راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی کتاب مجموعه قوانین و مقررات مبتنی بر فضای مجازی / راهنمای حقوقی فعالان حوزه فضای مجازی

ماهنامه عصر تراکنش / فضای مجازی واژه‌ای است که این روزها از زبان مسئولان و مقامات دولتی زیاد شنیده می‌شود. مجموعه‌های مختلف حاکمیتی تلاش می‌کنند تا با وضع قوانین و مقررات بتوانند نظارت و کنترل بیشتری بر این فضا داشته باشند و تا آنجا که ممکن است فعالیت در این فضا را تحت قانون درآورند؛ البته ماهیت این حوزه به قدری پویاست که قوانین و مقررات نمی‌توانند همه جنبه‌های آن را پوشش دهند.

ازاینجا می‌توانید کتاب مجموعه قوانین و مقررات مبتنی بر فضای مجازی را خریداری کنید

فضای مجازی روزبه‌روز ابعاد جدیدتری را به خود می‌گیرد؛ به‌نحوی که می‌توان گفت زندگی افراد به‌صورت مجازی در این فضا نیز استمرار دارد و علاوه‌ بر اینکه به نیازی مهم برای فرد و جامعه بدل شده، امکان کنشگری را نیز به کاربران این فضا داده است. پس زندگی علاوه‌ بر اینکه در دنیای واقعی جریان دارد، در فضای مجازی نیز استمرار دارد و همه قواعد و رفتارهایی که در دنیای واقعی انتظار می‌رود، در فضای مجازی نیز امکان ظهور و بروز دارد. این رفتارها را می‌توان هم داخلی و هم خارجی دانست. پس می‌توان گفت، امروزه با گسترش فناوری‌ها و فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی جدید که باعث ارتباطات زیادی بین افراد می‌شود، ضرورت داشتن دانش استفاده از این ابزارها و نرم‌افزارها و همچنین تدوین قواعد حاکم بر زیست در این فضا بیشتر محسوس است. به‌علاوه نکته حائز اهمیت این است که هر کدام از وسایل ارتباطی نوظهور و هر نرم‌افزاری که تولید می‌شود، فلسفه و قوانین خاص خود را دارد، ضمن اینکه انتقال‌دهنده نوعی فرهنگ در لایه‌های عمیق‌تر است؛ فرهنگی که در بسیاری از موارد تناسبی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما ندارد.

پیشرفت روزافزون نوآوری به همراه فناوری‌های گوناگون مخصوصا فناوری ارتباطات و اطلاعات که منجر به ایجاد شبکه‌های مبتنی بر ارقام رایانه‌ای (دیجیتالی) شده است، باعث شده بسیاری از مناسبات و شئون زندگی نیز متاثر از این پیشرفت‌های بشری شود.

از دیگر سو تبیین ارتباطات و نظم‌بخشی به ارتباطات بازیگران این عرصه در سطوح مختلف نیز نیازمند قانون‌گذاری و ممیزی‌های پی‌درپی فعالیت‌هاست، این امر بدان سان مهم می‌نمایاند که در کشورهای مختلف دنیا من‌جمله ایران مراجع ذی‌صلاح قانونی اقدام به تدوین و تصویب قوانین گوناگونی در این‌باره کرده‌اند و نکته آنکه این قوانین محلی با نیم‌نگاهی به قواعد بین‌‌المللی تنظیم یافته است، حال آنکه در ایران نیز مطابق ماده ۳ قانون تجارت الکترونیکی مصوب ۱۳۸۲، در تفسیر این قانون همیشه باید به خصوصیت بین‌المللی، ضرورت توسعه‌هماهنگی بین کشورها در کاربرد آن و رعایت لزوم حسن نیت توجه کرد. از این‌ رو در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران نیز به علت اهمیت و جایگاه این عرصه مراکز مهمی در راستای مدیریت این فضا که موسوم به فضای مجازی است، ایجاد شده است.

شورای عالی فضای مجازی یکی از مراکز مهمی است که در خصوص سامان‌‌دادن به این فضا ایجاد شده است. در بند 10 حکم انتصاب اعضای شورای عالی فضای مجازی که توسط مقام معظم رهبری صادر شده، آمده: این شورا  موظف است در خصوص تدوین و تصویب نظام‌های امنیتی، حقوقی، قضایی و انتظامی مورد نیاز در فضای مجازی اهتمام ورزد، از دیگر سو به علت فقدان وجود یک مجموعه کامل از قوانین موجود مرتبط با فضای مجازی بسیاری از حقوقدانان و قانوندانان و همچنین مراجع درگیر با قواعد این فضا آشنا نبوده و  به‌صورت منسجم به قوانین موجود دسترسی ندارند و این امر باعث می‌شود تا در توسعه و تفسیر فعالیت‌ها و یا رفع و دفع دعاوی داخلی و بین‌المللی با تزاحماتی مواجه شویم.

نویسندگان این کتاب با عنایت به اشراف بیش از 10ساله به این فضا و شناخت فنی موضوعات مستحدثه و همچنین آشنایی دانشگاهی و حقوقی با قواعد و قوانین مصوب و مصرح، بر آن شدند تا با تجمیع کلیه قوانین مرتبط با حوزه فضای مجازی، قدمی هرچند کوچک در راستای همیاری و همکاری با زیست‌بوم فعال در این عرصه برداشته و بستری را برای رشد بیش از پیش فهم قانونی این عرصه فراهم كنيم.

مجموعه قوانین فضای مجازی با تجمیع تمامی قوانین و مصوبات موجود در عرصه فضای مجازی کوشیده است تا با عینیت‌بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری بستری را فراهم كند تا قانون‌گذاران، قانون‌خوانان، تصمیم‌گیرندگان قضایی و پژوهشگران حقوقی بتوانند با مراجعه به این مجموعه تمامی نیازهای قانونی خود را در خصوص فهم و اطلاع حقوقی مرتفع کرده و گامی رو به جلو را در راستای تعالی‌بخشی به نظامات موجود بردارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.