راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افرا: به عنوان یک PSP تاکنون هیچ اطلاعاتی را برای استفاده‌های مالیاتی در اختیار نهادهای مالیاتی قرار نداده‌ایم

مدیرعامل PSP مبنا کارت آریا می‌گوید: «اگر روزی از ما اطلاعاتی خواستند و قانونی به صورت مصوب وجود داشت، ما هم اطلاعات را در اختیار مراجع قانونی قرار می‌دهیم. اطلاعات مردم بیت‌المال محسوب می‌شود و تا به حال به هیچ کسی این اطلاعات را نداده‌ایم و درخواست مکتوبی هم در این مورد دریافت نکرده‌ایم.»

هرچند در این سال‌های اخیر، به عدم استفاده پزشکان از دستگاه کارتخوان همیشه پرداخته شده، اما این روزها بیش از همیشه در شبکه‌های اجتماعی راجع‌به برداشتن کارتخوان‌ها توسط دکترها تمرکز شده است.

عدم استفاده بعضی از دکترها از دستگاه کارتخوان و اجبار مردم به حمل پول نقد، موضوعی بود که باعث شد به سراغ مدیرعامل شرکت مبنا کارت آریا برویم. به گفته مجید افرا، بیش از نیمی از دکترها در مطب‌های خود دستگاه کارتخوان ندارند. او می‌گوید: «پزشکان فوق تخصص که تقریباً هیچ کدام کارتخوان ندارند. نگاه این دوستان به دستگاه کارتخوان، یک ابزار قابل استفاده نیست. این نگاه اگر درست شود که کارتخوان یک ابزار تسهیل‌گری در حوزه مالی است، برداشتن و حذف این دستگاه بی‌معنی می‌شود.»

به گفته افرا، هیچ قانونی این را نگفته که اینکه کسی دستگاه کارتخوان دارد، باید مالیات بدهد. مدیرعامل PSP مبنا کارت آریا اضافه می‌کند: «تا به حال چنین چیزی مطرح نشده که قانون‌گذار در مورد اینکه شما یک ابزار پرداختی داشته باشید و بعد مالیات بدهید. این برداشتی یک‌سویه و اشتباه است. هم بیمار به زحمت می‌افتد و ارائه خدمات سخت‌تر می‌شود و هم باعث ایجاد بسیاری از مشکلات امنیتی خواهد بود. شما حجم زیادی از نقدینگی را تلنبار می‌کنید و این هیچ امنیتی ندارد. عدم استفاده از کارتخوان و حمل حجم زیادی از پول ریسک بالایی دارد. نمی‌دانم جامعه پزشکی با چه استدلالی دستگاه کارتخوان را که می‌تواند بسیاری از هزینه‌ها را کاهش و شفافیت درآمدی را افزایش دهد، کنار می‌گذارد.»

افرا توضیح می‌دهد: «تا موقعی که قانون‌گذار یا دستگاه نظارتی وابسته به قانون‌گذار قانونی را وضع نکرده و به صورت قانونی اطلاعاتی را از این شرکت نخواهد، هیچ اطلاعاتی به کسی داده نمی‌شود. اگر روزی از ما اطلاعاتی خواستند و قانونی به صورت مصوب وجود داشت و به ما اعلام کردند، ما هم اطلاعات را در اختیار مراجع قانونی قرار می‌دهیم. اطلاعات مردم بیت‌المال محسوب می‌شود و تا به حال به هیچ کسی این اطلاعات را نداده‌ایم و درخواست مکتوبی هم دریافت نکرده‌ایم.»

مجید افرا در پاسخ به این سؤال که چه پروتکلی برای دریافت اطلاعات پذیرنده وجود دارد، ابراز می‌کند: «چرا کسی باید از ما اطلاعات بگیرند؟ اگر به اطلاعاتی نیاز داشته باشند، به سراغ بانک می‌روند. PSP یک ابزار انتقال است و کل زیرساخت مالی در اختیار بانک است. ما فقط تسهیل‌گر خدمات مالی آن هم در حوزه پرداخت هستیم. بانک جلوتر از ما می‌تواند اطلاعات در اختیار کسی قرار بدهد. ما یک تکه از این پازل هستیم. اگر قانون‌گذار تصویب و الزام کند که PSP ها اطلاعاتی در اختیار کسی قرار دهند،‌ این مسئولیت اجتماعی PSP ها خواهد بود.»

افرا عقیده دارد که مالیات باید به تمام فرآیندهای مالی تعلق بگیرد. او بیان اینکه یکی از راه‌های پیشرفت هر جامعه‌ای پرداخت درست مالیات توسط همه افراد است، ادامه می‌دهد: «مالیات برای همه اوجب واجبات است. مالیات را باید همه اقشار و همه جامعه جدی بگیرند. من معتقدم هر انسانی وقتی در هر جامعه‌ای متولد می‌شود، باید یک کد مالیاتی منحصر به فرد داشته باشد و وقتی به سن ۱۸ سال رسید، این کد فعال شود. هر کار خرد و کلانی که در حوزه مالی انجام می‌دهد و درآمد و هزینه‌ای که دارد، باید شفاف در تمام ساختارهای مالیاتی مملکت دیده شود. اگر این اتفاق نیفتد، واقعیت این است که هیچ وقت جامعه پیشرفت نخواهد کرد چرا که یکی از دلایل پیشرفت جوامع شفافیت در مالیات است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.