راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نراقیان: باید با توجه به نیازهای قشر جوان جلو برویم

نخستین سمینار تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت توسط دبیرخانه دائمی ایکوبیگ ۲۸ و ۲۹ مردادماه ۹۴ برگزار شد (+)(+). در این سمینار دو روزه توانستیم با حمایت دبیرخانه دائمی ایکوبیگ با جمعی از مدیران ارشد نظام بانکی کشور گفت‌وگوی ویدئویی داشته باشیم و نظر آن‌ها را در خصوص اهمیت تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت بدانیم.

آنچه در ادامه آمده است گزیده مصاحبه سایت تحلیلی خبری راه پرداخت با مهندس کاظم نراقیان مشاور مدیرعامل بانک انصار در حوزه فناوری اطلاعات و بازاریابی و معاون اسبق فناوری اطلاعات بانک انصار و از «مجموعه گفت‌وگوهای ویژه راه پرداخت در سمینار تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت» است.

Kazem-Naraghian-ansar-Index-a-way2pay-94-06-11

قربانی: در رابطه با موضوع سمینار تحولات دیجیتال در صنعت بانکی و نظام‌های پرداخت برای ما کمی صحبت کنید و نظر خود را در این رابطه بگویید.

نراقیان: اول‌ازهمه از برگزارکنندگان این همایش تخصصی که در حوزه کسب‌وکار بانکی، فناوری و دیجیتالی شدن بانک‌هاست تشکر می‌کنم. من فکر می‌کنم مطالبی که سخنران‌های این سمینار ارائه کردند، مطالب به‌روزی است و شاید در دو سال و نیم گذشته مجدداً در سمینارها و همایش‌های تخصصی حوزه بانکداری الکترونیک و بانکداری دیجیتال مطرح می‌شود ولی به اعتقاد من با توجه به روند و سرعت تغییرات حوزه فناوری اطلاعات در حوزه بانکی و ابزارها و تجهیزات، این نوع همایش‌ها باید حتماً در مقاطع شش ماه و یا یک سال برگزار شود و همکاران عزیز در حوزه فناوری اطلاعات بانک‌ها در این مراسم‌ها شرکت کنند و با اطلاعات به‌روز و بومی کشور خودمان بتوانیم این نوع ابزارها و فناوری‌هایی که در حال به‌روز شدن است را با داده‌های خودمان تطبیق دهیم و بتوانیم تصمیمات دقیق‌تر و به‌روزتری بگیریم.

اگر مباحث راهبردی یک بانک را با این مباحث تطبیق دهیم بهتر است به چند عاملی که در حوزه مباحث راهبردی هر بانکی مطرح می‌شود توجه کنیم؛ مانند مباحث راهبردی دیجیتال که در این سمینار مطرح شد. این مبحث از دیگر مسائل راهبردی بانک جدا نیست. راهبرد دیجیتال درواقع مانند موضوعات راهبردی دیگر بانک به چند بخش تقسیم می‌شود. در حال حاضر بانک‌های کشورمان باید دوباره به مباحث راهبردی خودشان نگاه کنند و خود را با تغییرات سریعی که در حوزه فناوری روی می‌دهد تطبیق دهند و شاید آن جمله که می‌گوید راهبردها به‌تناسب تغییرات حوزه فناوری دیگر یک‌شبه شده است، مصداق پیدا کند. من فکر می‌کنم که اگر این‌گونه همایش‌ها را در کنار هم بگذاریم باید بتوانیم در تصمیمات خود مسیرهای خوبی را برای کسب‌وکار بانک تعیین کنیم.

باید بر اساس تغییرات فناوری، اشتهای لازم برای هرکدام از پروژه‌هایی که در سیستم بانکی قرار است انجام شود را ایجاد کنیم. چه در حوزه پرداخت و چه پرداخت در کانال‌های الکترونیکی؛ چراکه الآن بانک هم خودش یک کانال است ولی گران‌ترین کانال محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد با این تغییرات دیگر به شعب بانک‌ها به این شکل و تعداد در ایران نیاز نباشد و ما باید پیشخوان‌های مالی را در شبکه بانکی داشته باشیم و یکی از سرویس‌های این پیشخوان‌های مالی می‌تواند خدمات بانکی باشد.

اگر ما نگاهی به ترکیب جمعیتی کشورمان بیندازیم، از 80 میلیون نفر حدود 55 میلیون نفر جمعیت جوان یعنی زیر 40 سال هستند و این جمعیت جوان اقتضاهای کسب‌وکاری حوزه بانک را با توجه به فناوری‌های روز تعیین می‌کند که ما باید با کدام‌یک از کانال‌های موجود بیشترین کار را برای ارائه خدمات بانکی داشته باشیم. همان‌طور که سخنرانان گفتند، سرعت پهنای باند اینترنت و سرعت تغییرات فناوری به ما اجبار می‌کند که باید نوع خدماتمان را برای این قشر جامعه تغییر دهیم و بتوانیم شناخت خوبی نسبت به آن‌ها داشته باشیم، علائق آن‌ها را تشخیص دهیم و درک نیاز مشتری خوبی داشته باشیم و سرویس‌های بانکی خود را برای این گروه هدفمند کنیم. البته بانک‌ها باید در حوزه فناوری بعد از اشتها داشتن نسبت به این بازارها، روش بردشان را در هر یک از این حوزه‌ها و محصولات تعیین‌کننده در آن حوزه کسب‌وکار را مشخص کنند و قابلیت‌های خودشان را درست کنند. یک بانک برای رسیدن به اهدافش باید قابلیت‌های زیرساختی و قابلیت‌های لازم در حوزه‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و فرآیندی خود را آماده کند.

Kazem-Naraghian-ansar-Index-b-way2pay-94-06-11

قسمت مهم بعدی درست کردن سازوکارها و نظام مدیریتی است که از این قابلیت‌ها، محصولات و مشتریان می‌خواهد پشتیبانی کند. به نظر می‌رسد ما باید به همه این موضوعات بپردازیم که خوشبختانه در این همایش هم مطالب گویای همین موضوعات بود.

.

قربانی: به نظر شما کیفیت برگزاری همایش چطور بود.

نراقیان: به نظر من خوب بود ولی شرکت‌کنندگان از حوزه بانکی تعدادشان کم بود. خوشبختانه افراد زیادی از شرکت‌های تخصصی حضور داشتند و این امید را می‌دهد که آن‌ها بر روی این مباحث کار کنند و محصولات مناسب تولید و ارائه کنند. برای من واقعاً تعدادی از این سخنرانی‌ها بسیار مفید بود و به‌نوعی مهر تأییدی بود برای راهبردهایی که ما از قبل در بانک تعیین کرده بودیم.

فایل ویدئویی مصاحبه اختصاصی راه پرداخت با مهندس کاظم نراقیان مشاور مدیرعامل بانک انصار در حوزه فناوری اطلاعات و بازاریابی و معاون اسبق فناوری اطلاعات بانک انصار نیز به زودی در همین صفحه بارگذاری خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.