راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پایان دوران بانکداری سنتی و ورود فین‌تک به آمریکای لاتین

ناتان لوستیگ (Nathan Lustig) عضو هیئت‌مدیره‌ی شرکت ماگما پارتنرز (Magma Partners) است. او در مصاحبه‌ای که با فین‌تک گلوبال (FinTech Global) داشته؛ عنوان کرده است: «بازار مالی آمریکای لاتین، در حال فاصله گرفتن از بانکداری سنتی و حرکت به‌سوی فین‌تک است».

بر اساس آمار منتشرشده توسط فین‌تک گلوبال، بازار مالی آمریکای لاتین در طی سه سال گذشته، رشد چشمگیری در جذب سرمایه‌ داشته است. ارزش سرمایه‌گذاری در این بازار، از 45.8 میلیون دلار در سال 2014، به 571 میلیون دلار در سال 2017 رسیده است. علاوه بر افزایش ارزش سرمایه‌گذاری، تعداد معاملات نیز روند رو به رشدی را تجربه کرده و تعداد معاملات از  61 مورد در سال 2014، به 89 مورد در سال 2017 رسیده است.

لوستیگ گفت: «آمریکای لاتین یکی از بدترین مناطق برای مصرف‌کنندگان خدمات مالی است… بسیاری از ساکنین این منطقه، به موارد اساسی مثل کارت اعتباری، حساب بانکی و نرخ مناسب اعتبارات، دسترسی ندارند. درنتیجه، فضای گسترده‌ای برای ایجاد نوآوری در این منطقه وجود دارد». امروزه، بانکداری دیجیتال به حوزه‌ای سودآور تبدیل‌شده است. بانکداری سنتی در حال حاضر در همه جای دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرد و بانکداری دیجیتال می‌تواند فرصت‌های جدیدی را در این فضا ایجاد کند.

لوستیگ افزود:

استارت‌آپ‌های فین‌تک آمریکای لاتین در حال جهش از روی زیرساخت‌های بانکداری سنتی و در حال پیشروی درزمینه‌ی بانکداری دیجیتال هستند.

او این شرایط را به آفریقا تشبیه کرد و اظهار  داشت: اکثر مردم آفریقا دسترسی به خط تلفن ثابت نداشتند ولی ناگهان، اکثریت قریب به‌اتفاق همین مردم، صاحب گوشی همراه شدند. «ما در آمریکای لاتین، شاهد تجربه‌ی نخستین جهش گسترده در حوزه‌ی بانکداری هستیم. شرکت‌های دیجیتال و استارت‌آپ‌های فین‌تک آمریکای لاتین توسعه‌یافته‌اند و با سرعت بالایی در حال پیشرفت هستند».

نوبانک (Nubank)، یکی از شرکت‌هایی است که عمده‌ی تمرکزش را بر بازار مالی آمریکای لاتین گذاشته داده است. نوبانک، یک بانک دیجیتالی در برزیل است و تمامی خدماتش را مبتنی بر اینترنت ارائه می‌کند. از سال 2013 تاکنون، این بانک توانسته 527 میلیون دلار جذب سرمایه انجام دهد. در سال گذشته، دو سرمایه‌گذاری بزرگ، به ارزش 219.3 میلیون دلار در آمریکای لاتین توسط این بانک انجام گرفته‌است. امسال نیز نوبانک در حال جذب سرمایه‌ای 150 میلیون دلاری در سری E است. دی اس تی گلوبال (DST Global) این معامله را انجام خواهد داد.

نوبانک از بازیگران موثر فین‌تک آمریکای لاتین است.
نوبانک از بازیگران موثر فین‌تک آمریکای لاتین است.

درهای بزرگی به روی ارائه‌دهندگان انواع خدمات مالی در این منطقه گشوده شده است. پرداخت آنلاین، وام‌دهی تجاری و بلاکچین، نمونه‌ی خدماتی هستند که شرکت‌های مالی می‌توانند در آن فعالیت داشته باشند. از سال 2014 تا 2018 میلادی، شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات رمیتنس و پرداخت، سهم عمده‌ای در تعداد کل معاملات منطقه داشته‌اند (29 درصد از 249 معامله). شرکت‌های وام‌دهنده در حوزه‌ی تجارت و بازرگانی، 22 درصد از تعداد کل معاملات را به خود اختصاص داده و در رتبه‌ی دوم قرار دارند.

یکی از دلایل ایجاد این فرصت بزرگ برای استارت‌آپ‌های فین‌تک آمریکای لاتین آن بوده که: بانکداری سنتی نتوانسته مشتریان زیادی را به سمت خودش جذب کند و بیش‌تر مردم این منطقه، به خدمات مالی پایه مثل حساب بانکی، دسترسی ندارند.

لوستیگ در این زمینه می‌گوید: «بانک‌های بزرگی که در اغلب کشورهای آمریکای لاتین مشغول به فعالیت هستند، تمایلی به همکاری با 60 / 70 درصد از مردم را نداشته‌اند. از دیدگاه بانک‌ها، این نوع از حساب‌ها نیاز به حجم عظیمی از انطباق داشته و پول کمی را به همراه دارند. برخی دیگر از بانک‌ها اظهار می‌کنند که این نوع از حساب‌ها، سودآور نیستند و به همین دلیل است که تمایلی به جذب آن ندارند».

با وجود این شکاف عظیم، هنوز هم بانک‌ها و قانون‌گذاران، چالش‌هایی را برای شرکت‌های نوپا ایجاد می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، کامپلو (Cumplo)، که اولین بستر همتا به همتا در شیلی بود، با انبوهی از شکایت‌ها و پرونده‌های قضایی روبرو شد.

«طبیعی است که هر اقتصاد رو به رشدی، با مشکل مواجه شود. این مشکلات، نباید جلوی حرکت نوآوری‌ها و استارت‌آپ‌ها را گرفته و مردم این منطقه را از خدماتی که در کل دنیا ارائه می‌شود؛ محروم کند».

در طول چهار سال گذشته، کشورهای برزیل و مکزیک، عمده‌ترین نقش را در جذب سرمایه‌گذاری در فین‌تک آمریکای لاتین داشته‌اند. هرچند فعالیت‌های نوآورانه مالی مکزیک رو به کاهش است، ولی برزیل باقدرت، به مسیرش ادامه می‌دهد. معاملات مالی مکزیک در سال 2017 در مقایسه با سال 2014، به میزان 23 درصد کمتر شده؛ اما برزیل سهم خودش را از 31 درصد به 36 درصد افزایش داده است. سایر کشورهای آمریکای لاتین نیز در حال توسعه‌ی فضای فین‌تک هستند. کشور آرژانتین، نسبت به دیگر کشورها، رشد چشمگیرتری دارد.

لوستیگ بر این باور است که: برزیل و مکزیک، پیشگامان جذب سرمایه در فین‌تک آمریکای لاتین خواهند بود. کشورهای دیگر هم می‌توانند در زمینه‌های خاص فین‌تک، پیشرفت زیادی داشته باشند. این کشورها می‌توانند با فعالیت در بازار جاویژه، راهکارهای مناسبی را پیدا کرده و این راهکار را در بازار بقیه‌ی کشورهای آمریکای لاتین گسترش دهند.

چین، فین‌تک آمریکای لاتین را رهبری می‌کند!

سرمایه‌گذاران آمریکایی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری سنتی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، به بازار آمریکای لاتین، علاقه نشان داده‌اند. بااین‌حال، لوستیگ اعتقاد دارد که: کشور چین به توسعه‌ی این فضا کمک شایانی خواهد کرد. کشورهای آمریکایی به فضای فین‌تک آمریکای لاتین زیاد خوش‌بین نیستند. اما کشور چین، آمار و ارقام را می‌سنجد و اگر به نظر منطقی بیاید، سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهد. از طرف دیگر، نفوذ چین در این منطقه از جهان، پایین است و چین می‌تواند با سرمایه‌گذاری در آمریکای لاتین، فرصت‌های زیادی را برای خودش مهیا کند.

او افزود: «ما احتمال می‌دهیم که چین، به قدرتی بزرگ در فین‌تک آمریکای لاتین تبدیل خواهد شد. امروزه شاهد تعدد سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های چینی در منطقه هستیم. از سوی دیگر، صاحبان شرکت چینی، پس از کسب موفقیت در مدل کسب‌وکارشان، می‌توانند ابعاد آن را در آمریکای لاتین نیز گسترش دهند».

یکی دیگر از مزایای کشور چین، این است که مشابه آمریکای لاتین، مدل بانکداری سنتی را پشت سر گذاشته است. لوستیگ توضیح داد که کشور چین، از حوزه‌های مختلفی مثل اخذ اعتبار از اکوئیفاکس (Equifax) جهش کرده و مستقیماً به سمت پایگاه داده حرکت کرده است.  با توجه به علاقه‌ی زیاد چین به سرمایه‌گذاری در فین‌تک آمریکای لاتین این پتانسیل وجود دارد که چین، اکوسیستم را در این منطقه شکل دهد.

منبع: Fintech.global

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.