راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

واکاوی صحبت‌های رئیس کل بیمه مرکزی در دهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه / تأکید پرابهام نهاد ناظر بر گسترش فعالیت اینشورتک‌ها

مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی ایران در سخنرانی خود در دهمین همایش بین‌المللی بیمه و توسعه، بر لزوم به‌کارگیری نوآوری در صنعت بیمه کشور دوباره تأکید کرد و توسعه دانش‌بنیان‌ها را از راهکارهای اصلی تحول در صنعت بیمه کشور دانست. به گفته او، امروز صنعت بیمه نیاز به نوآوری و بلوغ در تحول دیجیتالی دارد و اقتصاد و تحول دیجیتالی هم در اقتصاد دانش‌بنیان ریشه دارد.

او با تأکید بر نقش اینشورتک‌ها، آنها را هموارکننده مسیر نوآوری در صنعت بیمه تلقی کرد و یادآور شد این فقط اینشورتک‌ها هستند که بازار بیمه را به نفع مردم تغییر می‌دهند. به گفته او شناخت کامل صنعت بیمه، دارابودن دانش بیمه‌ای و بالابردن شفافیت در کنار گسترش فناوری‌های نوین مالی به اینشورتک‌ها کمک می‌کند بازار بیمه را به شکلی مثبت و ارزنده اداره کنند و مردم نیز از این تسهیلات بیشتر بهره‌مند شوند.

بهزادپور با اشاره به اینکه صنعت بیمه در بهبود فضای کسب‌وکار آحاد جامعه و به‌ویژه فعالان اقتصادی پیشتاز است، معتقد است که صنعت بیمه امروز در مولفه‌هایی نظیر ثبات اقتصادی، توسعه سرمایه‌گذاری و تجهیز منابع کشور نقش غیرقابل انکاری دارد.

به گفته رئیس کل بیمه مرکزی، تقویت نگاه بلندمدت به بازارهای مالی و مدیریت ریسک‌های متنوع اقتصادی با روش ارتقای سطح ایمنی، همچنین کاهش فعالیت‌های خطرآفرین از دیگر مأموریت‌های صنعت بیمه به شمار می‌رود.


تکرار آمار و اعداد و ارقام


رئیس بیمه مرکزی قسمتی از سخنرانی خود را نیز چون همیشه به اعلام اعداد و ارقام به‌دست‌آمده در صنعت بیمه کشور اختصاص داد و آماری را مطرح کرد که در سالنامه آماری بیمه مرکزی نیز به آن اشاره شده بود.

به گفته او، در سال ۱۴۰۰ میزان حق بیمه تولیدی صنعت بیمه بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان است که ۶۵ هزار میلیارد آن صرف پرداخت خسارات و مابقی آن در بخش‌های مولد اقتصادی سرمایه‌گذاری شده است.

بهزادپور با اشاره به آخرین دستاوردهای صنعت بیمه کشور از تولید حق بیمه هفت‌ هزار میلیارددلاری در دنیا خبر داد و اظهار داشت: «از مجموع حق بیمه تولیدی در جهان، قریب به چهار هزار میلیارد دلار آن مربوط به بیمه‌های غیر زندگی است که حدود پنجاه درصد آن به بخش درمان اختصاص دارد.»
رئیس شورای عالی بیمه با تأکید بر نقش صنعت بیمه در افزایش تولید ناخالص ملی ابراز امیدواری کرد صنعت بیمه کشور در این حوزه بیش از پیش تلاش کند.
او اشتغال‌زایی پایدار را از دیگر دستاوردهای صنعت بیمه ارزیابی کرد و افزود: «علاوه بر کارآفرینی صنعت بیمه به‌صورت غیرمستقیم، در حال حاضر ۳۶ شرکت بیمه با حدود ۲۰۰هزار نیروی انسانی در بخش‌های شبکه فروش، کارگزاری‌ها، بازاریابی و ارزیابان خسارت در کشور فعالیت می‌کنند.»


حمایت از ضریب نفوذ دودرصدی


رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه سخنان خود از ضریب نفوذ دودرصدی صنعت بیمه کشور خبر داد؛ موضوعی که امروز پاشنه آشیل صنعت بیمه کشور تلقی می‌شود و نهاد ناظر در هر بار صحبت از آن برای بهبود اوضاع نامطلوب ضریب نفوذ بیمه در کشور از امیدواری به بهبود آن صحبت می‌کند و کمتر از این که چطور صنعت بیمه باید مسیر طولانی رسیدن به هدف‌گذاری رشد هفت‌درصدی را طی کند.

رئیس کل بیمه مرکزی روز گذشته در همایش روز ملی بیمه به‌صراحت اعلام کرد حق بیمه سرانه در ایران به نسبت منطقه از شرایط قابل قبولی برخوردار است و با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، این آمار روند رو‌به‌رشدی تجربه خواهد کرد.

مجید بهزادپور نه فقط در سخنرانی روز بیمه که در نشست خبری خود نیز که روز گذشته در جمع رسانه‌های تخصصی بیمه حاضر شده بود به دفاع از رقم کمتر از دودرصدی ضریب نفوذ بیمه پرداخت و دلیل پایین‌آمدن آن از یک سال گذشته به زیر دودرصد را نه به عملکرد صنعت بیمه که به شرایط اقتصادی کشور نسبت داد. بهزادپور معتقد است در یک سال آینده ضریب نفوذ بیمه در کشور به رقمی بالای ۳.۵ درصد خواهد رسید.

رئیس شورای عالی بیمه، سهم بخش غیردولتی از بازار بیمه کشور را بالغ بر ۷۵ درصد عنوان کرد و گفت: «حق بیمه تولیدی صنعت بیمه در هفت ماه نخست سال جاری با رشد ۶۲درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز ۹۷ هزار میلیارد تومان گذشته است.»


تحول؛ کلیدواژه اصلی


سکاندار نهاد ناظر صنعت بیمه که در میان صحبت‌هایش هرازگاهی از کلیدواژه تحول و نظارت هوشمند در روند بیمه‌گری کشور استفاده می‌کرد از پیاده‌سازی شیوه نظارت هوشمند در نهاد ناظر به‌عنوان یکی از اقدامات اساسی این نهاد در آینده نزدیک صحبت به میان آورد و اجرای پروژه ارزیابی آنلاین خسارت، موسوم به «بیمانی» را نقطه عطف بزرگ این مسیر دانست.

بهزادپور همچنین از ایجاد زمینه قانونی برای انتشار اوراق بهادار بیمه‌ای، طرح تعمیم پوشش بیمه‌های تکمیلی درمان، ارائه خدمات الکترونیکی کروکی تصادفات و توسعه مرکز داده پشتیبان به‌عنوان دیگر برنامه‌های نهاد ناظر صنعت بیمه یاد کرد.
رئیس کل بیمه مرکزی در پایان صحبت‌هایش به صورت فهرست‌وار از افزایش سهم بیمه‌های زندگی گفت و از اصلاح قوانین و آیین‌نامه‌ها، تداوم کاهش بیمه اتکایی و اجباری، تلاش برای حذف عوارض دریافتی و تأسیس مرکز داوری بیمه‌ای صحبت کرد.


ابهام در روند تعامل با نوآوران


صحبت‌های رئیس کل بیمه مرکزی که اولین تجربه حضور او در این روز در مقام ریاست نهاد ناظر بود با ضرباهنگی پیش رفت که کمتر کسی دیروز از او انتظار داشت. شنیدن صحبت‌هایی که در دوره 9ماهه حضور او بارها و بارها شنیده شده بود نتوانست برای فعالان حوزه نوآوری و فناوری که به امید به میان آمدن صحبت‌هایی از جنس راهگشایی و تسهیل به همایش آمده بودند، امیدوارکننده باشد. رئیس کل بیمه مرکزی نه در سخنرانی خود که در نشست خبری با اهالی رسانه نیز با جانب احتیاط به بیان مواضع بیمه مرکزی پرداخت. برخلاف انتظاری که فعالان اکوسیستم نوآوری داشتند، بهزادپور نه صحبتی از نحوه اجرای نظارت هوشمند کرد و نه از تعامل با کارگروه اقتصاد دیجیتال و روند اصلاح آیین‌نامه‌ کارگزاران برخط صحبت به میان آورد؛ ابهامی بزرگ که هنوز فعالان حوزه فناوری بیمه با آن روبه‌رو هستند. او فقط در پایان نشست خبری، اشاره‌ای کوتاه و گذرا به مسئله سوئیچ بیمه کرد و آن را تنها اهرم نظارت بیمه مرکزی خواند که باید با توجه به قوانین موجود اصلاح شود. با این اوصاف باید منتظر نحوه تعامل کارگروه اقتصاد دیجیتال با نهاد ناظر بیمه در روزهای آینده باشیم و سرنوشتی که در نهایت برای سوئیچ جنجالی صنعت بیمه رقم می‌خورد.

منبع بیمه دیجیتال
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.