راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارکشته تجهیزات بانکداری / گزارشی از کارخانه شرکت فرادیس البرز؛ باسابقه‌ترین کارخانه تولید سخت‌افزارهای بانکی در کشور

ماهنامه عصر تراکنش / شاید برای خیلی از افرادی که با حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیکی کشور آشنا هستند، جالب ‌توجه و تا اندکی عجیب باشد که در سال 1375 کارخانه تولید و مونتاژ سخت‌افزارهای بانکی در کشور تاسیس شده و تاکنون نیز به فعالیتش ادامه داده باشد. کارخانه شرکت داده‌ورزی فرادیس البرز که تحت نظر معاونت تولید این شرکت فعالیت می‌کند، در شهر صنعتی البرز در حومه قزوین واقع شده و در حال حاضر با حدود 60 نفر نیروی انسانی همچنان در حال فعالیت است و می‌توان به آن لقب نخستین و باسابقه‌ترین کارخانه مونتاژ، طراحی و تولید سخت‌افزارهای بانکی کشور را داد.

سابقه تاسیس این کارخانه به اواسط دهه 70 شمسی بازمی‌گردد. تقریبا همان سال‌هایی که دکتر مصطفی الهی در شرکت خدمات انفورماتیک با هدایت محسن نوربخش سخت در تلاش برای تولید نرم‌افزار جامع بانکی یا همان سیبا برای بانک ملی بودند تا بتوانند اولین کربنک داخلی را تولید کنند و کشور را از وابستگی در این زمینه بی‌نیاز سازند. در همان زمان مهندس ميرمسعود مجید زنوزی در معاونت پشتیبانی شرکت خدمات انفورماتیک، ایده تولید سخت‌افزارهای بانکی را نیز پیاده‌سازی کرد و در سال 1375 و در نزدیکی شهر قزوین این کارخانه تاسیس و راه‌اندازی شد و خط تولید و مونتاژ دستگاه‌های مختلف بانکی برای اولین‌بار در کشور آغاز به کار کرد. بدین ترتیب شرکت خدمات انفورماتیک در دو حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار گام‌های بلندی برداشت.

عکس: ایمان شاه‌سمندی

تاسیس شرکت فرادیس البرز

اوایل دهه 80 مصادف بود با گسترش نفوذ دستگاه‌های خودپرداز در کشور و بانک‌ها شور و شوق زیادی برای به‌کارگیری این دستگاه‌ها در شعبه‌های خود داشتند. شرکت خدمات انفورماتیک با برند وینکور نیکسدورف در کنار شرکت‌های ایران‌ارقام (با برند ان‌سی‌آر) و ایران نارا (با برند بنکیت)، یکی از اصلی‌ترین شرکت‌های تامین‌کننده خودپرداز بود. با شروع مکانیزه کردن شعب بانک‌های ملی، صادرات و کشاورزی مدیران شرکت خدمات انفورماتیک تصمیم به تاسیس شرکتی گرفتند که ماموریت اصلی‌اش تولید دستگاه‌های VSAT  و تجهیزات بانکی بود. در همین راستا شرکت داده‌ورزی فرادیس البرز در ابتدای سال 1383 تاسیس شد و به فعالیت جدی در امر تولید و مونتاژ تجهیزات VSAT، PC، POS، ATM و چندین دستگاه دیگر پرداخت. به‌تدریج با افزایش تعداد این دستگاه‌ها، فعالیت‌های نصب و پشتیبانی از آنها نیز اهمیت بالایی پیدا کرد و در سال 1389 بود که با انتقال رسمی مدیریت پشتیبانی شرکت خدمات انفورماتیک به مجموعه فرادیس البرز، کار اصلی خود را در چارچوب فعلی آغاز کرد. متعاقبا انتقال مدیریت پایانه‌های خودکار بانکی از شرکت خدمات انفورماتیک و گسترش ماموریت آن و نیز بسط و توسعه فعالیت‌های تولیدی در سایت قزوین از جمله تولید انبوه خودپرداز ایرانی Faradis210  و كيوسك، وظایفی بود که برای این شرکت تازه‌تاسیس در نظر گرفته شده بود. بدین ترتیب زنجیره پشتیبانی، توسعه نرم‌افزار و تولید در فرادیس البرز تکمیل شد.

 

کارخانه تولید یا خط مونتاژ؟

برخی از کارشناسان و متخصصان حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک در کشور بر این نکته تاکید دارند که تولید کامل دستگاه‌های خودپرداز، کارت‌خوان، كيوسك و VTM در داخل کشور توجیه اقتصادی ندارد. هرچند تولید داخلی و بومی امری پسندیده و ارزشمند است، اما اگر نتواند از کیفیت لازم برخوردار باشد و قیمت تمام‌شده آن هم به‌مراتب از نمونه‌های خارجی بیشتر باشد، پافشاری و اصرار بر انجام آن نتیجه‌ای جز هدررفت سرمایه‌های ملی نخواهد داشت. همچنان که به‌رغم هزینه‌های گزاف یکی، دو تجربه شکست‌خورده در طول سال‌های گذشته برای تولید کامل و بومی این دستگاه‌ها در داخل کشور نیز مهر تاییدی بر این نکته است. شرکت داده‌ورزی فرادیس البرز در این شرایط به عرصه وارد شده و هرچند در سال‌های ابتدایی به مونتاژ سخت‌افزارهای مختلف بانکی اقدام کرده، اما به‌تدریج و با تجربه افزایش دانش و تجربه مدیران و متخصصان این شرکت وزنه تولید در این شرکت سنگینی بیشتری پیدا کرده و از مونتاژ صرف خارج شد و توانست بر چالش‌های تولید غلبه کند.

به گفته مهندس لرنی، معاون تولید شرکت فرادیس البرز؛ چندین سال است که تولید بدنه و صندوق سخت‌افزارهای مختلف در کارخانه صورت می‌گیرد. طراحی و تولید کامل ماژول‌های آنتی‌فراد، آنتی‌اسکیمینگ، RFID، SIU، FDK  و کابلینگ سخت‌افزارها و بوردهایی که روی آنها سوار می‌شود، از جمله تمایزهای سایت تولید شرکت فرادیس البرز با دیگر شرکت‌هایی است که در این زمینه فعال هستند.

بنابراین می‌توان گفت که واژه تولید در کارخانه شرکت فرادیس البرز به معنای واقعی‌اش نزدیک شده است.

طراحی و سفارشی‌سازی

شرکت در مناقصه‌های بانک‌های مختلف و انتظارات متنوعی که بانک‌ها به‌عنوان کارفرما دارند، مدیران شرکت فرادیس البرز را وادار کرده تا در حوزه طراحی و سفارشی‌سازی سخت‌افزارهای مختلف بانکی نیز گام‌های مثبتی بردارند. آن‌گونه که مهندس لرنی می‌گوید، بانک‌های مختلف بر اساس نیاز خودشان تصمیم می‌گیرند که چه سخت‌افزاری و با چه ویژگی‌هایی داشته باشند و تقریبا هر نوع سفارشی که از سوی مشتری پیشنهاد می‌شود، در زمانی کمتر از دو هفته طراحی آن به‌وسیله کارشناسان مهندسی تولید کارخانه انجام و در کمتر از یک ماه بعد نمونه فیزیکی آن تولید می‌شود.

پیشرفتی که در زمینه طراحی و سفارشی‌سازی سخت‌افزارها صورت گرفته، موجب شده شرکت فرادیس البرز به حوزه‌های دیگر به غیر از حوزه بانکی و پرداخت ورود پیدا کند. برای مثال در بخش مهندسی تولید کارخانه کیوسکی برای برگزاری انتخابات الکترونیک طراحی ‌شده یا کیوسک‌هایی با همکاری کمیته امداد امام خمینی برای پرداخت صدقه طراحی کرده که به مراحل پایانی رسیده است.

 

همکاری با دایبولد نیکسدورف؛ نقطه اصلی تمایز

شرکت داده‌ورزی فرادیس البرز تنها نمایندگی رسمی شرکت وینکور نیکسدورف به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های دستگاه‌های خودپرداز در سطح بین‌المللی را در ایران  اخذ کرده است.

اعتبار برند وینکور و کیفیت بالای آن یکی از وجوه اصلی تمایز فرادیس با سایر شرکت‌هایی است که در بازار ایران فعالیت دارند. به گفته معاون تولید شرکت؛ «همکاری با شرکت دایبولد نیکسدورف برگ برنده فرادیس البرز قلمداد می‌شود، بنابراین رعایت استانداردها و ضوابط تولید دستگاه‌های خودپرداز این شرکت که ما مقید به رعایت همه آن موارد هستیم، هزینه‌های صرف‌شده را به نسبت سایر رقبا اندکی بالاتر می‌برد، ولی با این حال برای گرفتن یک قرارداد حاضر به کاهش کیفیت محصولات‌مان نیستیم.»

فرادیس امروز

داده‌ورزی فرادیس البرز، با سابقه 15ساله خود قدیمی‌ترین شرکت در زمینه خدمات پشتیبانی دستگاه‌های بانکی است که در حال حاضر بیش از ۱7 هزار دستگاه از انواع خودپرداز، 600 شعبه، دو هزار پایانه VSAT و حدود هفت‌هزار پایانه VNB و حدود 30 هزار پایانه فروشگاهی را تحت قرارداد نصب و راه‌اندازی و پشتیبانی خود قرار داده است. کارخانه این شرکت در شهر صنعتی البرز در نزدیکی قزوین پس از گذشت 22 سال همچنان در حال تولید، طراحی و مونتاژ انواع دستگاه‌های خودپرداز، كيوسك و VTM است و تحریم‌ها، حضور شرکت‌های رقیب و شرایط نه‌چندان مناسب اقتصادی و کسب‌وکاری این روزهای کشور، نتوانسته چرخ این کارخانه را از گردش بیندازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.