راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پاندی اکس اولین پایانه فروش مبتنی بر بلاکچین در جهان / آیا خریداران آماده پذیرش این تکنولوژی هستند؟

پاندی اکس پایانه فروشی (PoS) است که علاوه بر پذیرش کارت‌های پرداخت عادی، پرداخت‌های مبتنی بر ارزهای رمزنگاری شده را نیز می‌پذیرد. این قطعا خبری فوق‌العاده برای علاقه‌مندان به پرداخت با ارزهای رمزنگاری شده است. سایت Pundix.com در این‌باره می‌نویسد:

پاندی ایکس پاز (Pundi XPOS) نه تنها برای پذیرش پرداخت‌های مبتنی بر ارزهای رمزنگاری شده طراحی شده است بلکه تراکنش‌های مبتنی بر کیف‌های پول موبایل و کارت‌های بانکی را نیز می‌پذیرد. راهکار پایانه فروش ما قادر است برنامه‌هایی همچون خرده‌فروشی هوشمند، مدیریت موجودی و انبارداری، سفارش محصول، بازاریابی و وفاداری مشتری را پشتیبانی کند. پاندی ایکس پاز راهکاری یکپارچه برای خرده‌فروشی است.

به نظر می‌رسد پایانه فروش پاندی عالی باشد و با توجه به جذب سرمایه خوب این شرکت در ICO و همچنین تقاضای بالای مشتریان برای خرید و فروش توسط ارزهای رمزنگاری‌شده موفقیت بزرگی برای پاندی در پیش باشد.

ولی مشکل اصلی در شیوه پرداخت نیست…

هرچند ما سال‌هاست که به خرید و فروش ارزهای رمزنگاری‌شده می‌پردازیم ولی اگر با خودمان صادق باشیم، هیچ‌گاه التزامی به خرید گجت بعدیمان با این ارزها نداشته‌ایم و این فقط یک دلیل دارد: نوسان بازار.

اگر ما از بیت‌کوین یا اتریوم و یا هزاران ارز رمزنگاری‌شده دیگر برای خرید استفاده کنیم ممکن است امروز خوشحال باشیم که یک هدفون بلوتوث را به قیمت ۱۵۰ دلار خریداری کرده‌ایم ولی ممکن است هفته بعد ارزش همین هدفون بلوتوث ۳۰۰ دلار شده باشد و آن زمان پشیمان خواهیم شد. پس اینکه یک فروشنده  ارزهای رمزنگاری‌شده را در فروشگاه خود بپذیرد به معنای عطش همه برای پرداخت با  ارزهای رمزنگاری‌شده نیست.

در حال حاضر فقط کمتر از ۰.۰۱٪ جمعیت جهان هستند که حاضرند بیت‌کوین‌های خود را صرف خرید قهوه روزانه‌شان کنند و یا بعنوان مثال در حاضر تقریبا همه پایانه‌های فروش مدرن شیوه‌های پرداخت اپل و گوگل را می‌پذیرند ولی کمتر از ۵٪ مردم از آن‌ها به جای کارت‌های اعتباری‌شان استفاده می‌کنند. نمودار زیر به وضوح نشان می‌دهد که این فقط مشکل ما نیست و صنعت خرده‌فروشی نیز با پذیرش این تکنولوژی‌ها دچار مشکل است:

متاسفم مجبور شدیم حبابی که شکل گرفته بود را بترکانیم! ولی به نظر می‌رسد کاربران ترجیح می‌دهند بیت‌کوین‌هایشان را نگه دارند تا آن‌ها را صرف خرید قهوه کنند تا زمانی که نوسانات از بین بروند. با این حال همه شرکت‌های بلاکچین با انتشار مقالات مختلف سعی دارند مشکل اصلی را لاپوشانی کنند!

بیایید به موضوع خودمان برگردیم…

ما نمی‌خواهیم خریداران محصولات ما این دغدغه ذهنی را داشته باشند که با چه چیزی پرداخت می‌کنند و ارزش این پرداخت‌شان چقدر است. بلاکچین برای ما یک زیرساخت است و رمزنگاری شیوه‌ای است تا بسته‌های خود را در شبکه با کمک آن جابجا کنیم. پس تمرکز ما برای حل مشکل ساده است:

  1. پیچیدگی‌های دریافت و مدیریت ارزهای دیجیتال را تا حد امکان کاهش دهیم.
  2. ترس از نوسانات بازار را حذف کنیم.
  3. سیستمی بسازیم که پرداخت از طریق آن باندازه کارت‌های اعتباری، اپل پی و گوگل پی ساده باشد.
  4. امتیازات ویژه‌ای برای پرداخت از طریق این سیستم قائل شویم تا خریداران انگیزه پرداخت از طریق آن را داشته باشند و فروشندگان علاقه‌مند باشند آن را بپذیرند.

ما معتقدیم که یک برنامه بلاکچین برای اینکه بتواند توسط عموم جامعه مورد پذیرش قرار گیرد نیازمند نامرئی شدن است. پس پاندی اکس بعنوان اولین پایانه فروش یکپارچه تجربه ارزشمندی است چراکه تجربه عالی را برای خریداران و فروشندگان رقم می‌زند.

منبع: نوشته سارتک موگه، بنیان‌گذار تیل‌بیلی در  Medium

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.