راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مستشاران بلژیکی در پست و گمرک ایران

ماهنامه عصر تراکنش / نمایشگاه اسناد و تصاویر «لامبرت مولیتور» از ایران در سال‌های 1281 تا 1307 با عنوان ایران در آغاز قرن بیستم، در ساختمان آرشیو ملی ایران برگزار شد. برهه‌ای که به اعتقاد بسیاری از تاریخ‌نگاران، آغاز ورود کشور به دوران مدرن است و البته نگاه به وقایع ایران در مشروطه در سال‌های قبل و بعد از آن می‌تواند مهم باشد. در اواخر قرن نهم، ایران از بلژیک درخواست کرد تا در اصلاح نظام گمرکی و سیستم پست به این کشور مساعدت کند.

ببینید: مستشاران بلژیکی در پست و گمرک ایران / نگاهی به نمایشگاه ایران در آغاز قرن بیستم

بریتانیای کبیر و روسیه که دو طلبکار اصلی ایران بودند، پادشاهان ایران، ناصرالدین شاه قاجار و بعدا مظفرالدین شاه قاجار را که عمیقا بدهکار به آنها بودند، تحت فشار گذاشتند. ایده این بود که عواید گمرکی به بازپرداخت این بدهی‌های خارجی کمک کند. در این دوره بلژیک بسیار خوشنام بود و ایران ترسی از یک قدرت سیاسی کوچک (نظیر بلژیک) نداشت.

از این رو؛ مطابق سفارش و وصیت ناصرالدین‌ شاه و کارنامه خوبی که در گذشته داشتند، بر همین اصل برای دریافت کمک به بلژیک مراجعه کردند. بنابراین از اواخر قرن نوزدهم تا سال 1935 گروهی از بلژیکی‌ها در کارگروه همکاری فنی به طور مستقیم برای دولت ایران کار می‌کردند. کارمندان گمرک، پست و اداره مالی دولت بلژیک، به طور داوطلبانه، برای کار در ایران، جایی که آنها به عنوان کارکنان دولت ایران کار می‌کردند، مستقر شدند. لامبرت مولیتور، همراه دو نفر از برادرانش در میان این گروه از بلژیکی‌ها بود و در ژانویه 1902 وارد ایران شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.