پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بانکداری الکترونیکی آن هم به سبک بانکهای وطنی
دولتها و شرکتهای جهانی خرد و بزرگ همگی در عصر حاضر و با بروز بحرانهای مالی و اقتصادی سعی در کاهش هزینههای خود دارند. اکثر بانکهای مطرح و نیمه مطرح دنیا به خوبی فهمیدهاند که زمان دایر کردن شعب فیزیکی و صرف هزینههای بالا به سر آمده است. دلیل این امر بالا رفتن مخارج به سبب هزینه خرید یا اجاره فضای شعب، هزینه نیروهای انسانی، تجهیز شعبه و… است.
در این بین بانکداری الکترونیکی یا اینترنتی بهترین ابزار جایگزین برای کاهش هزینهها به شمار میرود. چنانکه بانکهای مطرح دنیا اکنون تلفن همراه و اینترنت را جایگزین نیروی انسانی کردهاند.
تلفن همراه در کشورهای توسعه یافته خود تبدیل به بانک شده و پرداخت موبایلی دیگر به یک امر معمولی برای کاربران تبدیل شده است. در کنار این ابزار میتوان به کارتهای اعتباری و اینترنت نیز اشاره داشت که خود به شعبهای از بانکها مبدل شدهاند.
به دلیل زیرساخت قوی و آینده نگری مناسب از سوی این کشورها هزینه بانکداری به شدت افت کرده و بانکها فارغ از هزینههای مضاعف و غیر ضرور به دنبال کسب سپردههای بیشتر و رونق هستند.
در کشورمان نیز بانکها کمی دیر به فکر بهره گیری از شیوههای نوین بانکداری افتادهاند. در حال حاضر بانکهای کشور در حد پرداخت قبوض، انتقال وجوه، صورتحساب گیری و رؤیت موجودی در بانکداری الکترونیکی فعال هستند. همین خدمات نیز هر از چند گاهی به دلایلی چون افزایش بار و ترافیک، اختلال شبکه شتاب و اینترنت و محدودیتهای خارج از اراده بانکها مختل میشوند.
در حال حاضر بسیاری از عابر بانکها در کشورهای توسعه یافته دو عمل دریافت و پرداخت وجوه را انجام میدهند اما در کشور، تنها مشتریان میتوانند پول از این دستگاهها برداشت کنند. اگر همین دریافت پول در عابر بانکها عملی شود بسیاری از مراجعات حضوری مردم به شعب خاتمه مییابد.
متأسفانه نبود یک شبکه یکپارچه در میان بانکها باعث شده تا هر بانکی برای خود شبکه تلفن بانک یا اینترنت بانک جداگانه راهاندازی کند و در این بین مشاهده میشود که به دلیل ضعف امنیت بانک مرکزی انتقال وجوه از طریق اینترنت را فقط برای مشتریان همان بانک مجاز میکند.
اگر بخواهیم به معضلاتی چون ترافیک، هزینههای جاری شعب و کاهش تبادل کاغذ فائق بیاییم، چارهای جز استفاده از بانکداری الکترونیکی نداریم. این مهم نیز به هماهنگی میان بانکها و سرعت بخشیدن به اجرای طرحهای الکترونیکی از سوی بانک مرکزی بستگی دارد.
منبع: جوان آنلاین