راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جزئیات بسته جدید کارت اعتباری خرید کارگران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام برنامه‌های جدید واگذاری کارت‌های اعتباری خرید 1.5 میلیون تومانی کارگران در سال‌ جاری، گفت: در صورت پیوستن بانک‌ها به این طرح، سرعت واگذاری افزایش می‌یابد.

به گزارش راه پرداخت به نقل از مهر، طرح واگذاری کارت‌های اعتباری خرید ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی، برنامه‌ای بود که با تصویب شورای عالی اشتغال در سال ۹۰ به اجرا گذاشته شد.

ابتدا قرار بود ۱۰۰ هزار کارگر با اولویت‌های مشاغل سخت و زیان آور، کارگران نمونه واحد‌ها، فعالان در مناطق محروم کشور و با ویژگی‌هایی مشابه موارد فوق واگذار شود.

پس از آن با تاخیر‌ها و توقف‌های فراوانی به دلیل آنچه ناهماهنگی بانک‌ها در برنامه‌ریزی برای مشارکت در این طرح و اختصاص نیافتن منابع عنوان شد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نتوانست عملکرد موثری را در این بخش داشته باشد.

این موضوع حتی باعث شد تا بانک مرکزی تصمیم بگیرد دستورالعملی برای بانک‌ها در قالب «عقد مرابحه» طراحی و پیشنهاد کند که طی آن روش تامین مالی واگذاری کارت اعتباری خرید ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی کارگران مطرح شده بود.

البته این تصمیم بانک مرکزی نیز نتیجه‌ای در بر نداشت و بانک‌ها روی خوشی به این طرح که در واقع برای آن‌ها بارمالی داشت نشان ندادند و کار حتی با واگذاری اجرای پروژه از وزارت تعاون، کار و رفاه به صنعت، معدن و تجارت نیز نتیجه نداد.

این موانع باعث شد تا در ‌‌نهایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ماه‌های پایانی سال گذشته تصمیم بگیرد واگذاری ۱۰۰ هزار کارت اعتباری کارگران را از طریق بانک‌های زیرمجموعه خود دنبال کند و از آن‌ها بخواهد برنامه‌ای در این زمینه تدوین و ارائه کنند.

پس از آن نیز مطرح شد که نه تنها امکان واگذاری ۱۰۰ هزار کارت اعتباری کارگران فراهم شده است، بلکه با همکاری بانک‌های توسعه تعاون، رفاه و قرض الحسنه مهر ایران؛ واگذاری به ۲۳۰ هزار کارگر تا پایان سال گذشته انجام می‌شود.

هرچند سهمیه هر یکی از این بانک‌ها و عملکرد بعدی آن دیگر اعلام نشد اما طبق گفته مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارهای مربوط به واگذاری ۲۳۰ هزار کارت از طریق این ۳ بانک از قبیل تامین مالی و صدور کارت‌ها انجام و نهایی شده بود.

عبدالرضا شیخ الاسلامی در گفتگو با مهر از برنامه جدید تامین اعتبار و واگذاری کارت‌های اعتباری خرید ۱ میلیون و ۵۰۰ هزارتومانی کارگران در سال جاری خبر داد و گفت: در سال گذشته توانستیم ۲۱۳ هزار نفر را مشمول این طرح قرار بدهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه برای سال جاری دیگر برنامه‌ها را به صورت تعیین تعداد کارگران دنبال نخواهیم کرد، اظهار داشت: با این حال تلاش می‌شود که از بیشترین ظرفیت موجود در این بخش برای واگذاری کارت‌های اعتباری استفاده کنیم.

شیخ الاسلامی با اشاره به لزوم همکاری شبکه بانکی کشور با این طرح، ادامه داد: در صورتی که بتوانیم علاوه بر بانک‌های زیرمجموعه وزارتخانه، سایر بانک‌ها را نیز درگیر طرح کنیم، قطعا عملکرد بهتری در این بخش به دست خواهد آمد.

وی خاطر نشان کرد: بانک‌های تعاون، قرض الحسنه مهر و رفاه به وزارتخانه در واگذاری کارت‌های اعتباری کارگران کمک کردند ولی برای سال جاری در صدد هستیم تا سایر بانک‌های کشور مانند ملت، صادرات، تجارت و… نیز به این طرح بپیوندند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: در صورتی که بانک‌های دیگر نیز بتوانند به این طرح کمک کنند و منابع خود را به سمت این طرح بیاورند، قطعا سرعت واگذاری کارت‌های اعتباری افزایش خواهد یافت.

دیگر اخبار کارت خرید کارگری را از اینجا می‌توانید مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.