پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
وحیده نورانی، مسئول میز نوآوری پژوهشکده بیمه از ضرورت آیندهپژوهی در صنعت بیمه میگوید / آیندهپژوهی ضرورت است، نه انتخاب
تا پیش از این ساختار سنتی بیمه صرفاً بر پایه فروش و رسیدن به حجم بالایی از سهم بازار بود، اما امروز قاعده بازی در صنعت بیمه به سبب حضور بازیگران جدید تغییر کرده است. حالا فناوریها و روندهای جدید بیمهگری هستند و رقابت ساخت یک تجربه مشتری خاص. امروز صنعت بیمه مانند صنایع مالی دیگر ناگزیر از تندادن به روند برهمزننده فناوری است و شرکتهایی میتوانند به ادامه روند فعالیت خود در سالهای آینده امید داشته باشند که هر روز ورود بازیگران جدید و شرایط نو را با استفاده از گستره وسیع دادهها تخمین بزنند و بر پایه آن به ترسیم استراتژی و نقشهراه آینده خود بپردازند؛ رویکردی به نام آیندهپژوهی که این روزها در صنایع مختلف دنیا اهمیت آن روزبهروز بیشتر نمایان میشود.
هجوم فناوریها و ضرورت آیندهپژوهی
امروز آیندهپژوهی جزء جدانشدنی صنعت بیمه است و قابلیتی مهم برای شرکتهای بیمه برای تبیین استراتژیهای بلندمدت. آیندهپژوهی قابلیتی سازمانی است که به شرکتها این امکان را میدهد که تحولات پیش رو را جلوتر از رقبا پیشبینی کنند و قبل از اتفاق، به راهکارهایی برای آن بیندیشند. آیندهپژوهی در واقع بصیرت و بینشی جدید نسبت به موقعیتهای بازار در آینده است. چه از لحاظ برآورد توسعه بازار و چه منابع و امکانات مورد نیاز.
وحیده نورانی، مسئول میز نوآوری پژوهشکده بیمه، آیندهپژوهی در بیمه را امری ضروری برای شناخت و درک مسائل نوظهور در صنعت بیمه و برخورد با آنها میداند که باید جایگاه خاصی در ساختار شرکتهای بیمه برای آن در نظر گرفته شود.
به عقیده او پیشرفتهای فناورانه از یک سو و از سوی دیگر رویدادهای غیرقابل پیشبینی در زمینههای مختلف، چنان بر رفتار مشتری و سایر خدمات تأثیر دارند که نمیتوان از آینده و واکنش به آن غافل بود.
او با اشاره به موضوع کرونا و غافلگیری شرکتهای بیمه از مسئله بیماریهای همهگیر در اینباره گفت: «بحران جهانی شیوع ویروس کرونا که همه حوزههای کسبوکار و اقتصاد را تحت تأثیر قرار داد، کمبود برخی راهکارهای مدیریت و انتقال ریسک را بیش از پیش آشکار کرد. وضعیتی که در اثر همهگیری کووید 19 در جهان به وجود آمد، پیش از این هرگز پیش نیامده بود و در ارزیابیها و پیشبینیهای تحلیلگران نیز، چنین ریسکی در ردههای آخر اولویت قرار داشت. به همین دلیل صنعت بیمه در این زمینه بسیار غافلگیر شد.»
به عقیده او همهگیری کووید 19 زنگ بیدارباش بزرگی بود برای صنعت بیمه؛ چراکه به شرکتهای بیمه نشان داد خطرات ناشی از رویدادهای مختلف میتوانند سریعتر و باشدتتر از آن چیزی که حتی معتبرترین کارشناسان – اعم از دانشمندان، فناوران، اقتصاددانان یا دیگران – پیشبینی میکردند، آشکار شوند. علاوه بر این، بههمپیوستگی دنیای امروز، همراه با ساختارهای مالی که حاشیه کمی برای خطا دارند، ما را بهطور فزایندهای در برابر این رویدادها آسیبپذیر میکند.
او در اینباره گفت: «متأسفانه، کووید 19 تنها خطر جهانی نیست که ما با آن روبهرو هستیم و مطمئناً بدترین آن هم نیست. رهبران کسبوکار و بهویژه صنعت بیمه، میتوانند نقشی پیشرو داشته باشند، اما برای دستیابی به این هدف، شرکتها باید ریسکهای طولانیمدت پیچیده و بههمپیوستهای را که با آن مواجه هستند، بهتر درک کنند که لازمه آن درک ضرورت آیندهپژوهی است.»
آیندهپژوهی؛ امکانی برای مدیریت ریسک
کرونا درس بزرگی به صنعت بیمه داد؛ اینکه گروههای رهبری غالباً فاقد تخیل هستند و اتفاقات غیرمتعارف احتمالی را رد میکنند. ضمن اینکه پیشبینیها و آیندهپژوهیها یا اصلاً انجام نمیشوند یا خیلی کم و خیلی دیر اتفاق میافتند.
خوشبختانه، چندجانبهگرایی فراتر از تصور نیست و رشد نمایی نوآوری ممکن است چشمانداز ریسک را تغییر دهد. مشاهده ریسک در شرایط سیستمی، به جای رویدادهای مجزا، پتانسیل ایجاد فلسفهای متمرکز بر هشدار اولیه و اصول احتیاطی را دارد.
وحیده نورانی با اشاره به قابلیت استفاده از فناوریهای روز در صنعت بیمه و ترسیم آینده گفت: «امروز در عصر کلاندادهها، هوش مصنوعی و بسیاری از فناوریهای تسهیلکننده، پرداختن به آینده و پیشبینی بسیار سهلتر از هر زمان دیگری شده است. منابع و جریانهای روبهرشد داده، زمانی که با تجزیهوتحلیل و پیشبینی ترکیب میشوند، رویکردهای جدیدی را برای مدیریت سیستمها و ریسکها تسهیل میکنند. زیرساختهای مربوط به حسگرهای مستقر در محل ریسک، جریانهای داده بلادرنگ و تجزیهوتحلیل پیشبینیکننده که امکان این پیشرفتها را فراهم میکند نیز برای پیشبینی و مدیریت ریسکهای بسیار خاص استفاده میشوند.»
تأثیر رفتار مشتری بررویکردهای آینده
در دنیای امروز زندگی مشتریان پیچیده است و نیازهای پوشش ریسک آنها نیز پیچیدهتر. در حال حاضر همه چیزی که مشتریان نیاز دارند، برای محافظت در برابر ضرر است و این نیازها به اندازه شخصیت آنها منحصربهفرد است. در این میان بیمهگران باید از فناوری برای استفاده از دادهها و تجزیهوتحلیل و پیشبینی استفاده کنند تا مشتریان خود را بهتر بشناسند و به یک چهارچوب مشتریمحور تغییر رویکرد دهند.
به عقیده وحیده نورانی این تغییر، بینشهای جامع مورد نیاز برای دریافت پوشش مناسب در محدوده های مناسب را به مشتریان ارائه میدهد و تجربیات جدیدی را برای مشتریان خلق میکند که همان راهکارهای شخصیسازیشده بیمهای هستند. او در اینباره گفت: «فناوری و دادهها امکان ارائه محصولاتی را فراهم میکنند که به محض بروز فاجعه قابل پیادهسازی هستند و میتوانند تا حدی به کمک مردم آسیبدیده بشتابند.»
مسئول میز نوآوری پژوهشکده بیمه، خروج از سیستمهای موروثی، سرمایهگذاری در زیرساختها و اولویت قائلشدن برای پیشگیری به جای واکنش و انفعال را حلقه مفقوده صنعت بیمه میداند که میتواند با قرار گرفتن تیمهای تخصصی آیندهپژوهی در کنار فناوران و متخصصان دادهکاوی، آیندهای درخشان را برای صنعت بیمه رقم بزند؛ آیندهای که سنگ بنای آن امروز باید گذاشته شود.