راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رویکرد تازه فینووا در گفتگو با علی بدیعی مدیر فینووا

فینووا فعالیت خود را از سال 1394 آغاز کرد. فینووا با شعار توانمند‌سازی ستاره‌ها در حال حاضر یکی از بازیگران اصلی در اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری کشور است. این مرکز بر دو حوزه فضای همکاری مشترک و سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر تمرکز دارد. فینووا مکانی ‌است که استارت‌آپ‌ها، منتور‌ها و مشاوران، شرکت‌های بزرگ و تخصصی، و سرمایه‌گذاران گرد هم می‌آیند تا با هم‌افزایی و مشارکت در این اکوسیستم، فضای مناسبی برای رشد و توسعه کسب‌وکار استارت‌آپ‌ها فراهم کنند. در حاشیه بیست‌وسومین نمایشگاه الکامپ گفتگویی با علی بدیعی، مدیر فینووا داشتیم و با او درباره رویکرد تازه فینووا صحبت کردیم.

 

درباره رویکرد جدید فینووا برایمان بگویید.

استنباط من از فینووا این است که مجموعه بزرگی مثل ارتباط فردا علاقه‌مند است تا از طریق این مرکز یاد بگیرد که چگونه باید با جامعه استارت‌آپی صحبت و مشارکت کند که در این مدت این اتفاق افتاده است و این دانش ایجاد شده است. اکنون فینووا آماده است تا وارد مرحله بعدی شود و اعلام کرده است که برای فعالیت‌هایی که از قبل درصدد انجام آن‌ها بوده است، برنامه‌ریزی کرده است و بخشی از آن‌ها را عملیاتی کرده است.

پایه مجموعه ما طبیعتاً فضای کاری مشترک است و عموماً در آنجا هر نوع استارت‌آپی حضور دارد و تمایلی هم نداریم فقط وارد حوزه فین‌تک شویم. به همین خاطر چون می‌خواهیم نوآوری بیشتر باشد، استارت‌آپ‌های هر حوزه‌ای را می‌پذیریم.

 

قبلاً فینووا بیشتر متمرکز در زمینه فین‌تک معرفی می‌شد. این رویکرد تغییر کرده است؟

خیر، همچنان استراتژی و مأموریت فینووا روی فین‌تک است ولی فضای کاری مشترک ما قرار نیست فقط در زمینه فین‌تک باشد و می‌خواهیم عمومی باشد ولی استارت‌آپ‌هایی که در حوزه فین‌تک فعال باشند، در اولویت قرار می‌گیرند. در کل برایمان مطلوب‌تر است که در فضای کاری مشترکمان استارت‌آپ‌هایی از زمینه‌های مختلف در مجموعه ما حضور داشته باشند.

بنابراین بخش شتاب‌دهنده فینووا همچنان درزمینه فین‌تک متمرکز است؟

بله. علاوه بر این به‌جز بحث فضای کاری مشترک که به آن اشاره کردم، کارهای دیگری هم قرار است در فینووا انجام دهیم. موضوع سرمایه‌گذاری، نهایت چیزی است که ما می‌خواهیم به آن برسیم. برای سرمایه‌گذاری به یکسری تیم نیاز داریم؛ تیم‌هایی که بتوانیم روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم و این سرمایه‌گذاری، هم به درد خودشان بخورد و هم به درد ما. شرکت ارتباط فردا کارهایی را در راستای مأموریتی که دارد، انجام می‌دهد و ما می‌خواهیم استارت‌آپ‌هایی را جذب کنیم که به این مأموریت کمک کنند و طبیعتاً اگر چنین کاری کنیم، این تعامل خیلی به درد استارت‌آپ‌ها خواهد خورد.

شناسایی خود این استارت‌آپ‌ها کار سختی است و رویدادهایی که برگزار می‌کنیم به این موضوع معطوف هستند؛ یعنی می‌خواهیم در این بخش تیم‌هایی را پیدا کنیم که بتوانیم با آن‌ها بهتر همکاری کنیم.

اما این تیم‌ها نیاز دارند تا در یکسری از مبانی بیشتر عمیق شوند و بیشتر یاد بگیرند که این بخش را در قسمت آکادمی قرار می‌دهیم. در بخش آکادمی سعی داریم هم تیم‌ها و هم افراد را در آن توسعه دهیم تا بیشتر بتوانند با کسب‌وکار کنار بیایند و ادبیات روز کسب‌وکار را یاد بگیرند.

 

ورود به این آکادمی به چه شکلی است؟

ورود به آکادمی آزاد است ولی برای استارت‌آپ‌هایی که ما با آن‌ها بیشتر تعامل داریم و می‌خواهیم روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم، یکسری موارد انگیزشی ایجاد می‌کنیم تا شرکت کنند ولی هرکسی که بخواهد می‌تواند در آن حضور پیدا کند.

علاوه بر این‌ها، ما در بخش سرمایه‌گذاری هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم که می‌خواهیم Accelerator باشیم یا Venture capital یا چیزهای دیگر. به همین خاطر بحث سرمایه‌گذاری را به‌صورت آزمایشی جلو می‌بریم تا بعد از مدتی بتوانیم با توجه به تجربه‌ها، مشخص کنیم که ماهیت اصلی آن به چه ساختاری نزدیک‌تر است و اسم آن را چه می‌توانیم بگذاریم. تمام این‌ها پایه‌های کارهایی است که روی آن‌ها برنامه‌ریزی داریم و قرار است تا در آینده نزدیک آن‌ها را اجرایی کنیم.

 

کمی هم درباره تیم‌های فعلی و قبلی فینووا بگویید.

تا قبل از سال 96، حدود 20 تیم در فضای فینووا حاضر بودند و فضای شلوغی هم وجود داشت ولی برخی از این تیم‌ها سرمایه‌گذار گرفتند و از فینووا رفتند و اکنون تعداد تیم‌ها را به 12 تیم رسانده‌ایم که این 12 تیم در فضای فینووا حضور دارند؛ ضمن اینکه فضای فیزیکی را بیشتر هم خواهیم کرد. از بین این 12 تیم، تنها 3 تیم در حوزه فین‌تک فعال هستند و ظرف مدت کوتاهی یعنی در همین ماه، 2 تیم فین‌تکی دیگر هم به ما اضافه خواهد شد. از تیم‌های موفقی که تجربه حضور در فینووا را داشته‌اند می‌توانم به تپ‌سی، جاب‌اینجا، فول‌فکر، باهمتا، پی‌پینگ و تیم‌های موفق دیگر اشاره کنم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.