راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برگزیدگان دومین جشنواره نهال فین‌تک معرفی شدند

مراسم معرفی منتخبان دومین جشنواره نهال فین‌تک امروز ٢٠ اسفندماه در باشگاه بانک سپه برگزار شد و برندگان در هر سه دسته افراد تاثیرگذار، نهادهای تاثیرگذار و استارت‌آپ‌های تاثیرگذار حوزه فناوری مالی در سال ١٣٩٩ مشخص شد.

جشنواره «نهال فین‌تک» برای نخستین بار اسفندماه سال ۹۸، هم‌زمان با یازدهمین رویداد فیناپ با عنوان «جایزه سال فین‌تک ایران» برگزار شد. این جشنواره تقدیری از برگزیدگان صنعت فین‌تک در ایران است که در پایان هرسال با معرفی برترین‌های این حوزه، سعی در پربارتر شدن نهال فین‌تک در ایران دارد.

در سال جاری فراخوان دومین نهال فین‌تک آغاز شد که طبق این فراخوان اشخاص، کسب‌وکارها، استارت‌آپ‌ها، شرکت‌ها و نهادهای حوزه فین‌تک می‌توانستند تا تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ با ثبت‌نام در وب‌سایت رویداد فیناپ کاندیدا بشوند. مجدداً با انتشار خبری روند ثبت‌نام تا ۲۰ بهمن ادامه پیدا کرد. برای داوری جشنواره، نمایندگانی از بخش‌های مختلف حوزه‌های مالی، بانکی و فین‌تک انتخاب شدند که آگاهی و دید مناسب و کافی به صنعت و بخش‌های تخصصی خود داشته باشد. هیئت داوران این دوره نیز متشکل از مدیران، متخصصان و پژوهشگران حوزه‌های نام‌برده است.

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، صادق فرامرزی، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک صادرات ایران، علی حکیم جوادی، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک ملت، حسین اسلامی، مدیرعامل هلدینگ فناوری نگاه (بانک کارآفرین)، محمود کریمی، مدیرعامل شبکه نوآوری پلنت، علیرضا ماهیار، معاون فناوری و نوآوری سمات، کیوان جامه بزرگ، معاون استراتژی و برنامه‌ریزی هلدینگ فناپ، محمد مظاهری، مدیرعامل شرکت توسن تکنو، امید ترابی، عضو هیئت‌مدیره شرکت توسن، حامد قنادپور، مدرس دانشگاه، نیما نامداری، مدیرعامل مدیریت ثروت بلوط، آرین افشار، مدیرعامل فینووا، رضا قربانی، رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه راه پرداخت، فاطمه جعفری، مدیرعامل سهامیاب، مهدی عبادی، مدیرعامل وندار و عماد ایرانی،‌مدیر شبکه شاتوت از داوران امسال جشنواره نهال فین‌تک بودند.

با پایان مهلت فراخوان، جلسه داوری دومین جشنواره نهال فین‌تک پنجشنبه ۳۰ بهمن با حضور متخصصانی از حوزه‌های مختلف مالی، فین‌تک، اینشورتک، بانک، بورس و رسانه به‌صورت حضوری و آنلاین برگزار شد و طبق نظر داوران از میان بیش از ۵۰ استارت‌آپ ثبت‌شده در فراخوان جشنواره نهال فین‌تک که در لیست نهایی به داوران ارائه شد، ۵ استارت‌آپ یوآیدی، سهام یاب، سیگنال، اکسیر و لندو بالاترین امتیاز را کسب کردند که درنهایت طبق نظر داوران ۳ استارت‌آپ با معیارهای نوآوری، رشد و اثرگذاری در سال ۹۹ انتخاب شدند.

همچنین در بخش کاندیداهای نهادهای تأثیرگذار در حوزه فین‌تک با توجه به تعداد پایین‌تر ثبت‌نام نسبت به استارت‌آپ‌ها، دو کاندید بالاترین رأی داوران را به خود اختصاص دادند و با نظر داوران جشنواره مرکز نوآفرینی فینووا و مدیریت ثروت ستارگان به‌عنوان نهادهای مؤثر در حوزه فین‌تک معرفی شدند.

داوران دومین جشنواره نهال فین‌تک ایران با درنظرگرفتن معیار اثرگذاری در سال ۱۳۹۹ مسعود خاتونی «معاون فناوری اطلاعات بانک ملی» على رسولی زاده «مدیرعامل سیگنال» و نیما شمساپور «مدیرعامل یوآیدی» را به‌عنوان افراد تأثیرگذار در حوزه فناوری‌های مالی و بانکی در سال ۹۹ انتخاب کردند.

در نهایت برگزیدگان دومین جشنواره نهال فین‌تک به شرح زیر معرفی شدند:

نهادهای تاثیرگذار:

  • مرکز فینووا

استارت‌آپ‌های تاثیرگذار:

  • اپلیکیشن سیگنال
  • لندو
  • یوآیدی

فرد تاثیرگذار:

  • علی رسولی‌زاده، مدیرعامل شرکت پارت

حمایت بانک سپه از کسب‌وکارهای نوآور


در ابتدای دومین جشنواره نهال فین‌تک، خانم بنازاده معاون کسب‌وکار بانک سپه از علت حضور بانک سپه به‌عنوان حامی این جشنواره گفت و توضیح داد: «بانک سپه با توجه به ادغام‌هایی که در آن رخ داده و وسعت گسترده‌ای که پیدا کرده است، قصد دارد حضور پررنگ خود را در حوزه نوآوری نشان دهد و دلیل این حضور نیز قوت قلب دادن به کسب‌وکارهای نوآور حوزه مالی است.» طبق صحبت‌های معاون کسب‌وکار بانک سپه، این بانک پیش‌تر در حوزه نوآوری به‌صورت مطالعاتی اقداماتی را انجام داده است که با پیوستن بانک انصار به این بانک و وجود مرکز مطالعات و نوآوری بانک انصار، بانک سپه قصد دارد حمایت جدی از کسب‌وکارهای نوآور داشته باشد و حضور بانک سپه در این جشنواره نیز نشان‌دهنده وجود این حمایت از کسب‌وکارهای نوآور توسط بانک سپه است.


اگر نتوانستم برای کسب‌وکارهای نوآور وکیل مدافع خوبی باشم، عذرخواهی می‌کنم


امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات نیز سخنران بعدی این جشنواره بود. ناظمی به مفهوم تخریب خلاق اشاره کرد و در این باره توضیح داد: «معنای تخریب خلاق این است که هر بار که یک کسب‌وکار نوآور شکل می‌گیرد، باعث تخریب کسب‌وکار سنتی پیشین می‌شود. برای مثال وقتی کیف پول شکل می‌گیرد، یکسری کسب‌وکارهای سنتی که پیش‌تر در این حوزه فعالیت می‌کردند از بین می‌روند. توجه داشته باشید هر بار که تخریب خلاقی انجام می‌شود یعنی یکسری دشمن و مخالف نیز به وجود می‌آیند و این موضوع تنها در حوزه تکنولوژی و نوآوری اتفاق نمی‌افتد.»

ناظمی صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه داد: «اگر یک فین‌تکی شکل می‌گیرد که برای مثال نوع وام‌ده‌ی را از نظام بانکی تغییر می‌دهد و قدرتی که به‌صورت سنتی بوده را متحول می‌کند، پس نباید انتظار داشته باشد که همه از نوآوری او تقدیر کنند. حتما هر نوآوری تعداد زیادی مخالف دارد. کسب‌وکارهای سنتی حتما برای شما فرش قرمز پهن نمی‌کنند. وظیفه بانک مرکزی این بوده که از نظام بانکداری صیانت کند پس نباید فکر کنیم که این نهاد مدافع نوآوری فین‌تک خواهد بود. قاعدتا برای ورود فین‌تک‌ها این نهاد خوش‌آمد نمی‌گوید. شاید فکر می‌کنیم که باید یک گروه رگولاتوری قدیمی را راضی کنیم تا مدافع محصولات جدید شود ولی بزرگ‌ترین خواسته‌ای که باید وجود داشته باشد، تغییر نحوه رگولاتوری است و باید صندلی‌های جدیدی برای کسب‌وکارهای نوآمد ایجاد شود.»

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه روزبه‌روز و ساعت به ساعت داریم فرصت‌ها را با پایمردی روی فرایندهای کهنه از دست می‌دهیم، گفت:‌ «این از دست دادن فرصت‌ها نه‌تنها به ضرر فعالان اکوسیستم هست که به ضرر مردم جامعه نیز هست. اگر دولت یا نهادهای غیردولتی و فرادولتی نتوانستند خوش‌آمدگو باشند و از فین‌تک و کسب‌وکارهای نوآور حمایت کنند، حداقل می‌توانند عذرخواهی کنند. من به‌عنوان عضوی از دولت اگر نمی‌توانم از شما به‌خوبی حمایت کنم، حداقل می‌توانم در این روزهای پایانی سال از شما عذرخواهی کنم؛ اگر نتوانستم برای شما وکیل مدافع خوبی باشم.»


در سال ۱۳۹۹، ۸ میلیون نفر احراز هویت الکترونیکی شده‌اند


علیرضا ماهیار، معاون فناوری و نوآوری سمات نیز در این رویداد با بیان اینکه بیل‌گیتس سال ۲۰۰۰ گفته است ما دیگر بانک نمی‌خواهیم بلکه بانکداری می‌خواهیم، گفت: «امیدوارم یک روزی برسد که بگوییم ما دیگر سازمان بورس نمی‌خواهیم بلکه بورس‌بازی می‌خواهیم.» او درباره اتفاق‌هایی که درمجموعه سپرده‌گذاری مرکزی در سال ۱۳۹۹ رخ داد نیز صحبت کرد و توضیح داد: «اولین کاری که در سال جاری درمجموعه سپرده‌گذاری مرکزی انجام شد، موضوع احراز هویت الکترونیکی بود که گام بزرگی نیز برداشته شد. ۳۵ میلیون نفر امسال در سجام ثبت‌نام کردند و ۳۰ میلیون نفر احراز هویت شدند که از این ۳۰ میلیون نفر، ۸ میلیون نفر احراز هویت الکترونیکی شده‌اند؛ یعنی از خردادماه ۱۳۹۹ تاکنون ۸ میلیون نفر احراز هویت الکترونیکی شده‌اند که کار بزرگی بود که در حوزه بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ انجام شد. علاوه بر این، موضوع سهام عدالت و فروش مستقیم و غیرمستقیم آن نیز در این سال وجود داشت. همچنین شاهد توزیع الکترونیکی سود سهام شرکت‌ها به سهامداران نیز بودیم. علاوه بر این موارد، در سال ۱۳۹۹ اقدام بزرگ دیگر برگزاری الکترونیکی مجامع عمومی شرکت‌ها بود. برنامه ما برای سال ۱۴۰۰ نیز استمرار و بهره‌برداری از اقدامات انجام شده در سال ۱۳۹۹ خواهد بود.»


نگاه جدید بانک کارآفرین به کسب‌وکارهای نوپا


حسین اسلامی مدیرعامل هلدینگ نگاه نیز ابتدا درباره این هلدینگ توضیحاتی داد. به گفته او، هلدینگ نگاه یک مجموعه تازه تاسیس است که زیرمجموعه بانک کارآفرین هست. «بانک کارآفرین که خیلی در حوزه‌های نوآوری شناخته شده نبوده، روی ریل‌گذاری جدید خود به این سمت رفته است که بیش از قبل با مجموعه‌های استارت‌آپی همکاری کند. در این راستا با خرید ۵۱ درصد سهام مالکیتی و مدیریتی مجموعه ثروت ستارگان فعالیتمان را این حوزه شروع کردیم. در بانک نیز سعی داشتیم. درواقع ما به‌طورجدی قصد داشتیم به حوزه نوآوری ورود کنیم و درنهایت به این نتیجه رسیدیم که بهتر است مثل بسیاری از بانک‌‌ها از صفر شروع نکنیم بلکه به سراغ کسانی برویم که در این عرصه تجربه کافی دارند.»

اسلامی که اکنون رئیس هیئت‌مدیره نصر تهران است درباره ترکیب هیئت‌مدیره جدید سازمان نصر تهران نیز صحبت کرد و گفت: «سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران طی ۱۵ سال گذشته داشته، روالی داشته که به عقیده ما آن میزانی که فناوری در حوزه فناوری اطلاعات تغییر داشته، نصر نتوانسته به آن میزان خود را تغییر دهد و با شرایط جدید خود را تنظیم کند. نگاه ما در هیئت‌مدیره جدید این هست که کمک کنیم تا اقدامات در این راستا انجام شوند. ترکیب جدید نصر تهران خیلی می‌تواند کمک کند.»


فضاهای سنتی را بشکنیم


رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران نیز در دومین جشنواره نهال فین‌تک با بیان اینکه باید فضاهای سنتی شکسته شوند، توضیح داد:‌ «کسانی که دارند در حوزه نوآوری و فناوری در حوزه‌ها مختلف فعالیت می‌کنند، در حال تلاش برای ساختن هستند تا بتوانند چیزی را بسازند و برخی از رفتارها شایسته‌ی این افراد نیست. حقی که خیلی از ما داریم این است که نهادهای صنفی مانند اتاق بازرگانی و سازمان نصر تهران بیایند و دفاع کنند و از حق‌ کسب‌وکارهای نوآور بگویند و فضاهای سنتی را بشکنیم. باید توجه داشته باشیم که این کسب‌وکارها درنهایت می‌خواهند کیفیت زندگی مردم جامعه را ارتقا دهند.»


۱۳۹۹؛‌ سال سخت اهالی بازار سرمایه


فاطمه جعفری، مدیرعامل سهامیاب نیز با بیان اینکه سال ۱۳۹۹ برای اهالی بازار سرمایه سال سختی بود، توضیح داد: «در سال ۱۳۹۹ تغییرات زیادی رخ داد؛ ما با افزایش تعداد مراجعین روبه‌رو بودیم و باید این حجم را پاسخگو می‌بودیم که کار را دشوار کرده بود. علاوه بر این موضوع،‌ یکی از موضوعاتی که در این سال با آن روبه‌رو شدیم، بحث آموزش افراد تازه‌وارد به بازار سرمایه بود که علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری شخصی داشتند. درنتیجه یک قسمت مجزا برای آموزش افراد در سهامیاب راه‌اندازی کرده‌ایم. در بخش معاملات آنلاین نیز سعی کردیم ابزارهایی را در اختیار افراد قرار دهیم که راحت‌تر بتوانند انتخاب و معامله کنند؛ اما در کل یکی از اتفاق‌های خود بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ شکل‌گیری احراز هویت الکترونیکی بود.»


بازوی توسعه آینده


ولی‌اله فاطمی اردکانی، بنیان‌گذار گروه توسن نیز در این رویداد گفت: «باید قبول کنیم حوزه استارت‌آپی همیشه با چالش‌هایی همراه خواهد بود ولی امیدوارم حاکمیت درمجموع به استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآور به‌عنوان بازوی اصلی توسعه آینده نگاه کند و نگاه تهدید به آنها نداشته باشد.»


برگزیدگان چه گفتند


آرین افشار، مدیر مرکز فینووا درباره این مرکز در سال ۱۳۹۹ گفت: «تمرکز ما در سال ۱۳۹۹ در فینووا بیشتر روی سرمایه‌گذاری بود و تلاش کردیم در بخشی که به رفاه حال مردم در فضای مالی کمک کند سرمایه‌گذاری انجام دهیم. امسال ما با لندو، وندار، باگذشت و تیمچه همکاری‌های خوبی داشتیم.»

رسولی‌زاده مدیرعامل شرکت پارت نیز درباره اقدامات اپلیکیشن سیگنال در سال ۱۳۹۹ توضیح داد: «در حال حاضر سیگنال نزدیک به ۴ میلیون کاربر فعال دارد و در یک سال گذشته با حمایت‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نزدیک به ۵ میلیون احراز هویت موفق را در کشور انجام داده است که کار بسیار سنگینی بود. مجموعه پارت در سال ۱۳۹۹ از نزدیک به ٢٢٠ نفر به ٧۵٠ نفر رسیده است و کارآفرین برتر کشور نیز شده است.»

امیر حق‌رنجبر، مدیرعامل لندو نیز درباره اقدامات این شرکت در سال جاری گفت: «لندو یک پلتفرم خرید اقساطی است که در سال ۱۳۹۹ ه اقدام جدی را انجام داده‌ایم؛ اولین موضوع رونمایی از نسل دوم رتبه‌بندی بر اساس هوش مصنوعی بود. دومین موضوع رونمایی از درگاه اعتباری لندو بود که برای اولین بار راه‌اندازی شد. همچنین یک کار مشترکی را با بانک آینده داریم انجام می‌دهیم که برای وام‌های خرد هست. بیشترین تمرکزمان برای سال ١۴٠٠ ما این هست که بتوانیم وام‌های خرد بانک‌ها را بتوانیم در فضای استارت‌آپ‌ها گسترش دهیم.»

نیما شمساپور مدیرعامل یوآیدی درباره غیرحضوری کردن احراز هویت سامانه ثنای قوه قضاییه صحبت کرد و گفت: «در سامانه ثنا که دو ماه هست احراز هویت الکترونیکی در آن انجام می‌شود، علاوه بر اینکه در داخل ایران احراز هویت داریم، یکسری نیز از خارج از کشور احراز هویت می‌شوند که روزانه حدود ۶٠٠ نفر در این ثنا احراز هویت انجام می‌دهند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.