راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فوربس پنج مورد از برترین پیشرفت‌های حوزه رگولاتوری کریپتو در سال 2019 را معرفی کرد

چارلز بووارد / فوربس / طی سال‌های گذشته، محیط رگولاتوری شکل گرفته حول ارزهای دیجیتال و تکنولوژی‌های دفترکل توزیع شده، به یک بی‌ثباتی دائمی دچار بوده است. در ابتدا، دارایی‌های دیجیتال در حاشیه بودند و تنها تکنولوژیست‌ها و آزادی‌خواهان بودند که از ارز رمزنگاری شده بیت‌کوین طرفداری می‌کردند.

اما به مرور، شرایط تغییر کرد و ارزهای رمزنگاری شده و تکنولوژی‌ بلاکچین توانستند توجه تعداد زیادی از افراد را به سمت خود جلب کنند. همین تبلیغات و سروصداها بود که باعث شد در سال 2017، یک بازار گاوی ایجاد شود؛ این بازار تا اوایل سال 2018 ادامه پیدا کرد.

در سال 2019، قانون‌گذاران، نمایندگان صنعت و مقامات دولتی، در تلاش بودند تا در جهت تکامل هر چه بیشتر محیط رگولاتوری گام بردارند. پیشرفت‌های چشمگیر زیادی در این حوزه انجام گرفته و ما در این مطلب تصمیم داریم به پنج مورد از مهم‌ترین آن‌ها بپردازیم.

در حال حاضر، نظارت کافی بر بازار کوین‌ها و توکن‌های رمزنگاری شده اعمال نمی‌شود و سرمایه‌گذاری در این بازار ریسک بالایی دارد. هر فردی که بخواهد در بازار ارزهای رمزنگاری شده سرمایه‌گذاری کند، باید ریسک از دست دادن کل سرمایه‌اش را به جان بخرد.


1- رهبری در دست کشور چین است


طی سال گذشته میلادی، رهبری فضای رگولاتوری کریپتو در دست کشور چین بود. رئیس جمهور این کشور در اکتبر سال گذشته به موارد کاربرد بسیار زیاد تکنولوژی بلاکچین اشاره کرد و اظهار داشت: «باید از فرصت‌های ایجاد شده توسط این دفترکل توزیع‌شده نوآورانه، نهایت بهره را ببریم.»

روز بعد از این سخنرانی، پارلمان چین یک قانون رمزگذاری را تصویب کرد که طبق برنامه‌ریزی‌ها، باید از اول ژانویه سال 2020 عملیاتی می‌شد. طبق اعلام کمیسیون قانون اساسی کنگره ملی خلق چین، هدف از تبیین قانون مذکور، عبارت است از: «نظارت بر نحوه استفاده و مدیریت رمزگذاری، تسهیل فرآیند توسعه کسب‌وکار رمزگذاری و تامین امنیت اطلاعات و فضای سایبری.»

با این وجود، در ماه نوامبر، مقامات شهر شنزن، یک پیام هشدار صادر و عنوان کردند دوباره سروکله تعدادی از فعالیت‌های غیرقانونی مرتبط با رمزنگاری، پیدا شده است.

در این پیام هشدار آمده است: «با ترویج تکنولوژی بلاکچین، کشش مردم به سمت ارزهای مجازی افزایش پیدا کرده و همین امر، زمینه را برای حیات مجدد تعدادی از فعالیت‌های غیرقانونی مهیا کرده است.»

زمان زیادی نگذشته بود که خبر آمد ادارات دولتی شهر شنزن چین، در حال تحقیق روی مکان‌های دادوستد ارزهای مجازی هستند و 39 کسب‌وکار را شناسایی کرده‌اند که مشکوک به انجام فعالیت‌های غیرقانونی در فضای ارزهای مجازی هستند.

بر اساس اعلام بلومبرگ، تنها دولت نیست که سخت‌گیری‌هایی را بر فضای ارزهای دیجیتال اعمال کرده است. ویبو، که از آن به عنوان توئیتر چینی نیز یاد می‌شود، حساب‌های صرافی بزرگ بایننس و پلتفرم ترون را مسدود کرده است.

پیشرفت‌های رگولاتوری مذکور، در حالی انجام گرفته‌اند که چین هر روز به صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی نزدیک‌تر می‌شود. برخی از مردم، معتقدند دلیل وضع قانون رمزگذاری جدید توسط دولت چین، فراهم کردن زمینه برای صدور یک ارز فیات دیجیتال توسط بانک مرکزی خلق چین بوده است.

در ماه دسامبر، گزارش شد که بانک مرکزی خلق چین، ارز دیجیتال خودش را در شهرهای شنزن و سوژو مورد آزمایش قرار دهد. هدف از این راه‌اندازی آزمایشی، آن است که نحوه کارکرد این ارز دیجیتال در دنیای واقعی مورد سنجش قرار گیرد. مراقبت‌های سلامتی و حمل‌ونقل نمونه‌هایی از حوزه‌هایی هستند که امکان استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی در آن‌ها وجود دارد.

شواهد حاکی از آن است که چین به مرحله صدور ارز دیجیتال بانک مرکزی نزدیک شده، اما هم‌زمان سختگیری‌هایی را نیز بر فعالیت‌های مرتبط با ارز دیجیتال اعمال کرده است.

به نظر می‌رسد کشور چین از یک طرف علاقمند است از مزایای تکنولوژی بلاکچین بهره‌مند شود و از طرف دیگر تلاش می‌کند از مشکلات مرتبط با آن، یعنی احتکار و فعالیت‌های غیرقانونی دور بماند.

تحلیلگران در این مورد نظراتی را بیان کرده‌اند. تیم انکینگ سمت مدیر اجرایی دیجیتال کپیتال منیجمنت را به عهده دارد. وی می‌گوید:

همان‌گونه که کشور چین تلاش می‌کند از نظر دولتی کمونیست باشد و از نظر اقتصادی، نظام سرمایه‌داری را سرلوحه خودش قرار دهد، در حوزه بلاکچین و رمزنگاری نیز تمایل دارد هم خدا را داشته باشد و هم خرما را.

تیم انکینگ، مدیر اجرایی دیجیتال کپیتال منیجمنت

جاش لاولر، پارتنر شرکت زوبر لاولر و دل دوکا است. وی که یک کارشناسان فنی است و به بلاکچین و دفترکل توزیع شده علاقه دارد، عنوان می‌کند: «کشور چین همواره نگران خروج سرمایه از کشور است و بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با دادوستد ارزهای رمزنگاری شده را حفره‌ای در ساختار سختگیرانه خودش می‌داند.»

لاولر افزود: «در آینده، به صورت پیوسته تصمیماتی در حوزه سیاست‌گذاری گرفته خواهد شد که ضمن تسهیل پیاده‌سازی موارد کاربرد جدید بلاکچین، احتمال احتکار و خروج ارز از کشور را به حداقل مقدار ممکن خواهند رساند.» علاقمندان ارزهای دیجیتال باید گوش به زنگ این تصمیمات باشند و خودشان را برای واکنش صحیح آماده کنند.


2- لیبرا زیر ذره‌بین بررسی‌های موشکافانه قرار دارد


در ماه ژوئن بود که شرکت فیسبوک سیستم پرداخت پیشنهادی خودش، موسوم به لیبرا را معرفی کرد. این موضوع بلافاصله در رسانه‌ها منعکس شد. کسانی که عضو پروژه لیبرا باشند، می‌توانند با استفاده از یک ارز دیجیتال بومی برای یکدیگر پول ارسال کنند. این پروژه با سختیگری‌های زیادی از سوی رگولاتورها همراه شده است.

در ماه ژوئن، قانون‌گذاران مجلس نمایندگان و کنگره ایالات متحده آمریکا، دیوید مارکوس را مورد مواخذه قرار دادند و نگرانی‌های خود را در مورد ریسک‌های احتمالی پروژه لیبرا اعلام کردند.

در ماه سپتامبر، دولت‌های آلمان و فرانسه نیز نگرانی‌های خود را در مورد پروژه لیبرا اعلام کردند. این دو دولت در یک بیانیه مشترک اظهار داشتند: «ما معتقدیم هیچ نهاد خصوصی نباید به مرجع قدرت پولی تبدیل شود. این قدرت به صورت ذاتی باید در دست حاکمان کشورها باشد.»

چند روز بعد و در همان ماه سپتامبر، کمیسیون خدمات مالی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، مارک زاکربرگ را مورد بازجویی قرار داد. موضوع اغلب پرسش‌های مطرح شده، چالش‌هایی بود که کمپانی فیسبوک با آن‌ها مواجه است.

بررسی‌های سختگیرانه‌ای که روی پروژه لیبرا انجام گرفته، نشانگر این است که قدرت هنوز در دست رگولاتورهاست.

فعالان فضای ارزهای دیجیتال بارها بر اهمیت تمرکززدایی تاکید کرده‌اند، ولی اگر دولت‌های اقتصادهای بزرگ جهان، به‌کارگیری سیستم‌های غیرمتمرکز را ممنوع کنند، عملیاتی‌سازی گسترده آن‌ها دشوار خواهد شد.

دن سیمرمن، رئیس بخش ارتباطات مالی بنیاد آیوتا می‌گوید:

پرونده لیبرا مثال خوبی است از این‌که تمامی ارزهای دیجیتال با هم برابر نیستند و سازمان‌ها و مدل‌های نظارتی دخیل در عرضه ارزهای دیجیتال، به اندازه تکنولوژی زیربنایی این ارزها اهمیت دارد.

دن سیمرمن، رئیس بخش ارتباطات مالی بنیاد آیوتا

وی اشاره کرد: «دولت‌ها باید در مورد انواع بازیگرانی که در لباس غیرمتمرکزسازی و آزادی مالی وارد فضای رمزنگاری می‌شوند، حساسیت به خرج دهند. ترکیب و ساختار بیت‌کوین به کلی با لیبرا متفاوت است.»

سیمرمن افزود: «سازمان‌ها زمانی می‌توانند ارزهای دیجیتال را در مقیاس گسترده پیاده‌سازی کنند که دور زدن دولت‌ها را کنار بگذارند و با آن‌ها وارد همکاری شوند.»


3- کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به از میان برداشتن صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوینی ادامه می‌دهد


کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا کماکان به رد تمامی طرح‌های پیشنهادی مرتبط با صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوینی ادامه می‌دهد.

این آژانس دولتی در ماه اکتبر، به بهانه عدم تطبیق با الزامات دستکاری‌ بازار و فعالیت‌های غیر قانونی، طرح پیشنهادی یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی به نام «بیت‌وایز است منیجمت» را رد کرد.

رد طرح‌های پیشنهادی مرتبط با صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوینی توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تاریخچه‌ای دور و دراز دارد و اقدام اخیر، جزو جدیدترین آن‌ها محسوب می‌شود.

اولین باری که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از دادن مجوز به یکی از این صندوق‌های پیشنهادی ممانعت کرد، سال 2017 بود. این اقدام در آن زمان با توجه گسترده‌ای از سوی رسانه‌ها همراه شد.

طبق پیش‌بینی تحلیل‌گران، به نظر نمی‌رسد کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به این زودی‌ها اجازه فعالیت صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوینی را صادر کند. تحلیل‌گران می‌گویند آژانس مذکور، صرافی‌های دخیل در راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوینی را ملزم خواهد کرد تا توافق‌نامه‌هایی با موضوع نظارت مشترک امضا کنند.

جو دی‌پاسکوآله، مدیر عامل شرکت بیت‌بول کپیتال است که در زمینه مدیریت صندوق پوشش ریسک ارز رمزنگاری شده فعالیت می‌کند. وی عنوان می‌کند:

احتمال این که یک صندوق‌ قابل معامله در بورس بیت‌کوینی در آینده نزدیک مورد تایید قرار بگیرد، اندک است. این امر زمانی تحقق می‌یابد که ذی‌نفعان اثبات کنند فرآیند قیمت‌گذاری به شکل ارگانیک و معتبر انجام می‌گیرد. چنین امری مستلزم آن است که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تعامل خود را با صرافی‌های برتری که در تعیین قیمت بیت‌کوین دست دارند، افزایش دهد.

جو دی‌پاسکوآله، مدیر عامل شرکت بیت‌بول کپیتال

انکینگ اظهار داشت: «نزدیک‌ترین زمانی که احتمال دارد چنین صندوق‌هایی بتوانند مجوز بگیرند، اواخر سال جاری میلادی است. البته لازم به ذکر است این احتمال بسیار اندک است.»

وی خاطر نشان کرد: «پیشرفت‌هایی که اخیرا در بازارهای آتی انجام گرفته‌اند، احتمال مورد تایید قرار گرفتن صندوق‌های قابل معامله در بورس در ایالات متحده را افزایش داده‌اند. فعالیت‌های اخیر پلتفرم بکت و گروه بورس بازرگانی و کالای شیکاگو نمونه‌هایی از همین پیشرفت‌ها هستند.»

انکینگ افزود: «آن‌چه مرا شگفت‌زده می‌کند، این است که هیچ‌یک از دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نسبت به ارائه مجوز به صندوق‌های قابل معامله در بورس اقدام نکرده‌اند، بنابراین اگر در آینده دولت ایالات متحده اجازه فعالیت یک صندوق‌ قابل معامله در بورس را صادر کند، این کشورها نخواهند توانست با آن رقابت کرده و از مزیت ورود زودهنگام به بازار بهره‌مند شوند. من انتظار دارم این روند در سال جاری میلادی تغییر کند.»


4– کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به دنبال برگزارکنندگان آی‌سی‌او است


شرکت بلک‌.وان که صادر کننده توکن ای‌اواس است، با برگزاری یک عرضه اولیه سکه توانست بالغ بر 4 میلیارد دلار جذب سرمایه داشته باشد اما این فروش توکن را به عنوان یک عرضه اوراق بهادار ثبت نکرد و به همین دلیل از طرف کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا جریمه شد.

البته خود بلک.وان هم هیچ تلاشی برای معافیت از قوانین مربوط به اوراق بهادار فدرال انجام نداد. برای حل‌وفصل این موضوع، بلک.وان قبول کرد مبلغی برابر با 24 میلیون دلار را به عنوان جریمه به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا پرداخت کند. مبلغ مذکور کمتر از یک درصد پولی است که این شرکت از طریق برگزاری ICO به دست آورده است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا همچنین از تلگرام که از طریق فروش توکن TON، مبلغی برابر با 1.7 میلیارد دلار جذب سرمایه انجام داده بود. شکایت کرد و برای نهاد خارجی که در برگزاری این ICO نقش داشتند، قرار منع موقت صادر کرد. تلگرام در مقابل اقامه دعوی کرد و از دادگاه خواست ادعاهای کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا را رد کند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از شرکت کیک اینتراکتیو نیز به جرم فروش 100 میلیون دلاری توکن «کین» شکایت کرد و مدعی شد این شرکت بدون ثبت قانونی، نسبت به عرضه اوراق بهادار اقدام کرده است.

این آژانس دولتی ادعا کرد شرکت کیک اینتراکتیو، طی سال‌هایی که به فروش تنها محصول خود، یعنی اپلیکیشن پیام‌رسانی آنی «کیک مسنجر» مشغول بود، ضرر و زیان زیادی را متحمل شده بوده و با برگزاری آی‌سی‌او مذکور در سال 2017، توانسته منابع مالی قابل‌توجهی را جذب کرده و وضعیت مالی‌اش را بهبود ببخشد.

در نتیجه برگزاری این فروش توکن، سرمایه‌گذاران آمریکایی در مجموع سرمایه‌ای برابر با 55 میلیون دلار به شرکت کیک اینتراکتیو تزریق کردند، ولی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا مدعی است توکن‌های فروخته شده، بخش قابل‌توجهی از ارزش خود را از دست داده‌اند.

شرکت کیک اینتراکتیو تصمیم گرفت از خود دفاع کند، در نتیجه تمامی ادعاهای مطرح شده توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا را رد کرد و از دادگاه خواست پرونده را مختومه اعلام کند.

صنعت ارزهای دیجیتال هنوز نسبتا جدید است و به شکلی پیوسته دچار تغییر می‌شود؛ از این رو، پیشرفت‌های حقوقی نشانه خوبی هستند از این که در آینده، جبهه‌گیری بین کسب‌وکارهای فعال در صنعت رمزنگاری و آژانس‌های دولتی کم‌رنگ‌تر خواهد شد و این دو نهاد، راحت‌تر با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

دی‌پاسکوآله اعلام کرد: «کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در برابر شرکت‌های فعال در حوزه رمزنگاری، رویکردی مداراگرایانه اتخاذ کرده است، از این رو به نظر می‌رسد همکاری با این نهاد رگولاتوری سودمندتر از مبارزه با آن باشد. به عنوان نمونه، شرکت بلک.وان که جذب سرمایه‌ای 4 میلیارد دلاری را تجربه کرده بود، تنها به پرداخت 24 میلیون دلار محکوم شد که حتی از یک درصد کل مبلغ سرمایه‌گذاری شده نیز کمتر است، این امر نمونه‌ای است از رویکرد مداراگرایانه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در برابر شرکت‌های فعال در حوزه رمزنگاری.»

وی افزود: «آن دسته از شرکت‌هایی که بنا را به مبارزه با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا گذاشته‌اند نیز می‌توانند این نهاد را تحت فشار قرار دهند تا سرعت توسعه فضای رگولاتوری و تبیین رهنمودهای روشن برای آینده را تسریع کند.»


5- خروج صرافی‌های جهانی از بازارهای مختلف


در سال 2019، تعدادی از صرافی‌ها اعلام کردند قصد دارند انجام معامله در چند کشور مختلف جهان را متوقف کنند. در ماه ژوئن سال 2019 گزارش شد که دسترسی کاربران ساکن در 29 کشور مختلف جهان به وب‌سایت «بایننس دکس» مسدود خواهد شد. ایالات متحده نیز یکی از همین کشورها بود.

طی روزهای بعدی همان ماه، بایننس عنوان کرد سرویسی به نام بایننس‌دات‌یواس را راه‌اندازی خواهد کرد. هدف از طراحی این سرویس، ارائه خدمات دادوستد کریپتو به کاربران آمریکایی است.

یک روز بعد از انتشار خبر مذکور، بایننس اعلام کرد در صورتی که کاربران از مقررات سرویس‌دهی شرکت تبعیت نکنند، امکان سپرده‌گذاری یا دادوستد را نخواهند داشت.

 در اولین روز انتشار این خبر، چانگ‌پنگ ژائو که سمت مدیر عاملی بایننس را به عهده دارد، توئیت کرد: «گاهی لازم است رنج کوتاه‌مدت را به جان بخریم تا بتوانیم به دستاوردی بلندمدت دست پیدا کنیم.»

در ماه نوامبر، جرمی الایر و سین نویل، با انتشار یک پست وبلاگی عنوان کردند «سیرکل» قصد دارد به شکل مستقل از پولونیکس فعالیت کند و به ارتقای سطح پلتفرم کاربری خود بپردازد.

در یک بیانیه جداگانه، اعلام شد از همان ماه، سرمایه‌گذاران آمریکایی امکان دادوستد در این پلتفرم را نخواهند داشت. به کاربران ساکن در ایالات متحده تا 15 دسامبر فرصت داده شد تا دارایی‌هایشان را از پلتفرم مذکور خارج کنند.

در اواخر همان ماه، صرافی آمریکایی بیترکس اعلام کرد به دلیل مسائل مرتبط با عدم اطمینان رگولاتوری، از 31 بازار مختلف خارج خواهد شد. صرافی مذکور اشاره کرد از تاریخ 29 اکتبر، خدمت‌رسانی به این کشورها را متوقف خواهد کرد.

این واقعیت ساده که صرافی‌ها در تلاش هستند خودشان را با قوانین موجود وفق دهند یا به دلیل مسائل مرتبط با عدم اطمینان رگولاتوری، از خدمت‌رسانی به کاربران آمریکایی ممانعت می‌کنند، نمونه خوبی است از این که قوانین حوزه ارزهای دیجیتال و دفترکل‌های توزیع شده در حال تکامل هستند.

بنا به گفته تحلیل‌گران، اقدامات مذکور نشانگر این هستند که صرافی‌ها تمایل دارند با رگولاتورها وارد همکاری شوند.

دی‌پاسکوآله گفت: «کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به شکلی فعالانه‌، دارایی‌ها و خدمات دیجیتال ارائه شده به ساکنان ایالات متحده را رصد می‌کند، بدین ترتیب، صرافی‌های رمزنگاری چاره‌ای ندارند جز این‌که مقررات را جدی بگیرند.»

وی افزود: «تصمیم صرافی‌ها برای خروج از حوزه‌های قضایی مختلف، به ضرر کاربران است. بیش از همه، کاربران ساکن در کشورهای در حال توسعه هستند که آسیب می‌بینند. این امر باید انگیزه‌ای باشد برای نهادهای رگولاتوری فعال در نقاط مختلف جهان تا پا در میدان بگذارند و در خصوص دارایی‌های دیجیتال و دستورالعمل‌های لازم برای دادوستد، استفاده و مالیات‌بندی آن‌ها به اجماع برسند.»

منبع Forbes
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.