راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تأثیر اینترنت اشیا بر فرآیند پرداخت خسارت در بیمه‌ها

صنعت بیمه، یکی از قدیمی‌ترین صنایع در سطح جهان است. ایده‌ی اولیه این صنعت، 5000 سال پیش به ذهن مردم رسید. بازرگانان چینی در آن زمان، محموله خود را در بین چند کشتی تقسیم کردند تا اگر یکی از کشتی‌ها غرق شد، تمام سرمایه‌شان به هدر نرود. اساس صنعت بیمه از همان زمان تاکنون، تغییر چندانی نداشته است؛ تفاوت ایجادشده، فقط در روش بیمه‌گذاری بوده است. در عصر مدرن امروز، اینترنت اشیا در صنعت بیمه به کمک فرایند پرداخت خسارت‌ها آمده است. این روش نوین، چالش‌هایی نیز به همراه دارد.

مزایای به‌کارگیری اینترنت اشیا در صنعت بیمه

روش پرداخت خسارت بیمه در طول چندین دهه، هیچ تغییری را تجربه نکرده. مشتریان از وضع فعلی راضی نیستند. بر اساس گزارش اکسنجر (Accenture)، ریزش مشتری به دلیل کاهش وفاداری و ارائه‌ی خدمت‌رسانی ضعیف، اتفاق می‌افتد. گسترش پدیده‌ای به نام اینترنت اشیا، این صنعت را تحت تأثیر قرار داده و شرکت‌های بیمه وادار به تغییر فرایند پرداخت شده‌اند.

مشتریان بیمه، در زندگی روزانه‌شان از فناوری استفاده می‌کنند و انتظار دارند که شرکت‌های بیمه نیز همین کار را انجام دهند. طبق نظرسنجی‌ها، تنها 15 درصد از مشتریان، از خدمات دیجیتال شرکت بیمه‌گرشان ابراز رضایت کرده‌اند. در دنیای سریع و پیشرفته‌ی امروز، مشتریان می‌خواهند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کارشان رسیدگی شود. روند پرداخت خسارت بیمه، هفته‌ها و ماه‌ها طول می‌کشد و همین امر، نارضایتی عمومی نسبت به صنعت بیمه را افزایش داده است.

به‌کارگیری اینترنت اشیا در صنعت بیمه به کارها سرعت می‌بخشد و عاملی تأثیرگذار در افزایش قدرت شرکت‌های بیمه است. به کمک اینترنت اشیا، دوران کاغذبازی‌ها به پایان می‌رسد و پرداخت خسارت بیمه با بازدهی بالایی انجام می‌گیرد. در این صورت، بیمه‌گذار نیازی به تکمیل فرم‌های بی‌شمار ندارد و تنها کاری که باید برای دریافت خسارت بیمه انجام دهد، این است که عکس گرفته و با استفاده از اپلیکیشن موبایلی، آن را به شرکت بیمه‌گر ارسال کند. تکنولوژی حسگر محیطی و بیومتریک، به کمک صنعت مدرن بیمه آمده است. شرکت بیمه‌گر با استفاده از این تکنولوژی‌ می‌تواند میزان ریسک را محاسبه کرده و سیاست‌گذاری مناسبی را در پیش گیرد.

شرکت بیمه‌گر می‌تواند اطلاعاتی که از طریق اینترنت اشیا به دست آورده را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. این اطلاعات بسیار ارزشمند هستند و امکان ایجاد شناخت عمیق از بیمه‌گذار را فراهم می‌کنند. با استفاده از اطلاعات شخصی افراد، می‌توان به تعامل بیش‌تر با آن‌ها پرداخت و بسته‌های اختصاصی هر شخص را به او پیشنهاد داد. جای خالی چنین اقدامی، سال‌هاست که در صنعت بیمه احساس می‌شود.

نتایج به‌کارگیری اینترنت اشیا در صنعت بیمه، عبارت‌اند از: شناسایی آسان کلاه‌برداری، ارائه بسته‌های سفارشی برای بیمه‌گذار و انجام برآوردهای اقتصادی دقیق.

مثال زیر، یکی از مزایای استفاده از اینترنت اشیا در صنعت بیمه را نشان می‌دهد:

وقتی‌که شخص بیمه‌گذار، خانه‌ی فعلی‌اش را به فروش می‌گذارد، شرکت بیمه‌گر از این موضوع مطلع می‌شود. این شرکت با بررسی علایق مشتری، خانه‌های مدنظر او را پیدا کرده و یک بیمه‌نامه‌ی جدید برای خانه‌ی خریداری‌شده پیشنهاد می‌دهد. همین اقدام، می‌تواند شامل بیمه‌ی خودرو و بیمه‌ی عمر نیز باشد.

مزایای به‌کارگیری اینترنت اشیا در صنعت بیمه، تنها در افزایش سطح رضایت مشتری خلاصه نمی‌شود. اینترنت اشیا به کاهش هزینه‌های شرکت بیمه‌گر نیز کمک می‌کند. اتوماسیون می‌تواند هزینه‌ی روند پرداخت خسارت بیمه را تا 30 درصد کاهش دهد. در بسیاری از مواقع، این کاهش هزینه به نفع بیمه‌گذار تمام می‌شود. استفاده از دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا در صنعت بیمه باعث کاهش 25 درصدی حق بیمه خواهند شد.

بسیاری از بیمه‌گران اعتقاد دارند که به‌کارگیری دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا در صنعت بیمه و جمع‌آوری اطلاعات بیمه‌گذار، از تلفات مالی و جانی بزرگ، ممانعت می‌کند. بیمه‌گذارانی که بتوانند احتمال وقوع حادثه مالی و جانی را کاهش دهند، مشمول تخفیف شده و حق بیمه‌ی کمتری را پرداخت خواهند کرد. دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا در بیمه‌ی درمانی، امکان مشاهده‌ی سطح سلامت افراد فراهم کرده‌اند؛ بدین ترتیب می‌توان بسته اختصاصی هر شخص را به او پیشنهاد داد و سیاست مناسبی را در پیش گرفت. بسیاری از شرکت‌های بیمه، برای کسانی که بیمه‌شان را به دستگاه متصل به اینترنت اشیا متصل می‌کنند، تخفیف ویژه‌ای در نظر می‌گیرند.

چالش‌های پیش رو

رشد و توسعه‌ی اینترنت اشیا در صنعت بیمه با چالش‌هایی نیز همراه بوده است. به‌عنوان‌مثال، مورد زیر را بخوانید:

یک زن دانمارکی که به علت مصدومیت، بیمه‌ی ازکارافتادگی دریافت می‌کرده؛ اما اپلیکیشن ورزشی گوشی هوشمندش نشان داد که او بسیار فعال است و حرکات ورزشی سختی را انجام می‌دهد. درنتیجه، میزان پرداختی بیمه‌ او به نصف کاهش یافت.

همین نمونه و مثال‌هایی از این قبیل، شک و شبهه‌هایی را در بین مردم سطح جهان ایجاد کرد. مردم از این ناراحت بودند که اطلاعات شخصی‌شان به‌صورت آنلاین به اشتراک گذاشته‌شده و توسط شرکت‌های بیمه، علیه‌شان مورد استفاده قرار گرفته است. برای جلوگیری از بروز این مشکل، شرکت بیمه‌گر باید شفاف عمل کنند و شرایط و ضوابط مربوطه را با بیمه‌گذاران در میان بگذارند.

در کنار چالش‌های موجود، اغلب شرکت‌های بیمه‌گر اعتقاد دارند که اینترنت اشیا  (IOT)، تحولی بزرگ در صنعت بیمه ایجاد خواهد کرد. این تکنولوژی، رویکردی آینده‌نگرانه را برای بیمه‌گذار به ارمغان آورده و سطح رضایتمندی او را افزایش می‌دهد. هم‌اکنون زمان این رسیده که تغییری عظیم در صنعت بیمه رخ دهد و اینترنت اشیا، می‌تواند عامل این تغییر بزرگ باشد.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.