راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مفهوم بانکداری در آینده متحول می‌شود

مفهوم بانک دو شباهتی مفهومی به زندگی دوم عامه مردم در فضای مجازی دارد، با این تفاوت که صرفاً به بانکداری مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی محدود نخواهد شد و در آینده‌ای نه‌چندان دور، مسیر تازه‌ای را پیش روی صنعت بانکداری خواهد گشود. درواقع بانک دو، بانکداری آینده است؛ جایی که شعب مکانیزه‌اند و خدمات بانکداری هوشمند به‌صورت تعاملی ارائه می‌شود.

حسین اسلامی، قائم‌مقام فناپ بابیان اینکه این شرکت با داشتن چنین چشم‌اندازی در نهمین نمایشگاه بانکداری اسلامی حضور یافته است، گفت: اعتقاد ما این است که به‌تدریج از وضعیت نرم‌افزارهای جامع بانکداری گذر خواهیم کرد و به مفهومی متفاوت از بانکداری دست خواهیم یافت.

Fanap-Index-way2pay-94-06-11

او افزود: روند حرکت به بانک دو، متفاوت از صرفاً مکانیزه کردن شعب و استفاده از محصولاتی شبیه به کارت‌خوان یا خودپرداز است، بلکه این‌ یک حرکت آینده محور است که سبک زندگی انسان را متحول خواهد کرد.

اسلامی بابیان اینکه نیاز جامعه برای دریافت خدمات بانک دو، مشهود است، گفت: بانک‌ها علاقه‌مند به دریافت نسخه‌های جدید محصولات و خدمات بانکی هستند. آن‌ها به دنبال تأسیس شعب متعدد بدون کارمند و مکانیزه‌اند و فناپ برای تک‌تک این موضوعات، حرف‌های گفتنی دارد و خود را به‌عنوان پرچم‌دار ارائه خدمات بانکداری هوشمند معرفی می‌نماید که مفهومی فراتر از صرفاً ارائه نرم‌افزارهای حوزه بانکی است.

او در ادامه بیان کرد: اقتضائات روز ما را به این نتیجه می‌رساند که در مرحله اول نیازمندهای جدید مخاطبان بانک‌ها و بعدازآن، ارتباطمان با خارج از کشور روزبه‌روز بیشتر و پررنگ‌تر خواهد شد، اما نحوه مدیریت فعلی بانک‌ها برای پاسخ به این تغییرات بهینه نیست.

اسلامی با تأکید بر اینکه هدف اصلی فناپ از حضور، ارائه تصویر جدیدی از آینده بانکداری هوشمند است، گفت: حضور فناپ در این نمایشگاه به دلایلی چون ارائه خدمات به بخش‌های مختلف بانک‌ها ازجمله ادارات ساختمان، پشتیبانی و حراست است. فلسفه به وجود آمدن شرکت فناپ نیز دلیل دوم حضور پررنگ است؛ اما مهم‌ترین دلیل حضور هلدینگ فناپ اخذ مشورت از متخصصان و مدیران حوزه بانکی برای حرف‌های جدیدی است که فناپ برای گفتن دارد و در آینده نزدیک آن را رونمایی خواهد کرد.

قائم‌مقام فناپ در پاسخ به این سؤال که رگولاتور و نهاد قانون‌گذار چه تأثیری می‌تواند داشته باشد، گفت: انتظار نداریم رگولاتور به‌طور مداوم از پیشرفت‌های تکنولوژیک حمایت کند، اما انتظار داریم که متوقف در مشکلات روز نشود و به آینده بپردازد، اگرچه باید اعتراف کرد که بانک مرکزی در برخی مواقع کمک‌کننده هم بوده است. درواقع درخواست اصلی از رگولاتور این است که زودتر از دیگران، موضوعات پیش روی را ببیند و تصمیم بگیرد؛ پول خرد، پول‌های غیرمتمرکز مانند بیت کوین و نحوه ارائه خدمات پرداخت به شرکت‌های خارجی برای فعالیت در ایران از موضوعات جدی پیش روست.

اسلامی بابیان اینکه بازار منتظر نمی‌ماند، افزود: انتظار ما از بانک مرکزی این است که آینده‌نگری کند، واکنش سریع نشان بدهد و شرایط را برای شرکت‌هایی که می‌خواهند در این زمینه‌ها فعالیت کنند اعلام کند، در غیر این صورت، بازار منتظر نمی‌ماند. او با تأکید بر حضور یکپارچه فناپ در این نمایشگاه، تصریح کرد: فناپ به دلیل فعالیتش در حوزه تلکام، بانکداری و پرداخت به همراه شرکت‌های زیرمجموعه‌اش چون اتیک به دلیل فعالیتش در حوزه پرداخت خرد، شرکت فرتاک به دلیل حضور در حوزه فروش کارت‌خوان‌ها، شرکت پارسا به دلیل فعالیتش در حوزه پرستاری و پول گذاری خودپرداز و شرکت ماندگار به خاطر تمرکزش روی ماشین‌های اداری حوزه بانکی، حضور یافته است. به گفته وی، همایش و نمایشگاه بانکداری اسلامی مهم‌ترین رویداد حوزه بانک است و آنچه به‌عنوان همایش و نمایشگاه نظام‌های پرداخت وجود دارد،‌ بیشتر بخش پرداخت را پوشش می‌دهد.

گفتنی است نمایشگاه بانکداری اسلامی روزهای دهم و یازدهم شهریورماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برپا بوده و بیش از 30 شرکت داخلی و نمایندگی خارجی از بخش‌های مختلف، در این نمایشگاه حضور دارند.

منبع: فناپ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.