پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بانک مرکزی هنوز سازوکار پرداخت در پیامرسانها را ابلاغ نکرده / سروش میخواهد مسیر ویچت چین را برود
مدیر پیامرسان سروش با بیان اینکه پس از گذشت ۹ ماه از ابلاغ سند حمایت از پیامرسانهای بومی توسط شورای عالی فضای مجازی میگذرد، گفت: «هنوز برخی ارگانها به وظایف خود عمل نکردهاند.»
بانک مرکزی هنوز سازوکار پرداخت در پیامرسانها را ابلاغ نکرده
به گزارش تابناک، سید جعفر خورشاد درباره اینکه شعارهای حمایت از پیامرسانهای بومی تا چه اندازه محقق شده است، گفت: «بحث حمایت از پیامرسانهای بومی بر اساس سند مصوب شورای عالی فضای مجازی مطرح شد که طبق آن، بسیاری از سازمانها و وزارتخانهها موظف به ایفای نقش حمایتی هستند.»
مدیر پیامرسان سروش افزود: تاکنون بسیاری از همین ارگانها نظیر بانک مرکزی و قوه قضاییه که پاشنه آشیل در حوزه حمایتی بهحساب میآیند، به وظایف خود در راستای این سند عمل نکردهاند اما در مقابل وزارت ارشاد بحثهای فرهنگی را در دستور کار قرار داده و مذاکراتش را شروع کرده است.»
وی خاطرنشان کرد: «وزارت ارتباطات هم ارائه فضا برای استقرار تجهیزات، یکسوم کردن قیمت پهنای باند برای پیامرسانهای داخلی به نسبت نرخ اینترنت و حمایت مالی پنج میلیارد تومانی را داشته است.»
وظایف بانک مرکزی در ابلاغیه سند مصوب شورای عالی فضای مجازی شفاف شده
خورشاد در پاسخ به این سؤال که نحوه حمایت قوه قضاییه و بانک مرکزی از پیامرسانهای داخلی باید به چه شکل باشد، گفت: «تمامی وظایف و مسئولیتها در ابلاغیه سند مصوب شورای عالی فضای مجازی بهصورت شفاف مشخص شده است؛ بهعنوانمثال از خرداد ماه سال ۱۳۹۶ بانک مرکزی موظف بوده ظرف دو ماه سازوکار اجرایی پرداخت در پیامرسانها را تهیه و ابلاغ کند اما بیش از ۹ ماه است که از این ابلاغیه خبری نیست.»
حکم جلب مدیرعامل سروش صادر شده است
وی ابراز کرد: «قوه قضاییه هم باید به شفافسازی قانونهای مرتبط با این حوزه بپردازد زیرا در حال حاضر خود ما بهعنوان ارائهدهنده سرویس و بستر ارتباطی با برخی موضوعات و قوانین نظیر پلیس فتا مشکل و گیر داریم؛ اخیراً هم حکم جلب سیار بنده به خاطر موضوعی که پلیس فتای اصفهان پیگیر آن بوده صادر شده است.»
خورشاد درباره مهمترین گامهای حمایتی که باید از این پس توسط ارگانها و مسئولان کشور برداشته شود نیز گفت: «قطعاً مُسکن کوتاهمدت فایدهای ندارد و بحثهای بلندمدت برای حمایتها مطرح است؛ در برنامههای میانمدت هم باید توجه به مباحث تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک گنجانده شود و ارائه سرویسهای الکترونیکی را به پیامرسانهای داخلی محول کنند. تنها در این صورت است که مدل درآمدی پیامرسانها استخراج میشود.»
او با بیان اینکه تا پیامرسانهای بومی خودگردان نشوند، نمیتوانند در ادامه مسیر خود موفق باشند، گفت: تمامی این امور حمایتی باعث میشود تا اطمینان خاطری برای سرمایهگذار پیامرسانهای داخلی نیز حاصل شود تا دیگر شاهد این پرسش «از کجا معلوم که شما فیلتر نشوید؟» از سمت آنها نباشیم.»
همکاری فونپی و سروش
خورشاد رسالت پیامرسان سروش را «ارائه سرویس و محتوای رسانهای» عنوان کرد و گفت: «سرویسهای بسیاری در حوزه الکترونیکی وجود دارد که بهعنوانمثال یک مورد از آنها «فونپی» برای پرداخت در وسایل حملونقل عمومی است که مذاکراتی را با آن انجام دادهایم تا بسترش را داخل سروش هم عرضه کند.»
سروش در بحث پرداخت مدل ویچت را دنبال میکند
وی تصریح کرد: «پیامرسان ویچت در چین بهواسطه شکل گرفتن مدل درآمدیاش از طریق بارکدهای دوبعدی پرداخت، اکنون به بیش از یک میلیارد کاربر رسیده که ما نیز برای ادامه راه باید به همین شکل رفتار کنیم.»