راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چالش مدیریت سنتی دارایی با ظهور مشاوران رباتیک

مشتریان شرکت‌های سنتی مدیریت دارایی، عادت کرده‌اند که مشاورانشان بصورت روزمره به آن‌ها درباره خرید سهام بازارهای نوظهور یا سهام استارت‌آپی نوپا در سیلیکون‌ولی و یا اوراق قرضه ونزوئلا مشاوره دهند تا از امنیت و رشد ثابت سرمایه‌گذاری‌شان مطمئن شوند. با این‌حال برای طرفداران خدمات مشاوره‌ی سرمایه‌گذاری خودکار و کم‌هزینه‌ی دیجیتال – که مشاوران رباتیک (robo-advisers) نامیده می‌شوند- روش‌های سنتی بسیار پرهزینه و تاریخ گذشته هستند.


انقلاب بزرگی مبتنی بر داده در حال ورود به صنعت سرمایه‌گذاری است و شرکت‌های سنتی که حواسشان به این تکنولوژی نباشد، بعید نیست عرصه را به شرکت‌های نوظهور ببازند چراکه مشتریان ثروتمند با استفاده از مشاوران هوشمند مبتنی بر تکنولوژی برای انجام سرمایه‌گذاری‌هایشان احساس آسودگی بیشتری خواهند کرد.

تحقیقات بسیاری هستند که نشان می‌دهند، سرمایه‌گذاران زیر ۶۰ سال با سپردن دارایی‌های خود به بسترهای دیجیتال و برنامه‌های موبایل تا وقتی که معتبر، امن، قابل اعتماد باشند و قادر باشند سرمایه‌گذاری‌های کم‌هزینه‌ی سوداور و شخصی‌سازی شده پیشنهاد دهند؛ آسوده‌تر هستند.

مشاوران رباتیک افراد پردرآمدی را هدف قرارداده‌اند که هنوز به اندازه کافی ثروت‌مند نیستند و بدنبال فرصت‌های جدید می‌گردند.

به گفته‌ی مارک پولسون، مدیر شرکت مشاوره‌ای لنگ کت (The Lang Cat)  این ایده که برای دریافت بهترین مشاوره‌های مالی حتما می‌بایست با فردی که دستمال‌گردن ابریشم دارد و گران‌قیمت‌ترین مدل ساعت را بدست انداخته است دوست باشیم، دیگر خنده‌دار به نظر می‌رسد. وب‌سایت‌هایی که بر اساس پرسش‌های آنلاین، هوش مصنوعی و الگوریتم‌های هوشمندانه سرمایه‌گذاران را هدایت می‌کنند، جایگزین این افراد شده‌اند.

این ابزارها با حذف مدیران سنتی دارایی هزینه‌ها را کاهش می‌دهند، کاربردشان ساده‌تر است و بهینه‌ترین شیوه‌های سرمایه‌گذاری را پیشنهاد می‌دهند.

تا سال ۲۰۲۱ بیشترین تاثیر در خدمات مالی توسط مشاوران رباتیک صورت می‌گیرد
تا سال ۲۰۲۱ بیشترین تاثیر در خدمات مالی توسط مشاوران رباتیک صورت می‌گیرد

برخی بر این باورند که این ربات‌ها دژ مستحکمی به نام مدیریت دارایی را به سادگی از میان برخواهند داشت چراکه بسیار صادق و قابل اعتمادتر از انسان هستند. کونال باجاج، مدیر اجرایی شرکت کلیرفاندز (Clearfunds) معتقد است که استفاده از تکنولوژی برای تحلیل داده‌های مالی، خودکارسازی فرایندها و حذف هر‌آنچه که اضافی است- همچون دیدارها و جلسات پرخرج، دفاتر پرزرق و برق و کارمندانی که بیش از حد معقول حقوق دریافت می‌کنند! – ریسک ورود سرمایه‌گذاران به محصولاتی که بیش از حد گران‌قیمت هستند و یا برای آن‌ها مناسب نیستند را کاهش می‌دهد. یک مشاور رباتیک خوب شفاف عمل می‌کند، تردید نمی‌کند و توسط انسان غیرقابل تغییر است.

مشاوران رباتیک توجه مراجع قانونی را نیز به خود جلب کرده اند. مرجع هدایت مالی بریتانیا (FCA) و همچنین خزانه‌داری این کشور جای خالی مشاوره را در بازار سرمایه‌گذاری خود احساس می‌کنند، بالاخص از سال ۲۰۱۲ که فروش مبتنی بر دریافت کمیسیون ممنوع شده است.

مدیریت جدید FCA، یعنی اندرو بیلی؛ به نظر می‌رسد که فعالیت شرکت‌های مشاوره‌‌ی سنتی دارایی و ثروت را زیر نظر داشته باشد. بر اساس گزارشی که مبنی بر سوءاستفاده مشاوران از مشتریان و زایل کردن سرمایه‌ی آن‌ها منتشر شد، FCA تغییراتی را در قوانین وضع کرد که وضعیت را برای مشاوران سنتی سخت‌گیرانه‌تر کرده است و فعالیت آن‌ها را فقط در صورت شفافیت می‌پذیرد.

البته هنوز درباره قدرت مشاوران رباتیک برای به چالش کشیدن صنعت عظیم مشاوران سنتی شک و تردید وجود دارد. مشکل پیش‌روی ربات‌ها، تکنولوژی، ساختن ابزارهای جذاب، داشتن ایده‌های نو و جذاب و یا مدیریت منابع مالی نیست بلکه مشکل اصلی یافتن مشتری است! هزینه جذب هر مشتری در این صنعت بسیار گزاف است. جذب هر مشتری بالغ بر صدها پوند است. اگر شرکتی خوش‌شانس باشد صرفا می‌تواند هزینه‌های جاری‌اش را پوشش دهد.

 

خیزش مشاوران رباتیک

مشاوران رباتیک که پس از بحران مالی ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ پدید آمدند فقط نقطه‌ای کوچک در اقیانوس جهان پول هستند. در بریتانیا این ربات‌ها فقط مدیریت ۱ میلیارد پوند دارایی را بر عهده دارند که در مقایسه با صنعت قدیمی این حوزه که ۵۵۰ میلیارد پوند ارزش دارد بسیار رقم ناچیزی است.

هرچند این ربات‌ها واقعا هیجان‌انگیز هستند ولی می‌بایست گام‌های جدی‌تری برای گرفتن سهم بازار بردارند.

بزرگ‌ترین مشاور رباتیک بریتانیا، ناتمگ (Nutmeg) نام دارد که در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شده است. این مشاور رباتیک توانسته است ۷۱ میلیون پوند طی ۵ دوره سرمایه‌گذاری جذب کند. ناتمگ بیش از ۶۰۰ میلیون دارایی را در زیرمجموعه خود دارد. دیگر بازیگران این عرصه در بریتانیا شرکت‌هایی چون ولثیفای (Wealthify)، مانی (MoneyFarm) و اسکیلبل کپیتال (Scalable Capital) هستند.

البته این شرکت‌ها دنباله رو شرکت‌های قدیمی‌تر و بزرگ‌تری در آمریکا همچون بترنت (Betterment) و ولث‌فرانت (Wealthfront) هستند که در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ پدید آمده‌اند و ارقامی چون ۸.۹ میلیارد دلار و ۵ میلیارد دلار دارایی را مدیریت می‌کنند. تحلیل‌گران سیتی‌گروپ معتقدند که مشاوران رباتیک طی یک دهه آینده حدود ۵ تریلیون دلار را مدیریت خواهند کرد.

میزان علاقه سرمایه‌‌داران برای سرمایه‌گذاری به شیوه‌های آنلاین
بخش‌هایی که بیشترین تاثیر را ابزارهای خودکارسازی مالی دریافت کرده‌اند.
بخش‌هایی که بیشترین تاثیر را ابزارهای خودکارسازی مالی دریافت کرده‌اند.
بزرگ‌ترین ریسک‌های استفاده از ابزارهای خدمات مالی خودکار
بزرگ‌ترین ریسک‌های استفاده از ابزارهای خدمات مالی خودکار

شرکت شرودرز (Schroders) با مدیریت ۳۷۵ میلیارد پوند دارایی، به نظر می‌رسد که بیشتر از رقبای خود ریسک ناشی از مشاوران رباتیک را حس کرده است. رویکرد این شرکت برای حل این موضوع راه‌اندازی برخی راهکارهای دیجیتال برای بهبود تجربه مشتری و افزایش تعامل از طریق بسترهای وب و موبایل بوده است. از جمله تصمیمات این شرکت می‌توان خرید ۱۲ میلیون پوند از سهام ناتمگ اشاره کرد.

دیگر بازیگران این حوزه نیز مشغول خرید شرکت‌های مشاوره‌ای رباتیک و یا ایجاد آن‌ها هستند. در تابستان سال ۲۰۱۵ غول مدیریت دارایی یعنی شرکت بلک راک (BlackRock) شرکت فیوچرادوایز (FutureAdvisor) مستقر در سان‌فرانسیسکو را خریداری کرد، شرکت اینوسکو(Invesco) استارت‌آپ جم‌استپ(Jemstep) را خرید و فیدلیتی (Fidelity) شرکت خودش با نام فیدلیتی‌گو (FidelityGo) را تشکیل داد.

هری مورگان، مدیر امور مشتریان در شرکت مدیریت دارایی تیلنی (Tilney)، که ۲۲ میلیارد پوند در زیرمجموعه خود دارد معتقد است:

این حوزه برای شرکت ما بسیار جذاب است و باعث خواهد شد محصولات و خدمات ما در اختیار کسانی قرار بگیرد که قدرت کمتری برای سرمایه‌گذاری دارند و همین باعث گسترش بازار خواهد شد.

اصلی‌ترین موانع استفاده از مشاوران رباتیک
اصلی‌ترین موانع استفاده از مشاوران رباتیک

 

آقای پولسون معتقد است که شرکت‌های سنتی مدیریت دارایی برای بازنماندن از گردونه رقابت می‌بایست سه کار را جدی بگیرند، اولا شفافیت را در کارهایشان افزایش دهند، ثانیا تجربه بهتری برای مشتریان‌شان خلق کنند – دستمال گردن ابریشم و شکلات‌های گران‌قیمت یک چیز است و امکان دسترسی به داده‌های سرمایه‌گذاری صورت گرفته روی آی‌پد یک چیز دیگر!- و سوما قادر باشند ارزش واقعی با کمترین هزینه برای سرمایه‌گذار رقم بزنند. او پیش‌بینی می‌کند که در آینده نزدیک بخش رباتیک دیگر بخشی جدا از بازار سرمایه‌گذاری نخواهد بود و هر کسی که تجربه استفاده از ابزارهای آنلاین را نداشته باشد خودش را در حاشیه خواهد یافت.

منبع: Raconteur

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.