راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقش رگ تک شناختی در حل و فصل چالش‌های قانون‌گذاری

در دنیای امروز، مؤسسات مالی سراسر جهان با چالش‌های قانون‌گذاری بی‌سابقه‌ای مواجه هستند. از برخی از این قانون‌ها تبعیت می‌شود و از برخی دیگر نه. در این میان، استارت‌آپ‌های رگ تک، با هدف راهنمایی صنایع مختلف در انطباق با الزامات قانونی، از تکنولوژی‌های سریع و مبتنی بر محاسبات ابری بهره می‌جویند. علت اساسی بروز مشکل در قانون‌گذاری بخش مالی، وسعت زیاد این بخش است. دلویته (Deloitte) در گزارش اخیر خود می‌گوید:

برخی از پیچیدگی‌های موجود در عرصه‌ی قانون‌گذاری، نیاز به تحلیل و ارزیابی‌های دشواری دارند؛ شرکت‌ها‌ برای مقابله با این چالش، به تکنولوژی شناختی (cognitive technology) روی آورده‌اند.

اکنون این پرسش مطرح می‌شود: رگ تک شناختی، از چه طریقی، بانک‌ها را در تبعیت از الزامات قانون‌گذاری، یاری می‌کند؟

افزایش چالش‌های مرتبط با قانون‌گذاری

فضای قانون‌گذاری برای مؤسسات مالی، بسیار متغیر، عظیم و پیچیده است. اخیراً یک گزارش در همین زمینه نوشته شده است. در این گزارش آمده:

تا سال 2020 میلادی، 300 میلیون صفحه، سند قانونی منتشر خواهد شد و بالغ‌بر 600 لایحه‌ی قانونی نیز وجود دارند که باید توسط مؤسسات حوزه مالی و سرمایه‌گذاری (sell-side) مدنظر قرار گرفته شوند.

تداخلات قضائی و ازهم‌گسیختگی‌های قانونی، چالش‌های مربوط به قانون‌گذاری را دوچندان کرده‌اند. این، وظیفه‌ی شرکت‌های جهانی است که از طریق کارگزاران نظارتی و در سطح دولتی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی، به مدیریت تداخلات سازمان‌های قانون‌گذاری و قضائی بپردازند. به‌عنوان‌مثال و در رابطه با قوانین سرمایه‌گذاری و نقدینگی، یک بانک جهانی، مجبور است دستورات قانونی بازل 3 (Basel III)، اصلاحات اعمال شده توسط کمیته بازل (BCBS) در چارچوب بازنگری در بهادار سازی، رهنمودها و قوانین موردنیاز سرمایه (CRR/CRD IV)، قانون داد – فرنک (Dodd-Frank Act) و اصلاحیه‌ی کالینز (Collins Amendment)، راهبردهای گزارشگری متداول (COREP) و گزارشگری مالی (FINREP) و آی‌اف‌آر‌اس 9 (IFRS 9) را مورد رسیدگی قرار دهد. حکومت جدید ترامپ در ایالات‌متحده، امیدوار است که بتواند با انجام تمهیداتی، از تعداد برخی از قوانین بکاهد، ولی شرکت‌های جهانی معتقدند که این امر نه تنها به ساده‌سازی فرآیندها کمک نمی‌کند، بلکه روند از هم گسیختی قانونی در سطح جهان را سرعت می‌بخشد و بر میزان پیچیدگی‌ها می‌افزاید.

افزایش هزینه‌ی تبعیت و عدم تبعیت از قانون …

هزینه‌ی تبعیت و عدم تبعیت از الزامات قانونی، بسیار بالاست. گزارشی برآورد می‌کند که قانون‌گذاری‌های جدید، هزینه‌ی هنگفت 70 میلیارد دلاری را برای شش بانک بزرگ ایالات‌متحده، به بار آورده‌اند. ما شاهد استخدام کارمندان بسیاری در بخش انطباق با قانون سازمان‌ها هستیم، بنابراین، دلیل اصلی تولید این هزینه‌ها در مقیاس بزرگ، عبارت است از: رویکرد دستی و سنتی اکثر مؤسسات در تبعیت از الزامات قانونی. این رویکرد سنتی و نیازمند سرمایه، پربازده نبوده و مقیاس‌پذیر نیست. علاوه بر این موارد، ذکر این نکته الزامی است که افزایش کارمند، مشاور و وکیل در حوزه‌ی قضائی کسب‌وکار، ریسک خطای انسانی را نیز بالا می‌برد.

امروزه، هزینه‌ی ناشی از عدم تبعیت از الزامات قانونی نیز به شکل سرسام‌آوری بالاست. تنها در کشور بریتانیا و در طی پنج سال بعدی بحران اقتصادی (که در سال 2008 اتفاق افتاد)، مجموع جریمه‌ی اعمال‌شده توسط اداره‌ی خدمات مالی، از 26 میلیون پوند، به بیش از 474 میلیون پوند رسید. امروزه نیز مبلغ متداول جریمه‌ی اختصاص‌یافته به مؤسسات مالی بزرگ، به میلیون‌ها و حتی میلیاردها پوند می‌رسد. به‌ عنوان نمونه، یکی از مطالعات مدرسه‌ی اقتصاد لندن، نشان می‌دهد: در یک بازه‌ی زمانی پنج‌ساله، جریمه‌ی در نظر گرفته شده برای عدم تبعیت قانونی ۱۰ بانک پیشرو، مبلغی نزدیک به 150 میلیارد دلار بوده است. کاملاً روشن و واضح است که چنین فضایی، نیاز مبرمی به نوآوری دارد.

مزایای رگ تک شناختی

مزایای رگ تک شناختی برای مؤسسات مالی، تنها در قدرت محاسباتی نسل جدید خلاصه نمی‌شود؛  قابلیت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نیز در همین مجموعه قرار می‌گیرند. مارک اندروز (Marc Andrews) از آی‌بی‌ام (IBM)، از کاربرد آی‌بی‌ام واتسون (IBM Watson)، در انطباق با الزامات قانونی می‌گوید:

واتسون، هم‌زمان با وضع قوانین جدید، قابلیت پیاده‌سازی آن‌ها را دارد و می‌تواند 800 میلیون صفحه‌ی متنی در یک ثانیه بخواند؛ از همین رو، این سامانه را می‌توان در زمینه‌ی تصمیم‌گیری‌های مرتبط با انطباق قانونی، به کار گرفت. یک سیستم شناختی، در صورت کسب آموزش‌های لازم، قادر است وضع قوانین جدید در یک کسب‌وکار را به سازمان مربوطه اطلاع‌رسانی کند.

آی‌بی‌ام در حوزه‌ی نوآوری‌های مرتبط با تکنولوژی‌های شناختی مالی و بانکی فعالیت می‌کند و قصد دارد این تکنولوژی‌ها را در زمینه‌ی تبعیت از قانون نیز به کار بگیرد.

منبع: Medium

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.