راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هاب؛ اولین شتاب‌دهنده early stage کشور / نگاهی به فعالیت‌ها، میزان سرمایه‌گذاری و تفاوت‌های شتاب‌دهنده هاب با دیگر شتاب‌دهنده‌ها

شتاب‌دهنده هاب که فعالیت رسمی خود را از ابتدای سال 1397 شروع کرده، با همکاری شرکت همراه اول و دانشگاه شهید بهشتی شکل گرفته و اولین شتاب‌دهنده early stage کشور است که تمرکزش بر شتاب‌دهی استارت‌آپ‌های فعال در حوزه ICT است که در مراحل اولیه رشد خود هستند و می‌توانند با جذب سرمایه‌های نقدی و غیرنقدی ارزش‌افزوده‌های بیشتری را در بازار کسب‌وکار خود ایجاد کنند. این شتاب‌دهنده با این ماموریت اصلی ایجاد شده است که بتواند از پتانسیل‌ها و دارایی‌های همراه اول و دانشگاه، برای رشد استارت‌آپ‌ها استفاده کند. در دومین روز از بیست‌وچهارمین نمایشگاه الکامپ با مریم علی‌اکبری، مدیر شتاب‌دهنده هاب درباره این شتاب‌دهنده گفت‌وگو کردیم.

بین زمانی که استارت‌آپ‌ها از شتاب‌دهنده‌های فعلی خروج می‌کنند و زمانی که به نقطه‌ای می‌رسند که سرمایه‌گذارهای خطرپذیر بتوانند روی آنها سرمایه‌گذاری کنند، فاصله‌ای وجود دارد که عمده استارت‌آپ‌ها توان تحمل آن را ندارند؛ شتاب‌دهنده هاب در این نقطه قرار دارد و به رشد و پایداری استارت‌آپ‌ها در این نقطه کمک می‌کند. به عقیده مریم علی‌اکبری اگر بتوان رشد استارت‌آپ‌ها را تا رسیدن به سرمایه‌گذاری خطرپذیر، با کمک فضای شتاب‌دهنده، سرعت بخشید، این استارت‌آپ‌ها می‌توانند به نقطه‌ای برسند که ریسک کسب‌وکاری‌شان تا حد معقولی کاهش پیدا کند و ابعاد سرمایه‌گذاری آنها، ابعادی باشد که سرمایه‌گذاران خطرپذیر بتوانند روی آنها سرمایه‌گذاری کنند. یکی از عللی که شرکت همراه اول نیز وارد فضای شتاب‌دهی کشور شده است، همین خلئی است که در اکوسیستم مشاهده می‌شود.

 

اولین شتاب‌دهنده early stage

شتاب‌دهنده‌ هاب تفاوت‌های زیادی از لحاظ ابعاد سرمایه‌گذاری و  مرحله سرمایه‌گذاری با شتاب‌دهنده‌های دیگر دارد. برای مثال هاب اولین شتاب‌دهنده early stage کشور است. به گفته علی‌اکبری، مفهوم early stage در ایران کمی با ادبیات داخلی بومی‌سازی شده است، ولی در واقع استارت‌آپ‌ها بعد از مرحله seed وارد مرحله اولیه رشد می‌شوند که در این مرحله استارت‌آپ، کسب‌وکار خود را شروع و محصول خود را وارد بازار کرده و حداقل تعداد کاربر اولیه را کسب کرده است و در مسیر رشد سریع خود قرار گرفته است و می‌خواهد هزینه‌های بیشتری را برای بازاریابی، توسعه زیرساخت و حتی پذیرش تغییر در مدل کسب‌وکار داشته باشد که شتاب‌دهنده هاب این فضا را برای استارت‌آپ‌ها ایجاد می‌کند.

 

تمرکز شتاب‌دهنده هاب در حوزه ICT

تمرکز اصلی شتاب‌دهنده هاب در حوزه ICT است و کمتر روی سخت‌افزار تمرکز کرده‌ است. تجاری‌سازی مساله‌ مهمی برای شتاب‌دهنده هاب است و تمرکز آنها نیز روی استارت‌آپ‌هایی است که به نقطه‌ تجاری‌سازی رسیده‌اند یا شروع به تجاری‌سازی کرده‌اند و همین‌طور حداقل‌های دسترسی به حدود 20 درصد بازار خود را در اختیار دارند یا راه‌های دسترسی به آن را به‌خوبی می‌شناسند.

مریم علی‌اکبری، مدیر شتاب‌دهنده هاب
مریم علی‌اکبری، مدیر شتاب‌دهنده هاب

میزان سرمایه‌گذاری هاب روی استارت‌آپ‌ها

به گفته علی‌اکبری، میزان سرمایه‌گذاری هاب 10 الی 15 برابر شتاب‌دهنده‌های دیگر است و اگر سقف سرمایه‌گذاری شتاب‌دهنده‌های فعلی را 50 میلیون تومان در نظر بگیریم، هاب تا سقف 700 میلیون تومان روی استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند و در کنار آن تا رسیدن استارت‌آپ به مرحله سرمایه‌گذاری خطرپذیر، در یک بازه زمانی، بسته به نوع استارت‌آپ و میزان ریسکی که این شتاب‌دهنده می‌تواند بپذیرد، وام قابل ‌تبدیل به سهام ارائه می‌دهد که تا سقف 300 میلیون تومان خواهد بود و عملا می‌تواند یک پوشش یک میلیارد تومانی باشد.

با تمام این اوصاف، هاب خود را سرمایه‌گذار خطرپذیر نمی‌داند، بلکه هدف آن به معنی واقعی شتاب‌دهی و استفاده از زیرساخت‌های همراه اول و دانشگاه برای رشد استارت‌آپ‌هاست. به گفته علی‌اکبری تلکام فضای روبه‌رشدی را در حوزه فناوری دارد و بسیاری از فناوری‌های زیرساختی مانند بلاکچین، اینترنت اشیا و فناوری‌های دیگر، نیازمند زیرساخت‌هایی هستند که شرکت‌های بزرگ‌تری در مقیاس همراه اول می‌توانند برای استارت‌آپ‌ها فراهم کنند. مدیر شتاب‌دهنده هاب در این‌باره گفت: «با توجه به اینکه ما قصد داریم از زیرساخت‌های همراه اول در استارت‌آپ‌های مختلف استفاده کنیم، بنابراین ممکن است نتوانیم در هر استارت‌آپی ورود کنیم و در پتانسیل‌ خود نبینیم که با دارایی‌های همراه اول به آنها کمک کنیم تا بزرگ‌تر شوند و رشد بهتری را در کنار ما تجربه کنند، به همین دلیل در انتخاب استارت‌آپ‌ها اندکی سختگیرانه عمل می‌کنیم.»

در واقع شتاب‌دهنده هاب با کمک به استارت‌آپ‌هایی که ممکن است ریسک ورود آنها به بازار زیاد باشد، پشتوانه امنی را از طریق پشتیبانی برندی که همراه اول برایشان فراهم می‌کند و همین‌طور نوع تفکر استراتژیکی که هاب دارد، برای آنها ایجاد می‌کند.

 

رسیدن به پنج تا هفت استارت‌آپ

شتاب‌دهنده هاب که فعالیت خود را به‌صورت رسمی از ابتدای سال 1397 شروع کرده، تاکنون توانسته روی یک استارت‌آپ در حوزه فناوری بلاکچین سرمایه‌گذاری کند. مریم علی‌اکبری در رابطه با تعداد استارت‌آپ‌هایی که این شتاب‌دهنده در یک سال آینده هدف‌گذاری کرده است، گفت: «تعداد استارت‌آپ‌هایی را که ما در بازه زمانی یک‌ساله هدف قرار داده‌ایم، بین پنج تا هفت استارت‌‌آپ است؛ در کنار آن ما در زنجیره همراه اول، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و سرمایه‌گذاری مانند نور دنا و حرکت اول را داریم که کمک می‌کنند زمانی که استارت‌آپ‌ها از شتاب‌دهنده هاب بیرون آمدند، به فضای سرمایه‌گذاری خطرپذیر و جذب سرمایه دوباره، نزدیک‌تر باشند؛ به‌علاوه اینکه با سرمایه‌گذاران زیادی در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم با ارائه اطلاعات شفاف در بازه 9 تا 12 ماهه شتاب‌دهی خود، گزارش‌های مستمری از عملکرد استارت‌آپ‌های تحت پوشش خود در اختیار آنان قرار دهیم تا بتوانند در زمان کوتاه‌تر، با اطمینان بیشتر و با قدرت بالاتری استارت‌آپ مورد نظر خود را انتخاب و روی آن سرمایه‌گذاری کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.