راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تلاش نصر کشور برای انحصار بیشتر / 5 میلیون تومان بدهید جواز تعمیر دستگاه ماینینگ بگیرید!

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور درباره دریافت هزینه برای اعطا جواز تعمیر دستگاه ماینینگ به هزینه دریافتی از طرف این سازمان اشاره و اعلام کرده: «مبلغ پنجاه میلیون ریال معادل پنج میلیون تومان هزینه صدور جواز تعمیرات ماینر از نظام صنفی رایانه‌ای کشور است.»

بعد از ورود سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به مجلس و مشارکت برای تدوین قوانین صنعت رمزارز و ماینینگ، حالا این سازمان اقدام به تدوین طرحی برای مدیریت عملکرد تعمیرکاران و فروشندگان دستگاه‌های ماینینگ کرده است. بر اساس این طرح پرداخت ۵ میلیون تومان به‌منظور دریافت جواز به نصر کشور پیشنهاد شده و نظارت بر عملکرد تعمیرکاران و فروشندگان دستگاه‌های ماینینگ نیز برعهده کمیسیون رمزارز و بلاکچین نصر کشور است، همچنین رزومه فعالان در این حوزه نیز باید به نصر کشور ارائه شود.

برات قنبری، دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در نامه‌ای به رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان‌ها از تدوین طرحی برای حمایت از تعمیرکاران و فروشندگان دستگاه‌های ماینر در کمیسیون رمزارز و بلاکچین این سازمان خبر داده است. این حمایت بر اساس مشاهده و گزارش برخوردهای گسترده انتظامی با تمام دارندگان و تعمیرکاران تجهیزات ماینر در جلسه ۲۳ فروردین سال ۱۴۰۰ تنظیم شده است. از همین رو بر اساس تصمیمات نهایی در این جلسه، کارگروه تولید و تعمیر تجهیزات ماینینگ و اعضای کمیسیون رمزارز و بلاکچین کشور این پیشنهاد‌ها را برای تأیید نهایی در اختیار شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور قرار داده است. همچنین این پیشنهاد در جلسه ۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ شورای مرکزی مطرح و مورد موافقت اصولی قرار گرفته است.

در بخش دیگری از این نامه، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعلام کرده، با توجه به درخواست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و نیروی انتظامی کشور، مبنی‌بر معرفی واحدهای مجاز تعمیرات ماینینگ و لزوم برخوردهای انتظامی و تعزیراتی، لازم است ضوابط پیشنهادی کارگروه تولید و تعمیرات تجهیزات ماینینگ، کمیسیون رمزارز و بلاکچین مورد توجه قرار گیرد. بر اساس اطلاعاتی که در اختیار راه‌پرداخت قرار گرفته، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برای اعطا مجوز به فعالان این حوزه ۱۲ بند را تدوین کرده که بند نخست آن مربوط به محل فعالیت تعمیرکاران تجهیزات ماینر است. بر اساس این بند، فعالیت در مکان تجاری، اداری یا صنعتی و ارائه مدارک مالکیت یا اجاره‌نامه برای دریافت مجوز الزامی است.


مجوز در دست کمیسیون بلاکچین و رمزارز نصر کشور


همچنین در بند دو مقررات تدوین شده به رزومه افراد اشاره است. بر این اساس داوطلبان دریافت مجوز فعالیت باید رزومه فعالیت شخص یا شرکت و مدارک گواهی فنی مرتبط یا تأیید توان فنی تعمیرات ماینر توسط حداقل دو نفر از اعضا هیئت‌رئیسه کارگروه تولید و تعمیرات ماینر را برای دریافت مجوز ارائه دهند. همچنین ارائه مدارک هویتی حقیقی یا حقوقی نیز یکی دیگر از نکاتی است که برای دریافت مجوز از طرف سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور مورد توجه قرار گرفته است.

اما یکی دیگر از موارد جالب توجهی که بر آن تأکید شده: «عضویت در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان متبوع است». بر اساس این بند به نظر می‌رسد سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در نظر دارد تسلط و تمرکز کامل بر همه جزئیات ماینینگ از فروش دستگاه تا تعمیرات آن داشته باشد. همچنین ارائه لیست از نوع و مدل دستگاه‌های قابل سرویس‌دهی و تعمیر در آن واحد صنفی نیز باید از طرف افراد حقیقی یا حقوقی این حوزه که خواهان دریافت مجوز هستند، انجام شود.

در ادامه این لیست موارد دیگری نیز ذکر شده که یکی از این موارد دریافت و تنظیم فرم احراز هویت مالک دستگاه و شماره سریال و مشخصات دستگاه است. همچنین به پیشنهاد سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، تعمیرکار موظف است در صورت دسترسی داشتن به سامانه بهین‌یاب (جهت دستگاه‌های خوداظهاری شده)، سامانه استعلامات گمرکی کشور (جهت دستگاه‌های وارداتی) و سامانه وزارت صمت (جهت دستگاه‌های تولید داخل) جواز و اسناد مثبت قانونی بودن دستگاه معیوب را چک کند. یا درصورتی‌که دستگاه مونتاژ و تولید داخل است، باید دستگاه دارای سریال، اتیکت و نماد کارخانه تولید ماینر داخلی که دارای پروانه تولید است باشد.


جواز ۵ میلیون تومانی تعمیرکاران


سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای کشور همچنین در یکی دیگر از بندهای پیشنهادها خود تأکید کرده: «استفاده از قطعات الکترونیکی مثل خازن، آیسی، چیپ ست، بردهای الکترونیکی و بردهای تغذیه و بردهای پردازشگر که فاقد هرگونه شماره سریال هستند، بلامانع است. همچنین تعمیرکار متعهد می‌شود، حق هیچ‌گونه خریدوفروش دستگاه استخراج رمزارز اعم از مجوزدار و بدون مجوز، آکبند یا استوک، سالم یا معیوب را در آن واحد صنفی ندارد. از سویی دیگر، خریدوفروش بردهای الکترونیکی که ذاتاً به‌عنوان قطعات و ملزومات اولیه تعمیرات بشمار می‌روند بلامانع است.»

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور درباره دریافت هزینه برای اعطای جواز تعمیر دستگاه ماینینگ به هزینه دریافتی از طرف این سازمان اشاره و اعلام کرده: «مبلغ پنجاه میلیون ریال معادل پنج میلیون تومان هزینه صدور جواز تعمیرات ماینر از نظام صنفی رایانه‌ای کشور است.» این در حالی است که در بند آخر این متن آمده: «هزینه صدور مجوز تعمیرات ماینر توسط شورای مرکزی تعیین می‌شود.» همچنین به این نکته هم باید توجه کرد که بازرسی‌ها و صحت‌سنجی‌های هویتی و فنی لازم، توسط بخش بازرسی کارگروه تولید و تعمیرات ماینر نظام صنفی رایانه‌ای کشور انجام خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.