راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت مطرح شد / آخرین وضعیت ریال دیجیتال

مهسا نجاتی / در دومین روز همایش بانکداری دیجیتال و نظام‌های پرداخت، نشست تخصصی دیفای و زیست‌بوم بانکداری برگزار شد که رضا قربانی، فرهاد اینالوئی، حسین یعقوبی و مهدی قائمی اصل در این زمینه سخنرانی کردند. در این پنل، حسین یعقوبی، مدیر واحد بلاکچین شرکت خدمات انفورماتیک درباره آخرین وضعیت ریال دیجیتال صحبت کرد.


آخرین وضعیت ریال دیجیتال


حسین یعقوبی با اشاره به اینکه بحث ارزهای دیجیتال بانک مرکزی به نوعی باهوش بودن بانک‌ها را نشان می‌دهد، گفت: «بانک‌های مرکزی تا حدودی تهدیدها در این زمینه را حس کرده‌اند و سعی می‌کنند بازتعریفی در سرویس‌های خود داشته باشند. بحث استیبل‌کوین‌هایی مانند تتر اگر برای بانک‌ها بزرگ شود می‌تواند تهدید به حساب آید؛ از این رو بانک‌های مرکزی وادار شده‌اند برای کنترل آنها و همچنین پاسخ دادن به نیاز کاربران در زمینه پول نقد دیجیتال به این حیطه ورود کنند.»

او در ادامه توضیح داد: «ریال دیجیتال CBDC بانک مرکزی است و طبق تعریفی که شورای پول و اعتبار از آن ارائه کرده، اسکناس دیجیتال است و در واقع، تعهد بانک مرکزی به دارنده ریال دیجیتال به شمار می‌آید. از آنجا که ریال دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاکچین است، قابلیت انتقال همتا‌به‌همتا را دارد و همچنین می‌تواند از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کند؛ به این معنا که ریال دیجیتال بانک مرکزی قابلیت برنامه‌ریزی شدن را داراست و این کار نه توسط خود بانک مرکزی، بلکه توسط بانک‌ها فراهم می‌شود.»


ریال دیجیتال در حال حاضر


مدیر واحد بلاکچین شرکت خدمات انفورماتیک درباره وضعیت ریال دیجیتال در حال حاضر می‌گوید: «توسعه فنی سامانه ریال دیجیتال سال گذشته به پایان رسید و از آن زمان دوره آزمایشی آغاز شد. سه بانک ملی، ملت و تجارت به صورت عملیاتی به سامانه متصل شدند و ریال دیجیتال را در اختیار کاربران خود گذاشتند. علاوه بر این سه بانک، پست‌بانک، رفاه، آینده، کشاورزی و پارسیان نیز در شرف عملیاتی کردن ریال دیجیتال هستند.»

حسین یعقوبی با اشاره به اینکه ریال دیجیتال در واقع معماری دلاری دارد، ادامه داد: «به این معنا که بانک مرکزی روی یک بستر بلاکچینی آن را منتشر و بین بانک‌ها توزیع می‌کند. توزیع آن به این صورت است که در همان شبکه بلاکچینی به کیف خزانه بانک‌ها منتقل می‌شود و بانک‌ها در قبال دریافت ریال از کاربران خود، ریال دیجیتال را در اختیار آنها قرار می‌دهند.»


تفاوت ریال دیجیتال با استیبل‌کوین


مدیر واحد بلاکچین شرکت خدمات انفورماتیک درباره تفاوت ریال دیجیتال و استیبل‌کوین‌ها اظهار کرد: «از نظر ماهیت، ریال دیجیتال استیبل‌کوین به شمار نمی‌آید، بلکه خود آن، فیات است؛ به این معنا که قرار نیست برای انتشار ریال دیجیتال پولی بلوکه شود و به پشتوانه آن ریال دیجیتال منتشر شود؛ بلکه بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد بخشی از اسکناسی که تصمیم داشته چاپ کند را به صورت دیجیتالی منتشر ‌کند. از این رو خود ریال دیجیتال پول رسمی کشور است.»

او درباره روند پذیرش ریال دیجیتال توضیح داد: «تا پایان سال، تعداد بانک‌های بیشتری به این پروژه متصل می‌شوند و کاربردپذیری آن بین کاربران نهایی رواج بیشتری پیدا می‌کند. با سرویس‌هایی که در حال حاضر روی آن وجود دارد، انتقال همتا‌به‌همتا برای ریال دیجیتال طراحی شده که نیاز به تسویه‌های بین‌بانکی را از بین می‌برد و برای کاربر این قابلیت را ایجاد می‌کند که در لحظه پول بانک مرکزی را در کیف خود دریافت کند.»

حسین یعقوبی درباره حجم در گردش و سقف انتقال ریال دیجیتال اظهار کرد: «سقف حجم ریال دیجیتال که بانک مرکزی در دوره آزمایشی بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار مجاز است ارائه کند، یک همت است. برای مشتریان این محدودیت وجود دارد که هر شخص حقیقی حداکثر پنج کیف ریال دیجیتال در پنج بانک داشته باشد و سقف هر تراکنش نیز ۱۵ میلیون تومان است؛ یعنی در مجموع پنج کیف، هر فردی می‌تواند تا ۷۵ میلیون تومان تراکنش ریالی انجام دهد.»

منبع رمزارز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.