کاهشی داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.