راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برای اولین بار در ایران امکان انتقال وجه بین‌المللی در یک اپلیکیشن ممکن شد

اپلیکیشن جدیدی به تازگی در حوزه فین‌تک منتشر شده که ادعا می‌کند امکان انتقال وجه را از ریال به سایر حساب‌های بین‌المللی فراهم می‌کند.

این اپلیکیشن جدید اول پی نام دارد و کار آن طبق ادعای سازندگانش نقل‌وانتقال پول از حساب‌های داخلی به حساب‌های خارجی بدون نیاز به مراجعه به صرافی و بانک و تهیه ارز است.

اول پی از فناوری بلاکچین برای این انتقال وجه بین‌المللی استفاده می‌کند. یعنی طرف مقابل فقط کافی است یک اپلیکیشن کیف پول بیت‌کوینی داشته باشد تا فرد بتواند با موجودی ریالی خودش در این اپلیکیشن، کیف پول بیت‌کوینی شخصی که می‌خواهد به وی به شکل ارزی پرداخت داشته باشد را شارژ کند. در این حالت و پس از تبدیل نرخ ارز، معادل مبلغ به ریال از حساب کیف پول انتقال‌دهنده (که از طریق کارت‌های شتابی و درگاه پرداخت بانکی قابل شارژ است) در اول پی کسر می‌شود و معادل ارزی آن به دلار، یورو و… به حساب طرف مقابل بدون هیچ واسطه‌ای منتقل خواهد شد.

هنوز از اینکه اول پی با چه مجوزی و چگونه شروع به ارائه این خدمات بر بستر اپلیکیشن کرده خبر دقیقی در دست نیست اما آنچه مشخص است این است که اگر این اپلیکیشن به درستی کار کند قطعاً تحول عظیمی در حوزه انتقال وجه به حساب‌های بین‌المللی و تبدیل ریال به دلار و سایر ارزهای بین‌المللی رخ خواهد داد. چرا که بدون نیاز به حضور در صرافی و بانک و یا هرگونه واسطه از حساب شخصی خود فرد و به ریال، به هر کجای دنیا بدون هیچ محدودیتی ارز بین‌المللی می‌توان جابجا کرد.

استفاده از فناوری بلاکچین برای نقل‌وانتقالات پول که اصطلاحاً رمیتنس نامیده می‌شود، هم برای مشتریان و هم برای بانک‌ها مفید است. بانک‌ها می‌توانند در هزینه و زمان خود صرفه‌جویی کنند. مشتریان هم انتقال وجوه را با هزینه پایین‌تر و سادگی بیشتری انجام می‌دهند.

در قسمت توضیحات اپلیکیشن آمده که مالکیت آن متعلق به شرکت اول بلاک است. استارت‌آپی که خود را اولین شرکت تخصصی در حوزه فناوری‌های زنجیره بلوک، رمزارز، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و سرویس‌های مبتنی بر مکان در ایران می‌داند و چند پروژه فنی هم در این زمینه انجام داده است.

اپلیکیشن اول پی، هم برای گوشی‌های اندرویدی و هم برای iOS موجود است. نسخه اندرویدی اپلیکیشن از طریق این لینک به طور مستقیم قابل دریافت است. نسخه iOS هم به روال اکثر اپلییکشن‌های ایرانی، اجازه انتشار در اپ استور را نیافته و به صورت جداگانه و با لینک مستقیم قابل نصب است که البته همانند اپلیکیشن‌های بانکی و پرداختی احتیاج به تأیید پروفایل و اعطای مجوز دسترسی از سوی کاربر دارد. نکته قابل توجه اینکه در وب سایت این اپلیکیشن، امکان دریافت آن از کافه بازار هم قید شده است اما در واقع این اپلیکیشن در کافه بازار موجود نیست یا حذف شده.

باید منتظر ماند و دید کدام یک از بانک‌ها یا شرکت‌های ایرانی از این محصول استقبال می‌کنند و بانک مرکزی و سایر نهادهای حاکمیتی در برابر این فناوری جدید چه واکنشی را پیش خواهند گرفت؟ آیا سرنوشت پرداخت یارها و سایر فین‌تک‌ها در انتظار «رمیتنس» هم خواهد بود یا این بار و با وجود تحریم‌های بین‌المللی بانک مرکزی سیاست متفاوتی را در برابر این فناوری جدید اتخاذ می‌کند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.