راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در رویداد paintech ایران کیش چه گذشت؟

در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، جمعی از فعالان حوزه فین‌تک در رویداد paintech شرکت کارت اعتباری ایران کیش جمع شدند و از دردها و مشکلات این حوزه سخن گفتند.

مهدی عبادی مدیرعامل استارت‌آپ پولام، مصطفی امیری مدیرعامل زرین پال، حامد میرشمسی بنیان‌گذار کیف‌پی و بخشی‌پور از  هما پی دغدغه‌های فین‌تک در ایران را مطرح کردند. حسام‌الدین دربانی رییس اداره بازاریابی و توسعه درگاه‌های پرداخت ایران کیش هم مدیریت جلسه paintech را برعهده داشت.

مهدی عبادی در شروع این رویداد بیان کرد: «استارت‌آپ‌های فین‌تکی زیادی داریم. در حوزه بانکی این استارت‌آپ‌ها به دو دسته پرداخت و بانک تقسیم می‌شوند. ما استارت‌آپ‌ها نیازمند دریافت سرویس از بانک‌ها هستیم. در پرداخت نیازمند تعامل با ۱۲ psp هستیم. فارغ از مشکلات رگولاتوری و حاکمیتی، جنس مشکلات این دو شبیه به هم هستند. کمبود دانش باعث می‌شود که ندانند چه برخوردی باید با فین‌تک‌ها داشته باشند. و سردرگمی بوجود بیاید. این باعث یک روزمرگی می‌شود. از سال ۸۳ که فعال هستم، مشکلات همان است که بود. فقط نرم‌افزار و سخت‌افزار تعیرر کرده و خدمات همان است.»

مصطفی امیری بنیان‌گذار زرین پال گفت: «استاندارد PSD2 در دنیا بانک را موظف می‌کند که اطلاعات را به مشتری بدهد. این مشتری است که اختیار این را دارد که اطلاعاتش را به جایی بدهد. ما ترکیب عجیبی مثل شترگاوپلنگ ساخته‌ایم. ترکیبی از استاندارد جهانی و استاندارد ایرانی و باب میل بودن فرد یا ارگان خاص را با هم درآمیخته‌ایم.»

عده‌ای زیر تنه درخت فین‌تک ایران اسید ریخته‌اند و امروز می‌گویند که چرا این درخت بارور نیست. وظیفه حاکمیت این بوده که این درخت را تنومند کند؛ نه اینکه مانع جلوی پای آنها بگذارد. بهتر است که زمینه استاندارد ایجاد کنیم. اصلاحات جرأت می‌خواهد و باید به سمت اصلاح این درخت حرکت کنیم.»

بخشی‌پور از هما پی نفر بعدی بود که دغدغه‌هایش را بیان کرد: «ما در تعاملی که با بانک‌ها و pspها داشتیم، بحث ریسک را خیلی مطرح می‌کردند. می‌کفتند به ریسکش نمی‌ارزد  که فلان همکاری را با شما بکنیم. اگر با مدیری ریسک آشنا بودند، خیلی قضیه فرق می‌کرد. همت واقعی برای رفع ریسک‌ها اگر به وجود بیاید فضای کسب‌وکاری تسهیل می‌شود.»

بخشی‌پور ادامه داد: «رگولاتور در ایران خیلی به بهبود  فضای کسب‌و کار کمکی نکرده است. در مذاکره با هر بانکی آنها فقط PSPها را می‌شناسند. بانکداری باز در حد ادعایی بیش نبوده. در چنین همایش‌هایی حرف آن را می‌زنیم ولی عملا کار به صورت رابطه‌ای پیش می‌رود. با یک تلفن می‌شود در این فضا کار پیش برد.»

حامد میرشمسی بنیان‌گذار کیف پی آخرین سخنران این برنامه بود. با با بیان اینکه بعد از ۱۰ سال فعالیت به این پی برده که مشکل این حوزه مسائلی فنی نیست، افزود: «بزرگ‌ترین مشکلات، مباحث کسب‌وکار ماست. بزرگ‌ترهایی در این صنعت وجود دارند که برای خودشان مافیا ساخته‌اند.  امروز می‌بینیم که همراه اول سر کد پروژه ما را بلاک می‌کند. هم دوستان ایران کیش و هم خود ما تماس گرفتیم. پرسیدیم مشکل ما چیست؟ باید پیگیری کرد و بسیاری از دوستان حاضر در این جلسه تایید می‌کنند که پیگیری من زبان‌زد است.»

میرشمسی گفت: «بیشتر دوربین را به سمت خودمان میگیرم. ما در هر همایشی که می‌رویم ، نقش چاشنی فلفل و زردچوبه همه نمایشگاه‌ها هستیم. اما نتیجه چیست؟ در عمل زمانی که به ما نیاز دارند سراغ ما می‌آیند اما زمانی که ما با آنها کار داریم، آنها کمکی نمی‌کنند. در این حوزه یکی از مفسده‌ها خود ما هستیم.»

او‌ در آخر گفت: «ما استاندارد نیستیم و ایران مانند یک جزیره است. مفهومی به نام مشتری مداری را باید تعریف کنیم و سعی کنیم در این مسیر حرکت کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.