راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ایران فقط تهران نیست / گفت‌وگو با نیما نورمحمدی بنیان‌گذار پونیشا به‌عنوان یک استارت‌آپ موفق در شهرستان

ماهنامه عصر تراکنش / پونیشا پلتفرمی است برای برون‌سپاری پروژه‌ها که کارفرما و فریلنسر را به هم وصل می‌کند؛ فریلنسرهایی در زمینه‌هایی مانند برنامه‌نویسی، نویسندگی، ترجمه، طراحی سایت، طراحی گرافیک، ورود اطلاعات، بازاریابی اینترنتی، تولید محتوا و در کل هر کاری که بتوان به‌صورت آنلاین انجام و تحویل داد. همچنین افراد ماهر و متخصص می‌توانند به‌عنوان یک فریلنسر/پیمانکار در پونیشا فعالیت کنند و اگر مهارتی دارند، به‌صورت تمام‌وقت یا پاره‌وقت با کارآفرینان همکاری داشته باشند. تاکنون در پونیشا بیش از 70 هزار پروژه ایجاد شده و حدود 216  هزار نفر در این پلتفرم ثبت‌نام کرده‌اند.

پونیشا از دی‌ماه 1390 کار خود را در خانه شخصی نیما نورمحمدی، بنیان‌گذار این کسب‌وکار اینترنتی در تهران شروع کرد. پونیشا دوساله بود که نورمحمدی به بندر انزلی مهاجرت کرد. او می‌گوید: «در ابتدا از خانه کارها را انجام می‌دادیم. ما عضو پارک علم و فناوری گیلان هستیم و سال گذشته دفتری در منطقه آزاد انزلی گرفتیم و در حال حاضر نیز در مرکز شکوفایی منطقه آزاد انزلی مستقر هستیم.»

مرکز شکوفایی در منطقه آزاد انزلی قرار است به شرکت‌هایی که در زمینه‌های نوآوری فعالیت می‌کنند، کمک کند تا زمینه رشد و تجاری‌سازی آنها فراهم شود و بتوانند نسبت به ایجاد مستقیم واحدهای صنعتی و خدماتی اقدام کنند.

این مرکز امکاناتی مانند فضای فیزیکی،‌ استفاده از مجاورت سایر استارت‌آپ‌ها و هم‌افزایی ایجادشده و برگزاری جلسه با سرمایه‌گذاران برای استارت‌آپ‌ها دارد. بنیان‌گذار پونیشا در این‌باره می‌گوید: «اگر درخواست فعالیت استارت‌آپ یا کسب‌وکاری در مرکز شکوفایی پذیرفته شود، می‌تواند بعد از بسته‌شدن قرارداد، به مدت شش ماه از فضای کاری که به‌صورت رایگان در اختیارش گذاشته می‌شود، استفاده کند و از طریق این قرارداد می‌تواند شرکت خود را در منطقه آزاد ثبت کند. به ‌این ‌ترتیب می‌تواند از 70 درصد تخفیف روی تمام هزینه‌های ثبتی در منطقه آزاد مانند هزینه ثبت شرکت، هزینه مجوز فعالیت و… استفاده کند.»

استفاده از این تسهیلات می‌تواند کمک زیادی در ابتدای راه به استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهایی باشد که باید وقت و هزینه زیادی را برای این دست کارهای اداری صرف کنند. بنیان‌گذار پونیشا می‌گوید: «از آنجا که پونیشا در منطقه آزاد انزلی دفتری برای خود دارد، مرکز شکوفایی از این نظر کمک زیادی نبوده، ولی برای استارت‌آپ‌هایی با مقیاس کوچک که تازه می‌خواهند کسب‌وکار خود را شروع کنند، موقعیت بسیار خوبی است.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

از تهران تا انزلی

پونیشا از دی ماه سال 1390 کار خود رادر خانه شخصی نیما نورمحمدی، بنیان‌گذار این کسب‌و‌کار اینترنتی در تهران شروع کرد. پونیشا دو ساله بود که نورمحمدی از تهران به بندر انزلی مهاجرت کرد.

[/mks_pullquote]

 

کار کردن در جایی به غیر از تهران، مزایا و معایب خودش را دارد. نورمحمدی در این‌باره می‌گوید: «بودن در تهران برای ما مزیتی نداشت. پونیشا مراجعه‌کننده حضوری ندارد و مشتریان ما به‌صورت آنلاین و از راه دور در سراسر ایران به سایت مراجعه می‌کنند. در تلاشیم پونیشا را به سراسر دنیا گسترش دهیم و آن را بین‌المللی کنیم. شهر تهران شلوغ، آلوده و گران است. در حال حاضر مشکل ما پیدا کردن نیروی کار است، ولی در تهران هم این مشکل وجود دارد، چون رقابت روی جذب نیروی کار بالا است.»

نورمحمدی معتقد است تصوری که درباره تهران و امکاناتش وجود دارد، در مورد همه صدق نمی‌کند؛ اینکه اگر از تهران خارج شوید، از مرکزی که استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ در آن هستند، دور می‌شوید و این موضوع می‌تواند مشکلات و محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند. او می‌گوید: «این یک تصور اشتباه است. ما در منطقه آزاد انزلی هستیم؛ جایی که به‌مراتب ثبت شرکت ساده‌تر، سریع‌تر و ارتباط گرفتن با افراد کلیدی راحت‌تر است. در شهرهای بزرگ شما به‌راحتی گم می‌شوید، ولی اگر در شهرهای کوچک عملکرد خوبی داشته باشید، همه شما را مثال می‌زنند. ما هیچ محدودیت و مشکلی در اینجا نداریم. پیدا کردن نیروی کار برای ما سخت است، ولی این مشکل فقط برای ما نیست و همه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نرم‌افزاری با آن روبه‌رو هستند.»

مرکز شکوفایی منطقه انزلی با توجه به راهی که در پیش گرفته، امیدوار است به قطبی در منطقه تبدیل شود تا استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها را به خود جذب کند و بتواند به‌عنوان مرکز فناوری در شمال کشور زمینه را برای کار فراهم کند. نورمحمدی نسبت به آینده امیدوار است و می‌گوید: «من خیلی امیدوار هستم و مطمئنم با مدیریت درست، پیگیری مناسب و استفاده از کارآفرینان باتجربه و دعوت از سرمایه‌گذاران این امکان وجود دارد که مرکز شکوفایی منطقه آزاد انزلی با شکل‌دهی اکوسیستم کارآفرینی به یکی از قطب‌های کارآفرینی در شمال کشور تبدیل شود. در حال حاضر این مرکز قدم اول را با اختصاص ساختمانی برای استارت‌آپ‌ها برداشته است.

در حال حاضر شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های زیادی علاقه‌مند ورود به منطقه آزاد تجاری انزلی هستند. مراودات با خارج از ایران شامل معافیت مالیاتی است، این شهر به تهران نزدیک است، با فرودگاه فاصله زیادی ندارد، آب‌وهوای نسبتا خوبی دارد، ترافیک ندارد، هزینه‌های زندگی به‌مراتب مناسب‌تر از تهران است و موقعیت‌های سرمایه‌گذاری مناسبی دارد.»

3 دیدگاه
  1. لیلا می‌گوید

    سلام خسته نباشید چطور می تونم باجناب نیما نور محمدی تماس بگیرم اگه شماره ای دارین خواهشا لطف کنید کارم خیلی حیاتی وجدی است

    1. رسول قربانی می‌گوید

      توی شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر خیلی راحت میتونید پیداشون کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.