راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تلاش برای غلبه بر گرانی خودرو در غیاب خودروسازان / الفت‌نسب: مسببین اصلی این وضعیت باید پاسخگو باشند

قیمت خودرو در ایران یکی از عجیب‌ترین روندهای تاریخ خود را سپری می‌کند. قیمت بسیاری از خودروها چندبرابر شده و مشخص نیست که قیمت رسمی و دقیق هر اتومبیل چه عددی است. در این فضا، پلتفرم‌های خرید خودرو مثل دیوار، شیپور و باما نوک پیکان انتقاد بعضی از افراد شدند و آنها این پلتفرم‌ها را موجب گرانی خودرو دانستند.

بعد از موج انتقادها در مورد قیمت‌های به نمایش‌درآمده در پلتفرم‌های خرید و فروش، مقرر شد تا قیمت خودرو در این سایت‌ها نمایش داده نشود. افرادی که این نظریه را پیش می‌بردند، گمان می‌کردند با این کار قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند. البته نتیجه چیز دیگری بود و قیمت خودرو باز هم بالا و بالاتر رفت.

 

ایجاد کارگروه

کارگروهی تشکیل شد تا به موضوع قیمت خودرو و املاک رسیدگی شود. نمایندگانی از پلیس، اماکن، دادستانی، اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، اتحادیه املاک، اتحادیه خودرو و همچنین پلتفرم‌هایی مانند دیوار، شیپور و باما در این کارگروه حضور دارند و قرار است تا یک ماه این کارگروه به کار خود ادامه دهد.

البته تا به امروز کسی یادش نمی‌آید که اتحادیه‌ای مانند اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در مورد قیمت‌گذاری خودرو نظر داده باشد ولی به نظر می‌رسد که اتحادیه‌های گوناگون، سعی دارند تا فضای ملتهب خودرو را کمی بهبود ببخشند و در فضایی که هیچ کس نمی‌داند قیمت واقعی خودرو چقدر است، کارگروهی در این اتحادیه شروع به کار کرده است.

مدیران پلتفرم‌های خرید و فروش ما را به سمت صحبت با رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی سوق دادند و در مورد این وضعیت، با الفت‌نسب گفت‌وگو کردیم.

به گفته الفت‌نسب، جلسه اول در رابطه با این موضوع هفته اول اردیبهشت در معاونت فضای مجازی دادستانی با حضور اتحادیه املاک برگزار شد. ظاهراً در این جلسه قرار شده تا در مورد بحث قیمت‌گذاری خودروها فرمولی پیدا شود و به همین جهت کارگروهی در اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تشکیل شود.

16 اردیبهشت 97 اولین جلسه این کارگروه برگزار شد و دیروز 17 اردیبهشت، دومین جلسه از این کارگروه بعد از ساعات طولانی به کار خود پایان داد. الفت‌نسب در مورد این جلسه می‌گوید: «نتیجه خوبی از جلسه اول نگرفتیم. دیروز مجددا جلسه گذاشتیم و این جلسه با حضور اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو برگزار شد و خوب پیش رفت. با این اتحادیه به تواقفاتی رسیدیم و قرار شد که دوستان در مجموعه اتحادیه خودرو بتوانند در بحث قیمت‌گذاری کمک کنند تا بتوانیم التهاب‌ها را کنترل کنیم و شرایط بازار خودرو بهتر از حالت فعلی باشد.»

الفت‌نسب با بیان اینکه مشکلات در حال رفع و رجوع هستند، بیان می‌کند: «به زودی با توجه به اطلاعاتی که اتحادیه خودرو در اختیار اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی می‌گذارد و ما به پلتفرم‌ها اعلام می‌کنیم، آنها می‌توانند طبق شرایطی که خود پلتفرم‌ها و اتحادیه توافق داشتند، قیمت‌ها را نمایش دهند.»

 

غایبان بزرگ

او که در توییتر از عدم حضور مسئولین اصلی این وضعیت گلگی کرده بود، در پاسخ به این سؤال که غایبان اصلی این جلسه چه کسانی بودند، گفت: «دادستانی، اتحادیه کسب‌وکار، پلتفرم‌ها و حتی نمایشگاه‌های خودرو مسبب این وضعیت نیستند. مسبب این وضعیت خودروساز است و دولت و سیستم اجرایی کشور باید پاسخگو باشد. هرچقدر به صورت قطره‌چکانی ماشین به داخل بازار ندهید، قیمت بالا می‌رود. آدرس غلطی است که بگوییم ما قیمت‌ها را بالا می‌آوریم. ما گفتیم صحبت می‌کنیم و اگر فکر می‌کنید ما نقش منفی داریم، بیایید تا با هم صحبت کنیم. اتفاقا معتقدیم که نقش ما در این قضیه کمک کردن و بهبود فضا با ارائه راهکار برای حل موضوع است.»

سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی اضافه کرد: «تعداد خودروهای بیشتری در بازار عرضه کنید و ببینید که قیمت چقدر پایین می‌آید. این جمله من نیست و حرف سخنگوی اتحادیه خودرو است. وقتی که ماشین نیست و نایاب شده است، این اتفاقات می‌افتد. یک سری از افراد هم دلال غیر قانونی هستند و دوست دارند که التهاب ایجاد کنند. ما باید جلوی این افراد را بگیریم.»

او اعتقاد دارد که برای جلوگیری از این اقدامات دلال‌ها باید به دو ابزار قیمت و احراز هویت توجه ویژه‌ای بشود. الفت‌نسب با اشاره به این نکته که در احراز هویت دست کسب‌وکارهای مجازی بسیار بسته است، ادامه داد: «اگر ما بتوانیم کدهایی که در دست راهنمایی و رانندگی هست را داشته باشیم و اصالت رانندگان را شناسایی کنیم، خیلی راحت می‌توان قوانین گذاشت و با الگویی استاندارد جلو رفت.»

 

گره‌ای به نام احراز هویت

به گفته الفت‌نسب، اتحادیه و کسب‌وکارهای مجازی چیزی برای احراز هویت ندارند. او در این باره توضیح داد: «دوستان اتحادیه خودرو فکر می‌کنند ما اطلاعاتی داریم و احراز هویت را به درستی انجام نمی‌دهیم. به آنها نشان دادیم که ما آن اطلاعات را نداریم. عده‌ای می‌گویند کپی سند را در پلتفرم‌ها آپلود کنند و ما می‌گوییم این قضیه را سخت‌تر می‌کند. در این صورت عده‌ای به جعل اسناد و فتوشاپ رو می‌آورند.»

او در ادامه بیان کرد: «چیزی که سمت ما هست، کمک کردن برای بهبود این مشکل است. جلسه دیروز جلسه بسیار مثبتی بود و امیدواریم که به جاهای خوبی برسیم. امروز هم جلسه‌ای با اتحادیه املاک خواهیم داشت و امیدواریم که در آن جلسه هم به نتایج خوبی برسیم.»

از الفت‌نسب پرسیدیم که در مسیر گرانی خودرو، از نظر او چه کوتاهی توسط پلتفرم‌ها انجام شده و او پاسخ داد: «پلتفرم‌ها به یک سری اطلاعات نیاز دارند که باید به دستشان می‌رسیده و چون این اتفاق نیفتاده، دست آنها بسته بوده است. این کسب‌وکارها قصدشان کمک کردن به این فضاست و حسن نیت دارند. به طور مثال بعضی از پلتفرم‌ها دارند آگهی‌های رایگان را محدود می‌کنند. مثلاً شما در طول ماه می‌توانستید 100 آگهی رایگان بگذارید و از این به بعد می‌توانید 20 آگهی رایگان بر روی این پلتفرم‌ها قرار دهید.»

الفت‌نسب ادامه می‌دهد: «این‌ها می‌توانستند همکاری نکنند ولی انصافا همکاری خوبی با این کارگروه انجام دادند. این همکاری آنها حتی موجب ریزش بازدید از سایتشان می‌شود ولی آنها این کار را انجام دادند. به نظر من همکاری خوبی شکل گرفت و اتفاقات خوبی خواهد افتاد.»

پلیس، اماکن، دادستانی، اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، اتحادیه املاک و اتحادیه خودرو و پلتفرم‌های دیوار، باما و شیپور در این جلسات حضور دارند. به گفته سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، نتیجه‌گیری دو جلسه اول برای دادستانی ارسال شده است.

 

ادامه روند

به گفته الفت‌نسب، مقرر شده تا این روند به مدت یک ماه ادامه داشته باشد. او در این باره بیان کرد: «بعد از یک ماه امیدواریم دیگر نیازی به این جلسات نباشد و التهاب بازار خوابیده باشد. وگرنه این اقدام را ادامه خواهیم داد. مقرر شد تا دادستانی تمام تلاش و همکاری خود را انجام دهد تا API های لازم در اختیار پلتفرم‌ها قرار بگیرد. احراز هویت افراد با همین API ها انجام خواهد شد.»

در شرایطی که خودروسازان و نمایندگان دولت هنوز در این جلسات شرکت نکرده‌اند و هنوز چیزی شبیه به همکاری بین آنها و این کارگروه صورت نگرفته است، باید منتظر ماند و دید که آینده این کارگروه به کدام سمت می‌رود و تا چه میزانی این تیم می‌تواند برای بهبود این شرایط مفید واقع شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.