راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حفیظه غایه ارکان، ریاست بانک مرکزی ترکیه را بر عهده گرفت / نگاهی به نقش زنان در عرصه سیاست‌گذاری پولی

دولت ترکیه، حفیظه غایه ارکان (Hafize Gaye Erkan) 41 ساله را به‌عنوان رئیس کل بانک مرکزی این کشور معرفی کرده است. پیش از این رجب طیب اردوغان در این دور جدید از ریاست‌جمهوری خود، مهمت شیمشک را نیز به‌عنوان وزیر دارایی و خزانه‌داری کابینه جدید دولت ترکیه معرفی کرده بود.

حفیظه غایه ارکان پیش از این یکی از مدیران عامل بانک فرست‌ریپابلیک بود. اگرچه داشتن پست مدیریتی در بانکی مثل فرست‌ریپابلیک (First Republic) که سقوط کرد و در اول می به تصاحب جی‌پی مورگان چیس درآمد، چیز چندان جالبی نیست که بخواهد در رزومه یک بانکدار بولد شود، اما این امر باعث نشده تا رجب طیب اردوغان، تصمیم خود مبنی بر استفاده از یکی از مدیران عامل سابق فرست‌ریپابلیک را در بانک مرکزی کشور عملی نکند.

ارکان برای حدود هشت سال در سمت مدیریت اجرایی در فرست‌ریپابلیک فعالیت داشته و به‌عنوان مدیر ارشد سرمایه‌گذاری و مدیرعامل ریسک، در کنار سایر سمت‌های خود در این مجموعه خدمت کرده است. در جولای 2021 میلادی بود که ارکان، به‌عنوان وارث جیم هربرت (Jim Herbert)، بنیان‌گذار و مدیرعامل دیرینه فرست‌ریپابلیک از زمان راه‌اندازی آن به سمت معاونت اجرایی شرکت منصوب شد.

یک عارضه قلبی هربرت را مجبور به مرخصی استعلاجی کرد و یک ماه پس از آن، ارکان نیز پست خود را ترک گفت که باعث سقوط شدید سهام بانک شد. در ماه مارس بود که فایننشیال‌تایمز طی گزارشی مدعی شد خروج یکباره ارکان از فرست‌ریپابلیک باعث بحران در شرکت شده و وضعیت داخلی آن را دچار آشوب کرده است. این تقریباً یک ماه پیش از زمانی بود که نرخ‌های بهره توسط فدرال‌رزرو رو به‌ افزایش گذاشت و اوضاع بانک را بدتر و بدتر کرد.

اگرچه فرست‌ریپابلیک تا حدودی توانست بحران‌های داخلی به وجود آمده را با منصوب‌کردن مایکل رافلر (Michael Roffler) به‌عنوان مدیرعامل بانک سروسامان بدهد، اما بعداً با سقوط بانک مشخص شد چیزی سروسامان نیافته بود. ارکان پس از فرست‌ریپابلیک به گری استون (Graystone) که یک شرکت مالی املاک و مستغلات بود پیوست ولی در ماه دسامبر استعفا داد.

قبل از فرست ریپابلیک نیز ارکان برای مدت 9 سال در گلدمن ساکس فعالیت داشت و به مؤسسات مالی مشاوره می‌داد. وی که فارغ‌التحصیل دانشگاه بوغازیچی (Bogazici University) ترکیه است، در سال 2006 میلادی موفق به کسب دکتری از دانشگاه پرینستون (Princeton) شده و در سال 2011 میلادی به‌عنوان مدیرعامل شرکت منصوب شد.


رؤسای زن عرصه سیاست‌گذاری پولی


اما این اولین‌بار نیست که یک زن به‌عنوان رئیس بانک مرکزی یک کشور انتخاب می‌شود. الویرا نابیولینا (Elvira Nabiullina) که در سال 2013 میلادی برای نخستین‌بار به‌عنوان رئیس بانک مرکزی روسیه منصوب شد نیز جزو انتخاب‌هایی بود که در ابتدای امر سروصدای زیادی به پا کرد، اما بعدها توانست با اقدامات جسورانه‌اش بانک مرکزی روسیه را متحول کند.

کریستالینا جورجیوا نمونه‌ دیگری از پیشرو بودن زنان در صنعت مالی است. جورجیوا از سال 2019 مدیریت صندوق بین‌المللی پول را برعهده گرفته است.

در مورد ارکان نیز اگرچه عده‌ای با توجه‌ به جنسیت وی و همین‌طور رزومه‌ای که در فرست‌ریپابلیک دارد مخالف حضورش در صدر بانک مرکزی ترکیه هستند، اما بسیاری نیز بر این باورند که شاید او بتواند به بانک مرکزی ترکیه – که طی سال‌های اخیر کیسه‌بوکسی برای اردوغان بوده تا حتی در مواجهه با تورم فزاینده کشور نرخ بهره را کاهش دهد – استقلال ببخشد.

البته طی دهه اخیر حضور زنان در پست‌های بالای بانکی در سراسر جهان رشد قابل‌ قبولی داشته است. در حال حاضر در بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات مالی مطرح ایالات متحده آمریکا و اروپا، تنوع جنسیتی در حال افزایش است و این در حالی است که برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند تنها آمریکا و اروپا در این زمینه پیشتاز هستند، آمار و ارقام نشان می‌دهد کشورهای آفریقایی بیشترین مدیران بانکی زن را داشته‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.