راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عامل انتشار اطلاعات حساب‌های بانکي تحت تعقيب اينترپل

يک مقام آگاه در ناجا جزئيات انتشار اطلاعات حساب ۳ ميليون مشتري بانک هاي کشور را تشريح کرد و اعلام داشت متهم فراري و عامل انتشار اين اطلاعات تحت تعقيب پليس بين الملل (اينترپل) قرار دارد. اين مقام آگاه در پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات ناجا در گفت وگوي اختصاصي با خراسان اظهار داشت: عامل انتشار اطلاعات حساب ۳ميليون مشتري چندين بانک کشور ، مهندس جواني بوده است که در يک شرکت انفورماتيک و فناوري اطلاعات کار مي کرده است. اين شرکت که داراي مجوز پرداخت الکترونيک از بانک مرکزي بوده است اطلاعات حساب ۳ميليون مشتري بانک ها از جمله نام مشتريان و شماره حساب آنها را داشته است و مهندس جواني نيز که در اين شرکت کار مي کرده است به دليل انتقامجويي از شرکت و با توجه به اين که به اطلاعات موجود دسترسي داشته، خيانت در امانت کرده است و اطلاعات حساب مشتريان را از طريق يک وبلاگ منتشر کرده است.

 

اصلا هک کردنی در کار نبود

وي افزود: اين اقدام متهم اصلا هک اطلاعات به حساب نمي آيد به همين دليل ابتدا پرونده به پليس فتا ارجاع داده شد که پليس فتا پس از بررسي و تشخيص اين موضوع که مورد مذکور هک به شمار نمي رود، «عدم صلاحيت بررسي» از سوي خود را داد ولي به دليل همکاري با قسمت هاي ديگر پليس در اين پرونده در حال همکاري است. اين مقام آگاه اضافه کرد: هفته پيش و پس از تهديد به انتشار اطلاعات مشتريان بانک‌ها از سوي اين مهندس جوان مدير شرکت مذکور موضوع را به پليس فتا اطلاع داد که بعدا مشخص شد متهم تهديد خود را عملي کرده است و نام مشتريان و شماره حساب آنها را منتشر کرده است.

 

کسي نمي تواند به حساب ها دستبرد بزند

وي گفت: اين اطلاعات حساب‌ها مربوط به ۲سال پيش است و 1.5 درصد کل اطلاعات مشتريان بانک ها را شامل مي شود و به هيچ عنوان نمي توان از طريق آن به حساب افراد دسترسي پيدا و از آن ها برداشت کرد چرا که در اين اطلاعات رمز حساب ها قيد نشده است و کسي نمي تواند به حساب ها دستبرد بزند. وي افزود: اين اقدام مهندس متهم يک جو رواني بدي را در کشور ايجاد کرد و امنيت اطلاعات مردم در بانک ها را زير سوال قرار داد. وي افزود: از همه بدتر اطلاعيه بانک مرکزي بود که در اقدامي شتابزده از مردم خواست رمز کارت هاي خود را تغيير دهند،اين موضوع جو رواني منفي ايجاد کرد در صورتي که پس از انتشار اين اطلاعات کسي نتوانسته به واسطه دسترسي به اين اطلاعات از حساب هاي مردم برداشت کند و جاي هيچ گونه نگراني هم نيست.

اين مقام آگاه افزود: متهم مذکور گويا پس از فرار از کشور اطلاعات را منتشر کرده است که اين موضوع در دست بررسي است و از پليس بين الملل براي دستگيري وي کمک خواسته ايم. وي افزود: مدير شرکت مذکور نيز دستگير شد و تحت بازجويي هاي لازم قرار گرفت، اتهام مدير شرکت اين است که اطلاعات مهمي را در دسترس کارمند خود قرار داده است. به علاوه اين که سوال اين است چرا مدير شرکت سيستم امنيتي موجود در شرکت را ارتقا نداده است و شرايط را به گونه اي رقم زده که يک کارمند به دليل انتقام جويي و با انگيزه شخصي دست به انتشار اطلاعات حساب مردم بزند. اين مقام پليس در ادامه خاطرنشان کرد که اين اقدام يک خلاف بزرگ در سطح کشور است که بايد به آن رسيدگي شود چرا که جو بي اعتمادي را در جامعه به وجود آورده است.

وي همچنين از رسانه هاي بيگانه همچون بي بي سي انتقاد کرد که چرا در شب دوشنبه با چنين خلافکار فراري مصاحبه کرده است. وي افزود: اين اقدام بي بي سي خلاف رسالت رسانه‌اي است که از آن دم مي‌زند چرا که متهم مذکور يک فرد سياسي فراري نبوده که با آن مصاحبه کرده است. وي همچنين با انتقاد از بانک مرکزي گفت: اين بانک ميلياردها تومان را به منظور تبليغات براي توسعه بانکداري الکترونيکي هزينه کرده و مي‌کند اما به منظور آگاهي بخشي به مردم حتي يک ريال هم هزينه نمي‌کند، به نظر مي رسد در اين راستا آن چه مهم است سودجويي براي بانک مرکزي است وگرنه بانک مرکزي مي‌تواند با آموزش مردم از خيلي از اقدامات اين چنيني جلوگيري کند و مانع از ايجاد جو رواني منفي و بي اعتمادي در جامعه شود.

 

مصاحبه متهم فراري با بي‌بي‌سي

شايان ذکر است خسرو زارع فريد عامل انتشار اين اطلاعات که از کشور فرار کرده است در گفت وگو با بي‌بي‌سي اظهار داشت من رمز مردم را افشا نکرده‌ام و از همه شماره حساب ها يک رقم کم کرده‌ام تا کسي نتواند به اطلاعات يا پول هاي مردم دسترسي داشته باشد، وي در اين گفت و گو شرکت طرف قرارداد بانک ها را متهم اصلي پايين بودن امنيت شبکه دانست و گفت: شرکت مذکور حاضر به خريد سخت افزارهاي لازم براي بالا بردن امنيت شبکه نيست. وي اضافه کرد نبود نظارت صحيح بر اين شرکت باعث شده است تا اطلاعات مردم در دسترس افراد قرار گيرد و با اين که من به بانک ها هشدار دادم ولي کسي به صحبت هاي من توجه نکرد.

منبع: خراسان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.