راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تردید درباره آینده رگولاتوری مانعی در برابر نهادینه شدن بلاکچین در کسب‌وکارها

۴ نفر از هر ۵ نفر، یعنی ۸۴% از مدیران در سرتاسر جهان ابراز داشته‌اند که در سازمان خود برنامه مرتبط با بلاکچین را طراحی کرده‌اند. ۲۵% از این افراد هم‌اکنون بلاکچین را در سازمان خود پیاده‌سازی کرده‌ یا حداقل در سطح پایلوت (Pilot) آغاز نموده‌اند؛ اما علی‌رغم پتانسیل بلاکچین، تردید درباره آینده رگولاتوری و عدم اعتماد به بلاکچین بزرگ‌ترین مانع در برابر نهادینه‌سازی گسترده بلاکچین در کسب‌وکارها به شمار می‌رود.

۲۵% از مدیران مورد پرسش قرارگرفته توسط «PwC» ابراز داشته‌اند که سازمان آن‌ها هم‌اکنون بلاکچین را پیاده‌سازی کرده است یا برای اجرای طرح پایلوت (Pilot) آن اقدام نموده است.

انتظار می‌رود در ۳ تا ۵ سال آینده چین در عرصه توسعه بلاکچین از ایالات‌متحده پیشی بگیرد.

تحقیق جدید «PwC» با عنوان «بلاکچین اینجاست. گام بعدی شما چیست؟» به‌تازگی منتشرشده که طی آن از ۶۰۰ مدیر در ۱۵ منطقه در مورد بلاکچین و قدرت بالقوه آن پرسش به‌عمل‌آمده است.

استیو دِویز (Steve Davies) رهبر بخش بلاکچین در «PwC» می‌گوید:

«کسب‌وکارها به ما می‌گویند که اصلاً دوست ندارند از قافله بلاکچین عقب بمانند؛ اما نگرانی از اعتماد و مقررات به قوت خود باقی است. بلاکچین ماهیتاً باید اعتماد ساز باشد؛ اما در عمل مسائل مربوط به اعتماد در هر گام خود را نمایان می‌کند.»

وی افزود: «ایجاد و پیاده‌سازی بلاکچین در سازمان برای بهره‌گیری بیشینه از قدرت بالقوه آن صرفاً مربوط به بخش فناوری اطلاعات نیست، بلکه شامل تحول الگوی کسب‌وکار، نقش‌ها و فرایندها است. چنین کاری نیاز به توجیه تجاری واضح و اکوسیستمی برای حمایت از کسب‌وکار است. اکوسیستمی که ضمن دارا بودن قوانین و استانداردها از انعطاف‌پذیری لازم برای انطباق با تغییرات آینده رگولاتوری هم برخوردار باشد.»

وی همچنین اظهار کرد:

«یک بلاکچین با طراحی مناسب تنها واسطه‌ها را حذف نمی‌کند، بلکه در بسیاری از فرایندهای کسب‌وکار هزینه‌ها را کاهش و سرعت، دسترسی، شفافیت و قابلیت رهگیری را افزایش می‌دهد. اگر شرکت‌ها هدف فناوری را درک کرده و آن را در طراحی خود لحاظ کنند، مزایای بی‌شمار بلاکچین در دسترس آن‌ها خواهد بود.»

بزرگ‌ترین موانع نهادینه‌سازی بلاکچین
بزرگ‌ترین موانع نهادینه‌سازی بلاکچین

رهبران چه کسانی هستند؟

نتایج نظر‌سنجی نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از پاسخ‌دهندگان (۴۶%) معتقدند تفوق اولیه در توسعه خدمات مالی بر اساس بلاکچین رخ‌داده و حوزه پیشرو در کوتاه‌مدت (۳ تا ۵ سال آینده) محسوب می‌گردد. بخش‌های انرژی و خدمات آب و برق با ۱۴%، بهداشت و درمان با ۱۴% و ساخت و تولید صنعتی با ۱۲% حوزه‌های بعدی با پتانسیل زیاد ازنظر پرسش‌شوندگان هستند.

با نظر به بازارهای پیشرو توسعه بلاکچین در جهان، در حال حاضر ایالات‌متحده با ۲۹% و چین با ۱۸% پیشرفته‌ترین‌ها محسوب می‌شوند. بااین‌وجود پاسخ‌دهندگان معتقدند در کوتاه‌مدت چین با اختصاص ۳۰% بازار به خود از ایالات‌متحده (۱۸%) پیشی خواهد گرفت.

کدام مناطق پیشرفته‌ترین در توسعه پروژه‌های بلاکچین محسوب می‌شوند؟
کدام مناطق در توسعه پروژه‌های بلاکچین پیشرفته‌ترین محسوب می‌شوند؟

برای سازمان‌هایی که قصد برداشتن اولین گام‌ها را در وادی بلاکچین دارند، این تحقیق ۴ حوزه کلیدی تمرکز را شناسایی کرده که در هنگام توسعه پلتفرم‌های داخلی یا صنعتی باید به آن‌ها توجه داشت.

۱) توجیه تجاری داشته باشید

سازمان‌ها می‌توانند در مقیاس کوچک کار خود را آغاز کنند، اما از همان ابتدا باید مقصود خود را به‌صورت شفاف به اطلاع دیگر مشارکت‌کنندگان برسانند تا دیگران نیز بتوانند با درک اهداف خود را با مسیر وقف دهند.

۲) یک اکوسیستم بسازید

مشارکت‌کنندگان از سازمان‌های مختلف فعال در یک صنعت می‌توانند دورهم جمع شده و روی مجموعه‌ای از قوانین یکسان برای نظارت بر بلاکچین به توافق برسند. از میان ۱۵% از افرادی که بلاکچین فعال در سازمان خود داشتند، ۸۸% رهبران یا اعضای فعال کنسرسیوم‌های بلاکچین هستند.

۳) تعمداً طراحی خود را حول چیزهایی انجام دهید که کاربران می‌توانند ببینند و انجام دهند

شرکا نیاز به وضع قوانین و استانداردهایی برای اجازه دسترسی دارند. حضور متخصصان حقوقی، ریسک، انطباق و امنیت سایبری از ابتدای پروژه، اعتماد رگولاتوری و کاربران را به بلاکچین شمارا تضمین خواهد کد.

۴) از تردید در مورد آینده رگولاتوری عبور کنید

این تحقیق هشدار می‌دهد که توسعه‌دهندگان بلاکچین نباید به‌صورت منفعل در انتظار مشخص شدن الزامات رگولاتوری باشند؛ بلکه اهمیت زیادی دارد که در تعامل با رگولاتوری در شکل‌گیری فضای بلاکچین تأثیر بگذارند.

منبع: PWC

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.