راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ارزش بازار رمزارزها چیست؟

موقعیتی که برایتان مثال می‌زنم را تصور کنید؛ فرض کنید برای خرید یک رمزارز یا به‌طور کلی هر ارزی وارد حساب کاربری خود در پلتفرم مورد نظر می‌شوید و با فهرست بلندبالایی از ارزها مواجه می‌شوید. فکر می‌کنید چه فاکتورهایی شما را به خرید یک ارز ترغیب می‌کند؟ اصلاً چرا این فاکتورها اهمیت دارند؟ بر چه اساسی پتانسیل یک ارز را بیشتر می‌دانید؟ تمامی این سؤالات ممکن است در یک‌ لحظه از ذهن‌تان گذر کند. در حقیقت نمی‌توان به‌ تمامی این سؤالات یک پاسخ روشن و مستقیم داد، اما به این نکته توجه کنید که بسیاری عوامل در کنار هم می‌توانند جواب سؤال شما را تشکیل دهند. اقتصاد درست مثل یک ساعت با سازوکار منحصربه‌فرد خودش است که چرخ‌دنده‌های آن شامل تمامی عوامل و بازیگران این حوزه می‌شود. یکی از همین چرخ‌دنده‌ها ارزش بازار یا به‌اصطلاح مارکت‌کپ یک ارز است. لازم به ذکر است که در این مطلب، مارکت‌کپ در چهارچوب رمزارزها بررسی می‌شود.

ارزش بازار (Market Capitalization) یا به‌اختصار Market Cap، شامل ارزش و قیمت تمامی سکه‌های در گردش است. به‌عنوان‌ مثال اگر به صفحه جزئیات بیت‌کوین در پلتفرم رمزینکس مراجعه کنید، متوجه می‌شوید ارزش بازار بیت‌کوین شامل قیمت کل تمامی بیت‌کوین‌هایی است که در حال حاضر در گردش‌اند. این رقم حاصل‌ضرب تعداد سکه‌ها در قیمت آن است و به‌طور کلی دید بسیار مناسبی از ریسک، بزرگی و نقدشوندگی یک بازار ارائه می‌دهد.

بر خلاف سهام کمپانی‌ها که در آن سرمایه‌گذاران به سه دسته تقسیم می‌شوند، بازار رمزارزها یک بازار نوین است و به‌ گونه‌ای نیست که بتوان سرمایه‌گذاران را در چهارچوب آن دسته‌بندی کرد. یکی از دیدگاه‌هایی که نسبت به ارزش بازار وجود دارد، این است که با توجه‌ به این مفهوم، می‌توانیم به پایداری بازار یک رمزارز دست بیابیم. پس نتیجه می‌گیریم زمانی که یک ارز، ارزش بازار بالاتری دارد، به نسبت سایر ارزها از پایداری بیشتری برخوردار است. رمزارزهایی که دارای ارزش بازار پایین‌تری هستند به بازار حساسیت بیشتری دارند و می‌توانند سود بیشتر و در عین‌ حال ضرر بیشتری برای شما به ارمغان بیاورند.

خاطرتان باشد که به‌دلیل نوین‌بودن این بازار، همچنان ممکن است شاهد نوسان در قیمت رمزارزهایی که ارزش بازار بالاتری دارند نیز باشیم؛ چراکه اساساً این بازار همچنان پایدار نشده است. ارزش بازار یک رمزارز می‌تواند پتانسیل رشد و امنیت خرید آن را برای ما مشخص کند. شما با داشتن دانش کافی در مورد همین مفهوم می‌توانید در سرمایه‌گذاری‌های خود، آگاهانه‌تر رفتار کنید.

به‌طور کلی ارزش بازار رمزارزها به سه دسته تقسیم می‌شود:

  1. رمزارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم که دارای ارزش بازار بالای 10 میلیارد دلار هستند. سرمایه‌گذاری در این رمزارزها اغلب، کم‌ریسک تلقی می‌شود؛ چراکه آنها رشد ثابتی دارند و اغلب از نقدشوندگی بالایی برخوردار هستند، به عبارت دیگر حتی اگر افراد زیادی این رمزارزها را بفروشند، قیمت آن چندان جابه‌جا نمی‌شود.
  2. رمزارزهایی با اندازه متوسط دارای ارزش بازاری بین 1 تا 10 میلیارد دلار هستند و در حالی‌ که افزایش قیمت بالقوه به‌طور کلی محتمل است، ریسک بالایی نیز دارند.
  3. دارایی‌های کوچک دارای ارزش بازار کمتر از 1 میلیارد دلار هستند و بر اساس احساسات بازار، بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر نوسانات چشم‌گیر دارند.

حال از خود می‌پرسید که کدام دسته مناسب سرمایه‌گذاری است؟ برای پاسخ به این سؤال موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • نقدشوندگی: بازارهای بزرگ، نقدشوندگی بالاتری نسبت به بازارهای کوچک دارند.
  • مقاومت بازار: در بازارهای بزرگ، مقاومت نسبت به تغییرات عمدی بالاست و سرمایه عظیمی برای بالابردن یا پایین‌آوردن قیمت‌ها نیاز است. این فاکتور سبب می‌شود بازارهایی که مقاومت بالاتری دارند، جلوی رشد سریع قیمت و سودآوری یک ارز را بگیرند. در نتیجه ارزش بازار بالا مساوی است با سود کمتر و بالعکس.
  • ریسک: مارکت‌کپ‌های کوچک ریسک بالا و مارکت‌کپ‌های بزرگ ریسک کمتری دارند.

با همه این تفاسیر فراموش نکنید که ارزش بازار به‌تنهایی معیار کافی برای مقایسه رمزارزها نیست، اما آشنایی با همین مفهوم به شما کمک می‌کند تا در سرمایه‌گذاری موفق‌تر عمل کرده و استراتژی درست و متناسب با شرایط خود را انتخاب کنید. برای سرمایه‌گذاری در رمزارزهای مطرح این روزها می‌توان به رمزینکس مراجعه کرد و با بررسی جزئیات رمزارزها از جمله ارزش بازار، فرصت سرمایه‌گذاری سودآور را به دست آورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.