راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ترکیب جایگاه سوخت و پرداخت با دستگاه‌های CNG ایران کیش

با دستگاه‌های CNG یا جایگاه‌های سوخت گاز که مختصر شده Compress Natural Gass (گاز طبيعي فشرده) است، همگی آشنایی دارند. در جایگاه‌های CNG، برخلاف جایگاه ‌های بنزین، مكانيسم سوخت‌گيري براساس اختلاف فشار مخزن خالي و سيستم سوخت‌رسان (ديسپنسر) انجام می‌شود. فشار گاز حين سوخت‌گيري ٢٢٠ بار است و به قدری بالا است که تا پایان سوخت‌گیری امکان قطع آن وجود ندارد. در نتیجه به لحاظ ایمنی سوخت‌گیری، کسی جز اپراتور جایگاه سوخت، نمی‌تواند آن را انجام دهد. در نتیجه عددی که توسط دستگاه جایگاه سوخت در انتها به راننده ماشین اعلام می‌شود تا پرداخت کند همیشه با مقداری مبلغ خرد همراه است. در حالی که در سوخت‌گیری بنزین میزان و حجم سوخت به انتخاب خود راننده است و اغلب به اندازه‌ای که مبلغ رند شود، سوخت‌گیری می‌کند.

پرداخت رقمی که در سوخت‌گیری‌های گاز انجام می‌شود، دشوار است. اگر راننده بخواهد آن را نقدی پرداخت کند با مشکل کمبود پول خرد در پرداخت‌های 340 تومان یا 670 تومان مواجه می‌شود. دستگاه‌های کارت‌خوان نیز در جایگاه‌های سوخت حضور ندارند و راننده باید تا رسیدن به آن، مسافت مشخصی را تا ساختمان‌های کنار این جایگاه‌ها طی کند. این مسئله مشکلات زیادی هم برای رانندگان و هم برای مسئولان جایگاه‌های سوخت به وجود آورده و نارضایتی‌ها را به جایی رسانده که پای اداره بازرگانی و اداره تعزیرات را به میان کشیده و به یک معضل تبدیل شده است.

شرکت ایران کیش به سفارش شرکت نفت، جایگاه‌های سوختی را طراحی و تولید کرده که به کمک آن می‌توان جایگاه‌های پرداخت را در درون یک کیوسک همراه جایگاه سوخت قرار داد و نقطه سوخت‌گیری و پرداخت را با یکدیگر ادغام کرد.

طراحی، مهندسی و تولید این دستگاه به عهده ایران کیش است و استانداردگذاری آن را شرکت نفت انجام می‌دهد. حسین قاسمی، مدیر پروژه CNG ایران کیش، درباره ساخت این دستگاه توضیح داد: «ما یک کیوسک خاص را با توجه به استانداردهای لازم اینجا می‌سازیم و بعد یک سری دستگاه دیگر را مانند کارت‌خوان و پرینتر و تجهیزات ارتباطی دیگر به آن اضافه می‌کنیم. ارتباط بین دستگاه‌ها را چک می‌کنیم و بعد از چک نهایی آن را راه‌اندازی می‌کنیم.»

دستگاه‌های کارت‌خوان می‌توانند از این کیوسک خارج ‌شوند تا سرویس‌های لازم روی آنها انجام شود. از آنجایی که دریافت مجوز و اعمال استانداردهای لازم از شرکت نفت و بانک مرکزی کار دشواری است، نمونه مشابه این دستگاه در بازار داخلی موجود نیست.

متولی اداره همه جایگاه‌های سوخت، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است. به گفته قاسمی، چه در صنعت بنزین و چه در صنعت CNG هر اقدامی باید با اجازه و تایید شرکت ملی پخش صورت بگیرد. هرچند که مالکان این جایگاه‌ها خصوصی باشند. او گفت: «برای طراحی و تولید و عرضه این دستگاه، در واقع سه متولی داریم. شرکت نفت، بانک مرکزی و شاپرک و در آخر هم اداره استاندارد که باید رضایت هرسه کسب شود.»

طراحی ایده در سال 95 شکل گرفت و آذرماه همان سال نیز نخستین نمونه آن در جایگاه همت شهریار نصب و رونمایی شد و اکنون از آن استفاده می‌شود.

در حال 10 جایگاه نصب شده و به صورت فعال کار می‌کند و تراکنش انجام می‌دهد. برای نصب و فعالسازی سایر دستگاه‌ها در کشور به دو تا سه فاز توزیع نیاز است و در عین حال این شرکت PSP تلاش دارد تا ایرادها و نواقص این دستگاه‌ها را پیدا و برطرف کند. به گفته قاسمی، ایران کیش تلاش دارد در سال آینده هزار دستگاه به بازارارائه کند.با این همه برنامه‌ای برای فروش این دستگاه‌ها نیست و بیشتر انحصار خدمات در حوزه جایگاه‌ها مدنظر این شرکت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.