راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک انگلستان/ مهد فوتبال، هاب فین‌تک

تیم ملی فوتبال انگلستان سال‌هاست که در حسرت یک مقام آبرومند در جام جهانی است و آخرین باری که در این رقابت‌ها موفق به دریافت عنوانی شده به 27 سال پیش برمی‌گردد که در جام جهانی 1990 ایتالیا جایزه بازی جوانمردانه را کسب کرده‌! با این حال در فین‌تک حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک انگلستان و چند چیز کوچک دیگر.

این مطلب از مجموعه مطالب شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش است که به بهانه جام‌جهانی به صورت ویژه به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک 32 کشور حاضر در جام‌جهانی پرداخته است. در صورت تمایل مطالب مربوط به 31 کشور دیگر را می‌توانید از بخش ویژه پرونده جام‌جهانی راه پرداخت ببینید.

دانلود کنید: فایل PDF پرونده ویژه «اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک انگلستان» در شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش

دانلود کنید: فایل PDF شماره ۱۲ ماهنامه عصر تراکنش

 

انگلستان

انگلستان کشوری است در اروپای غربی و به پایتختی شهر لندن. نام انگلستان شاید برای بسیاری از مردم در اقصی نقاط جهان با توسعه‌طلبی‌های نظامی این کشور و به‌‌طور خاص واژه «استعمار» گره خورده باشد. استعمارگری این کشور از قرن 17 میلادی آغاز شد و تا پایان قرن بیستم ادامه پیدا کرد. مساحت نواحی تحت حکومت امپراتوری بریتانیا در سال 1922 میلادی به بیش از 33 میلیون کیلومتر مربع رسید و بدین ترتیب امپراتوری بریتانیا بر بیش از یک‌چهارم از خشکی‌های کره زمین و یک‌چهارم جمعیت جهان در آن دوران تسلط داشت.

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک انگلستان/ مهد فوتبال، هاب فین‌تک

این جمله معروف «خورشید در امپراتوری بریتانیا غروب نمی‌کند» را شاید خیلی‌ها شنیده باشند. این کشور هنوز هم در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، نظامی، علمی و سیاسی دارای قدرت گسترده بین‌المللی است و جزء معدود اعضای ثابت دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان پیدایش آن در سال ۱۹۴۶ است. بریتانیا عضو اتحادیه اروپا و پیش از آن عضو جامعه اقتصادی اروپا از زمان پیدایش آن در سال ۱۹۷۳ بوده ‌است. البته مردم این کشور در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۱۶ برای جدا شدن این کشور از اتحادیه اروپا رای موافق دادند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

دیوید لین

دیوید لین، کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس انگلیسی است. کسب جایزه‌ اسکار در سال ۱۹۵۷ برای فیلم «پل رودخانه کوآی» توجه علاقه‌مندان به سینما را به او جلب کرد و او پنج سال بعد با فیلم «دکتر ژیواگو» و کسب دومین جایزه‌ اسکار، نام خود را به‌عنوان یکی از برترین کارگردانان جهان تثبیت کرد. «الیور توئیست»، «آرزوهای بزرگ»، «لورنس عربستان»، «شکستن دیوار صوتی» و «انتخاب اضطراری» از دیگر ساخته‌های اوست. دیوید لین در سال 1991 و در 83سالگی بر اثر سرطان مری درگذشت.

[/mks_pullquote]

 

اقتصاد انگلستان

پوند استرلینگ یا به‌طور خلاصه پوند، واحد پول رسمی انگلستان است. پوند استرلینگ به‌طور معمول با نماد £ یا به‌طور رسمی‌تر با مخفف GBP نمایش داده می‌شود. یکای کوچک‌تر پوند، پنی نام دارد. مجموع یکصد پنی برابر با یک پوند است. پوند یکی از قوی‌ترین و باارزش‌ترین ارزهای حال حاضر است که در لحظه نوشتن این گزارش هر پوند با 88 هزار ریال ایرانی برابر است.

طبق فهرستی که صندوق بین‌المللی پول در سال 2017 منتشر کرده، انگلستان با  2.624.539 میلیون دلار بعد از آلمان و بالاتر از هندوستان پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا بر اساس تولید ناخالص داخلی است. این کشور در صنایع شیمیایی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و در حوزه داروسازی و صنایع کلیدی همچون هوافضا، صنایع تسلیحاتی و نرم‌افزار نیز جزء کشورهای پیشرو به حساب می‌آید. بورس اوراق بهادار لندن بزرگ‌ترین بورس اروپاست و بیش از یکصد شرکت بزرگ اروپایی در آن فعالیت دارند. بانک انگلستان (Bank of England) که در سال 1694 تاسیس شده، بانک مرکزی این کشور به حساب می‌آید. بانک مزبور دومین بانک مرکزی قدیمی جهان و به‌عنوان الگویی برای بانک‌های مرکزی امروزی محسوب می‌شود.

همچنین طبق قوانین و مقررات، مسئولیت نظارت بر سیاست پولی و تنظیم نرخ بهره به کمیته سیاست پولی این بانک واگذار شده است. انگلستان کشوری به‌شدت صنعتی است، اما از دهه 1970 به بعد تاکید بر صنایع سنگین و سنتی در این کشور کاهش و گرایش به صنایع خدماتی افزایش پیدا کرده است. گردشگری به یک صنعت مهم تبدیل شده و سالیانه میلیون‌ها نفر از این کشور بازدید به عمل می‌آورند. اگرچه بسیاری از برندهای معروف خودروسازی انگلستان نظیر لندروور، بنتلی، لوتوس و جگوار مالکیت خارجی پیدا کرده‌اند، اما همچنان تولید و صادرات خودرو بخش مهمی از اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد.

جدایی این کشور از اتحادیه اروپا که با عنوان «برگزیت» شناخته می‌شود، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در عرصه سیاسی انگلستان در سال 2016 رخ داد، تبعات اقتصادی فراوانی در پی داشته و خواهد داشت. اغلب کارشناسان اقتصادی نسبت به تاثیرات منفی این اقدام بر اقتصاد انگلستان هشدار می‌دهند. آنها بر این باورند که فرایند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، شرایط اقتصادی مبهم و نامعلومی را برای این کشور رقم خواهد زد که هزینه‌های گزاف آن بر دوش مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها خواهد بود. نبود چشم‌انداز واقعی از آینده انگلستان خارج از چارچوب اتحادیه اروپا، ارزیابی تبعات اقتصادی برگزیت را به لحاظ کاربردی دشوار کرده است.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

دانشگاه آکسفورد

دانشگاه آکسفورد قدیمی‌ترین دانشگاه انگلیسی‌زبان جهان به‌شمار می‌رود. با اینکه تاریخ دقیق تاسیس این دانشگاه معلوم نیست، اما قدیمی‌ترین اسناد باقی‌مانده از گذشته نشان می‌دهد که از سال ۱۰۹۶ فرایند آموزش در آکسفورد جریان داشته ‌است. در طول سال‌های فعالیت دانشگاه آکسفورد، بسیاری از دانشجویان این دانشگاه موفق به کسب شهرت بسیاری برای خود شدند. به‌عنوان مثال، ۴۶ نفر از اشخاصی که تاکنون جایزه نوبل را دریافت کرده‌اند، یا دانش‌آموخته این دانشگاه بوده‌اند یا در اینجا تدریس کرده بودند.

[/mks_pullquote]

 

معروف‌ترین بانک‌های انگلستان

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”اچ‌اس‌بی‌سی“]

مدیرعامل: مارک ادوارد توکر

تعداد پرسنل: 228687 نفر

تعداد شعبه: بیش از 7000

بانک اچ‌اس‌بی‌سی در سال ۱۸۶۵ توسط بانکدار اسکاتلندی توماس ساترلند، در هنگ‌کنگ که از مستعمرات بریتانیا بود، تاسیس شد و در حال حاضر، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان شناخته می‌شود. اچ‌اس‌بی‌سی مالک شبکه‌ای از 7.200 شعبه بانکی در ۸۵ کشور جهان است. در سال ۲۰۱۲ این بانک با دارایی خالص 2.693 تریلیون دلار، به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک جهان، بر پایه میزان دارایی‌ها شناخته شد. در همین سال (۲۰۱۲) از سوی مجله اقتصادی فوربس نیز موفق به کسب رتبه ششم در میان بزرگ‌ترین شرکت‌های عمومی جهان شد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”بارکلیز“]

مدیرعامل: جان مک فارلن

تعداد پرسنل: 119300 نفر

تعداد شعبه: 4750

بارکلیز، بانک و موسسه مالی معتبر بین‌المللی است که در سال ۱۶۹۰ میلادی توسط جان فریمه تاسیس شد. دفتر مرکزی بانک بارکلیز در شهر لندن قرار دارد. بارکلیز در حوزه بانکداری خرد، بانکداری شرکتی، بانکداری سرمایه‌گذاری و مدیریت سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند. این بانک طی چند سال اخیر تلاش کرده روش‌های نوینی برای پرداخت ارائه کند و در این مسیر چندین سیستم پرداخت آنلاین و ابزارهای پوشیدنی (نظیر تگ پرداخت، اپلیکیشن بی‌پی، دستبند بی‌پی و…) را ارائه کرده است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”چارترد“]

مدیرعامل: خوزه وینالز

تعداد پرسنل: 86865 نفر

تعداد شعبه: 1200

استاندارد چارترد شرکت چندملیتی خدمات مالی و بانکداری است که در سال ۱۹۶۹ تاسیس شد و هم‌اکنون شعبه مرکزی آن در لندن مستقر است. این بانک مالکیت بیش از 1200 شعبه در 75 کشور جهان را داراست و هرچند مقر آن در لندن است، اما بیش از 90 درصد از سود این شرکت ناشی از فعالیت‌های آن در آفریقا، آسیا و خاورمیانه است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”لویدز“]

مدیرعامل: آنتونیو هورتا اوسوریو

تعداد پرسنل: 228687 نفر

تعداد شعبه: بیش از 1500

بانک لویدز موسسه مالی و بانکداری است که در زمینه ارائه خدمات بانکداری، بیمه، سرمایه‌گذاری و مزایای بازنشستگی فعالیت می‌کند. ریشه‌های تاسیس بانک لویدز به سال 1765 و تشکیل بانک لویدز تی‌اس‌بی بازمی‌گردد. این گروه در سال 2009 و در پی ادغام لویدزبانک و شرکت خدمات مالی اچ‌بی‌اس‌او که خود از ادغام چهار بانک بریتانیایی تشکیل شده بود، راه‌اندازی شد. بانک لویدز در اسکاتلند به ثبت رسیده است. شعبه مرکزی این بانک در شهر لندن قرار دارد و سهام آن در بازار بورس نیویورک و بورس لندن معامله می‌شود. گروه لویدز در تاریخ ششم ژوئن 2013 با ارزش بازار 43.1 میلیارد پوند در رتبه 11 از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در بورس اوراق بهادار لندن قرار گرفت.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

بیتلز

بیتلز گروه موسیقی است که در سبک راک‌اندرول به فعالیت می‌پردازد. بیتلز پرفروش‌ترین و بزرگ‌ترین گروه موسیقی در جهان با فروشی بیش از ششصد میلیون دلار هستند. آنها تنها در کشور بریتانیا بیش از 40 تک‌آهنگ و آلبوم به بازار ارائه دادند که در رتبه نخست جدول موسیقی انگلستان قرار گرفتند. این موفقیت در بسیاری از کشورهای دیگر نیز تکرار شد. بیتلز با فروش جهانی ۶۰۰ میلیون نسخه از آثار، پرفروش‌ترین گروه موسیقی جهان است.

[/mks_pullquote]

 

فین‌تک انگلستان

لندن پایتخت انگلستان را می‌توان هاب فین‌تک اروپا و حتی دنیا تلقی کرد. در سال 2016 بازاری به بزرگی شش میلیارد پوند در حوزه فین‌تک در لندن شکل گرفته بود که حدود 60 هزار نفر در کسب‌وکارهای مرتبط با این حوزه مشغول به کار هستند. به گفته کارشناسان، با وجود اینکه ایالات‌ متحده تلاش زیادی برای تبدیل‌ شدن به پایگاه فین‌تک دنیا داشته، اما جدایی مرکز فناوری (سیلیکون‌ولی) و مرکز مالی (وال‌استریت در نیویورک) باعث شده تا در تقابل با شهر لندن که هم مرکز فناوری و هم مرکز مالی است، نتواند موفق باشد.

در مسیر موفقیت لندن به‌عنوان مهم‌ترین پایگاه فین‌تک حال حاضر دنیا، هرچند عوامل زیادی دخیل هستند، اما نمی‌توان از ید طولا و سابقه زیاد این شهر در ارائه خدمات مالی به‌راحتی صرف نظر کرد. لندن برای قرن‌ها قلب تجارت جهانی بوده است و صنعت خدمات مالی شناخته‌شده و مستحکمی در اختیار دارد.

مالیات‌های شرکتی با نرخ‌های پایین، قوانین کار، حمایت از کارآفرینان، برنامه‌هایی برای سرمایه‌گذاری شرکتی، بازیابی مالیاتی امور تحقیق و توسعه و سهولت راه‌اندازی کسب‌وکار، اقدامات قابل ‌توجه دولتی‌ است که بریتانیا را به مکانی مطلوب برای کارآفرینان و نوآوران بدل کرده است. مجاورت با سرمایه‌گذاران از طریق برپایی برنامه‌ها و رویدادهای مشترک و دورهمی، میزگردهایی که از جانب دولت برپا می‌شود و ارائه مشاوره‌های جامع و فراگیر به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که به‌عنوان بخشی از قانون اصلاح مقرراتی است، همگی عامل تشویق فعالیت در این بخش است.

از طرفی تلاش انگلستان برای تثبیت جایگاه خود به‌عنوان هاب فین‌تک جهان، به دنیای مالی اسلامی نیز گسترش پیدا کرده، به‌طوری که در سال گذشته یک استارت‌آپ فین‌تک اسلامی توانسته مجوز فعالیت در این کشور را اخذ کند. این شرکت مستقر در لندن به نام Yielders، پلتفرمی طراحی کرده که فرصت‌های سرمایه‌گذاری از پیش بودجه‌گذاری شده با درآمد از پیش‌ تعیین‌شده برای سرمایه‌گذاران خرد را فراهم می‌کند تا بتوانند بازده سریع داشته باشند.

مدیر و موسس Yields آقای Irfan Khan به رویترز می‌گوید که به مدت دو سال در حال مذاکره با مقامات نظارتی و رگولاتوری انگلستان بودیم و طی این مذاکرات مشخص شد که دولت انگلستان سعی در تبدیل انگلستان به هاب فین‌تک اسلامی دارد.

او می‌گوید: «دولت انگلستان بر این باور است که خارج از خاورمیانه، انگلستان پایتخت فین‌تک برای امور مالی اسلامی است.» دولت انگلستان در خصوص ارزهای رمزنگاری‌شده نیز سیاست دوگانه‌ای در پیش گرفته است. مقامات اقتصادی این کشور از آن بیم دارند که استفاده از بیت‌کوین و دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده انجام جرائم اقتصادی مانند پولشویی و همچنین انجام نقل‌وانتقال‌های مالی برای خریدوفروش مواد مخدر، تجارت اسلحه و قاچاق انسان را تسهیل کند. در همین رابطه استفان بارکلی، وزیر اقتصاد انگلستان در این مورد گفته است: «مقامات انگلستان در حال مذاکره با اتحادیه اروپایی در مورد قوانین ضد پولشویی هستند تا تبادل بیت‌کوین و همچنین شرکت‌ها و سایت‌های ارائه‌دهنده این خدمات تحت کنترل دقیق‌تری قرار بگیرند.»

با این حال ضرابخانه سلطنتی انگلستان (Royal Mint) که یک نهاد مجاز برای ضرب سکه در بریتانیاست، خبر از راه‌اندازی ارز رمزنگاری‌شده با پشتوانه طلای خودش داده است. این ارز مبتنی بر زنجیره بلوک، طلای ضرابخانه سلطنتی انگلستان (Royal Mint Gold) نام دارد و در واقع یک نماینده دیجیتالی از طلای ذخیره‌شده‌ای است که در این ضرابخانه موجود است.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

استفان هاوکینگ

استیون یا استفان هاوکینگ در ۸ ژانویه ۱۹۴۲ در شهر آکسفورد انگلستان متولد شد. او از نخستین سال‌های نوجوانی اشتیاقش به علوم فضایی و نجوم را نشان داد. در ۲۱سالگی هنگامی‌ که دانشجوی فلسفه کیهان‌شناسی بود، علائم بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک در او بروز کرد. با وجود این بیماری فلج‌کننده، او اقداماتی پیشرو در علوم فیزیک و کیهان‌شناسی به نام خود ثبت کرده و چندین کتاب نوشته که علم را برای عامه مردم قابل فهم و دسترس می‌کند. در سال ۲۰۱۴ بخشی از زندگی او در فیلمی به نام «تئوری همه‌چیز» به تصویر کشیده شد. او در 14 مارس 2018 و در 76سالگی درگذشت.

[/mks_pullquote]

 

استارت‌آپ‌های فین‌تک معروف

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”الگومی“]
استارت‌آپ الگومی شبکه‌ای از فعالان بازار بورس را دور هم جمع کرده و به آنها کمک می‌کند تا به‌صورت هوشمندانه از داده‌ها و شبکه‌سازی بهره بگیرند و بهترین معاملات مالی را داشته باشند. تاکنون 14 بانک بزرگ و 140 شرکت با این استارت‌آپ همکاری می‌کنند. مدیرعامل الگومی استیو تیلور 43ساله است که 30 میلیون دلار از لیک‌استار سرمایه جذب کرده است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”ورلدرمیت“]
استارت‌آپ ورلدرمیت یک سرویس آنلاین است که به افراد اجازه انتقال پول به دوستان و خانواده‌شان در کشوری دیگر را می‌دهد؛ کاری که تنها از طریق یک کامپیوتر، تلفن همراه هوشمند یا یک تبلت قابل انجام است؛ روشی که به‌دلیل سادگی و کم‌هزینه بودن جایگزین مناسبی برای روش‌های سنتی انتقال پول از طریق واسطه‌ها و پرداخت کارمزدهای هنگفت است. این شرکت اکنون بیش از ۵۰۰ میلیون دلار ارزش‌گذاری شده و به مشتریانش این امکان را می‌دهد که از ۵۰ کشور دنیا به ۱۴۰ کشور دیگر پول بفرستند. اسماعیل احمد، بنیان‌گذار این استارت‌آپ است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”ترانسفروایز“]
انتقال بین‌المللی پول با هزینه پایین و به‌صورتی شفاف کاری است که استارت‌آپ ترانسفروایز به‌خوبی از پس آن برآمده است. در ترانسفروایز به‌تازگی سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی شده؛ تا جایی که در حال حاضر ارزش آن به یک میلیارد دلار رسیده و نام افراد بزرگی در فهرست کسانی که از آن حمایت می‌کنند، دیده می‌شود. در سال گذشته این شرکت یک میلیارد یورو از پول مشتریانش را انتقال داد و به‌یکباره با افتتاح دفترهای بین‌المللی‌اش کارمندانش را از یکصد نفر به سیصد نفر رساند.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

 

آگاتا کریستی؛ ملکه جنایت

آگاتا کریستی، با نام اصلی آگاتا مری کلاریسا میلر در ۱۵ سپتامبر ۱۸۹۰، در شهر تورکی ناحیه دوون انگلستان به دنیا آمد. پدر آمریکایی‌اش فردریک میلر نام داشت. مادرش کلارا بومر انگلیسی و از خانواده‌ای اشرافی بود.

آگاتا در سال ۱۹۱۴ با یک سرهنگ نیروی هوایی به نام آرچیبالد کریستی ازدواج کرد که ازدواج موفقی نبود و زندگی مشترک آنان بعد از ۱۴ سال عاقبت در سال ۱۹۲۸ به جدایی انجامید. آگاتا در زمان جنگ جهانی اول در بیمارستان و سپس در داروخانه کار می‌کرد؛ شغلی که تاثیر زیادی بر نوشته‌های او داشته ‌است؛ بسیاری از قتل‌هایی که در کتاب‌هایش رخ می‌دهند از طریق خوراندن سم به مقتولان صورت می‌گیرند.

آگاتا در سال ۱۹۳۰ با باستان‌شناسی به نام سر ماکس مالووان که ۱۴ سال از او جوان‌تر بود، ازدواج کرد و با او به سفرهای فراوانی رفت. ردپای این سفرها و شهرها و کشورهایی را که او از آنها دیدن می‌کرد، می‌توان در بیشتر داستان‌هایش که وقایع آنها در کشورهای شرقی (خاورمیانه) رخ می‌دهند، دید. ازدواج او با مالووان در ابتدا ازدواجی موفق و شاد بود. این ازدواج توانست با وجود ماجراجویی‌های عشقی خارج از ازدواج مالووان مدتی نسبتا طولانی دوام بیاورد.

آگاتا کریستی، نویسنده‌ای بود که معروفیت‌اش بیشتر برای رمان‌های جنایی و پلیسی‌اش بود، هرچند او با نام مستعار مِری وستماکوت داستان‌های عاشقانه و رمانتیک نیز نوشته‌ است. داستان‌های آگاتا کریستی، به‌خصوص آن دسته که درباره ماجراهای کارآگاه هرکول پوآرو یا خانم مارپل هستند، نه‌تنها لقب «ملکه جنایت» را برای او به ارمغان آوردند؛ بلکه وی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و مبتکرترین نویسندگانی که در راه توسعه و تکامل داستان‌های جنایی کوشیده‌اند نیز معرفی و مطرح کردند. داستان‌های آگاتا کریستی در چهار گوشه دنیا پس از این همه سال هنوز هم طرفداران زیادی دارند و همچنان فیلم و سریال‌های جدیدی بر مبنای آثار او تولید می‌شود. کتاب او به نام «سپس هیچ‌کدام باقی نماندند»، پرفروش‌ترین داستان جنایی تا زمان حال است که تاکنون بیش از یکصد میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفته است. جمع کل کتاب‌های به فروش رفته آگاتا رقمی بین دو تا چهار میلیارد است. بعد از شکسپیر، او پرفروش‌ترین نویسنده در جهان است.

هرکول پوآرو از معروف‌ترین شخصیت‌هایی است که توسط آگاتا کریستی خلق شده‌ است. او را می‌توان از مشهورترین شخصیت‌های داستانی تاریخ ادبیات دانست. او در بیش از 30 داستان بلند و بیش از 50 داستان کوتاه به‌عنوان شخصیت اصلی ظاهر شده‌ و از این لحاظ نیز از رکوردداران است. یک مجموعه تلویزیونی نیز بر اساس این شخصیت از ۸ ژانویه ۱۹۸۹ تا ۱۳ نوامبر ۲۰۱۳ به مدت ۲۵ سال از شبکه آی‌تی‌وی پخش می‌شد که دیوید سوشی در نقش کارآگاه مشهور هرکول پوآرو بازی کرده‌ است. این سریال شامل ۱۳ فصل و ۷۰ قسمت است. برخی قسمت‌های این مجموعه تلویزیونی در سال‌های گذشته از شبکه یک سیما پخش می‌شد.

جین مارپل نیز از دیگر شخصیت‌های معروفی است که توسط آگاتا کریستی خلق شده است. او زن مسن تنهایی است که برای تفنن به حل مسائل جنایی می‌پردازد. شخصیت خانم مارپل اولین‌بار در داستان کوتاه باشگاه سه‌شنبه‌شب معرفی شد که در سال ۱۹۲۶ نوشته شده است. همانند پوآرو، داستان خانم مارپل نیز دستمایه ساخت مجموعه تلویزیونی قرار گرفته که از سال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۲ میلادی از شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی وان پخش شده است. جوان هیکسون، بازیگر اصلی این مجموعه تلویزیونی بوده است. وی در ۱۲ ژانویه ۱۹۷۶ در ۸۵سالگی به مرگ طبیعی درگذشت.

مجموعه گزارش‌های شماره ویژه جام‌جهانی ماهنامه عصر تراکنش با حمایت مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت تولید و منتشر شده است. فهرست این شرکت‌ها به ترتیب حروف الفبا در ادامه آمده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.