راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اوسیس لبز بدنبال چه تغییری در بلاکچین است؟ / استارت‌آپ پرهیاهوی این روزها در سیلیکون ولی

برنامه‌های کامپیوتری بلاکچین نسبتا هوشمند هستند و به همین دلیل نیز تحت عنوان قرارداد‌های هوشمند (smart contracts) خطاب می‌شوند. اما موضوع این است که این برنامه‌ها در حال حاضر بسیار ضعیف و نوپا هستند و به اصطلاح جای کار زیادی دارند. اگر این برنامه‌ها بخواهند اهداف والایی که طرفداران بلاکچین اعتقاد دارند روزی به تحقق خواهند پیوست و جهان را دگرگون خواهد ساخت برسند -اهدافی مانند انقلاب در صنعت بهداشت و درمان یا صنعت انرژی و حفاظت از اطلاعات و داده‌های آنلاین برای تمام ساکنین کره خاکی- لازم است در طیفی وسیع و کلی اجرا شوند. این چشم‌انداز، دقیقا چیزی است که می‌تواند زمزمه‌های ظهور استارت‌آپ اوسیس لبز (Oasis Labs) داون سانگ (Dawn Song) را به‌عنوان سیستمی‌ نوین توجیه کند.

استارت‌آپ اوسیس لبز
داون سانگ از راه اندازی استارت‌آپ اوسیس لبز می گوید…

با وجود اینکه دنیای ارز‌های رمزنگاری‌شده پر از ادعا‌های بزرگی است که هنوز صحت و سقم بسیاری از آنها تایید نشده است، اما سانگ به‌عنوان یکی از سرشناس‌ترین پروفسور‌های مهندسی برق و علوم کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (University of California, Berkeley) و از زیرمجموعه‌های برنامه مک آرتور  (MacArthur)، که نام وی نیز در لیست 35 نوآور زیر 35 سال مجله ام‌آی‌تی تکنولوژی ری‌ویو (MIT Technology Review magazine) در سال 2009 آورده شده است، می‌تواند از پیشگامان و معتمدان این عرصه در جهان باشد. به طوری‌که بسیاری از سرمایه‌گذاران بنام نیم‌نگاهی روی شرکت او دارند و به دنبال سرمایه‌گذاری در آن هستند اما اوسیس لبز ظاهرا چشم‌انداز دیگری برای خود دارد.

طی جولای سال جاری، این شرکت جذب سرمایه 45 میلیون دلاری خود را از چند شرکت سرمایه‌گذاری و برخی سرمایه‌گذاران جسورانه سیلیکون ولی (Silicon Valley) بر روی ارز رمزنگاری شده خصوصی خود اعلام کرده است. با جذب سرمایه از شرکت‌هایی همچون اسل (Accel)، دیتا کالکتیو (Data Collective)، الکتریک کپیتال (Electric Capital)، فاندیشن کپیتال (Foundation Capital)، پلی‌چین (Polychain) و غیره، استارت‌آپ اوسیس لبز پلتفرمی‌ را طراحی و راه‌اندازی می‌کند که کارایی، امنیت و حریم خصوصی آن به حداکثر ممکن ارتقا یافته است. این پروژه همچنین موفق شد اولین پروژه‌ای باشد که سرمایه‌ی ۳۰۰ میلیون دلاری کریپتوفاند را اندرسن هوروویتز (Andreessen Horowitz) دریافت کند.

سانگ اذعان می‌کند که استارت‌آپ اوسیس لبز تکنولوژی جدیدی از قرارداد‌های هوشمند را تحت عنوان «حفظ حریم خصوصی» توسعه داده است که بر محدودیت‌های اساسی رایج‌ترین پلتفرم زمان حال حاضر دنیا، اتریوم، برتری خواهد یافت. وی در کنار همکارانش، برخی از اجزای این سیستم را طی مقاله پژوهشی که اخیرا منتشر ساخته‌اند توصیف کرده است.

به گفته سانگ، اتریوم و سیستم‌های قردادی هوشمند مشابه آن به دو دلیل دارای محدودیت هستند. اول اینکه، برای دستیابی شبکه به اجماع، لازم است هر نود یا گره در زنجیره بتواند هریک از قرارداد‌های هوشمند را اجرا کند؛ در چنین حالتی زمانی‌که تعداد مثلا 100،000 گره در زنجیره وجود دارد، شما فقط یک گره از زنجیره را در عمل در شبکه خود خواهید داشت و این موضوع سبب تحمیل فشار به سیستم و ایجاد محدودیت در آن می‌شود. مورد دوم نیز برمی‌گردد به غیرقابل اطمینان بودن قرارداد‌های هوشمند کنونی، که نمی‌توانند در مورد حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های حساس تضمین بدهند. سیستم‌ها و پلتفرم‌های مبتنی بر بلاکچین باید شفاف باشند! به همین خاطر نیز هست که بسیاری از برنامه‌های بلاکچین هنوز هم در سطح طرح باقی مانده‌اند و فرصت عملیاتی شدن را نیافته‌اند.

برای مثال، سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی، از جمله علاقه‌مندان حوزه بلاکچین برای بهره‌مندی از این فناوری در راستای تسهیل دسترسی محققان به پرونده‌ها و اطلاعات پزشکی و بهداشتی بیماران هستند. قرارداد‌های هوشمند می‌توانند در جهت رمزنگاری داده‌ها برای حفظ خصوصی کاربران و تسهیل دسترسی آنها به اطلاعات استفاده شوند. در حقیقت این فناوری، راه‌کاری برای ساده کردن روند پیچید‌ه‌ای است که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در عین حال که این فناوری و راه‌کار‌هایی که می‌توان با تکیه بر آن ارائه داد مورد علاقه و مرکز توجه بسیاری از محققان پزشکی برای ارتقای امنیت و حریم خصوصی داده‌های بهداشتی واقع شده است، باید متذکر شد که نیازمند تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته، مدل‌های یادگیری ماشین و محاسباتی با کارایی بالا، عاری از خطا و دارای حاشیه اطمینان بالا است.

سانگ امیدوار است که پلتفرم جدید اوسیس لبز، سال آینده راه‌اندازی شود و با جداسازی اجماع شبکه از اجزای قرارداد‌های هوشمند، امنیت و حریم خصوصی فوق‌العاد‌ه‌ای را ارائه دهد. زمانی‌که جداسازی خاصیت اجماع شبکه از قرارداد‌های هوشمند عملی شود، لایه‌های مختلف می‌توانند به مستقل در مقیاس خود کار کنند و محدودیت‌های کنونی موجود در پلتفرم‌های مبتنی بر ارز‌های رمزنگاری‌شده نیز حذف شوند.

آری ژولز (Ari Juels)، استاد علوم رایانه در دانشگاه کورنل تک (Cornell Tech) نیویورک، که در انتشار مقاله مربوط به اوسیس لبز همکاری داشته است (بدون ارتباط با خود استارت‌آپ اوسیس لبز )، این رویکرد را عملی‌ترین راه برای به‌کارگیری برنامه‌های کاربردی قرارداد‌های هوشمند می‌داند. وی معتقد است که بدون استفاده از سخت‌افزاری قابل اطمینان، پلتفرم‌های مبتنی بر بلاکچین نخواهند توانست توانایی‌های بالقوه و پتانسل‌های خود را شکوفا کنند.

منبعTechnologyreview

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.