راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره پنج شهر نوآور جهان در حوزه‌ی فین‌تک چه می‌دانید؟

لندن و برلین، برترین شهرهای پیشگام در فین‌تک هستند؛ اما مراکز جدید و پیشرفته دیگری در حال ظهورند و این شهرها نباید به خودشان مغرور شوند.

 

1) استکهلم

پایتخت سوئد، استکهلم، یک‌پنجم از کل سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فین‌تک اروپا را به سمت خودش جذب کرده است. این شهر، در آغاز کسب‌وکارهای مهم و مبتنی بر تکنولوژی، رکورددار بوده و جزو شهرهای پیشگام در فین‌تک است. ازجمله‌ی مشهورترین این تکنولوژی‌ها می‌توان به اسکایپ (Skype) اشاره کرد.

دولت سوئد از دهه‌ی 1990 شروع به فراهم کردن زیرساخت‌ها کرده است. توسعه‌ی شبکه‌ی پرسرعت اینترنت، یکی از همین اقدام‌ها است. نیروی کار شهر استکهلم، تحصیل‌کرده است، به زبان انگلیسی تسلط دارد و دارای بینش بین‌المللی است. کلارنا (Klarna) و آی زتل (iZettle) نمونه‌ا‌ی از استارت‌آپ‌های موفق در این شهر هستند.

استکهلم می‌داند که با خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا، فعالان فین‌تکی لندن از رقابت حذف خواهند شد و از این فرصت به‌دست‌آمده، استقبال می‌کند. میچل گرومک (Michal Gromek) و تیموتیوس ماوروپولوس (Timotheos Mavropoulos) از دانشکده‌ی اقتصاد استکهلم، می‌گویند:

«استکهلم در مسیر تبدیل‌شدن به یک شهر بی‌نقص قرارگرفته است. ابزارهای نیل به این هدف، عبارت‌اند از: دیجیتالی شدن، دسترسی گستره به اینترنت پرسرعت و توسعه‌ی روزافزون شرکت‌های فین‌تک. برکسیت، یک فرصت عالی را برای استکهلم فراهم کرده و زمان آن رسیده که تا تنور داغ است، نان را بچسبانیم».

کانون فین‌تک استکهلم، به‌عنوان یک سازمان مستقل و غیرانتفاعی، در سال 2016 راه‌اندازی شده است. در سال گذشته، این کانون بال‌های فعالیتش را گسترده‌تر کرد و علاوه بر استکهلم، سایر شهرهای سوئد و حتی کشورهای همسایه را زیر سایه‌اش قرارداد. متیو آرجنت (Matthew Argent)، مؤسس این سازمان، می‌گوید: «ما فعالیت‌هایمان را در گوتنبرگ، مالمو، اسلو و هلسینکی گسترش داده‌ایم و قصد داریم که در نیمه‌ی اول سال 2018، استونی، لتونی و لیتوانی را تحت پوشش خودمان قرار دهیم».

 

2) تایپه

در ماه دسامبر، پارلمان تایوان، رویکرد جعبه‌ی شنی را در مقابل پروژه‌های تحقیق و توسعه‌ی فین‌تک، اتخاذ کرد. درنتیجه‌ی این تصمیم، تایپه توانست موضعش را به‌عنوان کانون فین‌تک آسیا، محکم کند. این اقدام، با استقبال مدیرعامل بانکداری شرکتی در بلاک اکس (BlockEx) مواجه شده است. بلاک ایکس، یک بستر تبادل سرمایه‌ی دیجیتال است و دفتر اصلی‌اش در شهر لندن واقع‌شده است.بلاک اکس، مهندسان زیاد و بااستعدادی دارد؛ به همین دلیل، مدیرعامل این شرکت، تایپه را پایگاهی جذاب برای سازمانش می‌داند. او معتقد است که جعبه‌ی شنی، به جذابیت بیشتر تایپه کمک کرده است.

شهرهای پیشگام در فین‌تک: مرکز فنآوری جهانی تایپه
شهرهای پیشگام در فین‌تک: مرکز فنآوری جهانی تایپه

تایپه، پایتخت تایوان است. تعداد 2000 موسسه‌ی مالی سنتی، در تایپه به فعالیت مشغول‌اند. بااین‌حال، استارت‌آپ‌های فین‌تکی زیادی نیز در این شهر شروع به کار کرده‌اند. از جمله‌ی این فین‌تک‌ها می‌توان به فوگل (Fugle)، مای کوین (Maicoin) و ایرسیگ (Airsig) اشاره کرد.

سخت‌گیری‌های اخیر چین و کره‌ی جنوبی درزمینه‌ی ICO و ارزهای رمزنگاری‌شده، تایپه را به قطب منطقه‌ای تجارت ارزهای رمزنگاری‌شده، تبدیل کرده است.

تنها 19 کشور هستند که تایوان را به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می‌شناسند. سیاستمدار جیسون هسو (Jason Hsu)، اظهار دارد که این “بی تابعیتی“، به تایوان کمک می‌کند تا جایگاهش را محکم‌تر کند. آقای هسو، مرد 38 ساله‌ای است که و او را قهرمان ابتکار عمل جعبه‌ی شنی می‌دانند. او اعتقاد دارد که دولت، باید اقدامات مبتکرانه‌ی دیگری را انجام دهد. به گفته‌ی او، سرمایه‌گذاران فرشته و خطرپذیر، باید از پرداخت مالیات معاف شوند. علاوه بر این اقدامات، غول‌های فناوری منطقه، مانند ایسر (Acer)، ایسوس (Asus) و اچ تی سی (HTC) هم باید از استارت‌آپ‌های فین‌تک حمایت کنند.

 

3) ادینبورگ

دو بانک بزرگ ادینبورگ، یعنی اچ بی او اس (HBOS) و آر بی اس (RBS) در سال 2008 میلادی دچار آسیب شدند. از آن زمان تاکنون، ادینبورگ تکانه‌های زیادی را تجربه کرده است. این شهر توانسته گذشته را جبران کرده و جایگاه خودش را بعد از لندن، به‌عنوان دومین مرکز فین‌تک بریتانیا، تثبیت کند. اسکاتیش کپیتال (Scottish capital)، از طریق مدیریت سرمایه و بیمه‌ی پایه تغذیه می‌شود و نسبت به بانک‌ها، با آسیب کمتری مواجه شده است.

شهرهای پیشگام در فین‌تک: ادارات مراکز رشد تکنولوژی کدبیس در ادینبورگ
شهرهای پیشگام در فین‌تک: ادارات مراکز رشد تکنولوژی کدبیس در ادینبورگ

فین‌تک‌های پیشرو در شهر ادینبورگ عبارت‌اند از: فری ایجنت (FreeAgent)، نوکلئوس (Nucleus)، لندینگ کراود (Lending Crowd) و پی‌فونت (Payfont).

توسعه‌ی این استارت‌آپ‌های فین‌تکی، بدین دلیل بوده که ادینبورگ، تحصیل‌کرده‌ترین شهر بریتانیاست. به گفته‌ی اداره آمار ملی، 55 درصد از نیروی کار این شهر، تحصیلات دانشگاهی یا معادل آن دارند. دانشکده‌ی انفورماتیک ادینبورگ، یک رهبر جهانی در زمینه‌ی یادگیری ماشین و داده‌های بزرگ است. این دانشکده، منشأ تحولات هیجان‌انگیزی در سطح شهر بوده است.

عمده‌ی سرمایه‌ی استارت‌آپ‌های فین‌تک ادینبورگ، توسط اسکاتیش ایکوآلتی پارتنرز (Scottish Equity Partners)، توسعه‌ی بین‌المللی اسکاتلند (Scottish Development International) و اسکاتیش اینترپرایز (Scottish Enterprise)، تأمین می‌شود. مراکز رشد، مانند کدبیس (CodeBase)، سیدهاوس (Seedhaus) و اینترپرینئورال اسپارک (Entrepreneurial Spark) نیز نقش مؤثری در حمایت از استارت‌آپ‌های فین‌تک ادینبورگ دارند.

در سال گذشته، دولت اسکاتلند، دانشگاه ادینبورگ، شرکت سرمایه‌گذاری اسکاتلند و بازیگران بخش خصوصی، دست‌به‌دست هم دادند و بدنه‌ی اختصاصی تجارت فین‌تک را در اسکاتلند، توسعه دادند. نخستین مدیر اجرایی تمام‌وقت این مجموعه، در ماه ژانویه، به سمت خود منصوب شد.

 

4) شنژن

شهر شنژن را با عنوان سیلیکون ولی چین می‌شناسند. شنژن بسیار پرجمعیت است و حدود 11.9 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. این شهر در استان گوانگدونگ (Guangdong) و در شمال هنگ‌کنگ قرارگرفته است. این شهر تا 30 سال پیش، یک دهکده‌ی کوچک ماهیگیری بود؛ اما امروزه به مهد تکنولوژی، امور مالی و رسانه‌ی اجتماعی غول تن سنت (Tencent) تبدیل‌شده است. ارزش تن سنت در بازار بورس، از 550 میلیارد دلار فراتر رفته و توانسته که فیس بوک را پشت سر بگذارد.

شهرهای پیشگام در فین‌تک: مراکز مربوط به غول مالی و رسانه‌ی اجتماعی تن سنت در شنژن
شهرهای پیشگام در فین‌تک: مراکز مربوط به غول مالی و رسانه‌ی اجتماعی تن سنت در شنژن

شهر شنژن، رتبه‌ی اول چین را از نظر تعداد پتنت، به خودش اختصاص داده است. وی بانک (WeBank) نخستین بانک دیجیتال کشور چین، در سال 2015 و توسط تن سنت مورد بهره‌برداری قرارگرفته است. شنژن، میزبان فین‌تک‌های بزرگی مثل لینگویی (Linghui)، فنگیل (Fenqile)، ویوترن (Viewtran)، وی ژونگ (Wei Zhong)، شوئی ین (Shui Yin) و وی بانک بوده است.

طبق برآورد دولت محلی، شهر شنژن، رتبه‌ی برترش را در توسعه‌ی فین‌تک، حفظ خواهد کرد. برت دیمنت (Brett Diment)، رئیس بازار نوظهور جهانی وام‌دهی در ابردین استاندارد اینوستمنت (Aberdeen Standard Investments) است. او معتقد است: شهرهایی مثل شنژن، لبریز از سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر هستند و سیستم نظارتی بی‌آزاری دارند. بااین‌حال، شنژن در حال رقابت با سایر شهرهای چین، مثل هانگژو (Hangzhou,) است. مرکز گروه تجاری بزرگ علی‌بابا (Alibaba) در هانگژو واقع شده و ارزش مالی استارت‌آپ‌های آن به بیش از 1 میلیارد دلار می‌رسد.

در سال گذشته، شنژن یک معامله‌ی سه‌جانبه را با سنگاپور و هنگ‌کنگ آغاز کرد. این دو، شهرهای پیشگام در فین‌تک بوده و رقیبان شنژن در این عرصه‌ محسوب می‌شوند. هدف از انجام این همکاری سه‌جانبه، توسعه‌ی فین‌تک‌های مشترک و هماهنگ‌سازی استانداردها بین این سه شهر بوده است.

 

5) ویساکاپاتنام

بندرگاه ویساکاپاتنام در مجاورت خلیج بنگال قرار دارد و بانام ویزاگ (Vizag) هم شناخته می‌شود. فین‌تک ولی- ویزاگ (Valley-Vizag)، نوعی از فین‌تک است که درنتیجه‌ی استراتژی همسان‌سازی دولت سخت‌گیر منطقه، به وجود آمده است. بانک مرکزی هند و بازیگران بخش خصوصی، این فین‌تک را حمایت می‌کنند.

ویساکاپاتنام میزبان شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری اطلاعات، مانند گروه برون‌سپاری ویپرو (Wipro) بوده است. دولت ایالت آندرا پرادش (Andhra Pradesh)، از اکتبر سال 2016، توجه نوآوران را به سمت ویساکاپاتنام جلب کرده و این شهر را به مرکز اصلی تکنولوژی بلاکچین، امنیت سایبری، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و هوش مصنوعی، تبدیل کرده است.

شهرهای پیشگام در فین‌تک: بانک آی سی آی سی آی بمبئی متعهد به راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ی استارت‌آپ ولی- ویزاگ شده است.
شهرهای پیشگام در فین‌تک: بانک آی سی آی سی آی بمبئی متعهد به راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ی استارت‌آپ ولی- ویزاگ شده است.

اخیراً، هشت استارت‌آپ، این شهر را باهدف پیاده‌سازی برنامه‌ی شتاب‌دهنده‌ی خود، انتخاب کردند. پارتا لینجار (Partha Iyengar) رئیس تحقیقات گارتنر (Gartner) در شبه‌جزیره‌ی هند است. او می‌گوید:

«برای اولین بار است که یک دولت برای تقویت بلاکچین و سایر فن‌آوری‌های مالی اقدام کرده است».

بانک آی سی آی سی آی  (ICICI) بمبئی، در کنار ماهیندرا فایننس (Mahindra Finance)، متعهد به راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ی استارت‌آپ ولی- ویزاگ شده است. این در حالی است که گروه سرمایه‌گذاری آمریکایی فرانکلین تمپلتون اینوستمنت (Franklin Templeton Investment)، در حال ساخت 40 جریب، پردیس فناوری در این شهر است. مقاماتی مانند جی ای چوداری (J.A. Chowdary)، که مشاور ارشد دولت آندرا پرادش است، معتقدند که استارت‌آپ فین‌تکی ولی- ویزاگ، به یک برند جهانی تبدیل ‌شده است. چوداری می‌گوید:

«دلیل این‌که شرکت‌ها به سمت سیلیکون ولی و بنگلور (Bangalore) تمایل دارند، اکوسیستم آنجاست و ما در حال ایجاد همان اکوسیستم در این منطقه هستیم».

منبع: Raconteur.net

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.