راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هم‌بنیان‌گذار اپل از حباب شکل گرفته در اطراف بلاکچین می‌گوید

استیو وازنیاک هم‌بنیان‌گذار اپل معتقد است سر و صداها و اتفاقاتی که در مورد بلاکچین در حال رخ دادن است، بسیار شبیه به عصر دات کام است. وازنیاک روز سه‌شنبه در کنفرانس تکنولوژی NEX گفت: «حباب بلاکچین در حال شکل‌گیری است و من این را کاملا احساس می‌کنم.»

براساس آن‌چه که در ویکی‌پدیا آمده است: حباب اقتصادی به معنی معامله و داد و ستد با ارزشی فراتر از ارزش واقعی معامله است. در واقع به هنگام شکل‌گیری حباب اقتصادی مردم کالا یا دارایی را به میزان بالاتری از ارزش واقعی آن خریداری می‌کنند. چون آن‌ها فکر می‌کنند شخص دیگری را پیدا خواهند کرد که این کالا را به میزانی بالاتر از آن‌چه خریداری کرده‌اند، بخرد. پس از مدتی حباب می‌ترکد و در نهایت عده‌ای ثروتمندتر شده و عده‌ای متضرر می‌گردند. گاه این حباب به خودی خود شکل می‌گیرد و گاه نیز افرادی سودجو پشت شکل‌گیری حباب قرار دارند.

وازنیاک به مخاطبان این کنفرانس یادآوری کرد که در عصر حباب دات کام بسیاری از شرکت‌هایی که معتقد بودند می‌توانند زندگی مردم را متحول کنند، به سرعت از بین رفتند و هیچ اثری از آن‌ها باقی نماند.

او افزود:

«با این حال پتانسیل بالقوه‌ی بلاکچین بر هیچ کسی پوشیده نیست، آن غیرمتمرکز و قابل اعتماد است و می‌تواند تغییرات بسیار شگفتی در دنیا به وجود آورد. اما همانند اینترنت، ممکن است بالفعل شدن پتانسیل نهفته در بلاکچین مدتی طول بکشد.»

وزنیاک می‌گوید: بسیاری از ما هم‌اکنون به اتفاقاتی که رخ داده نگاه می‌کنیم و می‌گوییم هر آن‌چه که پیش‌بینی می‌شد با وجود اینترنت رخ دهد، اتفاق افتاده و اینترنت به یک شگفتی‌ساز تبدیل شده است، اما برای این‌که اینترنت به جایگاه فعلی‌اش دست پیدا کند، ما زمان بسیار زیادی را صرف کردیم.

هیچ شگفتی‌ای در یک روز رخ نمی‌دهد، بسیاری از ایده‌های مبتنی بر بلاکچین که فوق‌العاده به نظر می‌رسند، ممکن است سریعا از دور خارج شوند و کارایی لازم را برای بلندمدت نداشته باشند.

وازنیاک در مصاحبه‌های قبلی خود راجع به بیت‌کوین و بلاکچین چنین اظهاراتی را داشت:

بیت‌کوین ابتدایی‌ترین کاربرد بلاکچین است، اما کاربرد بلاکچین تنها به ارزهای دیجیتالی محدود نمی‌شوند. بلاکچین واسط‌ها را حذف خواهد کرد و سریع‌تر و امن‌تر از هر بستر دیگری خواهد داشت.

وازنیاک هم‌چنین از پتانسیل اتریوم سخن گفته است که یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فناوری بلاکچین است و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که برنامه‌های غیرمتمرکز خود را روی آن پیاده‌سازی کنند. شرکت‌های بزرگی هم‌چون مایکروسافت و جی‌پی مورگان در حال تلاش برای استفاده از آن هستند.

وازنیاک هم‌چنین در مصاحبه‌ای دیگر بیتکوین را طلای دیجیتال نامید و گفت با وجود این‌که ۵۰ درصد از ارزش آن کم شده است، اما هنوز که هنوز است بسیار شگفت‌انگیز است و او امیدوار بود که بیتکوین بتواند به یک ارز جهانی تبدیل شود.

ماه گذشته در عین ناباوری وازنیاک تمام دارایی بیت‌کوین خود را به فروش رساند. او می‌گوید: «من همه‌ی آن‌ها را خریده بودم تا اگر روزی سفر کردم بتوانم بدون پول نقد یا کارت اعتباری این کار را انجام دهم. اما سال گذشته، زمانی‌که ارزش آن به حدود ۲۰۰۰۰دلار رسیده بود، تمام دارایی بیتکوین خود را فروختم.»

او می‌گوید:«زمانی‌که همه به سمت بیت‌کوین حمله‌ور شدند، من ترسیدم. بنابراین هر آن‌چه که داشتم را فروختم به جز یک عدد بیت‌کوین.»

منبع: cnbc

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.