راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سندباکس‌های رگولاتوری، فضایی امن برای نوآوری

در ظاهر نوآوری در رگ‌تک نیاز به رویکردی جهانی ندارد. فناوری‌های رگ‌تک به دنبال کاستن از سنگینی بار رگولاتوری بر دوش مؤسسات مالی هستند.  حتی اصلاحاتی که در سطح بین‌المللی اجراشده‌اند، مانند گروه ۲۰ (G20) یا کمیته باسل (Basel Committee)، در مقام تفسیر و اجرا بسته به ملیت رگولاتوری متفاوت خواهد بود. شرکت‌های رگ‌تک هم تنها زمانی انتظار سودآوری دارند که با نهادهای رگولاتوری مربوط به بازار هدف خود کار کنند. این شرایط پیچیده نیازمند همکاری نهادهای رگولاتوری مالی برای تأسیس سندباکس (sandbox) مشترک با هدف حمایت از نوآوری است.

به گفته یک‌نهاد مشاوره‌ای وابسته به  مرجع راهبرد امور مالی انگلستان (FCA)؛ مهم‌ترین روندهای نوآوری خدمات مالی هر روز بیشتر از قبل ماهیتی بین‌المللی دارند. تحول دیجیتال نیز کسب‌وکارهای مالی را جهت گسترش به مناطق و بازارهای جدید یاری داده و متعاقب آن شرکت‌های رگ‌تک هم حوزه فعالیت خود را گسترش داده‌اند.

به دنبال موفقیت سندباکس مرجع راهبرد امور مالی انگلستان، چند کشور دیگر نیز برنامه‌های مشابهی در سطح ملی اجرا کرده‌اند. ایالات‌متحده و چین از جمله‌ی این کشورها هستند. این ابتکار عمل‌ها به دنبال فراهم کردن فضایی  امن برای شرکت‌های فین‌تک و رگ‌تک جهت آزمایش محصولات، خدمات و الگوهای کسب‌وکار نوآورانه در یک بازار واقعی هستند. تضمین امنیت مشتریان از طریق صدور مجوزهای موقت اعمال می‌شود.

کلاز کریستنسن (Claus Christensen)، مدیر ارشد شرکت رگ‌تک «Know Your Customer» فعال در هنگ‌کنگ، سنگاپور و چین، در این زمینه می‌گوید:

«به‌صورت اخص سندباکس‌ها به شرکت‌های رگ‌تک کمک می‌کنند به ادعای خود مبنی بر فراهم کردن انطباق با مقررات رگولاتوری در فضایی امن و کنترل‌شده عمل نمایند.»

در اوایل سال ۲۰۱۸ مرجع راهبرد امور مالی انگلستان پیشنهاد خلق یک سندباکس جهانی را برای حل چالش‌های مربوط به نوآوری فناوری در مقیاس جهانی ارائه داد. نتیجه این امر افتتاح شبکه جهانی نوآوری مالی (GFIN) در ماه اوت بود. این همکاری اولین گونه از نوع خود بود که میان مرجع راهبرد امور مالی انگلستان، ۱۱ نهاد رگولاتوری مالی دیگر و سازمان‌های وابسته ایجاد شد. بر اساس اسناد مشاوره‌ای شبکه جهانی نوآوری مالی این شبکه قصد دارد راهی کارآمدتر برای تنظیم تعامل سازمان‌های نوآور و رگولاتورها ارائه کرده و طی فرایند گسترش شرکت‌های نوآور به حوزه‌های قضایی جدید به آن‌ها یاری رساند. یکی از کارکردهای پیشنهادی برای شبکه جهانی  نوآوری مالی انجام سیاست‌گذاری مشترک و آزمایش‌های رگولاتوری است که به گفته مرجع راهبرد امور مالی انگلستان می‌تواند شامل همکاری نهادهای رگولاتوری درزمینه راهکارهای رگ‌تک هم باشد.

حسین کسایی (Husayn Kassai)، هم بنیان‌گذار و مدیر ارشد شرکت رگ‌تک احراز هویت آنفیدو (Onfido)، می‌گوید حمایت از آزمایش‌های فرامرزی از طریق طرح‌هایی نظیر شبکه جهانی نوآوری مالی امری ضروری برای شرکت‌های رگ‌تک جهت  تسهیل صادرات نوآوری آن‌ها به حوزه‌های قضایی دیگر است.

 

سندباکس رگولاتوری مرجع راهبرد امور مالی انگلستان بر اساس بخش
تصویر ۱: سندباکس رگولاتوری مرجع راهبرد امور مالی انگلستان بر اساس بخش

«شبکه جهانی نوآوری مالی به کسب‌وکارهایی مانند آنفیدو  کمک خواهد کرد که بتوانند راهکارهای نوآورانه‌ی خود را به مشتریان در سطح جهان ارائه دهند. در حال حاضر دشواری تعامل با رگولاتور‌های خارجی مانعی در برابر این کار است.»

مرجع راهبرد امور مالی انگلستان حمایت از نوآوری در بازار  را با اجرای پروژه اینووِیت (Innovate) در سال ۲۰۱۴ آغاز نمود. سندباکس این پروژه که دو سال بعد اجرایی شد به‌صورت موفقیت‌آمیزی زمان و هزینه لازم برای  رسیدن ایده‌های نوآورانه به بازار را کاهش داده است. ۹۰ درصد از شرکت‌هایی که در آزمون شرکت نمودند در ادامه مسیر خود توانستند به مرحله ارائه محصول به بازار برسند. دست‌کم ۴۰ درصد در شرکت‌های گروه اول سندباکس توانستند سرمایه موردنیاز خود را در حین آزمایش سندباکس و یا پس‌ از آن دریافت نمایند. شرکت آنفیدو هم ازجمله شرکت‌هایی است که از سندباکس مرجع راهبرد امور مالی انگلستان استفاده نموده و قصد دارد برای توسعه بیشتر امکانات محصول خود همچنان از آن بهره ببرد. حسین کسایی می‌گوید:

«آن‌ها بسیار آماده‌ی گفت‌وگو و علاقه‌مند به تعامل هستند  و ما به دنبال ادامه این تعامل مثبت با سندباکس‌های بریتانیا و کشورهای دیگر خواهیم بود.»

اگرچه هدف رگ‌تک تسهیل تعامل کسب‌وکارها و رگولاتوری است،  ریسک همکاری با یک شرکت فناوری بیرونی (external) هنوز هم یک ریسک ذاتی برای شرکت‌های مالی  به شمار می‌رود.

بن پات (Ben Pott)، رئیس امور دولتی در نکس گروپ (Nex Group)، می‌گوید:

«یکی از چالش‌های مربوط به هر شرکت رگ‌تک  کسب اطمینان از اعتماد مشتریان شرکتی به یک گروه کوچک برای مدیریت بخشی اساسی از چارچوب انطباق آن‌هاست.  برای مثال در صورت بروز مشکل در گزارش دهی رگولاتوری، مقصر شرکت مالی است و شرکت رگ‌تک لزوماً با مسئولیت مواجه نیست. اینان یک مانع نسبتاً بزرگ به شمار می‌آید.»

بن پات هشدار می‌دهد که یکی از چالش‌های واقعی برای سندباکس جهانی آن است که رگ‌تک همانند رگولاتوری فضای وسیع داشته و جوانب متعددی را شامل می‌شود.

«چنانچه  شبکه جهانی نوآوری مالی از همان ابتدا به‌صورت واضح و دقیق قصد خود را مشخص نکنند، این خطر محتمل است که به چیزی کلی‌تر از آنچه برای کمک واقعی به فین‌تک و رگ‌تک نیاز است مبدل شود.»

سمیر گولتای (Sameer Gulati)،  مسئول سیاست‌گذاری و رگولاتوری در اینووِیت فاینانس (Innovate Finance)، معتقد است که صنعت از شبکه جهانی نوآوری مالی این انتظار را دارد که  از همان ابتدا شفافیت کافی داشته باشد و مشخص کند که «تصمیم‌گیری چندجانبه (plurilateral) چگونه خواهد توانست هماهنگ با ساختارهای ملی سیاست‌گذاری پیش برود.»

«با این‌ وجود ما معتقدیم که منافع بالقوه این امر بزرگ‌تر از چالش‌های پیش رو است. بر اساس پاسخ‌های اولیه‌ای که از صنعت دریافت کرده‌ایم و با توجه به نتایج مثبتی که از کار با پروژه اینووِت مشاهده شد، انتظار داریم که واکنش کلی مثبت باشد.»

اگرچه روند ثبت‌نام در یک سندباکس ساده‌تر از  دریافت مجوز حقوقی کامل است، با این‌ وجود باز هم برای استارت‌آپ‌ها تلاش زیادی به شمار می‌آید. کلاز کریستنسن دراین‌باره می‌گوید:

«معرفی یک سندباکس جهانی به‌صورت قابل‌توجهی زحمت ثبت‌نام در  سندباکس‌های حوزه‌های قضایی مختلف را کاهش خواهد داد. دسترسی به چنین فضایی که به‌صورت بین‌المللی کنترل شود به شرکت‌ها کمک خواهد کرد به‌صورت هم‌زمان از انطباق با مقررات حوزه‌های مختلف قضایی اطمینان حاصل نمایند.»

فابیان وَندِنرِیدت (Fabian Vandenreydt)، مدیر پلتفرم همکاری بی-هایو (B-Hive)، با این موضوع موافق است. اکثر شرکت‌های فین‌تک و رگ‌تک که در اکوسیستم بی-هایو کار می‌کنند با رویکرد بین‌المللی در اروپا  و فراتر از آن موافق‌اند. گام بعدی برای شبکه جهانی نوآوری مالی گسترش در اقتصاد و بازارهای اتحادیه اروپا و حتی جی ۲۰ خواهد بود.

«درک بهتر و پشتیبانی بیشتر رگولاتورها در سرتاسر جهان گامی بلند به‌سوی ارتقاء نهادینه‌سازی  نوآوری است و به نفع بخش خدمات مالی به‌عنوان یک کل خواهد بود.»

منبع: Raconteur

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.