راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک استرالیا / صادرکننده شتر به عربستان

استرالیا پست‌ترین قاره دنیاست. از ویژگی‌های این سرزمین وجود نواحی وسیع خشک و نیمه‌خشک است. در استرالیا به‌علت کمبود منابع طبیعی و دورافتادگی از سایر نقاط دنیا رشد و توسعه تمدن به‌کندی صورت گرفته است. عدم تمرکز جغرافیایی و پراکندگی واحدهای انسانی سبب شده که دین و مذهب مشخصی در اقیانوسیه وجود نداشته باشد. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک استرالیا و چند چیز کوچک دیگر.

در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک استرالیا و چند چیز کوچک دیگر.

این مطلب از مجموعه مطالب شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش است که به بهانه جام‌جهانی به صورت ویژه به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک 32 کشور حاضر در جام‌جهانی پرداخته است. در صورت تمایل مطالب مربوط به 31 کشور دیگر را می‌توانید از بخش ویژه پرونده جام‌جهانی راه پرداخت ببینید.

دانلود کنید: فایل PDF پرونده ویژه «اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک استرالیا» در شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش

دانلود کنید: فایل PDF شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش

 

استرالیا

کانبرا پایتخت استرالیاست. فرماندار کل به‌صورت تشریفاتی و به نمایندگی ملکه الیزابت دوم ریاست دولت را در استرالیا به عهده دارد و در عمل نخست‌وزیر منتخب در کنار دولت و مجلس اداره کشور را در دست دارند. در سال 1901 وقتی شش مستعمره بریتانیایی، ویلز جدید جنوبی، کوئینزلند، استرالیای جنوبی تاسمانی، ویکتوریا و استرالیای غربی فدراسیونی را تشکیل دادند، مشترک‌المنافع استرالیا به وجود آمد.

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک استرالیا / صادرکننده شتر به عربستان
اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک استرالیا / صادرکننده شتر به عربستان

در جنگ جهانی اول استرالیا نقش مهمی ایفا کرد و یک‌پنجم نظامیانش در عملیات‌ها کشته شدند. رکود بزرگ اقتصادی تاثیر مخربی بر این کشور گذاشت، ولی استرالیا سال‌های میان دو جنگ جهانی به‌صورت بین‌المللی به رسمیت شناخته شد. در جنگ جهانی دوم سواحل شمالی در معرض خطر ژاپنی‌ها بود که باعث شد روابط استرالیا با آمریکا مستحکم شود. طی این سال‌ها استرالیایی‌ها توانستند مشارکت‌های مهم تجاری با کشورهای آسیایی برقرار کنند. در واقع ورود مهاجران به این کشور موجب تضعیف پیوند استرالیا با بریتانیا شد. استرالیا اکنون دارای رابطه نزدیکی با ایالات متحده آمریکاست و قدرتی محلی در منطقه جنوب اقیانوس آرام به‌شمار می‌رود.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

معروف‌ترین نویسنده

رابرت استادلی فارست هیوز؛ نویسنده، منتقد و سازنده مستندهای تلویزیونی اهل استرالیا بود که در دهه ۱۹۷۰ در نیویورک به شهرت رسید. هیوز سه دهه به‌عنوان منتقد در مجله تایم و تلویزیون مشغول به کار بود و همین امر باعث شد تا بیشتر بتواند در دل مردم کشورش جا باز کند.

[/mks_pullquote]

 

اقتصاد استرالیا

استرالیا کشوری توسعه‌یافته با اقتصاد متکی بر بازرگانی و کشاورزی است. به گزارش اکونومیست، در میان قابل زندگی‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۰۸ ملبورن دوم، پرت چهارم، آدلاید هفتم و سیدنی نهم بود. این کشور معادن فراوانی دارد. شرکای بازرگانی استرالیا بیشتر چین، ژاپن و کره جنوبی در آسیا و ایالات‌ متحده آمریکا هستند. بنا بر گزارش بانک جهانی، این کشور در سال ۲۰۰۵، از نظر تولید ناخالص داخلی در رده پانزدهم جهان قرار داشته است و از نظر شاخص توسعه انسانی در سال ۲۰۰۶ سومین کشور توسعه‌یافته دنیا به‌حساب می‌آید.

استرالیا به‌دلیل وسعت بسیار زیاد خود؛ آب‌وهوای متنوع و منابع سرشار زیرزمینی دارد که با تکیه بر توانمندی‌های خود توانسته در صحنه اقتصاد بین‌المللی جایگاه مطلوبی به دست آورد. استرالیا از کشورهایی است که اقتصاد آزاد دارد و متوسط سرانه درآمد آن از کشورهایی چون انگلستان و فرانسه و آلمان بیشتر بوده است. محصولات اصلی استرالیا نیشکر، پنبه، غلات و گوشت است، همچنین این کشور معادن فراوانی دارد که باعث شده در تولید بسیاری از انواع مواد معدنی به خودکفایی برسد و در برخی موارد جزء صادرکنندگان اول جهان قرار دارد. به‌طور کلی، بیشتر درآمد کشور از بخش صنعت و استخراج معادن به دست می‌آید و این کشور یکی از تامین‌کنندگان اصلی مواد معدنی در دنیا شده است. علاوه بر این استرالیا در صنعت گردشگری توسعه‌یافته است و هم‌اکنون گردشگری به یکی از پویاترین بخش‌های اقتصاد استرالیا تبدیل شده است.

هشت کمپانی استرالیایی جزء 500 کمپانی برتر جهان هستند. این کشور در سال 2000 رشد اقتصادی را با رقم 3.9 درصد آغاز کرد. طی سال 2001 میلادی با افت شدید به رقم 1.9 درصد رسید، اما پس‌ از آن به مدت هفت سال پیاپی رشد اقتصادی 3 تا 4.2 درصد داشته است. استرالیا تنها کشوری بود که در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ تحت تاثیر رکود جهانی قرار نگرفت و نرخ تورم در 10 سال اخیر در این کشور در حدود دو تا سه درصد بوده است، به‌طوری که در پایان سال ۲۰۱۰ ارزش دلار استرالیا برابر دلار آمریکا شد. کانال سوئز در قاره آفریقا سهم مهمی در شکوفایی اقتصاد استرالیا دارد؛ زیرا از این مسیر مواد اولیه به‌ویژه پشم و گوشت خیلی راحت‌تر به بازارهای مهم اروپایی راه می‌یابند. بانک مرکزی استرالیا با کاهش نرخ بهره به کمترین میزان، نقش خود را ایفا کرده و نرخ بهره را به پایین‌ترین حد رسانده است. افت ارزش دلار استرالیا به رقابتی‌تر شدن صادرات و جذب توریست‌های خارجی کمک رسانده است. همچنین در سه‌ماهه اخیر دولت با افزایش شدید سرمایه‌گذاری عمومی رشد اقتصادی را بهبود بخشیده است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

جذابیت‌های بومی

کانگورو حیوان بومی استرالیاست؛ حیوانی که بیش از 600 نوع مختلف از آن وجود دارد. در بعضی ایالات آن‌قدر تعداد کانگوروها زیاد است که کشاورزان برای حفظ محصولات کشاورزی خود مجاز به کشتن این حیوان هستند. در بعضی ایالات استرالیا گوشت این حیوان در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد.

[/mks_pullquote]

 

سیستم‌های پرداخت استرالیا

در حالی ‌که پرداخت‌های موبایلی کندتر از حد انتظار پیش رفته است، ولی بیش از نیمی از استرالیایی‌ها از بانکداری موبایلی به نحوی در گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند. کنترل موجودی حساب یکی از رایج‌ترین فعالیت‌های بانکداری موبایل در استرالیاست و حدود یک‌سوم از افراد با گوشی‌های خود انتقال وجه و خرید آنلاین انجام می‌دهند. همچون سایر کشورها، پرداخت الکترونیکی در استرالیا نیز در حال رشد است. در سال ۲۰۱۳ میزان پرداخت نقدی در این کشور ۵۹ درصد بود و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۸ سهم پرداخت نقدی در این کشور به ۴۳ درصد کاهش یابد. در برخی از فروشگاه‌های این شهر امکان پرداخت هزینه خرید بدون نیاز به صندوقدار وجود دارد. در این فروشگاه‌ها در کنار صندوق‌های معمولی، این دستگاه‌ها نیز قرار دارد که مشتری می‌تواند به کمک بارکد خریدهایش را ثبت و از طریق کارت‌ بانکی یا حتی پول نقد مبلغ آن را پرداخت کند. البته برای پرداخت‌های خرد مانند برخی دیگر از کشورها، می‌توان با تنظیم کارت، خریدهای زیر یکصد دلار را بدون وارد کردن رمز و به‌صورت غیرتماسی انجام داد.

 

مهم‌ترین بانک‌های استرالیا

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”مشترک‌المنافع“]

مدیرعامل: کاترین لیوینگزتون

تعداد پرسنل: 518000 نفر

تعداد شعبه: 1100

بانک مشترک‌المنافع استرالیا یک بانک چندملیتی استرالیایی است که در سراسر نیوزیلند، آسیا، ایالات‌ متحده و انگلستان مشغول فعالیت است. این بانک خدمات متنوعی از جمله خدمات خرده‌فروشی، کسب‌وکار و بانکی، مدیریت سرمایه، بازنشستگی، بیمه، سرمایه‌گذاری و خدمات گمرکی را ارائه می‌دهد. بانک مشترک‌المنافع بزرگ‌ترین شرکت استرالیایی در بورس اوراق بهادار استرالیاست که برندهایی از جمله وست‌بانک،‌ سرمایه‌گذاری کولونیا فرست استیت و ای‌بی بانک نیوزیلند را شامل می‌شود. این بانک همچنین بزرگ‌ترین بانک نیمکره جنوبی است.

[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”ای‌ان‌زد“]

مدیرعامل: شاین الیوت

تعداد پرسنل: 50000 نفر

تعداد شعبه: 1337

گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند معمولا با نام ای‌ان‌زد شناخته می‌شود. این بانک سومین بانک بزرگ بعد از بانک‌های کامان‌ولث و وست‌پک با سرمایه‌گذاری در بازار استرالیاست. ای‌ان‌زد بزرگ‌ترین بانک نیوزیلند نیز هست؛ این بانک تا سال 2003 به‌عنوان یک نهاد قانونی شناخته می‌شد. در سال 2012 این بانک با عنوان بانک ملی نیوزیلند و همچنین بانک ای‌ان‌زد نیوزیلند به فعالیت خود در این کشور ادامه داد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”ان‌ای‌بی“]

مدیرعامل: کنت آر هنری

تعداد پرسنل: 35053 نفر

تعداد شعبه: 1590

بانک ملی استرالیا با نام تجاری اختصاری ان‌ای‌بی یکی از چهار موسسه مالی بزرگ در استرالیا از لحاظ سرمایه‌گذاری، درآمد و مشتریان است. با توجه به ارزش بازار، ان‌ای‌بی بیست‌ویکمین بانک بزرگ جهان است و از لحاظ دارایی در رتبه 41 بانک‌های دنیا قرار می‌گیرد. سال 2014، ان‌ای‌بی دارای 1590 شعبه و 4412 دستگاه خودپرداز در سراسر استرالیا، نیوزیلند و آسیا بود و به 12.7 میلیون مشتری خدمت ارائه کرد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”وست‌پک“]

مدیرعامل: برایان هارتز

تعداد پرسنل: 32620 نفر

تعداد شعبه: 1429

وست‌پک بانک اولین بانکی بود که در سال 1817 در استرالیا با نام نیوساوت‌ویلز تاسیس شد، اما در سال 1982 نام خود را به شرکت بانکی وست‌پک تغییر داد. این بانک ارائه‌دهنده خدمات مالی است که شعبه مرکزی آن در سیدنی قرار دارد. این بانک یکی از چهار بانک بزرگ استرالیاست.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کوئینزلند“]

مدیرعامل: راجر دیویس

تعداد پرسنل: 1903 نفر

تعداد شعبه: 252

بانک مرکزی کوئینزلند با نام تجاری بی‌او‌کیو یک بانک خرده‌فروشی استرالیا با دفتر مرکزی در بریزبن، کوئینزلند است. این بانک یکی از قدیمی‌ترین موسسات مالی در کوئینزلند است و در حال حاضر 252 شعبه در سراسر استرالیا دارد. در سال 2007، رضایت مشتریان از این بانک به 88 درصد رسید.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

پایتخت ویکتوریا

ملبورن با حدود چهار میلیون جمعیت، پایتخت ایالت ویکتوریا و مهم‌ترین شهر فرهنگی این کشور است. ملبورن به لحاظ جمعیت دومین شهر استرالیاست. این شهر به‌عنوان قطب مهم آموزش عالی و تحقیقات، هنر و فرهنگ و مد، ورزش و تفریح و جهانگردی و نیز فعالیت‌های تجاری و صنعتی استرالیا شناخته می‌شود و از آن به‌عنوان پایتخت فرهنگ و هنر و مد و ورزش این کشور یاد می‌شود.

ملبورن مهد و مرکز پیدایش صنعت فیلم‌سازی و سینما، تلویزیون، رقص باله، هنر امپرسیونیسم و مرکز مهم موزیک کلاسیک و امروزی در این کشور است. فوتبال به روش استرالیایی نیز در ملبورن ابداع شده است.

[/mks_pullquote]

 

فین‌تک استرالیا

پایتخت استرالیا نه سیدنی است و نه ملبورن، بلکه کانبراست؛ شهری که تنها به لحاظ سیاسی اهمیت دارد و از لحاظ وسعت و جمعیت به ‌پای ملبورن و سیدنی نمی‌رسد؛ جایی که مجلس و فرمانداری کل در آن حضور دارند و درباره مسائل این کشور تصمیم‌گیری می‌کنند. پول رایج این کشور دلار استرالیایی است. ارزش هر دلار استرالیا 1.33 برابر دلار آمریکاست. تولید ناخالص داخلی اسمی این کشور نیز در سال 2017، یک میلیارد و 379 میلیون دلار استرالیایی اعلام شد و در رده دسته‌بندی‌های تولید ناخالص داخلی اسمی، جایگاه سیزدهم را به خود اختصاص داد.

استرالیا این رقم بالا را مدیون نیروی کار جوان و فراوانی است که در خود دارد. با تمام سیاست‌های مهاجرپذیری که این کشور به اجرا گذاشته است، اکنون 12.7 میلیون نیروی کار فعال دارد که از این میزان 79.2 درصد آنها کار خدماتی و سرویس‌دهی انجام می‌دهند، 8.8 درصد به ساخت‌وساز مشغول‌اند، 7.4 درصد در کارخانه‌ها فعالیت می‌کنند، 2.7 درصد کشاورز تلقی می‌شوند و تنها 1.9 درصد آنها در معادن مشغول به کار هستند. رقم تقریبی 80درصدی که در حوزه خدمات فعالیت می‌کنند، صنعت فین‌تک را نیز شامل می‌شود.

قطب فین‌تک استرالیا در سیدنی است و 60 درصد استارت‌آپ‌ها و کمپانی‌های فعال در حوزه فین‌تک این کشور در این کلانشهر مشغول به کارند. سازمان KPMG که یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های مالی خصوصی استرالیا به‌حساب می‌آید، در گزارشی که از فین‌تک استرالیا در وب‌سایت خود منتشر کرده، اعلام کرده سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک که در سال 2012 رقم کلی آن 53 میلیون دلار بود، در سال 2016 به 675 میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

استارت‌آپ‌های فعال در بخش فین‌تک هم که در سال 2014 تعداد آنها به کمتر از یکصد شرکت می‌رسید، امروز بالغ بر بیش از 579 کمپانی است. در استرالیا علاوه بر دسته‌بندی‌های جهانی، شاخه‌های فین‌تک بومی هم طراحی شده است. با این همه دو حوزه‌ای که بیش از همه در این کشور مورد استقبال فعالان عرصه فین‌تک است، دسته پرداخت با 128 کسب‌وکار و قرض‌دهی با 80 شرکت را شامل می‌شود. کسب‌وکارهای پرداخت در سال 2018 افق روشن‌تری دارند و در تلاش هستند ابزارهای جدید پرداخت را همگام با دنیا و حتی به‌روزتر از آن ارائه دهند. استارت‌آپ‌های استرالیا در دسته‌های ولث‌تک و بازارهای سرمایه در حال رشد هستند. حوزه ولث‌تک طی سه سال گذشته توانسته است 78 کسب‌وکار فعال در این بخش راه‌اندازی کند و جایگاه خود را تا سومین حوزه پرکار فین‌تک در استرالیا بالا ببرد.

دسته‌های جدید اینشورتک، رگ‌تک و زنجیره بلوک نیز در حال ظهور و گسترش خود هستند. بیشتر این سازمان‌ها به‌صورت محلی و بومی فعالیت می‌کنند و تنها بخشی از آنها، سهم بازارشان به خارج از مرزهای آبی این کشور می‌رسد. در این‌ بین، چالش‌هایی که رگولاتوری استرالیا با آن درگیر است، زمینه را برای سرکوب نوآوری به وجود می‌آورد و شرایط را برای شکل‌گیری فضای نابرابر برای موسسه‌های مالی، بانک‌ها، استارت‌آپ‌ها و غول‌های فناوری این کشور ایجاد می‌کند. سیدنی و در کل استرالیا هنوز نتوانسته است برند کسب‌وکاری مشخصی برای فین‌تک خود به دست آورد و همچنان تا جهانی ‌شدن فناوری‌های این کشور راه زیادی در پیش دارند؛ مشابه همان راهی که تیم ملی فوتبال این کشور باید طی کند.

 

استارت‌آپ‌های فین‌تک معروف استرالیا

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”پاکت‌بوک“]
اپلیکیشن پاکت‌بوک در حال رشد استرالیایی به‌راحتی با تمام نیازهای مالی خود؛ از جمله حساب‌های بانکی، کارت‌های اعتباری و وام همگام‌سازی می‌شود. پاکت‌بوک بیش از 80 درصد تراکنش‌ها را پس از جست‌وجو برای پرداخت‌های منظم مانند صورت‌حساب، پرداخت‌های منظم و اقساط طبقه‌بندی می‌کند. این اپلیکیشن با حساب‌های بانکی استرالیا همگام‌سازی می‌شود و دیگر نیازی به ورود دستی نیست. این اپلیکیشن در مورد صورت‌حساب‌هایی که بیشتر از حد مجاز شده است، گزارش هفتگی ارائه می‌دهد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”ای‌تی‌او“]
اپلیکیشن ای‌تی‌او مالیات را سازمان‌دهی می‌کند و دسترسی به آن آسان است. این یک اپلیکیشن مرتبط با مالیات است که ابزار فوق‌العاده‌ای برای افراد و کسب‌وکارهای کوچک است. این اپلیکیشن می‌تواند تمام هزینه‌های سفر کاری یا تعطیلات خانوادگی را ثبت کند، وضعیت مالی کسب‌وکار شما را به نسبت یک کسب‌وکار خوب بسنجد و نتیجه را گزارش کند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”افترپی“]
افترپی راه جدید استرالیایی‌ها برای پرداخت است. فرایند پرداخت آسان برای استفاده، مشتریان را قادر می‌سازد تا محصولات خود را در روز خریداری کرده و آن را در چهار مرحله مقدماتی هر دو هفته یک‌بار پرداخت کنند. افترپی معتقد است در حال تحول وضعیت موجود خرده‌فروشی است تا راهی بهتر برای خرید مشتریان ایجاد کند. افترپی جایزه فین‌تک خلاق در پرداخت را در سال 2016 و جایزه فین‌تک سال  2017 را به خود اختصاص داده است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”تیملیو“]
تیملیو یک فین‌تک با سرعت رشد بالا در بازار آنلاین برای تامین مالی فاکتور و تامین مالی زنجیره تامین است. تیملیو کسب‌وکارهای در حال رشد را به‌صورت مستقیم به شبکه‌ای از سرمایه‌گذارانی که به‌دنبال سرمایه‌گذار هستند، متصل می‌کند. کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در استرالیا در تلاشند بدون اینکه سرمایه کافی داشته باشند، کار خود را با کمک از دیگر سرمایه‌گذاران گسترش دهند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”مانی پلیس“]
مانی پلیس یک بازار آنلاین است که سرمایه‌گذاران را به وام‌گیرندگان اعتباری متصل می‌کند. این اپلیکیشن یک پلتفرم وام‌دهی فردبه‌فرد است که وام‌گیرندگان را با سرمایه‌گذاران وام‌های شخصی متصل می‌کند. کاربران درخواست خود را به‌صورت آنلاین ثبت می‌کنند، بعد از انجام برآوردهای اولیه به سرمایه‌گذاران مناسب ارتباط داده می‌شوند. پس‌ از آن، وام‌گیرندگان وام خود را به‌صورت آنلاین در حساب‌هایشان دریافت می‌کنند.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

 

حذف کارمزد برداشت پول

مصرف‌کنندگان استرالیایی مدت‌ها نسبت به اینکه باید برای دسترسی به پولی که مال خودشان است هم کارمزد پرداخت کنند، ناراحت بودند. به‌دنبال این نارضایتی‌ها و حاشیه‌هایی که در پی داشت، تعدادی از بانک‌های استرالیایی تصمیم گرفتند در راستای رضایت مشتریان‌شان این کارمزد را حذف کنند. حذف کارمزد برداشت پول گام مثبتی برای صنعت بانکداری استرالیا بود که حواشی و رسوایی‌های زیادی هم به‌دنبال داشت. با توجه به اتهامات بانک‌های این کشور برای نقض قوانین ضدپولشویی و در پی نارضایتی کاربران برای کارمزد برداشت پول، بانک‌های کامان‌ولث، وست‌پک و ملی استرالیا پرداخت این کارمزد را حذف کردند. این کارمزد دو دلاری برای دستگاه‌های خودپرداز و برداشت نقدی از بانک‌ها اعمال می‌شد که به‌دنبال شکایت مصرف‌کنندگان استرالیایی حذف شد. هرچند ای‌ان‌زد (گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند) از دیگر بانک‌ها برای حذف این کارمزد عقب افتاد، ولی در آخر کارمزد برداشت پول برای مصرف‌کنندگان این بانک نیز حذف شد.

 

اپلیکیشن پرداخت‌های موبایلی

در بین اپلیکیشن‌های پرداخت  موبایلی، اپل‌پی و سامسونگ‌پی شناخته‌شده‌تر هستند و بیشتر بانک‌ها از این اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی استفاده می‌کنند. گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند تنها بانک  در استرالیا بود که می‌توانست سرویس اپل‌پی را به مشتریانش ارائه دهد، ولی در سال گذشته بانک بندیگو هم پشتیبانی از اپل‌پی را به خدمات خود اضافه کرد. با این پشتیبانی، دارندگان حساب این بانک استرالیایی با استفاده از کارت‌های مسترکارت بندیگو بانک، امکان استفاده از سرویس اپل‌پی را پیدا کردند. به ‌این ‌ترتیب که از طریق آیفون، اپل‌واچ یا آی‌پد، می‌توانند پرداخت‌های غیرتماسی خود را انجام دهند و این به ‌معنای کیف پول سبک‌تر، تراکنش‌های سریع‌تر و انجام پرداخت‌های امن‌تر در استرالیاست.

با توجه به سابقه این بانک در خصوص درگیری‌هایی که با کمیته رقابت و مصرف‌کننده استرالیا برای گرفتن مجوز دسترسی به اپل‌پی و دیگر فناوری‌های غیرتماسی ان‌اف‌سی روی محصولات آیفون داشت، دسترسی به پشتیبانی این سرویس، مزیت رقابتی خوبی برای این بانک به وجود آورد. بندیگو بانک از جمله بانک‌هایی بود که سرویس اندرویدپی و سامسونگ‌پی را پشتیبانی می‌کرد و در دو سال گذشته توانسته بود این خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد. با اضافه کردن پشتیبانی سرویس اپل‌پی به اپلیکیشن پرداخت‌های موبایلی، این بانک جزء معدودترین بانک‌های استرالیایی قرار گرفت که هر سه گزینه اصلی کیف پول دیجیتال را در دسترس مشتریانش قرار داده است. این‌ در حالی است که سه بانک دیگر استرالیا به‌دلیل محروم بودن از انجام هر دادوستدی با شرکت اپل، نمی‌توانند هیچ‌گونه خدمت و سرویسی از اپل‌پی به مشتریان‌شان ارائه دهند؛ بنابراین بانک‌های کامان‌ولث، وست‌پک و ملی استرالیا برای جبران این خدمت، اقدام به تولید اپلیکیشنی برای پرداخت‌های موبایلی فردبه‌فرد کردند؛ اپلیکیشن رایگانی به نام بیم که در بسترهای اندروید و آی‌اواس قابل ‌استفاده باشد. این سه بانک استرالیایی امیدوارند با این اپلیکیشن بتوانند با اپل‌پی در استرالیا رقابت کنند یا حداقل قسمتی از بازار را در اختیار بگیرند.

با رونق گرفتن این اپلیکیشن در استرالیا باید دید گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند هم درگیر پروژه بیم می‌شود یا خیر. برای اینکه دیگر بانک‌های استرالیایی از ارائه اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی عقب نمانند، شرکت پرداخت استرالیایی کاسکال قراردادی با شرکت سامسونگ بست. در نتیجه این قرارداد ۳۸ موسسه مالی در این کشور به سرویس سامسونگ‌پی مجهز شدند. با ارائه این خدمت، بانک‌هایی مانند کردیت یونیون و تیچرز موچوال می‌توانند این امکان را برای مشتریان‌شان فراهم کنند تا آنها با استفاده از تلفن‌های سامسونگ گلکسی، کارت‌های اعتباری و نقدی ویزای خود را به سامسونگ‌پی متصل کنند.

مجموعه گزارش‌های شماره ویژه جام‌جهانی ماهنامه عصر تراکنش با حمایت مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت تولید و منتشر شده است. فهرست این شرکت‌ها به ترتیب حروف الفبا در ادامه آمده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.