راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا نسل هزاره آماده پذیرش مدیریت ثروت به شیوه‌ی دیجیتال است؟

نسل هزاره، در حال تبدیل‌شدن به ثروتمندترین نسل جهان است؛ از همین رو، مهم‌ترین چالشی که مدیران ثروت با آن مواجه هستند، اینست که چگونه خدمات خود را با ذهنیت و خواسته‌های این جوانان منطبق کنند.

نسل هزاره، پیشگام در تقاضای مدیریت ثروت دیجیتال

افرادی که در بازه‌ی زمانی 1982 تا 2002 به دنیا آمده‌اند (نسل هزاره) وارث بیش‌ترین ثروت، در نسل بعد از جنگ هستند. بر اساس تخمین بانک سلطنتی کانادا (RBC)، رقم این ثروت در بریتانیا، کانادا و ایالات‌متحده، به 4 تریلیون دلار رسیده است.

RBC می‌گوید: «نسل هزاره، راهنمایی‌های کافی مالی را دریافت نکرده و هنوز آمادگی لازم را برای انتقال این ثروت عظیم را ندارد؛ اما آن‌ها مصمم بوده و در حال تلاش برای اندوختن دانش موردنیازشان هستند.»

راه‌های فراوانی برای مشارکت مدیران ثروت با نسل هزاره وجود دارد. یکی از این روش‌ها، مدیریت ثروت به صورت دیجیتال است. مدیران باید کانال‌های ارتباطی‌شان را گسترش دهند، ارتباطات‌شان را افزایش دهند و در کارشان شفافیت داشته باشند. نسل جوان، نسبت به مؤسسات مالی سنتی، بدبین است و پیاده‌سازی این راهکارها، می‌تواند توجهشان را به این سمت جلب کند.

علاوه بر روش‌هایی که در پاراگراف قبلی به آن اشاره کردیم، راه‌اندازی رسانه‌ی اجتماعی فعال، به اشتراک‌گذاری دانش، اخلاق‌مداری و سبک مناسب سرمایه‌گذاری، نقش تأثیرگذاری در جذب نسل جوان خواهد داشت.

جیمز وایترال (James Wetherall) مدیر شرکت وایترالز (Wetherall’s) است. او قصد دارد که با به‌کارگیری تکنولوژی، راه‌اندازی پورتال سرمایه‌گذاری و نرم‌افزار مدل‌سازی جریان پول، مدیریت ثروت نسل جوان را به سمت خودش جذب کند.

جیمز می‌گوید: «ما می‌خواهیم مدل قدیمی و محافظه‌کارانه قبلی را پشت سر بگذاریم ».

او معتقد است: «نسل هزاره، دوست دارد که همه‌چیز ساده و در دسترس باشد. ساخت نرم‌افزارهایی که فضای مشابه با بازی‌های کامپیوتری دارند و تجربه‌ی دل‌نشینی را برای کاربر ایجاد می‌کنند، بسیار مؤثر است».

«هزاره‌ها، توجه کمی بر میزان اندوخته‌شان دارند و اغلب بر روی ارزش‌ها و سبک زندگی تمرکز کرده‌اند. مدل‌سازی جریان نقدی، یک تصویر بصری قابل‌درک، در رابطه با تأثیر پول بر سبک زندگی، ارائه می‌کند».

به گفته‌ی جیمز، وایترالز به دنبال ایجاد و توسعه‌ی سرویس خدمت‌رسانی دیجیتال (مثل مشاوران رباتیک)، نیست و می‌خواهد کوچک بماند.

کلید کار، این است که نگرانی کمتری در رابطه با نحوه‌ی عملکرد بقیه‌ی بازار داشته باشیم و بر نیازهای کاری و عاطفی مشتریانمان تمرکز کنیم.

مشاوران رباتیک به‌صورت آنلاین و بدون دخالت انسان، مشاوره‌ی مالی را انجام می‌دهد. این روش، باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. سرویس‌های رباتیک، تا سال 2020، مدیریت 8 تریلیون دلار سرمایه را در سطح جهان به عهده خواهند گرفت و میلیون‌ها نفر از نسل هزاره، در حال انتظار برای استفاده از آن هستند.

بازار مدیریت ثروت دیجیتال شروعی متزلزل داشته است. تحقیقی که توسط یک سرویس مالی انجام شد، نشان داد که سرویس‌های رباتیک در حال از دست دادن مشتری هستند. مشکلات این سرویس‌ها عبارت‌اند از: ارتباطات بد، هزینه‌ی نامناسب و توضیحات ناکافی در زمینه‌ی جبران خسارات.

ارزش مالی سرمایه‌گذاری انجام‌شده در سرویس‌های مدیریت ثروت دیجیتال اندک است و بسیاری از شرکت‌هایی که این خدمت را ارائه می‌کنند، با کمبود سود مواجه شده‌اند.

ولث ویزاردز (Wealth Wizards)، یک مشاور مالی آنلاین است. این شرکت، ادعا می‌کند که در طی 30 ثانیه، می‌تواند مشاوره بازنشستگی را انجام دهد. این در حالی است که همین مشاوره، توسط انسان، حدود 7 تا ۱۵ ساعت زمان می‌برد. ولث ویزاردز در ماه آینده، یک سرویس خدمت‌رسانی بر پایه‌ی هوش مصنوعی را توسعه خواهد داد.

مارتین هریس (Martin Harris)، سرپرست مشاوره است. او اعتقاد دارد: «اکثر مشاوران سنتی، در حال مشاوره دادن به والدین نسل هزاره هستند. آن‌ها، باعث ایجاد (شکاف مشاوره‌ای) در نسل هزاره شده‌اند. پیشرفت در تکنولوژی و سرویس‌های رباتیک، این شکاف مشاوره‌ای را پر خواهد کرد. اگر مشاوران سنتی، گامی در جهت تغییر برندارند، خیلی زود به زمین خواهند خورد».

شین ویلیامز (Shane Williams)، مدیر اجرایی سرویس‌های رباتیک UBS در اسمارت ولث (SmartWealth) است. او می‌گوید:

هم چنان‌که نسل جوان، ثروت را به ارث می‌برد، ما انتظار یک تغییر اساسی در مدیریت ثروت را داریم. این تغییر اساسی، همان گسترش استفاده از سرویس‌های خدمت‌رسانی آنلاین است.

استفان فورا (Stefan Fura)، مدیرعامل فورنلی هاوس (Furnley House) است و به‌عنوان یک مشاور ارشد جوان شناخته‌شده است. در سال گذشته، او مقاله‌ای را در همین زمینه، منتشر کرد و اظهار داشت: «از این‌که افراد زیر 35 سال، مانند افراد بزرگ‌تر از 35 سال، به مشاوره‌ی رودررو اهمیت می‌دهند، شگفت‌زده شده است. علاوه بر آن، او عنوان کرد که مشاوره تلفنی و یا ویدیویی، در هیچ‌یک از این دو گروه، محبوبیت چندانی ندارد.»

آقای فورا افزود: «مردم تمایل دارند که از مدیریت ثروت دیجیتال استفاده کنند؛ ولی تکنولوژی، هیچ‌گاه جای درک عاطفی و احساس اطمینان متقابل را نخواهد گرفت. این دو، ارزشی هستند که فقط از طریق مشاوره‌ی شخصی، به دست می‌آیند. مدیریت ثروت رودررو، هزینه‌ی بالایی دارد و نسل هزاره، نمی‌تواند از پس هزینه‌های آن بربیاید؛ بنابراین، ارزش واقعی اتوماسیون و هوش مصنوعی، می‌بایست در کاهش هزینه‌ها باشد.»

آیا نسل هزاره با رویکردهای دیجیتال خود می‌تواند آیند‌ه‌ای بهتر برای جهان رقم بزند؟
آیا نسل هزاره با رویکردهای دیجیتال خود می‌تواند آیند‌ه‌ای بهتر برای جهان رقم بزند؟

جذب نسل هزاره

مدیریت ثروت سنتی، دستمزدش را به روش درصدی محاسبه می‌کند. نسل هزاره، سرمایه‌ی اندکی را درگیر می‌کند و به همین علت است که این نوع از مدیریت، نتوانسته نسل هزاره را به سمت خودش جذب کند.

کارل رابرتز (Carl Roberts)، مدیر عامل شرکت برنامه‌ریزی مالی آر تی اس (RTS) است. او معتقد است: «گرفتن دستمزد ثابت، بهتر از دستمزد درصدی است و می‌تواند مشکلات مربوط به هزینه‌ی بالا را حل ‌کند».

آقای رابرتز، خدمات کم‌هزینه‌ای را در سطح ابتدایی ارائه می‌کند تا بتواند مشتریان جوان‌تر را به سمت خودش جذب کند. او دفتر ندارد و طیف گسترده‌ای از تکنولوژی بانکی را بکار گرفته تا قیمت‌ها را پایین نگه دارد.

او می‌گوید: «من قصد دارم که یک سرویس رایگان را با استفاده از مانی هاب (Moneyhub) ارائه کنم. این اقدام، بسیار شبیه به مدل‌های آنلاین رایج بوده و مشتریان جوان را به همکاری با این شرکت، تشویق خواهد کرد».

آقای ویلیام معتقد است که باوجود اقبال عمومی از استارت‌آپ‌های جدید رباتیک، مدیران ثروت بزرگ، شکست نخواهند خورد. او می‌گوید:

«وقتی‌که ما در سال گذشته، اسمارت ولث را راه‌اندازی کردیم، اولین شرکت سنتی و بزرگ در زمینه‌ی مدیریت ثروت بودیم  که یک سرویس دیجیتالی را طراحی کرده و قصد دارد که نسل جدید را به سمت خودش جذب کند. کلید کار، این است که نگرانی کمتری در رابطه با نحوه‌ی عملکرد بقیه‌ی بازار داشته باشیم و بر نیازهای کاری و عاطفی مشتریانمان تمرکز کنیم».

رابرت فوربز (Robert Forbes)، بنیان‌گذار شرکت مدیریت ثروت استادن فوربز (Stadden Forbes) است. او معتقد است که مشاوران رباتیک، یک تهدید بزرگ برای مدیران ثروت است؛ به همین دلیل اقدام به ایجاد یک سیستم هیبریدی دیجیتال – انسان کرده است. او در نظر دارد که این سیستم هیبریدی را در کنار خدمات سنتی‌اش، ارائه کند.

آقای فوربز می‌گوید: «تمامی مدیران ثروت، باید از تکنولوژی‌های بانکی استقبال کنند تا بتوانند یک خدمت‌رسانی عالی را انجام دهند. مشاوران رباتیک، عملکرد خوبی در ارائه‌ی اطلاعات به‌روز به مشتری دارند و همه‌ی ما باید در این زمینه، پیشرفت کنیم».

کریستف بیوپاین (Christophe Beaupain)، یک برنامه‌ریز مالی است و معتقد است: « امکان دسترسی بهتر به اطلاعات، انتخاب‌های بیش‌تر در نوع پس‌انداز و کاهش هزینه‌ها، از مزایای به‌کارگیری تکنولوژی پیشرفته است».

پورتال‌های سرمایه‌گذاری، نسل هزاره را در زمینه‌ی تقسیم ارث و یافتن مدیر ثروت، راهنمایی می‌کنند. مشاوران رباتیک، نوع مناسب سرمایه‌گذاری را برای هر فرد، تعیین می‌کنند و برای او هدف‌گذاری می‌کنند. معایب این پورتال‌ها، عبارت‌اند از: عدم توانایی در ارائه سناریوهای پیچیده و عدم برقراری ارتباط با حسابرس و وکیل فرد.

می‌توان نتیجه‌گیری کرد: مدیریت ثروت دیجیتال و مشاوره‌ی رودررو، می‌توانند همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند.

سرمایه‌گذاری مبتنی بر اخلاق نسل هزاره

موسسه‌ی مورگان استنلی (Morgan Stanley) اعلام کرده که: سرمایه‌گذاری پایدار در میان نسل هزاره در حال پیشرفت است. در سال 2015، 84 درصد از آن‌ها، به سمت این نوع از سرمایه‌گذاری جذب شده بودند. این رقم در سال 2017، به 86 درصد رسید.

برای جذب افراد بیش‌تر به این سمت، مدیران ثروت باید پایداری مالی را در مشاوره‌هایشان بگنجانند و اخلاق‌مداری تجاری داشته باشند. راهکارهای دسترسی به این چشم‌انداز، عبارت‌اند از: انتشار اهداف جدید و رفتار منصفانه با کارکنان و متصدیان.

لی کوتز (Lee Coates)، مدیر سرمایه‌گذاری مبتنی بر اخلاق در اتیکال اینوستورز (Ethical Investors) است. او می‌گوید: «من شاهد تمایل به سبک زندگی مسئولانه در میان نسل هزاره هستم. نمونه‌ی بزرگ ‌این تمایل، علاقه به گیاهخواری است. نسل هزاره نمی‌خواهد از حیوانات، سوءاستفاده کند. ما در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری بر روی گیاه‌خواری، پیشگام هستیم و تحقیقاتمان را هرروز، ادامه خواهیم داد».

وی افزود: «ما با کارکنان و داوطلبان صحبت می‌کنیم و به آن‌ها توضیح می‌دهیم که اگر سرمایه‌گذاری مبتنی بر اخلاق نداشته باشند، چه اتفاقاتی خواهد افتاد. اکثریت نسل جوان، این صحبت‌ها را قبول می‌کنند و به این نوع از سرمایه‌گذاری، علاقه نشان می‌دهند».

کریس هولمز (Chris Holmes)، مدیر آلموس ولث (Almus Wealth)، عنوان کرده که بچه‌های بزرگ‌ترش، او را تشویق کردند که تأثیرات اجتماعی و پایداری مالی را در تصمیمات سرمایه‌گذاری‌اش، لحاظ کند.

او می‌گوید: «فرزندانم از این واهمه دارند که پولشان، در صنعت دخانیات، جنگ‌افزار و یا هر صنعت آسیب‌زای دیگر سرمایه‌گذاری شود. آن‌ها از تجربیات نسل گذشته، به‌خوبی آگاه هستند و علاقه دارند که درزمینه‌ی کشاورزی، آب‌وهوا، محیط‌زیست و … سرمایه‌گذاری کنند».

هولمز می‌افزاید: «من از مدیران ثروتی که این جنبه از سرمایه‌گذاری را نادیده می‌گیرند، عمیقاً واهمه دارم و اخیراً متوجه شده‌ام که این نوع از مدیران ثروت، در حال شکست خوردن هستند. نسل هزاره، از مدیران ثروت، انتظار فعالیت‌های مثبتی را دارد. این نسل، تقاضا دارد که قوانین بهتری وضع شود و شرکت‌های مرتبط، بر روی اقدامات مالی پایدار، سرمایه‌گذاری کنند».

منبع: Raconteur.net

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.