راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وزارت دفاع روسیه آزمایشگاه تحقیقاتی خود در حوزه بلاک‌چین را راه‌اندازی می‌کند

به گزارش یکی از روزنامه‌های محلی، وزارت دفاع روسیه در حال راه‌اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی خود در حوزه بلاک‌چین است تا بتواند به تجزیه و تحلیل نقش استفاده از این فناوری برای کاهش حملات سایبری بپردازد.

طبق نوشته روزنامه روسی لیزوستیا (Izvestia) شتابدهنده فناوری حوزه نظامی روسیه، که با عنوان ای‌آرای (ERA) از آن یاد می‌شود، به تازگی یک آزمایشگاه علمی و تحقیقاتی ویژه ترتیب داده است.

هدف از راه‌اندازی این آزمایشگاه تحقیقاتی در حوزه بلاک‌چین تعیین چگونگی استفاده از فناوری بلاک‌چین برای شناسایی حملات سایبری و حفاظت از زیرساخت‌های امنیتی و حیاتی کشور است.

البته لازم به ذکر است که قبل از راه‌اندازی این آزمایشگاه تحقیقاتی در حوزه بلاک‌چین، تحقیقاتی برای کشف و شناسایی برنامه‌های کاربردی ممکن که برای فناوری بلاک‌چین طراحی شده‌اند، آغاز شده بود. اما با آغاز به کار این آزمایشگاه، روند تحقیقات بیش از قبل توسعه یافته است.

بر اساس گزارش‌های نوشته شده مهم‌ترین و اصلی‌ترین اولویت‌های این تحقیقات که از طریق ERA پایه‌ریزی شده است، توسعه یک سیستم هوشمند برای شناسایی و جلوگیری از حملات سایبری به پایگاه‌داده‌های مهم است. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع تیمی از متخصصان حوزه امنیت اطلاعات برای انجام این ماموریت توسط وزارت دفاع روسیه تعبیه و تشکیل شده است.

طبق اظهارات الکسی مالانوف (Alexei Malanov)، خبره و کارشناس آنتی ویروس در آزمایشگاه کاسپراسکای (Kaspersky) که متعلق به یک شرکت امنیت سایبری مستقر در مسکو است، پلت‌فرم‌های مبتنی بر بلاک‌چین از بین بردن رد و اثر را در حملات سایبری بسیار مشکل می‌کند. بنابراین طبیعتا این تکنولوژی می‌تواند نقش موثری در افزایش امنیت سایبری ایفا کند.

هم‌چنین طبق گفته مالانوف، بیشتر مزاحمان آنلاین و هکرها معمولا هنگام دسترسی به دستگاه‌های غیر مجاز ردی از خود به جای نمی‌گذارند و تمام نشانه‌های ممکن را پاک می‌کنند. اما استفاده از سیستم‌های توزیع شده مبتنی بر بلاک‌چین این ریسک را به حداقل ممکن می‌رساند.

ژرمن کلیمنکو (German Klimenko) یکی از مشاوران سابق فناوری ولادیمیر پوتین (Vladimir Putin) رئیس جمهور روسیه نیز در این زمینه نظر مشابهی دارد. طبق نظر او:

مطالعات و تحقیق در زمینه بلاک‌چین می‌تواند برای صنعت امنیت اطلاعات و امنیت سایبری کشور بسیار مهم و مفید باشد.

این آزمایشگاه تحقیقاتی در حوزه بلاک‌چین که در شهر ساحلی آناپا (Anapa) روسیه بنا می‌شود، در نهایت تحت فرماندهی اداره کل نیروهای مسلح فدراسیون هشتم روسیه مدیریت و هدایت می‌شود که بر حفظ امنیت اطلاعات روسیه متمرکز هستند.

منبع : Coindesk

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.