راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آغاز به کار مرکز نوآوری‌های بانک سپه از اوایل سال آینده

پنل معرفی بوم بانکداری باز بانک سپه در جشنواره وب و موبایل برگزار شد. در این پنل بر این موضوع تاکید شد که بانک سپه از طریق مرکز نوآوری‌های خود پذیرای استارت‌آپ‌هاست تا علاوه‌بر ارائه راه‌حل‌های نوآورانه توسط آنها زیرساخت‌های بانکی از طریق بستر بانکداری باز، در اختیار آنها قرار بگیرد. در بحث سرمایه‌گذاری هم این بانک برروی ایده‌های مطلوب سرمایه‌گذاری می‌کند. ناگفته نماند مرکز نوآوری بانک سپه در اوایل سال آینده راه‌اندازی می‌شود.

مجتبی رییس‌صفری، کارشناس کسب‌وکار بانک سپه، با اشاره به استراتژی‌ها، زیرساخت‌ها و چگونگی تعامل این بانک با کسب‌وکارهای فین‌تک و استارت‌آپ‌ها گفت: «این استراتژی‌ها توسط هیات مدیره بانک سپه تصویب شده است و زیرساخت‌ها به‌عنوان یک پلتفرم بانکداری باز یا API های بانک سپه درحال پیاده‌سازی است. ما API های پرداخت، عمومی و تخصصی در حوزه بانکداری تجاری را برای ارائه راه‌حل‌های مناسب که از سوی کسب‌وکارهای فین‌تک یا استارت‌آپ‌ها ارائه می‌شود، بررسی می‌کنیم تا بتوانیم محصولات نوآورانه را به شرکت‌ها و مشتریان شخصی و تجاری خودمان ارائه دهیم.»

او ادامه داد: «درحال حاضر چند API را راه‌اندازی کرده‌ایم و درگیر پلتفرم اختصاصی خودمان هستیم تا API ها را از طریق آن توسعه دهیم. درحال حاضر تعدادی از API ها را داریم و می‌توانیم آنها را ارائه بدهیم اما پلتفرم اختصاصی که API خاص برروی آن گذاشته شود تا اوایل سال آینده ایجاد می‌شود. درحال حاضر با دو استارت‌آپ فعال در حوزه پرداخت و شبکه مالی همکاری می‌کنیم و به احتمال زیاد در اوایل سال آینده محصولاتی مشترکی را با آنها ارائه خواهیم داد.»

رییس‌صفری با اشاره به حمایت از استارت‌آپ‌ها گفت: «ما می‌توانیم از استارت‌آپ‌هایی که در حوزه B2B ایده‌های نوآورانه دارند، حمایت کنیم. خیلی از بانک‌ها API های عمومی یا اختصاصی را در حوزه مشتریان خرد ارائه می‌دهند اما ما به دنبال API هایی هستیم که استارت‌آپ‌ها را وارد تعاملات کسب‌وکار B2B کنند؛ این سرویس‌ها بسیار خاص است و ما آنها را ارائه می‌دهیم. بنابراین می‌توانیم سرویس‌ها نوآورانه‌ای که در حوزه بانکداری تجاری و شرکتی است را به استارت‌آپ‌ها ارائه دهیم و محصولات نوآورانه داشته باشیم.»

کارشناس کسب‌وکار بانک سپه ادامه داد: «در مباحث مربوط به بزرگ داده در سازمان‌ها، در حوزه فروشگاهی و بحث بازپرداخت با مسائلی مواجه هستیم که می‌توانیم آنها را مدیریت کنیم و توسعه دهیم. ما به دنبال ایده هستیم و اینکه تیم‌های قوی وجود داشته باشد تا بتوانیم روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم. تیم‌های بسیاری وجود داشته‌اند که محصول خوبی را ارائه داده‌اند اما نتوانسته‌اند آن را متناسب با نیازهای بازار توسعه دهند.»

رییس‌صفری با اشاره به مباحث رگولاتوری در حوزه فین‌تک، گفت: «یکی از مباحث بسیار مهم برای استارت‌آپ‌ها یا کسب‌وکارهای فین‌تک که با بانک کار می‌کنند این است که تحت رگولاتوری بانک قرار می‌گیرند. یکی از تاکیدات بانک مرکزی این است که استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فین‌تک تحت نظر زیرمجموعه‌های بانک مرکزی باشند. درحقیقت بانک مرکزی مباحث مربوط به نظارت را به زیرمجموعه‌های خود داده است.»

او با تاکید بر اینکه در فین‌تک نباید به دنبال استقلال باشیم، گفت: «اگر یک کسب‌وکار فین‌تک با پنج یا حتی 10 هزار کاربر کار کند، در آینده هم همین افق را دارد اما وقتی با یک بانک وارد تعامل شود این وضعیت متفاوت خواهد بود. برای مثال بانک سپه 40 میلیون کارت صادر کرده است، بیش از 20 میلیون مشتری دارد و در روز 43 میلیون تراکنش دارد. این یعنی بانک سپه بازار بزرگی است و امکان ایجاد مباحث نوآورانه‌تر در آن وجود دارد. ما در بانک به دنبال مالکیت کسب‌وکارهای فین‌تک و استارت‌آپ‌ها نیستیم بلکه به دنبال راه‌هایی برای تعامل با آنها هستیم تا وارد اکوسیستم ما شوند. از مزایا و ارزش‌های موجود بهره ببرند، به مشتریان ما سرویس ارائه دهند و ما هم بتوانیم منابع خود را در این زمینه تأمین کنیم.»

کارشناس کسب‌وکار بانک سپه با بیان اینکه تمرکز ما بیشتر برروی ایده‌هاست گفت: «ما به‌دنبال ایده‌هایی هستیم که بتواند مسائل ما را حل کند و دیگر اینکه با استارت‌آپ‌ها تعامل کنیم. یکی از مسائل استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری است. مباحث مربوط به بازاریابی بسیار مهم است، خیلی از تیم‌های فعال در این حوزه ایده‌های خوبی دارند اما نمی‌توانند بازاریابی کنند. درحال حاضر استارت‌آپ‌های فعال و بزرگ در کشور ما ایده‌های موفق را از سایر کشورها آورده و در ایران پیاده‌سازی کرده‌اند. ما در بحث سرمایه‌گذاری خطرپذیر هم وارد شده‌ایم، چیزی که در استارت‌آپ‌ها مغفول مانده است و در کشور ما رخ نمی‌دهد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.