راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آتش‌فشان نیمه‌خاموش استلار / نگاهی به آغاز به کار شبکه استلار

ماهنامه عصر تراکنش / با اینکه استلار در ابتدا روی شبکه ریپل سوار بود، اما اینکه بدانیم استلار بهتر از ریپل است یا نه، بستگی به این دارد که برای چه مواردی می‌خواهید از این دو شبکه استفاده کنید. اگر هدف از ساخت ریپل، صرفا پوشش دادن موسسات مالی و غول‌های بانکداری بود، اما استلار بیشتر برای ارائه سرویس به مردم عادی جامعه ساخته شد و این پتانسیل را دارد تا بتواند فرایند انجام تراکنش‌های فردبه‌فرد در مقیاس جهانی را بازسازی کند. پیش‌بینی‌های جالب و شنیدنی از آینده استلار و همین‌طور ارز این شبکه به نام لومن شده است که حتی زودتر از آنچه فکرش را می‌کنید، می‌تواند پابه‌پای ارزهای بزرگ حال حاضر، رقابت کند.

 

آغاز به کار شبکه استلار

استلار یک پروتکل منبع‌باز برای تبادل پول است که جد مک‌کیلب و جویس کیم آن را در سال 2014 راه‌اندازی کردند و شرکت خصوصی بنیاد توسعه استلار هم از پروتکل استلار پشتیبانی می‌کند. سرورهای استلار پیاده‌سازی نرم‌افزار پروتکل را اجرا می‌کنند و از اینترنت برای اتصال و ارتباط با دیگر سرورهای استلار کمک می‌گیرند و به این ترتیب، این مجموعه شبکه‌ای از تبادل ارزش جهانی را شکل می‌دهد. هر سرور هم یک سابقه از تمام حساب‌ها را روی شبکه ذخیره می‌کند. این سابقه‌های ذخیره‌شده هم در یک پایگاه داده به نام دفاتر کل ذخیره می‌شود.

سرورها هم با توصیه انجام تراکنش‌ها، پیشنهاد ایجاد تغییرات در دفاتر کل را نشان می‌دهند. تراکنش‌های انجام‌شده هم با صرف مانده‌حساب یا تغییر مالک حساب، حساب‌ها را از یک حالت به حالت دیگر جابه‌جا می‌کند.

همه سرورها هم بر سر اینکه کدام مجموعه از تراکنش‌ها از طریق فرایند توافق کلی روی دفاتر کل فعلی اعمال شوند، توافق کلی دارند. فرایند توافق کلی هم با یک فاصله زمانی منظم، معمولا بین هر دو تا چهار ثانیه اتفاق می‌افتد. این فرایند در نهایت به این منجر می‌شود که کپی دفاتر کل هر کدام از سرورها در یک حالت همگرا و یکسان نگه داشته می‌شود.

چندین شرکت و سازمان خصوصی و همچنین کسب‌وکارها، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، استلار را به‌عنوان یک زیرساخت مالی به‌کار می‌گیرند.

برای مثال بنیاد پراکلت (Praekelt Foundation) سیستم استلار را با اپلیکیشن پیام‌رسان منبع‌باز خودش به نام وومی (Vumi) ادغام می‌کند تا به دختران جوان صحرای جنوبی آفریقا امکان صرفه‌جویی در هزینه‌های تماس‌شان را بدهد. از طرف دیگر شرکت نرم‌افزای بانکی مبتنی بر کلود اورادیان هم قصد دارد تا از شبکه استلار برای اتصال به موسسات مالی خرد (MFIs) در نیجریه استفاده کند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

بازار سرمایه استلار

استلار در حال حاضر در رتبه 15 قرار دارد و سرمایه بازاری معادل پنج میلیارد دلار در اختیار دارد. رشد اعظم این ارز در سال 2017 و در کنار رشدهای نجومی دیگر ارزها در بازار اتفاق افتاده است. بسیاری از نهادها نیز به‌طور عمومی حمایت خودشان را از این شبکه اعلام کرده‌اند. به‌جز IBM و KlickEx، استلار با شرکت‌های دیگری مانند ساتوشی‌پی، EXCH.ONE، Mobius و هش‌کش همکاری می‌کند.

[/mks_pullquote]

 

در دسامبر 2016 هم مشارکت‌های بیشتری با استلار اعلام شد که این مشارکت‌ها بیشتر از جانب کشورهایی مانند فیلیپین، هند و آفریقای غربی بود. در سال 2017 شاید بزرگ‌ترین شانس و موقعیت برای استلار به وجود آمد و آن هم مشارکت و همکاری آن با شرکت‌های IBM و KlickEx برای افزایش سرعت پرداخت جهانی بود.

همچنین جد مک‌کیلب در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که بیش از 30 بانک به پروژه استلار با مشارکت IBM محلق خواهند شد. احتمالا با شنیدن نام این دو شرکت و اینکه آینده روشنی پیش روی استلار خواهد بود، کنجکاوی‌تان بیشتر درباره سازوکار این پروتکل و همین‌طور شرکت استلار تحریک شده است.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که پروتکل استلار در زمان راه‌اندازی‌اش مبتنی بر پروتکل ریپل بود. پس از ایجاد چندین تغییر در کد توافقات کلی، شبکه استلار فورک شد. پس از این فورک شدن، جویس کیم، از هم‌بنیانگذاران استلار ادعا کرد که نقصی در پروتکل ریپل وجود داشت که البته این ادعای کیم در پستی توسط استفان توماس، مدیر فناوری آزمایشگاه ریپل، کاملا رد شد.

پس از آن، بنیاد توسعه استلار یک نسخه به‌روزشده از پروتکل را همراه با یک الگوریتم توافق کلی جدید ایجاد کرد. کد و همین‌طور مقاله در خصوص این الگوریتم جدید در آوریل 2015 ریلیز شد و در نهایت، شبکه به‌روزشده در نوامبر 2015 شروع به فعالیت کرد.

 

نحوه عملکرد شبکه استلار در شرکت استلار

همان‌طور که گفتیم، استلار فناوری زنجیره بلوک غیرمتمرکز منبع‌باز و زیرساختی است برای تسهیل انتقال ارزش و دارایی و همین‌طور پرداخت‌های بین‌مرزی. به عبارت دیگر، افراد می‌توانند با اتصال به شبکه استلار به یک شبکه مالی باز و جهانی وصل شوند که تمام بازیگران، چه افراد، چه شبکه‌های پرداخت و چه بانک‌ها، دارای دسترسی برابر و مشارکت اقتصادی هستند.

شرکت خصوصی استلار هم با استفاده از همین زیرساخت و فناوری زنجیره بلوک استلار، امکان دسترسی به سرویس‌های مالی کم‌هزینه را برای مبارزه با فقر و افزایش توانمندی‌های فردی گسترش می‌دهد، اما برای اینکه بشود از امکان انجام تراکنش سریع، ارزان و امن استلار استفاده کرد، باید با نحوه عملکرد شبکه استلار آشنایی داشت تا هم از تکنولوژی و همچنین از شیوه پرداخت استلار سر دربیاوریم و متوجه شویم که منظور از یک شبکه غیرمتمرکز دقیقا چیست و توضیحات کوتاهی هم درباره مفاهیم توافق کلی، اعتماد و اعتبار بخوانیم.

بنابراین در ادامه توضیحات کوتاهی درباره نحوه عملکرد شبکه استلار در شرکت استلار ارائه می‌دهیم.

همان‌طور که می‌دانید اینترنت از شبکه‌ای از سرورها تشکیل شده که شامل داده‌ها، وب‌سایت‌ها و همچنین اپلیکیشن‌های ما هستند. استلار هم درست مانند اینترنت، شبکه‌ای از سرورهای غیرمتمرکز در مکان‌های مختلفی است که دفاتر کل توزیع‌شده را قدرت می‌بخشند. کار این دفاتر کل هم این است که تراکنش‌های افراد و شرکت‌ها را در سیستم ثبت و ذخیره کند. کپی کامل و جامعی از دفاتر کل جهانی هم روی شبکه استلار موجود است.

هر نهادی هم می‌تواند خودش یک سرور را اجرا کند؛ در واقع شبکه با سرورهای بیشتر، قوی‌تر می‌شود. سرورها هم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا بتوانند تراکنش‌ها را تایید کنند و همچنین دفاتر کل را هر دو تا پنج ثانیه به یکدیگر همگام‌سازی کنند. به کل این فرایند توافق کلی می‌گویند.

این دفاتر کل پول شما را به‌عنوان اعتبار ذخیره می‌کنند؛ اعتباری که توسط اَنکرها (Anchors) صادر می‌شود. در واقع اَنکر به‌عنوان پلی میان ارز داده‌شده و شبکه استلار عمل می‌کند. اگر بخواهیم مثالی از اَنکرها در دنیای واقعی بزنیم، می‌توانیم بگوییم که بانک‌ها و پردازنده‌های پرداخت نمونه‌های خوبی از اَنکرها هستند.

این اعتبارها به ازای سپرده‌ای که به دست این اَنکرها می‌سپارید، به حساب آنلاین‌تان صادر می‌شود که در واقع این حساب آنلاین شما هم حکم کیف پول مجازی را دارد.

افرادی که روی این شبکه قرار دارند، می‌توانند این اعتبارات صادرشده را دریافت یا ارسال کنند. همچنین استلار یک صرافی توزیع‌شده هم دارد و به این ترتیب شما می‌توانید با استفاده از اعتبار آمریکایی خودتان، اعتبار اروپایی برای دوستان‌تان ارسال کنید. قابلیتی که شبکه استلار دارد، این است که به‌صورت خودکار این عملیات را برای شما با پایین‌ترین نرخ تبدیل می‌کند. البته این صرافی برای تبدیل ارزهای رمزنگاری‌شده هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و فقط مختص ارز فیات نیست.

در نتیجه دوست شما می‌تواند این اعتبار اروپایی را دریافت کند و آن را به کمک اَنکری که از اعتبارات اروپایی پشتیبانی می‌کند، از حساب‌تان برداشت کند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

لومنز از کجا می‌آید؟

در سال 2014، شبکه استلار با صد میلیارد «استلارز» که نام دارایی داخلی شبکه بود، راه‌اندازی شد. در سال 2015 و با به‌روز شدن شبکه، نام دارایی داخلی شبکه از استلارز به لومن تغییر کرد و این تغییر نام هم با دو هدف انجام شد؛ یکی اینکه نام دارایی داخلی از نام خود شبکه استلار و دیگر اینکه از نام سازمان خصوصی استلار که در توسعه شبکه مشارکت می‌کنند، متمایز شود.

[/mks_pullquote]

 

حالا که با نحوه عملکرد استلار آشنا شدید، شاید علاقه‌مند شده باشید که از این سیستم در کسب‌وکارتان استفاده کنید. به روند فنی اتصال به استلار، ادغام گفته می‌شود و در کل باید گفت که روند ادغام، روند نسبتا ساده‌ای است و مورد استفاده‌ای را که برای کسب‌وکار شما مناسب‌تر است، به‌راحتی شناسایی می‌کند.

در واقع ادغام با استلار به این معنی است که شما می‌توانید پول و سرمایه‌ای را که مدنظرتان است، روی این شبکه، بدون اینکه دیگر منتظر انجام روال نقل‌وانتقالات بانکی باشید، به هر جای دنیا که می‌خواهید ارسال کنید.

کسب‌وکارهایی که این ادغام برایشان فرایند جذاب و حیاتی است، می‌توانند از شبکه استلار برای موارد زیر استفاده کنند و با این کار هزینه تراکنش‌هایشان را کاهش دهند و مشتریان جدیدی جذب کنند.

با امکان مدیریت پرداخت‌های خرد بیشتر با هزینه کمتر استلار، شما می‌توانید هزینه‌های تراکنش‌های خردتان را به‌نسبت کاهش دهید و گزینه‌های پرداختی بیشتری را در اختیار مشتریان‌تان قرار دهید.

هزینه پایین ارسال پول استلار برای شما امکان ارسال پول به کشورهای مختلف را فراهم می‌کند و پرداخت میان ارزهای مختلف با هزینه بسیار پایین هم از مزایای این سرویس است. شبکه استلار به شما این امکان را می‌دهد تا پلتفرم پول موبایلی متقابلی داشته باشید.

استلار برای اینکه بتواند نیاز جامعه به یک شبکه مالی جهانی که امکان استفاده از آن برای همه آزاد است را فراهم کند، ارز داخلی خودش به نام لومنز (Lumens) را ایجاد کرد. نقشی که لومنز در شبکه استلار ایفا می‌کند این است که افراد، موسسات و شبکه‌های پرداخت را از طریق پلتفرم استلار به یکدیگر متصل می‌کند.

 

تراکنش‌های چندارزی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، شما با استفاده از استلار می‌توانید به خارج از کشور هم پول بفرستید؛ بدون اینکه در صف کارها و فرایندهای بانکی و دیگر جاها قرار بگیرید. زمانی که شما درخواست انتقال ارز می‌دهید، استلار یکی از دو کار زیر را انجام می‌دهد:

استلار با یک پیشنهاد قبلی، پول مورد نظر را در بخش سفارشاتش قرار می‌دهد و فرایند انجام مبادله را به‌صورت خودکار تسهیل می‌کند.

استلار از لومنز به‌عنوان واسطه‌ای برای انجام مبادله استفاده می‌کند. در واقع استلار پول را برای مثال از ارز A به لومنز و سپس آن لومنزها را به ارز B برای دریافت‌کننده مورد نظر منتقل می‌کند.

استلار هم تقریبا کاری مشابه ریپل می‌کند و مانند شرکت‌های اینچنینی برای اینکه بتواند روند کار را آسان‌تر کند تا دیگر نیازی نباشد مشتری برای انجام کارش توسط استلار از این شبکه خارج شود، ارز داخلی خودش را راه‌اندازی کرد. لومنز هم یک ارز دیجیتالی مانند بیت‌کوین است که امکان جابه‌جایی پول در سراسر جهان را به‌سرعت و امنیت بالا تامین می‌کند.

[mks_pullquote align=”left” width=”600″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

مجوز آپاچی چیست؟

مجوز آپاچی (Apache License) یکی از پروانه‌های نرم‌افزاری آسان‌گیر نرم‌افزار آزاد است که به‌صورت کپی آزاد توسط بنیاد نرم‌افزار آپاچی منتشر می‌شود. این پروانه به کمک قوانین کپی‌رایت و تکذیب‌نامه تعریف شده است.

مانند تمام پروانه‌های نرم‌افزار آزاد، این پروانه به کاربران نرم‌افزار، آزادی عملی را برای کاربران نرم‌افزار ایجاد می‌کند تا تحت این پروانه هر تغییری را که مایلند، در برنامه ایجاد کرده و آن را بازتوزیع و برای هر هدفی که مد نظر است، استفاده کنند.

[/mks_pullquote]

 

لومنز با دو هدف ساخته شد؛ یکی اینکه نقش ضداسپم را در شبکه استلار داشته باشد؛ یعنی اینکه برای انجام هر تراکنش لومنز یک کارمزد 0.00001 لومنزی دریافت می‌شود. دریافت این کارمزد مانع ورود کاربران مخبر به شبکه می‌شود. هدف دوم ساخت لومنز هم همان‌طور که بالاتر گفتیم، برای تسهیل انجام تراکنش‌های چندارزی است.

علامت تجاری لومنز هم مطابق با استاندارد بین‌المللی ارزهای رمزنگاری‌شده، علامت سه حرفی XLM است. با اینکه استفاده از شبکه استلار رایگان است و کد آن منبع‌باز و دارای مجوز آپاچی است؛ اما زمانی که شما بخواهید تراکنش‌تان را روی شبکه انجام دهید، به لومنزی احتیاج دارید که کارمزدهای پایه برای انجام این تراکنش‌ها را پوشش دهد؛ هرچند کارمزد شبکه استلار خیلی پایین است؛ به‌طوری که شما می‌توانستید در سال 2016، با یک لومنز، صد هزار تراکنش را پوشش دهید.

در زمان نوشتن این گزارش، هر یک لومنز قیمتی برابر با 0.426366 دلار داشت و هزینه پرداخت کارمزد هر تراکنش هم به دوش فرستنده تراکنش خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.