پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
در گفتوگو با مدیرعامل شرکت رادین مطرح شد / حریم خصوصی؛ پاشنه آشیل بانکداری هوشمند
راضیه مینایی / در حال حاضر بانکداری هوشمند تمام فضای پولی و مالی کشور را تحت تأثیر قرار داده است. موضوع بانکداری هوشمند و بحث گذار از بانکداری دیجیتال به بانکداری هوشمند در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت هم مورد توجه قرار گرفته و محور بسیاری از مباحث را به خود اختصاص داده بود.
به همین بهانه در حاشیه این همایش به سراغ «میثم رجبی»، مدیرعامل شرکت رادین و مدیر توسعه گروه حصین رفتیم و با او در مورد بانکداری هوشمند گفتوگویی داشتیم. از دیدگاه میثم رجبی، یکی از مهمترین موارد در این حوزه، حریم خصوصی کاربر است. به گفته رجبی بانک مرکزی و سایر سیاستگذاران باید در خصوص حریم خصوصی کاربر بهشدت سختگیر باشند، زیرا حریم خصوصی مهمترین نقطه آسیبپذیر است.
به گفته مدیرعامل شرکت رادین، یکی از بلاکهای اصلی کسبوکاری گروه حصین، فینتک است. فعالیت شرکت رادین، شرکت آلین، حصینگستر و شرکت مانی از گروه حصین حول فینتک است: حصینگستر در حوزه سختافزار فعالیت میکند، شرکت آلین پرداختیار است، رادین راهکارهای نرمافزاری بانک و پرداخت ارائه میدهد و مانی هم سوپراپلیکیشن خدمات مالی است و در فاز اولش، که وامدهی است، فعالیت میکند. در فازهای بعدی برای این سوپراپلیکیشن، مدیریت ثروت، خدمات بانکی، پرداخت و بیمه تعریف شده است.
همایش؛ فرصتی برای ارتباط با دیگر کسبوکارها
میثم رجبی با اشاره به دلیل حضور شرکت رادین به نمایندگی از گروه حصین در این همایش گفت: «با توجه به اینکه سابقه و یکی از بلاکهای اصلی حصین، فینتک است، حضور ما در این همایش دلایل مختلفی دارد. مهمترین دلیل آن این است که ما باید هرازگاهی افراد مؤثر صنعت را ببینیم و از وضعیت کسبوکارها، نیازها و روندهای در حال شکلگیری مطلع شویم.»
او ادامه داد: «جدا از اینکه این اطلاعات کمک میکنند کسبوکارها راحتتر با همدیگر ارتباط برقرار کنند، این همایش به افراد انرژی هم میدهد؛ چون در اینجا متوجه میشوند که حال صنعت خوب است و آدمها خوشحال و در حال حرکت هستند. درواقع همین شبکهسازی موضوع مهمی است.»
رجبی با اشاره به تأثیر همایش نظام های پرداخت بر برندینگ و بازاریابی گفت: «دلیل دوم حضور سیاستگذاران و افراد غیرکسبوکاری مؤثر است که دیدگاههای خود را در این همایش بیان و منتقل میکنند. گاهی هم فرصت عکس این موضوع فراهم میشود؛ یعنی کسبوکارها دیدگاهها، انتقادات و درخواستهای خود را منتقل میکنند. دلیل سوم هم برندینگ و بازاریابی است. یعنی برای اینکه کسبوکارمان دیده شود، فروش را افزایش دهد و جایگاهش را ارتقا دهد، در این همایش حضور پیدا کردهایم.»
مدیرعامل شرکت رادین معتقد است که این همایش برای ما همایش مهمی است و سعی کردهایم همیشه در آن حضور داشته باشیم. امسال هم شرکت رادین به نمایندگی از گروه حصین در قالب اسپانسر از این رویداد حمایت کرده است.
بانکداری هوشمند و بحث گذار از بانکداری دیجیتال به این حوزه از محورهای اصلی این همایش است. رجبی با اشاره به مهمترین رکن بانکداری هوشمند گفت: «مهمترین رکن بانکداری هوشمند، شخصیسازی سرویسها برای کسبوکارها و افراد یا حداقل دستهای از کاربران است. مهمترین غلوزنجیر این روند برای ایجاد سرویسهای کاربرپسند، رگولاتور یا سیاستگذار است. به دلیل شرایط کلان اقتصادی ما، نهادهای ناظر و سیاستگذار در مورد موضوعاتی که باید سختگیر باشند، سختگیری نمیکنند و در عوض در مورد موضوعاتی که نباید سختگیری کنند، سختگیر میشوند.»
حریم خصوصی افراد، مهمترین نقطه آسیبپذیر کسبوکارها
به گفته میثم رجبی رگولاتور حتی گاهی در نقاطی که اصلاً محل ورودش نیست، بعضاً کسبوکار هم راهاندازی کرده است. یعنی فراتر از نقش سیاستگذاری، برای خود یک نقش کسبوکاری هم قائل است.
رجبی با بیان اینکه بانکداری هوشمند در رفع کدام یک از چالشها و دغدغههای بانکداری دیجیتال میتواند مؤثر باشد گفت: «سیاستگذار باید این موضوع را مدنظر داشته باشد که اکوسیستم بانکداری هوشمند تمام فضای پولی و مالی کشور را تحتتأثیر قرار میدهد. من دغدغه رگولاتور را درک میکنم؛ رگولاتور میخواهد تورم را مهار کند، جلوی پولشویی را بگیرد و منابع مالی را به سمت مدنظر دولت هدایت کند. اما باید بپذیرد که برخی از این اتفاقات در حال حاضر بیرون از فینتکها و سرویسهای مالی هوشمند انجام میشوند. اتفاقاً بانکداری و سرویسهای مالی هوشمند این حوزه را برای سیاستگذار شفافتر میکنند. پس سیاستگذار باید سیاستها را تلطیف کند، چهارچوبها را بازتر کند و اجازه دهد کسبوکارها شکل بگیرند و بهعنوان نهاد نظارتی، اطلاعات بگیرد، این اطلاعات را تحلیل کند و دغدغههایش را در این بخش پیاده کند.»
او ادامه داد: «یکی از حوزههایی که توسط رگولاتور رها شده، حوزه حریم خصوصی است. بانک مرکزی و سایر سیاستگذاران در خصوص مدل کسبوکار باید دست کسبوکارها را باز بگذارند؛ اما در خصوص حریم خصوصی کاربر باید بهشدت سختگیر باشند؛ زیرا پاشنه آشیل بانکداری هوشمند، حریم خصوصی است. مهمترین نقطه آسیبپذیر این کسبوکارها حریم خصوصی افراد است. اتفاقات بدی هم در این مدت در این رابطه رخ داده است. دلیل این اتفاقات هم این است که ما نقاط سیاستگذاریمان را اشتباه انتخاب کردهایم.»
حل چالشها در دل دیالوگها و تضارب افکار
میثم رجبی با اشاره به تأثیر این همایش بر کسبوکارها گفت: «کسبوکارها چون در همه موضوعات از رگولاتور جلوتر هستند، همیشه شکایت دارند. وقتی پای حرفهای کسبوکارها مینشینید، متوجه نقدهای آنها به سیاستگذاران میشوید. اما وقتی به سالهای قبل برمیگردیم، میبینیم که خیلی از این چالشها و موانع در دل همین دیالوگها و تضارب افکار برطرف شده است؛ بنابراین من همایشهای اینچنینی را مؤثر میدانم.»
او در پایان گفت: «برای اینکه این همایشها بیشتر مؤثر واقع شوند، باید نهادهای واسطی بین کسبوکارها و سیاستگذاران وجود داشته باشند. این نهادها وجود داشتهاند؛ اما به دلایل سیاسی ضعیف بودهاند. خوشبختانه در حال حاضر این نهادها مانند نظام صنفی یا انجمنهای تخصصی در حال تقویت هستند تا بتوانند ترجمه متقابلی باشند از سیاستگذار به کسبوکار و از کسبوکار به سیاستگذار. اگر این نهادهای تعقیبکننده حرفها، روندها و وعدههای این همایشها، قویتر باشند، حتماً سرعت اصلاحات افزایش پیدا خواهد کرد.»