راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا آینده‌ی شعب بانکی به نبودن شعب بانکی ختم می‌شود؟

بانک‌ها معتقدند که هنوز هم تعداد زیادی از کاربران، شعب بانکی را برای انجام معاملات روزانه خود انتخاب می‌کنند. صرف نظر از این‌که بانک آمریکا (Bank of America) باشد یا بانک اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC) بریتانیا و یا فیفت سیرد (Fifth Third) سینسیناتی، تقریبا تمامی بانک‌ها اذعان می‌کنند که شعب بانکی نقش و جایگاه خود را در آینده‌ تا حدودی حفظ خواهند کرد. اغلب این بانک‌ها، آینده شعب بانکی را معادل منسوخ شدن آن‌ها نمی‌بینند.

در عین حال، اغلب موسسات مالی در سراسر جهان طی روند صعودی پایداری بسیاری از شعب خود را تعطیل کرده‌اند و کاربران، اینک به‌جای بازدید از شعبه‌ها برای انجام تراکنش‌های روزمره خود، از پایگاه‌های دیجیتال این موسسات استفاده می‌کنند. اما آیا در آینده‌ای نزدیک کل شعب بانکی شعب بانکی منسوخ خواهند شد؟ چه آینده‌ای در انتظار شعب بانکی خواهد بود؟

طبق نظرسنجی که وب‌سایت بانک اینوویشن (Bank Innovation) در این باره برای مخاطبین خود ترتیب داده است، اکثر شرکت‌ کنندگان در نظرسنجی معتقد هستند که در آینده، شعب بانکی وجود نخواهند داشت.

از میان 346 مخاطب شرکت کننده در این نظرسنجی، حدود 41 درصد از مخاطبین (تعداد 141 نفر) بر این باورند که شعب در آینده نیز وجود خواهند داشت. اگرچه 31 درصد (129 نفر) اعتقاد دارند که شعب بانکی در آینده درواقع دستگاه‌های خودپردازی خواهند بود که از توابع و قابلیت‌های نوین و پیشرفته‌ای برخوردارند. حدود 15 درصد از شرکت کنندگان نیز می‌گویند که احتمالا در آینده، ربات‌ها جایگزین عوامل انسانی در شعب بانکی خواهند شد. اگرچه کسی نمی‌داند امکان چنین اتفاقی وجود دارد یا نه، اما چندان هم بعید به نظر نمی‌رسد.

آینده شعب بانکی

بانک اچ‌اس‌بی‌سی در اواسط جولای سال جاری، استفاده از ربات سافت‌بانک با نام پِپر (Pepper) را در دفاتر مرکزی خود در نیویورک به منظور ارتقای تجربه‌ی مشتریانافشا کرده‌است. برای اطلاعات بیشتر راجع‌به این ربات و فعالیت‌هایش در بانکاچ‌اس‌بی‌سی از طریق این لینک بیشتر بخوانید.

آینده شعب بانکی
پپر (Pepper)، ربات هوشمند ژاپنی که جایگزین عوامل انسانی در بانک‌ها می‌شود.

پابلو سانچز (Pablo Sanchez)، رئیس منطقه‌ای بانکداری خرد و مدیریت ثروت اچ‌اس‌بی‌سی در کانادا و ایالات متحده، در گفت‌وگویی که با بانک اینوویشن داشته، در مورد آینده‌ی طولانی‌مدت برای شعب بانکی اظهار امیدواری کرده است. البته، سانچز در این عقیده تنها نیست و هم‌فکرانی نیز دارد. کتی بیسنت (Cathy Bessant)،  کارشناس ارشد عملیات و فناوری بانک آمریکا نیز طی اجلاسی که با عنوان چشم‌انداز آینده فین‌تک (CB Insights Future of Fintech) برگزار شد، با سانچز در مورد آینده شعب بانکی هم عقیده است. همچنین ملیسا استیونز (Melissa Stevens) از بانک فیفت سیرد نیز رویکردی مشابه داشته و در مصاحبه‌ای که با بانک اینوویشن داشته، آینده طولانی و روشن شعب بانکی را تایید کرده است.

شاید حق با آن‌ها باشد! بر اساس پژوهشی که تحت عنوان «ارائه بهترین خدمات به مشتری: مشتریانی چه زمانی ارتباط رو در رو را ترجیح می‌دهند و این برای بانک‌ها حامل چه مضمونی است؟» منتشر شده است، تنها 6 درصد از کاربران بزرگسال، سیستم‌های دیجیتال را به شعب فیزیکی بانک‌ها ارجحیت داده‌اند. این حجم از تمایل به حضور در شعب عمدتا ناشی از تمایل کاربران به حضور یک عامل انسانی در شعب و تعامل محرمانه با وی در مورد وام، مشاوره‌های مالی، وثیقه، نقل و انتقالات بالای وجه و غیره است. در حقیقت، بالغ بر 70 درصد از کاربران گفته‌اند که ترجیح می‌دهند با یک عامل انسانی در مورد این مسایل صحبت کنند.

اما در عین حال، این موضوع هم صحت دارد که تعداد شعب بانکی به مرور در حال کاهش است. بر اساس گزارشی که اخیرا توسط وال‌استریت منتشر شده است، طی 12 ماهه منتهی به ژوئن 2017، بیش از 1700 شعبه بانکی بسته شده‌اند که می‌توان آن را طولانی‌ترین دوره تعطیلی بانک‌ها پس از رکود بزرگ نام‌گذاری کرد. این تعطیلی شعب به واسطه کاهش مراجعه کنندگان به بانک‌ها، کاهش نیاز به تحویل‌داران به دلیل قابلیت‌های عابر بانک‌های پیشرفته و البته بانکداری دیجیتال رخ داده است.

منبع: Bankinnovation

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.